februari 2022

Carnaval in het 1ste leerjaar!

In de krokusvakantie wordt er op de drie dagen voor het begin van de Vasten nog eens stevig gevierd! Die dagen noemt men ‘carnaval’. Naar aanleiding van het carnavalsfeest mochten we verkleed naar school komen. In de klas keken we eerst in welke personages elk van onze klasgenoten veranderd waren en bedachten we een passende houding voor elk figuur. Kijk maar naar de foto’s! Daarna gingen de prinsessen, de diertjes, de stoere helden et cetera naarstig aan het werk. Het rekenen, het schrijven, het lezen en andere schooltaken werden nog leuker met dat gekke pak aan! Het was een fijne dag met een welverdiende vakantie als slot! Vrolijke groetjes van het eerste leerjaar!

Atelierdag op woensdag 7 februari rond klei en werken met textiel

Klei en textiel waren de basismaterialen voor een boeiende ontdekkingstocht op 9 februari.

De schoolboeken werden die voormiddag even ingeruild voor creatieve verwerkingen met deze basismaterialen.
Er werden cactussen, reptielen, wilde dieren en totems geboetseerd. Door knijpen, rollen, duwen, inkerven en snijden ontstonden de mooiste voorwerpen.
 
Ook textiel was inspirerend om mee aan de slag te gaan.
Grote stukken stof werden omgetoverd tot mantels en tenten.
Er werden mondmaskers genaaid, stokpoppen ontworpen voor het poppenkastspel en patchworkdekens werden ontworpen.


De kinderen hadden duidelijk veel plezier aan deze activiteiten.  

Het was een leuke, leerzame en inspirerende voormiddag voor iedereen!

Een reis doorheen de geschiedenis

De afgelopen weken hebben we in de lessen OW de verschillende tijden uit onze geschiedenis bestudeerd. Dankzij onze teletijdmachine kwamen wij eerst terecht in de prehistorie/oudheid. Hier werden we ontvangen door de oermens, voedselverzamelaar en jager. Zij vertelden ons over hun leven. Dankzij een prachtige Lego-creatie van een tempel konden we ons nog iets meer voorstellen hoe het in die tijd allemaal was. Daarna gingen we richting de middeleeuwen waar 4 stoere ridders ons wat meer wegwijs maakten in hun burcht. We konden ook nog een brief aan de koning onderscheppen. Wat was dit een avontuur! Gelukkig konden we net op tijd in onze teletijdmachine kruipen en de Zwarte Dood vermijden. Op naar de nieuwe tijden dan! Door de mooie havens, goudmijnen, fabrieken en ontdekkingstochten vielen we van de ene verbazing in de andere. Wat een prachtige maquettes! Wauw! Het was heerlijk genieten in al die boeiende periodes. Toch waren we blij dat we uiteindelijk naar onze eigen tijd konden. Al had de juf zich even vergist en stonden we eerst in de toekomst! We kunnen jullie alvast zeggen dat er ons nog enkele spannende zaken te wachten staan… Groetjes, Het vijfde leerjaar

Gezond leven

Wij begonnen aan een nieuw OW thema: De gezondste mens ter wereld. Omdat we ook zelf willen kijken hoe gezond we leven, nuttigden we eens een dagdagelijks ontbijt op school. Iedereen nam zijn ontbijt mee en samen namen we de tijd om even heerlijk te genieten. Ook al zat er een klasgenootje in quarantaine, we aten allemaal samen ons ontbijtje. “Juf, dat is super gezellig. Gaan we dat niet vaker doen?” – Wie weet…

BAM – activiteit

Op dinsdag 22-02-2022 mochten we sporten en spelen in Merelbeke met de materialen van MOEV.

