maart 2022

Koken met het 5de leerjaar
We leerden van de juf wat gezonde voeding is en hoe we gezond kunnen leven. Daarmee gingen wij natuurlijk aan de slag.
Eerst en vooral gingen we op zoek naar gezonde receptjes en daarna maakten we deze voor de klas klaar.
Wat een enthousiasme!
We waren enorm nieuwsgierig en leergierig. Niets zo leuk om van elkaar te leren.

Het extra leuk was dat we van alles eens moesten proeven. Njam njam.

Binnenkort krijgen we allemaal ons klaskookboek in handen. Spannend!
Heerlijke groeten

De koks van het 5de leerjaar
De zesdeklassers kregen voor de EHBO-lessen extra hulp aangeboden
 
 
De kinderen van het zesde leerjaar maakten kennis met eerste hulp bij ongevallen. Ze leerden de hulpdiensten contacteren, eerste hulp toedienen bij brandwonden, schaafwonden, snijwonden, verslikking….
Verder maakten ze ook kennis met een aantal technieken zoals de stabiele zijlig en de werking van een AED-toestel. Al deze zaken werden eerst grondig uitgelegd en daarna gingen de kinderen aan de slag door alles eens uit te voeren. Ervaringsgericht leren stond voorop.
Als afsluiter bekeken ze ook filmpjes en vulden ze een aantal zaken op papier in.
Dit jaar kreeg het zesde leerjaar wel bijzondere hulp aangeboden. Toen de zesdeklassers de EHBO-lessen buiten aan het inoefenen waren, stonden er een aantal ouders vanop de parking aandachtig toe te kijken.
Na schooltijd kwam de papa van Elle-Marie (1ste leerjaar) en Leon (peuterklas) vertellen dat hij een oefen AED-toestel en een pop om te reanimeren ter beschikking had.
Hij was zo vriendelijk om de volgende dag alles te komen demonstreren in onze klas.
Alle kinderen hebben ook even mogen proberen reanimeren en merkten dat dit wel een zware taak was. Ze zijn papa Davy hier bijzonder dankbaar voor.
Wat is het toch fijn op onze dorpsschool om zo betrokken ouders te kunnen inschakelen. Duizendmaal MERCI!
Samen delen
Leren delen doen wij door samen fruitsalade te maken.
En natuurlijk delen we ook door de fruitsalade samen op te eten.
Dat delen zo lekker kon zijn, dat wisten wij nog niet.
Wij gaan op berenjacht
 Naast holen bouwen voor de beren en beren meten, maakten we een berelekkere hap.
Dat was smullen.

Een bijzondere vastendag

Op vrijdag 18 maart beleefden we op school een heel fijne vastendag.
De bezinning in de kerk werd door de kinderen en het team erg gewaardeerd; dit zowel naar vorm als naar inhoud. De betrokkenheid van alle kinderen was echt mooi om te voelen.
Ook de sobere maaltijd ’s middags ( brood en tomatensoep) viel in de smaak. De kinderen hebben zich met plezier geëngageerd om hieraan deel te nemen.
De kers op de taart was zeker de zeer verzorgde koffiestop.
De inzet en het enthousiasme van alle kinderen van de 3de graad was heel erg groot.
De belangstelling van vele ouders en grootouders deed veel plezier. Een blik op het inzameldoosje wijst dat de bezoekers alweer heel erg gul waren ten voordele van ons goede doel. De correcte opbrengst zullen jullie terugvinden in de maandbrief van april.

Mijn oprechte dank aan iedereen die zijn schouders zette onder dit waardevol initiatief! Met jullie hulp en steun maakten we er samen een topdag van.

Bekende kunstwerken net even anders
We lieten ons inspireren door het werk van beroemde kunstenaars en brachten hun kunstwerken tot leven.
Een beetje handigheid met Stop Motion Studio en een streepje creativiteit, zorgde voor enkele fraaie filmpjes
Kijk je mee naar de resultaten op de website van de school? 

