februari 2023

Carnaval in het 3de leerjaar


Omdat zot doen, leuk is!

Het 5de leerjaar mag in de Whizzkidswedstrijd naar de halve finale

Het 5de leerjaar doet mee aan de Whizzkidswedsrijd. Ook het 4de en het 6de leerjaar nemen aan de wedstrijd deel.
Een verslag door de leerlingen van de klas: 

We hebben goed gewerkt want we behaalden 45 op 50 en mogen door naar de halve finale.
De vragen waren moeilijk, maar wel leuk. We hadden één vraag niet kunnen oplossen omdat we tijd tekort hadden. De juf loste snel de laatste vraag op en maakte hierbij een fout. Hierdoor behaalden we 5 punten minder.

Donderdag 16 februari om 10u werd de lijst met de winnaars bekend gemaakt. Er waren 80 genomineerden.
De juf las de hele lijst voor. Nog 7, 6, 5, 4, 3… en toen zei de juf: “de snoepers”. Iedereen begon te juichen, want de snoepers is de naam van onze klas. 

Pérrine: Het was echt een verrassing. Ik verloor de hoop toen de juf aan de laatste zeven begon. Bij de laatste 3 zei ze: DE SNOEPERS. Ik ben zo blij, want ik neem heel graag aan deze wedstrijd deel.

Helena: Ik was zeer verrast dat we erdoor waren. We hadden natuurlijk megaveel geluk. We hebben op de speelplaats een feestje gebouwd. We hebben geschreeuwd van blijdschap, dit was echt tof. 

Hugo: We hebben keiveel geluk dat we naar de halve finale mogen, we werden er immers uitgeloot. 

Aurélie: WE ZIJN DOOR! Het was geweldig. We zijn uit de pot geloot, dus we hadden superveel geluk.
Het was super spannend. 

Het was een groot avontuur voor de hele klas. We hebben 3 vragenreeksen moeten oplossen voor een plaats in de halve finale. Het is voor de 2de keer dat onze klas zich plaatst voor de halve finale.

Vorig jaar vonden we de whizzkids gemakkelijker. Er zitten best moeilijke vragen tussen dit jaar.
Dankzij deze wedstrijd leren we beter werken met de computer. Het is leuk om dingen op de computer op te zoeken, maar ook de spelletjes zijn plezant om doen. Er zit veel technologie in de wedstrijd, die vragen zijn een uitdaging.
Soms moesten we vragen voorbereiden als huiswerk. Dat vonden we niet altijd fijn.
Bij elke vraag moet je heel goed nadenken. Soms moet je de vragen enkele keren herlezen vooraleer je aan de slag kan gaan.
De Whizzkids is een wedstrijd waarmee je met de hele klas leert samenwerken.

Jade: Ik ben wel blij dat we met de klas in de halve finale zijn gekomen en ik hoop dat we in de finale komen. Maar ik ben nu al blij met dit resultaat.
We hebben ons best gedaan en we gaan nu nog meer ons best doen!

Kobe: Vorig jaar deden we ook mee met de Whizzkidswedstrijd. Ook dan bereikten we de halve finale. Ik was 1 van de 4 kinderen die de halve finale mocht spelen.
We behaalden toen geen finaleplaats. Toen de 2 mannen van de wedstrijd vorig schooljaar met onze prijs langskwamen, zeiden ze: “In het 4de leerjaar haalden jullie de halve finale, in het 5de leerjaar de finale en in het 6de leerjaar worden jullie de winnaar”. Mocht dat eens waar zijn…

Emilia: Hup, klas, wij kunnen dit! We gaan ervoor!

Een te gekke carnavalsweek voor de derde graad.




Het vijfde en zesde leerjaar vonden het een beetje jammer dat er maar 1 dag carnaval gevierd werd op school en vroegen daarom aan hun juffen of er, zoals vorig jaar, een hele week carnaval kon doorgaan. De juffen moesten niet lang nadenken om hierin mee te gaan.
Iedere dag was er een nieuw thema en vele leerlingen kwamen bijzonder creatief uit de hoek. Sommige kinderen uit andere klassen vonden het zo leuk, dat ze af en toe ook meededen.
Zo was er een letterdag, een fluodag, een gekke harendag, een jongens / meisjes wisseldag en de boekendag.
Niet enkel de kinderen maar ook de juffen doken in hun verkleedkoffer.
Het was terug een bijzonder fijne week.
We hebben bijzonder originele ideeën gezien. Echt top!
Pannenkoeken bakken en eten ter gelegenheid van Lichtmis


In het 3de leerjaar leerden we over de feesten van het licht.
In deze donkere periode van het jaar begrijpen we heel goed hoe mensen uitkijken naar langere dagen, dagen ook met meer licht.


