mei 2022

‘Eet gezond jouw buikje rond!’
 
In het eerste leerjaar werkten we rond het thema ‘Leven als een koning!’. In deze lessen maakten we o.a. kennis met de omgekeerde voedingsdriehoek. Deze bleek verdeeld te zijn in verschillende ‘verdiepingen’ die elk hun eigen kleur hebben en los van de driehoek staat een ‘rode bol’. We leerden vervolgens dat hoe groter het deel van de omgekeerde driehoek is, hoe meer we de inhoud ervan op één dag nodig hebben! Water en plantaardige voedingswaren staan dus op plaats één en twee; té gesuikerde of té vette etenswaren van de ‘rode bol’ heeft ons lichaam eigenlijk niet nodig…
Om deze theorie in te oefenen, mochten we van thuis allerlei voedingsproducten (speelgoed of niet bederfelijke, echte exemplaren) meebrengen. Van de juf kreeg elk groepje vervolgens bladen in de verschillende kleuren van de driehoek. Aan de hand van een informatiebundeltje zochten we op welk product bij welke groep geordend moest worden. Door elk item op het respectievelijke kleurblad te leggen, deelden we alle (speelgoed)etenswaren in. Wanneer iedereen met dit werkje klaar was, brachten we een bezoek aan de ‘driehoeken’ van de andere groepjes waarbij we eventuele foutjes in hun ordening moesten zoeken. Nadien bespraken we deze en enkele kinderen moesten inderdaad verbeteringen in de klassering aanbrengen!
Verder in het thema onderzochten we onze meegebrachte tussendoortjes en drankjes. Oei, we ontdekten dat deze vooral uit de ‘rode bol’ met slechte producten kwamen! Hoog tijd dus om gezondere alternatieven te zoeken in de driehoek! De resultaten zoals een bruine boterham met kaas of kippenwit, een stuk fruit, wat rozijntjes, een handvol noten, enkele worteltjes, een paar tomaatjes, een potje yoghurt… konden vele kinderen ook wel bekoren. Water, melk en ongezoet fruitsap werden eveneens als lekkere vervangmiddelen gekozen voor chocomelk of limonade met vruchtenextract. Nu enkel nog de daad bij het woord voegen!
 
Smakelijke groeten van het eerste leerjaar!
Meten met de liter!
 
In het eerste leerjaar leerden we over de inhoudsmaat ‘de liter’. Nadat we de begrippen ‘inhoud’, ‘maatbeker’ en ‘trechter’ geleerd hadden, legde de juf uit waarom er vroeger een standaardmaat werd ingevoerd. Daartoe vertelde ze een verhaal waarin de emmer melk van de ene boer kleiner was dan de emmer melk van de andere landbouwer, maar beide hoeveelheden melk wel aan dezelfde prijs verkocht werden! Deze oneerlijkheid werd met de ‘uitvinding’ van de liter uit de wereld geholpen. Vervolgens zagen we dat de hoeveelheid water van de ene maatbeker van 1 liter gelijk was aan de hoeveelheid water van een maatbeker van 1 liter met een andere vorm. Iedere maatbeker van 1 liter, waar ook ter wereld, heeft dus een identieke inhoud! Dit alles was al een hele brok theorie; nu werd het tijd voor de praktijk! De juf had tien ‘meetposten’ opgesteld waarbij we telkens de inhoud van twee voorwerpen moesten meten door gebruik te maken van de trechter en de maatbeker. Na het schatten, kwam het meten en tot slot het registreren op het werkblad. Op deze manier kregen we een ordening van de voorwerpen naar minder dan, juist gelijk aan of meer dan één liter. Om de activiteit van het gieten juist uit te voeren, moesten we echt goed samenwerken: één iemand goot en één iemand hield het voorwerp vast en keek of er geen ‘overstromingsgevaar’ dreigde. Een knap staaltje teamwerk was dus nodig! Er werd vervolgens actief gegoten en –onvermijdelijk- ook heel vaak gemorst! Na de activiteit was iedereen heel wat slimmer (en velen heel wat ‘natter’…)! Enkele werkbladen moesten zelfs drogen aan de verwarming! 😉
‘Wijze’ groetjes van de leerlingen uit het eerste leerjaar!
In het biodiversiteitsverhaal hebben bijen een belangrijke rol als bestuiver van landbouwgewassen, fruitteelten en wilde planten. Zonder bijtjes zou er veel minder aanbod aan voedsel zijn. Maar ze hebben het steeds moeilijker om te overleven. Een bijenhotel in combinatie met genoeg voedsel kan helpen om de bijen te laten overleven.