Het zesde leerjaar is wild van techniek

Op maandag 21 maart kreeg het zesde leerjaar een workshop techniek van de Bernardusscholen voorgeschoteld. Op deze manier konden de kinderen verder hun talenten ontdekken. Dit is natuurlijk nuttig met hun studiekeuze in het vooruitzicht.
De zesdeklassers maakten een windmolen op zonne-energie. Ze hadden nog eens geluk ook, want de zon was die dag van de partij. Dus ze konden hun creatie onmiddellijk testen. Bij iedereen draaide de windmolen op volle toeren. Het was alweer een boeiende activiteit. 

3de en 4de leerjaar                                                        Auteurslezing Marc De Bel

Dinsdag, 29 maart 2022.

De bibliotheek nodigde het derde en vierde leerjaar uit om een auteurslezing van Marc De Bel bij te wonen.

De kinderen van het 3de leerjaar vertelden spontaan over hun ontmoeting met Marc De Bel.
Hierbij een samenvatting van hun reacties:

Marc De Bel vertelt heel grappig met veel geluidjes erbij.

Hij heeft leuke verhalen geschreven.

Hij maakt veel mopjes.

Marc De Bel houdt van schrijven.

Hij is dol op kinderen en kan er goed mee omgaan.

Hij schreef al heel veel boeken.

Hij is heel sportief, want hij doet aan zaalvoetbal.

Ik heb zin gekregen om nog meer boeken van Marc De Bel te lezen.

Hij is ontzettend lief.

Dit is wat de vierdeklassers vertelden :

Marc De Bel is heel populair en doet de kinderen lachen.

Terwijl hij zijn levensverhaal vertelde, maakte hij veel grappige geluidjes en floot hij vaak.

Hij heeft veel humor en een grote fantasie.

Marc De Bel viel uit een boomhut van 6 meter hoog. Hij was daardoor 3 dagen bewusteloos.

De fontanel van Marc De Bel is nog steeds niet dichtgegroeid. Langs daar blijven de verhalen maar binnenkomen.

Marc De Bel speelde vaak in de tuin van het kasteel. Op een dag moest hij wegvluchten. De hond beet in zijn bil. De tuinbewaker kwam hem achterna, maar viel in de vijver.

Zijn zoon reed op een patattenveld en de patatten vlogen bij de buren. Die stonden buiten met hun potten en riepen : ‘Jeetje, morgen frietjes!

Zijn favoriete huisdieren zijn zeker en vast  de 2 honden. Zij liggen altijd bij hem als hij schrijft.

Fien, Lien en Sien zijn de kippen.

Joppe is de naam van het hoofdpersonage uit ‘de katten van Kruisem’.

Hij voetbalt bij de Stars in Strepes in Zwalm.

Op het einde mochten we vragen stellen en signeerde hij onze boeken.

Op stap met Doran…

ROODKAPJES  MANDJE

We trokken naar het bruinbos in Merelbeke op maandag 28 maart.
We werden er in groepjes verdeeld. Elke groepje mocht om de beurt vooraan lopen en een product ‘dat in de aanbieding staat’, zoeken.
Doran Marijke gaf telkens wat nuttige en interessante informatie

Het bos geeft ons voeding, medicijnen, benodigdheden, verwarming en verzorgingsproducten.

We rondden de voormiddag af met een spel om te kijken of we wel goed hadden geluisterd. En ja hoor, we deden het goed!

SPEURNEUZEN

Bij het begin van het schooljaar schreef het vierde leerjaar in voor de Whizzkidswedstrijd.

De basisdoelen van de Whizzkidswedstrijd zijn de betrokkenheid van de leerlingen stimuleren en de leerkrachten ondersteunen bij het leerproces.

Didactisch gebruik van ICT en media binnen de verschillende leergebieden staat centraal. Alle vragen en opdrachten staan in het thema van geïntegreerd ICT-gebruik.

De wedstrijd omvatte 3 vragenreeksen. Elke reeks bevatte 15 zoekopdrachten, vragen over educatieve sites en ICT- en mediatoepassingen en eventueel een kleine praktische opdracht.

Voor elke vragenreeks kregen we  4 weken de tijd.

De leerlingen werkten samen en leerden van en aan elkaar. De juf was enkel de coach.