Net in deze periode vieren christenen het feest van het licht, op 2 februari tijdens Lichtmis.
Traditiegetrouw worden er op Lichtmis lekkere pannenkoeken gebakken.
We besloten dit met de klas ook eens te doen.
Eerst zochten we op de computer een recept om pannenkoeken te bakken.
We hebben het recept besproken en pasten de hoeveelheden aan zodat iedereen van de klas juist 2 pannenkoeken kon eten.
Daarna maakten we het deeg klaar.
We moesten wegen en de juiste inhoud afmeten.
Eieren werden, zonder veel morsen, voorzichtig gebroken en in een kom los geroerd. Dat was toch moeilijker dan gedacht.
Daarna mochten we dan elk onze eigen pannenkoek bakken en oppeuzelen.
Wat heeft deze pannenkoek gesmaakt, zeg!
We versierden ook een mooie placemat en vouwden onze servet in hartvorm. Leuk om doen.
Daarna speelden we spelletjes.
We hebben allen echt genoten van deze leuke activiteit.
Hopelijk brengt deze activiteit veel geluk voor het komende jaar – zoals vroeger de mensen geloofden.
Auteurslezing Guy Daniels over zijn boek ‘Lekker donker’


Onze boekendief zal opnieuw wat minder tevreden zijn, want het ziet er naar uit dat we met De Vliegenier almaar meer opdrachten die we van de boekendief hadden gekregen aan het binnenhalen zijn!
Zo gingen er al enkele klassen naar de bib, hadden we ons carnavalsfeest met heuse boekenfiguren, werden er al meer dan 100 boeken gelezen… en er kwam zelfs een echte auteur naar onze school!
De kleutertjes en de kinderen van het eerste en tweede leerjaar mochten genieten van het boekje ‘Lekker donker’ van Guy Daniëls.
Hij stelde zijn echte verteltent op en nam ons mee in de wereld van Robbe.
Robbe is een bosuil die bang is van licht, maar daar hadden zijn vriendjes Tibo, de egel, en Emma, de eekhoorn, wel een oplossing voor. 
Het werd een interactief vertelmoment, waarbij de kinderen zelf heel wat mochten doen.
Met lachende gezichtjes en vol enthousiasme gingen we terug naar de klas. 
‘Eet gezond jouw buikje rond!’


In het eerste leerjaar werkten we rond het thema ‘Leven als een koning!’. In deze lessen maakten we o.a. kennis met de omgekeerde voedingsdriehoek. Deze bleek verdeeld te zijn in verschillende ‘verdiepingen’ die elk hun eigen kleur hebben en los van de driehoek staat een ‘rode bol’. We leerden vervolgens dat hoe groter het deel van de omgekeerde driehoek is, hoe meer we de inhoud ervan op één dag nodig hebben! Water en plantaardige voedingswaren staan dus op plaats één en twee, maar té gesuikerde of té vette etenswaren van de ‘rode bol’ heeft ons lichaam eigenlijk niet nodig…
Om deze theorie in te oefenen, mochten we van thuis allerlei voedingsproducten (speelgoed of niet bederfelijke, echte exemplaren) meebrengen. Van de juf kreeg elk groepje vervolgens bladen in de verschillende kleuren van de driehoek. Aan de hand van een informatiebundeltje zochten we op welk product bij welke groep geordend moest worden. Door elk item op het respectievelijke kleurblad te leggen, deelden we alle (speelgoed)etenswaren in. Wanneer iedereen met dit werkje klaar was, brachten we een bezoek aan de ‘driehoeken’ van de andere groepjes waarbij we eventuele foutjes in hun ordening moesten zoeken. Nadien bespraken we deze en enkele kinderen moesten inderdaad verbeteringen in de klassering aanbrengen. Hierna mochten we ‘winkeltje’ spelen waarbij we enkel gezonde producten mochten aankopen bij elkaar. De leerstof op deze manier toepassen, vonden we erg fijn!
Verder in het thema onderzochten we onze meegebrachte tussendoortjes en drankjes. Oei, we ontdekten dat er heel wat items uit de ‘rode bol’ met slechte producten kwamen! Hoog tijd dus om gezondere alternatieven te zoeken in de driehoek! De resultaten zoals een bruine boterham met kaas of kippenwit, een stuk fruit, wat rozijntjes, een handvol noten, enkele worteltjes, een paar tomaatjes, een potje yoghurt… konden vele kinderen ook wel bekoren. Water, melk en ongezoet fruitsap werden eveneens als lekkere vervangmiddelen gekozen voor chocomelk of limonade met vruchtenextract. Nu enkel nog de daad bij het woord voegen!