We mochten deelnemen aan de BAM-activiteit: Beweeg Anders en Meer Interactief. We hebben allerlei sport- en spelactiviteiten gedaan rond allerlei vaardigheden (taalvaardigheden – springvaardigheden – actie en reactie – evenwicht – samen bewegen en samen sporten). Het was fijn om 3 keer 4 verschillende sportmoeilijkheden onder de knie te mogen krijgen (evenwicht op allerlei fietsen – zoveel mogelijk gekleurde potjes verzamelen met hulp van een lichtcomputer – chronometer gebruiken om zichzelf te meten met topsporters – …)

Kortom we hebben samen zo fijn gesport en bewogen!

Dozen en nog eens dozen

Het thema dozen uitwerken in de klas was superfijn.
We sprongen de ene doos in en de andere doos uit.
Als we in de doos zaten mochten we, helemaal zelf, leuke foto’s nemen van het memoryspel dat we er speelden. 
We leerden in deze periode ook een bee bot programmeren met opdrachtkaarten.
Opdrachtkaarten mochten we ook zelf maken, wat wij echt leuk vonden! 

Jarigen van de maand februari

Op 7 februari vierden we de verjaardag van Olympia. Proficiat aan de jarige!

Op het eind van deze maand vieren we nog de jarige Danté.

Kunst met dozen

Plots stond er tijdens het thema ‘kunst’ een boek in de kring over dozen.
In het boek waren verschillende figuren bezig met het knutselen van ruimtelijke constructies.  Ze maakten een raket, een trein, een vliegtuig….
In de klas gingen wij ook op zoek naar grote dozen. Wat zouden we daarmee kunnen construeren? Zouden we een trein of een raket of … maken?
De kleuters kozen voor de trein en gingen enthousiast aan het werk.
Ze maakten een trein met een stuur en twee wagonnetjes.
Daarna bevestigden ze de verschillende wagons aan elkaar. Ze tekende wielen op de wagons zodat de trein kon rijden op de spoorweg.
Daarna vertrokken onze kleuters om een heel verre reis te maken. 

Atelierdag 9 februari – 1ste kleuterklas

Eerst verkennen we het materiaal KLEI door te duwen, te kneden, plat te stampen en omhoog te duwen, stukjes af te halen en terug bij mekaar te doen, slangetjes en bolletjes te maken, …

Daarna kregen we de opdracht om alle hoopjes en stukjes klei samen te voegen tot één grote bal.  Eventjes goed kneden, aanduwen en rollen.
Vervolgens kiezen we een dikke tak en planten die in de berg klei.
Met hoopjes klei kneden we propjes rond de tak, duwen er kleinere takjes in en bouwen zo steeds verder aan een boom.
Met water maken we de klei rond de takjes nat zodat alles beter blijft kleven.

Beeldhouwen was best leuk !
Het resultaat was een ingenieuze constructie. Of zijn het bomen uit het sprookjesbos ?

Kleiatelier: Totempaaltjes

En ja hoor, ook dit jaar werden er in het vierde leerjaar weer totempaaltjes ontworpen 

met symbooldieren die onze persoonlijkheden typeren.
Kijk eens hoe mooi ze geworden zijn.

Sportactiviteit: Alles met de bal
Op 1 februari lieten we onze schriften braaf in de bank rusten,

terwijl we onszelf gingen uitleven met de bal in Merelbeke. 
We konden er proeven van de meest uiteenlopende sporten en spelletjes

die onze behendigheid op allerlei manieren op de proef stelden.

Klusjesdag in de 2e kleuterklas.

Onze winkel viel uit elkaar… heel spijtig vonden we dit. Want we hadden al heel wat leuke speelmomenten gekend in de winkel.

We besloten om zelf de handen uit de mouwen te steken en onze winkel terug op te knappen. We brainstormden hoe we dit gingen doen en wat de juf allemaal moest meebrengen uit haar gereedschapskist. Vol goede moed timmerden we plankjes vast, boorden we een extra gaatje, draaiden we een bout met moer goed vast… voor sommigen was het de eerste keer, andere kinderen hadden duidelijk al wat ervaring bij het klussen. Maar plezant vonden we het sowieso.

