juni 2023

EN BEZOEK AAN DE BRANDWEERPOST VAN GAVERE
In het kader van de lessen brandpreventie brachten de leerlingen van het vierde leerjaar een bezoek aan de brandweerkazerne van Gavere.
We werden er heel goed ontvangen. Tijdens de rondleiding kregen we heel wat uitleg over de kledij van de brandweerman en over de verschillende wagens die gebruikt worden tijdens een interventie.
Wat een orde heerst er in de kazerne!
Alles heeft zijn plaats. Alle kledij hangt op dezelfde manier op de kapstok.
Alles op z’n plaats in de klas?
Daar kan de juf alleen maar van dromen.
Weet je wat de spannendste en leukste momenten waren tijdens de rondleiding?
Even mogen meerijden met de brandweerwagen en water spuiten als een echte brandweerman, dat was zalig!
Tot slot werden we ook nog getrakteerd op een ijsje en een drankje.
KUNST en KADERS
 
‘Kunst’ en ‘kaders’ zijn twee woorden die heel goed bij elkaar passen. Daarrond deden de kleuters van de derde kleuterklas heel wat ontdekkingen.
Leren genieten van kunst is heel belangrijk, ook in de kleuterklas.
Eerst en vooral zochten we naar kunst in de onmiddellijke omgeving van onze school. We wandelden naar de elektriciteitscabine die door Xuas, een graffiti artiest omgetoverd werd tot een prachtig huisje. Xuas is gekend om zijn feeëriek kleurgebruik en fantasierijke taferelen die je meteen aan het dromen zet. Onze kleuters konden dit beamen. Vooral de mooie uil trok de aandacht van onze kleuters.
In de klas leerden we drie kunstenaars en hun werk kennen, nl. Georges Seurat, Piet Mondriaan en Vincent Van Gogh.
We bewonderden heel wat bekende schilderwerken en verwoorden ons persoonlijk gevoel bij het waarnemen van die kunstwerken. We vonden deze kunstwerken tot onze verrassing terug in heel wat boeken. Ook bij het spelen van memory rond schilderwerken herkenden we werken die we al gezien hadden in boeken.
We brachten heel wat kaders mee naar de klas. De verschillende groottes en vormen van de kaders viel ons op.
Een foto in een kader mocht zeker niet ontbreken na het experimenteren met foto’s nemen met de iPad. Ook de Bee-Bot werd gebruikt om zelf een kunstwerk van Piet Mondriaan  te maken.
Ons geschenk voor papa sloot ook helemaal aan binnen dit thema door een kader in karton kleurrijk te beschilderen. De foto maakte het werkje af en een kaartje werd versierd met stippen  zoals het pointillisme van Seurat. Wat waren de kleuters fier om deze werkjes af te geven als geschenk voor hun papa!
Enkele kleuters schilderden met een palet op een doek zoals een echte kunstenaar.
De ‘K’ van Kunst en Kader sprak de kleuters aan. Ze hadden heel wat leuke voorwerpen mee met de letter ‘K’.
De meisjes voelden zich echt een ‘Mona’ en de jongens echt een ‘Koning’ door een foto van hun gezicht op het kunstwerk te kleven van ‘Mona Lisa’ of ‘Koning Hendrik’. Wat vonden we dit plezierig!
KUNST en KADERS, een prachtig thema dat ervoor zorgde dat de kleuters leerden genieten van kunst. Spelenderwijze kregen onze kleuters heel veel interesse voor KUNST en gingen natuurlijk als echte kunstenaars aan de slag.
De 1ste klas in het klein!


Tijdens een activiteit passend in het thema ‘Waar gevaar?’ verkenden wij, de leerlingen van het eerste leerjaar, ons klaslokaal op zoek naar mogelijk gevaarlijke plekken. Om alles goed te kunnen lokaliseren, bouwden we samen met de juf a.d.h.v. blokken een maquette van onze klas. Geprikkeld door dit voorbeeld, mochten we vervolgens zelf onze eigen ‘klas in het klein’ vervaardigen. Gebruikmakend van bouwblokken die we van thuis meebrachten, startten we met het ontwerpen en bouwen van onze eigen maquette. Bij de ene werd de klas al herkenbaarder dan bij de andere uitgebeeld. Iedereen was echter enorm geboeid en zette zich heel goed in. Je kon een speld horen vallen in de klas! Nadien werden de verschillende bouwwerken door iedereen bekeken en besproken. Fijn was dat ook het opruimen vlot en rustig verliep. Het was een aangename activiteit!


Leerrijke groetjes van het eerste leerjaar.
chriftles in het 3de leerjaar :
Schrijven met pen en inkt uit de inktpot.
We schrijven met een pen uit oma’s tijd.






Leontine
Ik vond het leuk om ermee te schrijven.
Milou
Ik vond het leuk om met zo een pen te schrijven.
Thibaut
Ik vond het leuk en ik wil er vaker mee schrijven.
Milan
Ik vond het heel leuk want ik moest inkt in de pen doen.
Matteo
Ik vond het de leukste les van schrift.
Lotte
Ik vind het wel leuk om in de tijd van je oma of opa te reizen.
Raphaël
Ik vond het super leuk . Ik wil blijven schrijven met zo een pen.
Timo
Ik vind het leuk om met zo een pen te schrijven.
Caitlyn
Het was super super leuk. En ik zou er graag nog eens mee schrijven.
Zoé
Ik vond het heel leuk.
Lotta
Het is leuk dat ik het eens mocht proberen.
Joëlle
Het was best leuk om meer dan 50 jaar terug te gaan.
Schrijven met pen en inkt uit de inktpot.
We schrijven met een pen uit oma’s tijd.






Mattia
Ik vond het superleuk om met deze pen te schrijven.
Flore
Het is een keer iets anders dan normaal, maar het was leuk!
Oonah
Heel leuk! Ik wil ermee blijven schrijven.
Julie
/
Ariyan
Het was niet makkelijk omdat het van metaal is.
Elias
Ik vond het leuk om met die pen te schrijven.
Leonie
Ik vond het super leuk!
Alies
Ik vind het super en zeer goed schrijven. Ongelofelijk dat ooit alleen dit soort pen bestond.
Miglena
Ik vond het leuk.
Sid
Ik vond het çava!
Alex
Saai, want je moet binnen de 5 seconden nieuwe inkt nemen.
Guillaume
Ik vind het leuk om te voelen hoe ze schreven in de vroegere tijd.
Thomas
Ik vond het super mega leuk.
Thibaut
Ik vond de opdracht heel leuk.
Thobe
Ik vind het heel leuk.
Martin
Ik vind de les over pennen heel leuk.
Kennismaken met de levende natuur in de tuin van Doran

Wat vertoeven wij graag buiten … om te sporten, buiten les te krijgen, te fietsen of te spelen in de natuur.
We vonden het dan ook belangrijk om te weten welke levende natuur wij hebben.

Het vijfde leerjaar ging op onderzoek in de natuur.
We zochten bij Doran Marijke naar levende wezentjes in de vijver, onderzochten er de toestand van het water, we bekeken de plantjes rondom ons en gaven iedereen en alles een naam aan de hand van een determineertabel.

Ook gaven we extra aandacht aan de hommels.
Er zijn er dit jaar namelijk een pak minder dan anders. Jammer, want wij leerden dat ook ons leven afhankelijk is van de hommel!
Graag dragen wij dan ook thuis ons steentje bij door een bijenbar te maken voor deze fantastische beestjes.

We leerden veel leuke en interessante dingen bij. 🐝

Reacties zijn gesloten.