Smakelijke groeten van het eerste leerjaar!
Carnaval in het 1ste leerjaar!


In de krokusvakantie wordt er op de drie dagen voor het begin van de Vasten nog eens stevig gevierd! Die dagen noemt men ‘carnaval’. Naar aanleiding van dit knotsgekke feest mochten we verkleed naar school komen. In de klas keken we eerst in welk personage elk van onze vriendjes veranderd was en hielden we een praatoefening rond de prachtige kledij die ieder had aangetrokken. Daarna bedachten we een passende houding en een typerende uitspraak voor elk figuur. We speelden deze korte sketch vervolgens op het ‘podium’ van de klas. Natuurlijk maakten we hiervan een kiekje! Daarna gingen de prinsessen, de diertjes, de vreemde figuren, de stoere helden et cetera naarstig aan het werk. Het rekenen, het schrijven, het lezen en de andere schooltaken werden nog leuker met dat zotte pak aan! In de namiddag speelden we spelletjes in verschillende klassen en hierna sloten we de dag af met vrolijke danspasjes op carnavaleske muziek. Het was een fijne dag met een welverdiende vakantie als slot! Vrolijke groetjes van het eerste leerjaar!
K3 – Stip, lijn en vlek.
 
‘Stip, lijn en vlek’ is een ideaal thema om de kleuters voldoende kansen te geven om met verschillende materialen aan de slag te gaan. Natuurlijk oefenden we dan ook de klein motorische vaardigheden.
We versierden een slang door te kleuren en te schilderen. We knipten op de spiraallijnen en kregen veel kruipende slangen.
Met klei boetseerden we een krokodil. Hierbij vertrokken we vanuit één stuk klei en duwden er de verschillende delen uit. We speelden met textuur en hun afdruk. Natuurlijk mochten de tandjes in de bek van de krokodil niet ontbreken. Na het drogen beschilderden we de krokodil. Wat waren we fier op het resultaat!
Muziekinstrumenten bespelen, zich verkleden en dansen is dolle pret! 
 
Door een instrument van thuis mee te brengen naar de klas was er onmiddellijk tijdens het waarnemen veel betrokkenheid en verscheidenheid.
Door te spelen op de instrumenten ontdekten we heel veel verschillende geluiden en klanken. Wat was het fijn om tijdens dit spelen de harmonische samenklank te ervaren. We leerden nieuwe instrumenten kennen. Door op de kleuren die de juf aanbracht op een xylofoon te slaan en de partituur te volgen, speelden we het gekende liedje van ‘Muzikantje’. Zo ervoeren we ritme en herhaling. We experimenteerden met grafische voorstellingen van klanken zoals echte muzikanten.
We maakten een schudbord met een tekening van het hoofd van een clown. Een gek hoedje mocht niet ontbreken.
Door letters ‘M’ en afbeeldingen die beginnen met de letter ‘M’ uit te knippen, kregen we een prachtige M-doos.
Die doos was juist groot genoeg om alle meegebrachte voorwerpen  die begonnen met de ‘M’ van  Muziek erin te stoppen.
We sloten de laatste dag voor de krokusvakantie af met een heel leuk carnavalsfeest. We toonden op een podium ons mooi verkleedpak. Dans en muziek mochten zeker niet ontbreken tijdens het feest in de turnzaal en als afsluiter met alle leerlingen en kleuters op de speelplaats.
Voor onze kleuters van de derde kleuterklas is muziek, zich verkleden en dansen dolle pret!
Tanden poetsen 2de kleuter


We leerden over licht en donker, over dag en nacht dus eigenlijk.
Als snel ging het over ons eigen slaapritueel… hoe slaap jij? Met het licht aan of uit? Wat doe jij allemaal voor je gaat slapen… tanden poetsen natuurlijk!
Hoe moet je nu eigenlijk poetsen? Hoeveel tandpasta mag erop? En hoe lang moet dit allemaal duren?
Leuk en zeer leerzaam om de tanden eventjes in de klas te poetsen. Om het allemaal nog rustiger en in avondsfeer te laten verlopen, kwamen we in onze pyjama naar de klas.
Het is die dag nog nooit zo rustig geweest in de klas
juf Els
Lekker donker
We leren over dag en nacht, over licht en donker.
Wat doen we overdag? Wat doen we ’s avonds en ’s nachts?