En… wat deden ze het goed! We waren bij de 50 scholen die mochten deelnemen aan de online halve finale.

Vrijdag 24 maart was het zo ver.

Onze vierdeklassers deden het schitterend! Het was heel fijn om onze leerlingen zo enthousiast te zien.

Uiteindelijk eindigden we op plaats 23 van 428 deelnemende klassen uit het vierde leerjaar. Het feit dat wij de halve finale behaalden is dus echt wel een topprestatie!

Zowel de leerlingen die de praktische opdracht uitvoerden áls de 4 kinderen die de zoekvragen hebben opgelost, deden héél goed hun best en dat is wat we willen benadrukken.

We krijgen nog een prijzenpakket. Na de paasvakantie komen de organisatoren de prijzen persoonlijk naar de school brengen.

Wat zijn we al benieuwd!

Ontwakend leven

De lente is in het land!

Het wordt zonniger en warmer.

De natuur ontwaakt.

Bomen krijgen katjes of bloesems.

De knoppen worden blaadjes.

De wind en de insecten zorgen voor de bestuiving.

De amfibieën komen uit hun winterslaap en keren terug naar hun broedplaats.

Ze maken een hele metamorfose door, ze krijgen eerst kieuwen dan longen.

Kikkers leggen kikkerdril, padden leggen paddensnoeren.

Wat houden we van de natuur!

De “Helden & Schurken” van het tweede leerjaar.

De kinderen van het tweede leerjaar maakten in de jeugdboekenmaand uitgebreid kennis met de bibliotheek en allerlei boeken.

Wat kan je vinden op de omslag van je boek? Wat kan je allemaal lenen in een bibliotheek?
Stel hen deze vragen maar, ze kunnen er intussen zeker op antwoorden!


De kinderen stelden ook hun lievelingsboek aan elkaar voor op een echte speeddate in de klas.

Een bezoek aan de bibliotheek van Gavere kon natuurlijk niet ontbreken.
Een grote dankjewel aan hun medewerkers voor de fijne activiteiten. 

De kinderen lieten hun innerlijke helden en schurken helemaal los terwijl ze op ontdekking gingen tussen de boeken. Zo ontdekten we samen dat elke held een beetje schurk in zich heeft, en een schurk soms ook heldhaftig uit de hoek kan komen.
Bib bib, hoera!

Kleutersportdag    3de kleuterklas

Op 14 maart was het kleutersportdag van de gemeente voor alle kleuters in de sporthal te Asper.
De sportdag was omgetoverd in een heus pretpark.

Wat was het leuk om zo te sporten en op de springkastelen te springen!

Verjaardagen
Op 15 maart was Maurik jarig.
We kregen een boek dat zijn meme geschreven had als cadeau.
Proficiat aan de jarige!

De kip en het ei

Met het begin van de lente komt alles in de natuur weer tot leven.

Ook de kippen gaan weer eieren leggen. Dit is het juiste moment om een kip in de klas te brengen en om tijdens een wandeling de kippen waar te nemen in hun natuurlijke omgeving.
Wat was het interessant om in de klas een tamme kip van dichtbij te zien en te horen.

Meteen de start om van alles rond de kip en het ei in de klas te ontdekken en te leren.
Voor het vingerverven van een kip vertrokken we vanuit een ovale vorm.
Het was gemakkelijk om met de vinger vele veren te maken en zo vorm te geven aan een mooie kip.

We gingen met krijt aan de slag om kippen op de speelplaats te tekenen, dit terwijl het zonnetje ons verwarmde.
We versierden onze klas met kleurrijke kippetjes. Wat is het er vrolijk!

In de klaswinkel werden er heel wat eitjes verkocht.

We oefenden op snelheid tijdens de turnles om zoveel mogelijk eieren te verzamelen. We oefenden ook op het gooien van eieren, natuurlijk gebruikten we hiervoor plastieken eieren.
We tekenden op een rooster hoeveel eieren er in de doos terecht kwamen en hoeveel er naast de doos  gegooid werden. Zo leerden we turven.


