oktober 2019

Doran Marijke en haar vriendin Framboos nemen ons mee naar het bos (Borgwal Vurste).

Daar ontdekken en zien we de mooie kleurenpracht in de natuur!

Dankjewel Marijke voor dit boeiende en leuke avontuur!

2de leerjaar :  Op  bezoek  bij  de  tandarts  !

Naar aanleiding van het thema ‘Beter geen gaatjes!’ bezocht onze klas op vrijdag 11 oktober 2019 de praktijk van de tandarts mevrouw Hilde Eerdekens. Allen gewapend met een ‘fluo-hesje’, legden we de trip naar het centrum van Gavere te voet af. Onderweg pasten we de theorie over hoe we ons als voetganger op de openbare weg correct moeten gedragen alsook hoe we alleen veilig kunnen oversteken ook daadwerkelijk toe in de praktijk. Het bleek een zeer nuttige oefening te zijn! Eenmaal aangekomen, werden we hartelijk welkom geheten en stapten we vervolgens door de wachtzaal naar de consultatiekamer. Daar mocht een klasgenootje, Joppe, in de onderzoeksstoel die bestemd is voor de patiënt, plaatsnemen. Vervolgens ‘onderzocht’ de dokter – net zoals bij een echt bezoek – de tanden van deze ‘patiënt’ op zoek naar gaatjes. Nadien legde de arts uit wat ze doet indien er een gaatje zou zijn: met de spuit verdoven, de speekselzuiger steken, met de kleine en de grote boor schoonmaken, de tand proper spuiten, de vulling in de tand steken, deze vervolgens drogen en glad schuren. Eénmaal dit klaar is, mag de patiënt de mond spoelen met water uit een bekertje. We keken onze ogen uit! Interessant was ook de foto van Joppes gebit waarop we zagen dat de blijvende tanden onder zijn melktanden al gereed zitten. Bovendien legde de tandarts uit hoe een afdruk van de tanden met een soort pasta wordt genomen. Die ‘mal’ van het gebit van de patiënt heeft de technieker immers nodig om er nadien a.d.h.v. een gipsen model een beugel op maat voor te vervaardigen. Eng waren alle tangen die de tandarts nodig heeft wanneer ze té slechte of rotte tanden moet trekken! Om dit te vermijden gaf de dokter ons natuurlijk tips om onze tanden goed te verzorgen: geen snoep eten, geen zoete of zure voedingswaren nuttigen, frisdrank met een rietje drinken, de mond hierna met water spoelen, twee keer per dag de tanden poetsen na het eten, … Tot slot was het tijd om 101 vragen te stellen! Aan het einde bedankten we de tandarts uitvoerig door haar te verrassen met het liedje ‘tanden poetsen’; bovendien schonken we haar een leuke dankkaart als aandenken. Van haar kregen we allen nog heel wat fijne cadeautjes. Met bovenstaande verworven wijsheden keerden we nadien opnieuw te voet terug naar school! Dat bleek wederom een degelijke oefening op het stappen en het oversteken als voetganger te zijn. Kortom, het was een fijne en leerrijke uitstap!

Ontdekkingstocht in het Bruinbos in Merelbeke

Op 15 oktober 2019 is het 3de leerjaar samen met Doran Marijke op bezoek geweest naar het Bruinbos. In de week van het bos is dit natuurlijk niet verwonderlijk.
We leerden er allerlei nieuwe weetjes.
Wat is de natuur toch wonderlijk!

We leerden de spinnen kennen met hun wonderlijke manier om zich te redden.

We leerden de mieren kennen met hun fantastische manier van samenwerken.

We leerden de egels kennen met hun problemen nu het klimaat volledig verandert.

We leerden de paddenstoelen kennen met hun prachtige eigenschap om de natuur op te ruimen.

We leerden een egelhuisje bouwen, zodat de egels beschutting vinden voor de komende winter.

We leerden dat een wintervoorraad aanleggen en gepast verstoppen niet echt gemakkelijk is.

Wat waren we blij dat het niet regende en dat we het zeker niet koud hadden.

Maken jullie in de herfstvakantie ook een egelhuisje in jullie tuin?