Weet jij welke dieren ’s nachts leven?
Wij wel! We verstopten deze dieren goed, want zij houden niet van licht!
Lekker gek 2de kleuterklas


Ter voorbereiding van ons carnavalsfeest op school, deden wij even “lekker gek” in de klas.
We schilderden met ons penseel in onze mond in plaats van in onze hand.
We tekenden met onze stift tussen onze tenen in plaats van tussen onze vingers.
We hingen ons blad onder de tafel in plaats van erop.
Lekker gek dus!
Het vergde enige oefening, maar het lukte ons wel aardig. Maar vooral was het ook eens plezant om het net even anders te doen dan zoals het eigenlijk hoort.
juf Els
Rommel

In het boek “lekker donker” van Guy Daniels verzamelt kikker alle rommel uit het bos en de vijver. Een gevonden zonnebril kan Robbe de uil gebruiken om bij daglicht te spelen met bosvriendjes.


Wij worden ‘mooimakers’ en gaan met grijpstok en vuilniszak op zoek naar rommel in de buurt.
We moesten niet ver lopen!
We haalden twee zakken vol op!


In maart zetten we ons nogmaals in om de buurt proper te houden. Er is nog veel werk te doen!
Het was voor ons een goede oefening om vaardig te worden om de opruimstok goed te hanteren.
Want met de handen mogen we geen vuilnis aanraken.
Een hele klus …
Carnaval
Kinderen(en ouders😊)kregen de opdracht om zich te verkleden in een figuur uit een boek.
De kleuters waren prachtig, ze kwamen zo uit een boek gestapt: een draak, een gestreept kindje uit het alfabet-boek, een tijger, ridder, vos, prinses, een Paw patrol, een astronaut, een giraf en meneertje streepjespyjama.
Daarnaast waren er ook nog allerlei anderen: een jachtluipaard, pinguïn, prins, vleermuis, piraten en Spider-Man .


De kleuters stelden zich voor en vertelden uit hun bijpassend boek. De juf las een verhaal en we stapten samen in een lange carnavalsstoet!
‘Eet gezond jouw buikje rond!’


In het eerste leerjaar werkten we rond het thema ‘Leven als een koning!’. In deze lessen maakten we o.a. kennis met de omgekeerde voedingsdriehoek. Deze bleek verdeeld te zijn in verschillende ‘verdiepingen’ die elk hun eigen kleur hebben en los van de driehoek staat een ‘rode bol’. We leerden vervolgens dat hoe groter het deel van de omgekeerde driehoek is, hoe meer we de inhoud ervan op één dag nodig hebben! Water en plantaardige voedingswaren staan dus op plaats één en twee, maar té gesuikerde of té vette etenswaren van de ‘rode bol’ heeft ons lichaam eigenlijk niet nodig…
Om deze theorie in te oefenen, mochten we van thuis allerlei voedingsproducten (speelgoed of niet bederfelijke, echte exemplaren) meebrengen. Van de juf kreeg elk groepje vervolgens bladen in de verschillende kleuren van de driehoek. Aan de hand van een informatiebundeltje zochten we op welk product bij welke groep geordend moest worden. Door elk item op het respectievelijke kleurblad te leggen, deelden we alle (speelgoed)etenswaren in. Wanneer iedereen met dit werkje klaar was, brachten we een bezoek aan de ‘driehoeken’ van de andere groepjes waarbij we eventuele foutjes in hun ordening moesten zoeken. Nadien bespraken we deze en enkele kinderen moesten inderdaad verbeteringen in de klassering aanbrengen! Hierna mochten we ‘winkeltje’ spelen waarbij we enkel gezonde producten mochten aankopen bij elkaar. De leerstof op deze manier toepassen, vonden we erg fijn!
Verder in het thema onderzochten we onze meegebrachte tussendoortjes en drankjes. Oei, we ontdekten dat er heel wat items uit de ‘rode bol’ met slechte producten kwamen! Hoog tijd dus om gezondere alternatieven te zoeken in de driehoek! De resultaten zoals een bruine boterham met kaas of kippenwit, een stuk fruit, wat rozijntjes, een handvol noten, enkele worteltjes, een paar tomaatjes, een potje yoghurt… konden vele kinderen ook wel bekoren. Water, melk en ongezoet fruitsap werden eveneens als lekkere vervangmiddelen gekozen voor chocomelk of limonade met vruchtenextract. Nu enkel nog de daad bij het woord voegen!


Smakelijke groeten van het eerste leerjaar!
Sportvoormiddag op 31 januari voor het 3de leerjaar


Op de laatste dag van januari mochten de leerlingen van het 3de leerjaar gaan sporten naar de sporthal van Merelbeke.
Ze konden er allerlei sporten leren kennen waarbij het balanceren, handigheid, snelheid en kracht geoefend werden.
Er waren alleen maar lachende gezichten te bespeuren.
Het kleine beetje spierpijn de dagen erna namen we er graag bij.
Het was een leuke en deugddoende activiteit

Reacties zijn gesloten.