We kregen in de klas ook een nieuw spel. Het spel wordt gespeeld met 3 kleuters en bestaat erin om met houten lepels een knikker om het vlugst naar boven te krijgen, uiteraard zonder dat die knikker onderweg gaat vallen. Deze opdracht was voor sommige kleuters een echte uitdaging.

Door het zaaien van tuinkers zagen we het nieuwe leven rondom ons tussen de zelfgemaakte narcissen.


We genoten van dit thema en weten nu heel goed wat er allemaal tot leven komt in het mooie seizoen van de lente.

Stapelstein brengt beweging in de klas

Op een dag kwamen grote dozen de klas binnen.
We waren heel nieuwsgierig naar wat er in zat.
Maar wat een rare dingen kwamen daaruit?!
Het leken wel hoeden in alle kleuren van de regenboog…

Het waren stapelstenen van STAPELSTEIN.
Deze materialen komen tegemoet aan de basisbehoeften van kinderen, namelijk hun natuurlijke bewegingsdrang.
De motorische vaardigheden worden al spelend ontwikkeld.

Dit speelgoed vraagt om ‘out of de box’ te denken.
Stapelstein is creatief speelgoed dat multifunctioneel kan gebruikt worden: als opstapje, om te stapelen, in en op te zitten, te sorteren, een parcours te maken, te balanceren en te wiebelen, rondjes te draaien, om kleuren te leren, om te tellen, om al trommelend muziek te maken, om allerlei spelletjes en opdrachten te doen, om een stapelverhaal te maken, …

Het motiveert om te bewegen en actief te spelen, wat onontbeerlijk is voor een gezonde ontwikkeling.
Dit multifunctionele speelgoed ondersteunt de motorische en cognitieve ontwikkeling, de sociale vaardigheden en creativiteit.

De kinderen zijn in ieder geval enthousiast en super blij met dit uitdagende speelgoed !

Werkatelier Pasen

Het was best een heel gedoe in de klas om van een opgeblazen ballon een ei te maken .
Met papier en lijm maakten we een omhulsel rond de ballon. Wel drie lagen dik !
Wat hebben we moeten werken, zeg!

Een atelier vol vlijtige kleuters, die de techniek van inlijmen van papier aan beide kanten en op de ballon kleven, al heel goed onder de knie hebben.
Om te lijmen gebruikten de meesten een borstel, sommigen ontdekten dat het met de handen ook wel vlotjes ging.
Sommigen gingen met heel veel goesting aan de slag, anderen vonden het toch wel een hele opdracht.

Uithouding, wilskracht en geconcentreerd aan het werk blijven werden op de proef gesteld.
Maar als groter wordende kleuters hebben we dit werk zelf helemaal voor mekaar gekregen !

We zijn best tevreden.
Onze creatie wordt een paasei en fier als een gieter nemen we het vrijdag mee naar huis.

Fascinerende mormeltjes

Mormeltjes zijn met velen. 
Rode, blauwe, groene en gele. 
Sommige zijn groot, andere zijn klein. 
Samen spelen vinden ze fijn.

Tweede atelierwerking – werken met textiel.

We mochten een fleurig lapje stof kiezen. Ook mochten we kiezen hoe we onze stof zouden versieren: stempelen met textielverf of figuren in vilt knippen en opkleven.

We waren best wel trots op ons resultaat… hmmm wat zouden we ermee kunnen doen?

Een hoedje maken leek ons een goed idee. Iedereen probeerde voor de spiegel van alles uit, keek hoe hij zijn hoedje vorm wilde geven. Dan was het nog een kunst om onze wensen over te brengen aan de juf zodat zij met een nietje hier en een elastiekje daar onze lap stof kon omtoveren naar het hoedje van ons dromen.

juf Els

Leren programmeren met de Bee-Bot / 2e kleuterklas.

De kinderen van de 2e kleuterklas maakten kennis met de Bee-Bots, de robotbijen die ze leren programmeren.

Met hun lieve gezichtjes en vrolijke lichtjesogen waren de kinderen meteen gecharmeerd door de Bee-Bots.