Uiteindelijk is onze winkel een echt pareltje geworden. Hij heeft er zelfs nog een functie bij. Aan de achterzijde van de winkel kan de juf QR-codes hangen. Deze kunnen we met de IPad zelf scannen en zo een digitaal verhaal bekijken in de boekenhoek. Weer veel speelplezier verzekerd!

Juf Els

Mondriaan en STEM!?/2e kleuterklas.

Tijdens ons BC over vormen en kleuren leerden we onder andere vierhoeken knippen. We kleefden deze netjes en mooi recht op een wit blad.

Later vertelde de juf ons het verhaal: “Prinses Arabella in het museum.” Prinses Arabella maakte een wandeling langs de vele prachtige kunstwerken in haar eigen museum. Opeens ontdekten we in het boek een kunstwerk dat wel heel erg leek onze geknipte vierhoeken. De juf vertelde ons dat kunstenaar Mondriaan dit werk had gemaakt. Het enige verschil waren de zwarte lijnen. Mondriaan had vierhoeken met hier en daar een zwarte lijn rond, wij hadden vierhoeken zonder zwarte lijnen. De juf daagde ons uit om na te denken hoe wij ook nog zwarte lijnen rond onze vierhoeken konden maken. We testen verschillende systemen en methodes uit… uiteindelijk kozen we de beste oplossing en stempelden we met houten latjes zwarte lijnen tussen onze vierhoeken.

Het resultaat mag zeker gezien zijn!

juf Els

Atelierdag 9 februari – 1ste kleuterklas

Eerst verkennen we het materiaal KLEI door te duwen, te kneden, plat te stampen en omhoog te duwen, stukjes af te halen en terug bij mekaar te doen, slangetjes en bolletjes te maken, …

Daarna kregen we de opdracht om alle hoopjes en stukjes klei samen te voegen tot één grote bal.  Eventjes goed kneden, aanduwen en rollen.
Vervolgens kiezen we een dikke tak en planten die in de berg klei.
Met hoopjes klei kneden we propjes rond de tak, duwen er kleinere takjes in en bouwen zo steeds verder aan een boom.
Met water maken we de klei rond de takjes nat zodat alles beter blijft kleven.

Beeldhouwen was best leuk !
Het resultaat was een ingenieuze constructie. Of zijn het bomen uit het sprookjesbos ?

We zorgen voor de vogels in de winter en maken vogeltaarten


Nadat we in de herfst al eens konden bloemschikken met pompoenen, maakten we begin februari vogeltaarten.

Je denkt misschien wel: Wat zijn dat?


We maakten met ossenvet en allerlei lekkers (noten, zaden, meelwormen, …) een taartje in een potje.
Daarna staken we er nog een stokje in.
Omdat vogels ook wel eens iets moois willen zien en opeten, maakten we er prachtige vogeltaarten van. .

Pannenkoeken bakken en eten ter gelegengheid van Lichtmis

In het 3de leerjaar leerden we over de feesten van het licht.
In deze donkere periode van het jaar begrijpen we heel goed hoe mensen uitkijken naar langere dagen, dagen ook met meer licht.

Net in deze periode vieren christenen het feest van het licht, op 2 februari tijdens Lichtmis.

Traditiegetrouw worden er op Lichtmis lekkere pannenkoeken gebakken.
We besloten dit met de klas ook eens te doen.
Eerst zochten we een recept om pannenkoeken te bakken.
We hebben het recept besproken en pasten de hoeveelheden aan zodat iedereen van de klas juist 2 pannenkoeken kon eten.
Daarna maakten we in groepjes zelf het deeg klaar.
We moesten wegen en de juiste inhoud afmeten.
Eieren werden, zonder veel morsen, voorzichtig gebroken en in een kom los geroerd. Dat was toch moeilijker dan gedacht.

Bij mevrouw mochten we dan elk onze eigen pannenkoek bakken en oppeuzelen.