Leerlingen van het Onze-Lieve-Vrouwcollege campus Bevegem (Zottegem) gingen de afgelopen maanden aan de slag om een bijenhotel voor de school te maken.
Bovendien gingen ze ook aan de slag met de kinderen van onze eerste kleuterklas. 
Ze bereidden 3 workshops voor om ook hen bewust te maken van het nut van de bij. Er werd een bij geknutseld en een mini-bijenhotel en zaadbommetjes werden gemaakt. De kleuters boorden gaatjes en knipten of verzaagden bamboestokken. De handen werden uit de mouwen gestoken om de bloemzaadjes en de potaarde te mengen. Maar ook het lijfje van de bij werd helemaal geel geschilderd. In kleine groepjes werden de kleuters begeleid door de leerlingen van het 1ste middelbaar.
Wat een enthousiasme, wat een begeestering, wat een verwondering werd er gecreëerd. Zelden zagen we zoveel geboeide en blije gezichtjes bij groot en klein. De ‘grote’ kinderen vroegen zelfs wanneer ze de groep kleuters nog eens mochten begeleiden. Heerlijk om iedereen zo te zien samenwerken en genieten!
Benieuwd naar het ‘echte’, grote bijenhotel? Binnenkort zal dit staan pronken op het schoolterrein! Kom dan gerust een kijkje nemen!
2de kleuterklas
DIGISTEM-activiteit: Ontwerp en maak een afvalrobot
 
 
Via digitale filmpjes maakten we kennis met verschillende robots. Zouden wij misschien zelf een opruimrobot kunnen ontwerpen? Eentje die mee kan met een boot om de plastic soep te helpen opruimen en sterker of handiger of … dan een mens is en dus sneller de plastic soep kan opruimen.
Met potlood en papier maakten we een ontwerp en stelden ons idee voor aan de klas al snel was duidelijk dat onze ideeën heel creatief waren. De juf verdeelde ons in groepjes naar gelang de kenmerken of eigenschappen die we voor onze robot hadden bedacht.
Met de hulp van een handig instructiefilmpje op de iPad, dat we konden bekijken wanneer we er nood aan hadden, wisten we precies welke kenmerken en eigenschappen wij voor onze robot hadden bedacht.
Dit filmpje was een steun tijdens het maken van onze robot met kosteloos materiaal. Achteraf konden we ook het instructiefilmpje gebruiken tijdens het klassikaal terugblikken.
Voldoet onze robot aan ons ontwerp, heeft onze robot alle kenmerken die we hadden vooropgesteld? Alles werd grondig besproken en onderzocht!

Het was een zeer geslaagde STEMactiviteit, waarbij de digitale ondersteuning een meerwaarde was!
juf Els
 
 Arne en Gaston:
–      Onze robot heeft meerdere armen, zo kan hij snel veel afval opruimen
–      Met zijn grote stevige voeten blijft hij op de boot staan tijdens het opruimen van de plastic soep
Sienna, Emma, Féline, Pauline, Babette en Lena:
–      Onze robot zijn voeten zijn krachtige magneten, waarmee de robot op de boot kan blijven staan
–      Met zijn super lange grijparm neemt hij het afval uit de zee
Thorvi, Faber en Len:
–      Onze robot heeft een groot net
–      Onze robot kan zwemmen à terwijl hij tussen het afval zwemt vist hij het afval uit de zee
Vika en Anouk:
–      Onze robot heeft grote voeten waarmee hij stevig op de boot staat
–      Met zijn hengel vist hij het afval uit de zee
August en Clara:
–      Onze robot heeft lange armen om vanaf de boot het afval uit de zee te nemen
–      Met zijn vleugels kan hij terug op de boot vliegen wanneer hij in de zee is gevallen
Jonas, Louise en Gaston:
–      Onze robot zwemt tussen het afval
–      Met zijn krachtige armen neemt hij het afval uit de zee en gooit het aan boord van de boot
Het derde leerjaar maakte een verslag over de uitstap naar het dinomuseum in Brussel
Op bezoek bij interessante dino’s!
We gingen naar het Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel. Dit ligt aan het Leopoldpark.
In dat museum komen dieren tot leven!
We hebben veel over dino’s geleerd door allerlei spelletjes te doen. We hebben daar echt van genoten.
We zagen er veel fossielen en zeedieren die  niet nu niet meer leven.
Als je het museum binnenkomt zie je het skelet van een enorme walvis.
Vanop het balkon waren er veel Iguanodons te zien.