De kinderen kunnen de robot bedienen met de zeven knoppen op zijn rug. Om van punt A naar punt B te komen op een speciaal voorziene mat moeten de kinderen de Bee-Bot vooraf de juiste commando’s geven. Bijvoorbeeld twee hokjes vooruit, een keertje naar rechts draaien en dan weer een hokje vooruit, nogal veel ineens om in je eentje te moeten doen. We sloegen de handen in elkaar en werkten samen. Belangrijk was om goed te praten met elkaar en te luisteren naar elkaar, leerwinst en plezier verzekerd!

Juf Els

Verjaardagen in maart in de 3de kleuterklas


Op vrijdag 11 maart vierden we de verjaardag van Jeroom en Mats.

Het werd een dag met heel wat lekkers want we vierden op die dag twee jarigen. 


Juist voor de krokusvakantie vierden we de jarige Danté. Wat was dit een leuke afsluiter. 

Proficiat aan de jarigen.

Carnaval is dolle pret

Op vrijdag 25 februari vierden we carnaval in onze klas. 

Tijdens die week werd er elke dag een focus gelegd. Zo begonnen we met ‘ Gekke harendag’. Op dinsdag was het ‘Foute truiendag’ en op donderdag ‘Opvallende kleurendag’.

Als afsluiter op vrijdag was het ‘Ik verkleed mij zoals ik wil-dag’. Iedere kleuter mocht om beurt in de spotlight staan om zich voor te stellen. Wat een prachtige kostuums hadden de kleuters aan!

Een heus feest vierden we in de klas. We dansten op de carnavalsmuziek en deden gek.

De kleuters ervaarden deze voormiddag heel wat dolle pret!

De zesdeklassers nemen deel aan de DOE-dag in het VTI in Deinze

Het zesde leerjaar nam deel aan de vredesposterwedstrijd van de Lions Club

Reeds verscheidene jaren neemt onze derde graad deel aan de vredesposterwedstrijd van de Lions Club. Ieder jaar staat wereldvrede centraal. Dit jaar werd jammer genoeg het thema zeer actueel en nabij. We namen dan ook de tijd om hierover in dialoog te gaan met elkaar. Nadat we vele ideeën verzameld hadden en verschillende technieken bespraken, gingen we aan de slag. We tekenden, schilderden, bekeken onze werkjes en kregen daardoor uiteindelijk knappe resultaten. Een mooi muzisch proces! We zijn ervan overtuigd dat er in onze klas veel kinderen kans maken om te winnen. We kijken al uit naar het verdict van de jury.

Windbloemen en vogels ontdekken

Nu de winter al haar grillen heeft getoond verlangen we meer en meer naar de lente. Ook de natuur is zich hierop aan het voorbereiden.

Zo ontdekte het 3de leerjaar dat er bomen zijn die al vroeg bloeien. Niet met veelkleurige en veel geurige bloesems maar met onopvallende katjes. Het was een boeiende ontdekkingstocht naar de hazelaar,de els, de berk en de wilg.
Nu we toch leerden werken met de verrekijker konden we ook een blik werpen op de vogels die zich stilletjes aan organiseren om een partner te zoeken en nesten te bouwen.

Wat fantastisch hoe zij dat allemaal kunnen.


Het was een heel leerrijke voormiddag met boeiende leerstof over de natuur. Dank je wel Doran Marijke!

Het 3de leerjaar

Atelier: programmeren via Scratch

Net voor de krokusvakantie van start ging, kreeg het zesde leerjaar een nieuw atelier aangeboden. Deze keer stond programmeren via Scratch in de spotlight.
Het was mooi om de leerlingen geboeid bezig te zien.
Sommige kinderen ontdekten bij zichzelf een nieuw talent, zij waren dan ook bijzonder trots op hun resultaat na de voormiddag.
Anderen ontdekten net dat programmeren toch niet hun interesse had.
Het was mooi om het proces dat de kinderen aflegden te volgen.
Knap hoor zesde leerjaar!
Wie er niet genoeg kon van krijgen, zal tijdens de vakantie zeker thuis gewoon verder ontdekken.

Reacties zijn gesloten.