Wat heeft deze pannenkoek gesmaakt, zeg!
In de klas maakten we ondertussen een mooie placemat, vouwden we onze servet en deden spelletjes over Lichtmis.
Als extraatje kregen we nog een extra pannenkoek die juf eerder had gebakken. SMULLEN MAAR!
Hopelijk brengt deze activiteit veel geluk voor het komende jaar – zoals vroeger de mensen geloofden.

Het creatief talent van 4L

Bij elke les muzische blijkt hoeveel creatief talent er in onze klas aanwezig is!

Deze keer lieten de kinderen zich inspireren door een youtube filmpje met een dansduo om een eigen ‘dans met bank en voorwerp’ te bedenken.
Of ze nu een gieter, een afstandsbediening of een hoed kregen, alle leerlingen zaten boordevol originele ideeën voor gevarieerde dansjes met een grappige twist.


Aansluitend bij het taalthema rond mode en kledij organiseerden we ook een modeshow.
De modehuizen ‘Hippies’, ‘Oversize’, ‘Sporza’ en ‘E.J.A.P.E.’ haalden het onderste uit de kan om ons te overtuigen van de kwaliteiten van hun merkkledij.


Wat een prestaties!

4de leerjaar

Workshop DURIDENKEN of duurzaam denken

Vol interesse volgen de kinderen van het 4de leerjaar op 21 januari een workshop over duurzaamheid.

Wat gebeurt er allemaal?

  1. We stappen in het leven van een stukje afval.
  2. We worden gedumpt.
  3. Het afval wordt gesorteerd.
  4. We maken kennis met 4 belangrijke manieren om met afval om te gaan: HERGEBRUIKEN – RECYCLEREN – VERBRANDEN – STORTEN
  5. Tijdens het AFVALSSPEL denken we na wat er in de toekomst van al het afval kan worden gemaakt .

De kleuters van de derde kleuterklas leren houden van kunst.

Na de kerstvakantie gingen we op wandeling om de buurt rond de school waar te nemen. We hadden vooral aandacht voor ‘kleur’ tijdens de uitstap want ‘Kleur je buurt’ was ook het onderwerp van de teken – en schilderwedstrijd van beweging.net waaraan we met onze klas deelnemen.

Nadat we de juiste materialen kozen, gingen we de volgende dag meteen zelf aan de slag.  Zo kreeg het thema “Ik ben een kleine kunstenaar” meteen vorm. De kleuters maakten echt prachtige en kleurrijke werken. Wat waren ze hier fier op en natuurlijk gingen we elkaars werk bewonderen.

Eens vertrokken rond dit thema waren onze kleuters niet meer te stoppen.

Een kader maken kon natuurlijk niet ontbreken. Zo schilderden we met ecoline op  aluminiumfolie of op dik papier.

Heel wat bekende schilderijen werden beschouwd en besproken. Zo leerden de kleuters een oordeel vellen over een kunstwerk en hadden ze ook de kans om te kiezen welk schilderij ze het mooist vonden.

We maakten ook twee groepswerken. Voor de geboorte van Lila-Marie, het zusje van Danté, schilderden we op een echt schilderdoek zoals de kunstenaar ‘Warhol’.
Wat was Danté blij om naast de schildersezel de foto’s te tonen van zijn zusje.
Ook kunstenaar ‘Escher’ inspireerde de kleuters om vogels te kleuren en te kleven. Wat een ontdekking dat al die vogels in elkaar pasten!

De vele boeken in de boekenhoek werden ook gebruikt als informatiebron om kunstwerken van bekende schilders op te zoeken.

Wat was het leuk om samen met de juf een memory te spelen rond gekende schilderijen en aan de juf de titel te verklappen.

Door dit thema kwamen onze kleuters in contact met vele kunstwerken. Ze voelden zich echte kunstenaars door heel wat te creëren. Het thema kleur was een uitgelezen kans om KUNST binnen in de klas in de kijker te zetten.

Als echte kleine kunstenaars blikken we terug op een zeer geslaagd thema!

Juf Hilde en juf Margot

Reacties zijn gesloten.