s’ Middags aten we in het Leopoldpark.

Wat was het prachtig en fijn om daar te zijn. We vonden het interessant en supertof.
We willen er zeker nog eens naartoe!
                                                                                         Julie, Miglena en Alies                     
 
Naar de dino’s
Op 13 mei zijn we naar het dinomuseum geweest. Het was daar gewoon fantastisch!
In één zone van de dinozaal speelden we paleontoloog. Met borstels konden we er botten opgraven. We zagen veel fossielen, zelfs van een Tyrannosaurus Rex!


We aten in het Leopoldpark.
Bij het vertrek konden we nog iets eten en zagen we een speciale duif.
We hebben echt genoten van deze uitstap met de klas!     
                                                                                         Mattia en Thibaut
 
Op uitstap naar het bijzonder mooi Museum van Natuurwetenschappen
We zijn naar een fantastisch museum geweest. Daar waren veel zalen.
In de dinozalen mochten we allerlei spelletjes spelen.
We zagen de fossiele skeletten van de Iguanodon, de Tyrannosaurus Rex, de Diplodocus en de Stegosaurus. Wat waren deze skeletten machtig groot.
’s Middags bezochten we de zaal van de evolutie van de mens, dat was heel interessant.
In de dierenzaal met de opgezette dieren was het heel mooi!
We vonden het giga-leuk en interessant! Dit museum is echt een aanrader!    
                                                                                         Thomas, Guillaume en Alex
 
EEN  BEZOEK  AAN  DE  BRANDWEERPOST  VAN GAVERE
In het kader de lessen brandpreventie,  brachten de leerlingen van het vierde leerjaar een bezoek aan de brandweerkazerne van Gavere.
We werden er heel goed ontvangen. Tijdens de rondleiding kregen we heel wat uitleg over de kledij van de brandweerman en over de verschillende wagens die  gebruikt worden tijdens een interventie.
Wat een orde heerst er in de kazerne ! Alles heeft zijn plaats ! Alle kledij hangt op dezelfde manier op de kapstok.
Alles op z’n plaats in de klas? Daar kan de juf alleen maar van dromen.
En het spannendste moment … een ritje een brandweerwagen. Dat was leuk!
Het thema dierentuin werd uitgewerkt in de peuterklas


De peuterklas werd omgetoverd tot een echte dierentuin. 
De klas zit vol met 18 aapjes.
Groot en klein
maar het thema was heel fijn.
 
Meten met de kilogram!
 
In het eerste leerjaar leerden we over de gewichtsmaat ‘de kilogram’. Nadat we het begrip ‘gewicht’ en de namen van de soorten weegschalen (balans, keukenweegschaal, personenweegschaal, …) onder de knie hadden, leerden we de wijzerplaat van de analoge meetinstrumenten aflezen. Dit alles was al een hele brok theorie; nu werd het tijd voor de praktijk! In de klas waren tien ‘meetposten’ opgesteld waarbij we telkens opdrachten voorgeschoteld kregen waarbij we gebruik moesten maken van -te wegen- voorwerpen, gewichten en weegschalen. Om de activiteit van het wegen juist uit te voeren, moesten we fijn samenwerken zonder geruzie. Natuurlijk moest ieder ook zichzelf wegen op de personenweegschaal! Nadien volgde een klassikale bespreking waarin we de voorwerpen ordenden naar minder dan, juist gelijk aan of meer dan één kilogram. Ook welke items nu net 1 kg of een ½ kg waren, werd hierbij herhaald. Na deze ‘gewichtige’ activiteit was iedereen heel wat slimmer!
Groetjes van het eerste leerjaar!

Reacties zijn gesloten.