Kom je deze winter een egeltje tegen die te vroeg uit de winterslaap kwam, bekijk dan zeker deze website zeker eens: www.egelstraat.be

Het zesde leerjaar leert al doende

We Go STEM: de tekenrobot

Tijdens de codeerweek kreeg het vijfde en zesde leerjaar een workshop aangeboden. We bouwden eerst  een tekenrobot en mochten deze daarna coderen. Op deze manier lieten we hem een tekening maken voor ons. Het was super dat we mochten programmeren in de klas.

 Victor, Briek

De jongste kleuters volgen het proces van broodbakken in een houtoven

bij bakker Freddy en zijn vrouw Gerda.

De tafel van 2!

In het tweede leerjaar brak een groot en langverwacht moment aan: we leerden onze eerste maaltafel! Om te starten kwam de tafel van 2 aan de beurt. Allereerst ontdekten we deze bewerking door te werken met kousen. Die vormen immers steeds per 2 één paar! Nadien vermenigvuldigden we nog wanten, schoenen, handen, benen, voeten, … Met andere woorden: de tafel werd ons zowel letterlijk als figuurlijk met ‘handen en voeten’ uitgelegd! Nadien vormden we de tafel van 2 ook met onze rekendoosjes en zochten we deze producten eveneens op de ‘witte tafelkaarten’ die de juf ons gaf. Op deze manier ondervonden we deze vermenigvuldigingen concreet ‘aan den lijve’ en ontdekten we ze daarna schematisch op papier. We vonden deze nieuwe bewerking erg spannend, maar toch ook een beetje moeilijk… Gelukkig zullen we hierop nog heel veel oefenen!

Leergierige groeten van het tweede leerjaar.

17 oktober 2019

Sportactiviteit: Kronkeldiedoe

Het Kronkeldiedoelied

Ik ben kronkeldiedoe
En ik word nooit moe
Daarom kom ik hier naar toe
Ik kronkel en ik spring
Ik fiets en ik swing
Daarom kom ik hier naar toe
En dan zingen wij
Diedoe, diedoe

Ik speel met een ballon
Ik lach me bijna krom
Daarom kom ik hier naar toe
En dan zingen wij
Diedo, diedoe

Ik klim overal op
Tot boven aan de top
Daarom kom ik hier naar toe
En dan zingen wij
Diedoe, diedoe

Ik volg het spoor
En kronkel overal door
Daarom kom ik hier naar toe
En dan zingen wij
Diedoe, diedoe

Kleuters – De herfst tegemoet in domein Borgwal

Gewapend met regenbestendige kledij en stevig schoeisel gingen alle kleuters met de lijnbus naar domein Borgwal. Het park biedt een bosrijke omgeving, ideaal dus om de herfst in al zijn facetten te exploreren.

We zagen dikke en dunne bomen en probeerden of we die wel of net niet konden omhelzen. We volgden de kronkelwortels die boven de grond uit piepen. We vroegen ons of waarom sommigen stammen bijna met elkaar vergroeid zijn (“Misschien geven die elkaar gewoon een knuffel, juf!”). We zagen ook een hele mysterieuze boom, met een dikke knobbel middenin zijn stam (“Die is waarschijnlijk ziek, juf!”). Tussen de wortels van sommige bomen ontdekten we holletjes van bosdiertjes, die zich nu waarschijnlijk voorbereiden op de winter (“Ik leg hier een paar nootjes, dan moet het diertje straks zelf niet zoeken).

Tussen de bomen op de grond was er een overdaad aan pracht, vruchtjes, schors, blaadjes, nootjes en paddenstoelen.

Onze lege zak was al snel gevuld met tal van mooie, selectief uitgekozen  herfstschatten.

We genoten van de gezonde buitenlucht en met blozende wangen keerden we moe maar voldaan terug schoolwaarts.

Fruitbrochettes maken

Ons meegebracht stuk fruit sneden we eerst met een mes in stukken.
Alle stukjes werden per soort verzameld op een bord : er was appel, peer, mango, aardbeien, banaan, kiwi en druiven.
Dan kregen we een stok met een scherpe punt aan en prikten er stukjes fruit op.
Daarna heerlijk smullen. Lekker hoor !

Reacties zijn gesloten.