oktober 2021

Bomen lezen met Doran Marijke

Op 22 oktober ging het zesde leerjaar naar Borgwal. Daar hebben we van Doran Marijke bomen leren lezen. We hebben verschillende bomen leren herkennen aan de hand van hun bladeren. Op het einde van de natuuractiviteit deden we verwerkingsopdrachten, dit vonden we super leuk.

Week van het verkeer

Stem : Maak een valhelm voor een ei!

Met beperkte materialen maakten de leerlingen in groepjes een valhelm voor een ei.
Eerst bedenken, dan een ontwerp tekenen, de valhelm bouwen én testen, het ontwerp verbeteren en opnieuw testen.
Het was een boeiende activiteit voor de kinderen.

Deze activiteit leerden de kinderen op een speelse wijze het grote belang van het dragen van een degelijke en goed passende fietshelm. 

Met mijn kruiwagen en tractor rijd ik rond.

Bij het begin van het schooljaar wordt er aan de kleuters gevraagd rond welke thema’s ze graag zouden werken.  Zo begonnen we aan dit nieuwe thema.

De kleuters mochten van de juf kruiwagens en tractors meebrengen.  Zo kregen we er heel wat in verschillende kleuren en groottes.

In onze klas en op de speelplaats werd er heel wat educatief gespeeld en rondgereden met dit aantrekkelijke materiaal.

Een echte tractor op de parking kon natuurlijk niet ontbreken. Wat was het interessant om die waar te nemen, vooral de grote banden sprongen in het oog. Van de boer mochten we eens een toertje meerijden.  Wat waren we fier.

Bij schrijfdans tekenden we wielen door de liggende acht te oefenen.

Heel wat kruiwagens en tractors werden zichtbaar in de klas door te bouwen met allerlei constructie –en kosteloos materiaal.  Met het creatool bouwpakket samen kruiwagens maken, was een STEM-opdracht van de juf.  Het creatief zijn, het actief handelen en het oplossingsgericht denken, kwam hier sterk aan bod.  Maar ook met allerlei dozen, wielen, plastieken buisjes, doppen, stokjes, … maakte iedere kleuter ook zelf een exemplaar van een tractor of een kruiwagen.  De kleuters ervaarden op welke wijze ze de verschillende onderdelen konden verbinden.  Het waren prachtige resultaten.

De kleuters kregen door dit thema heel wat uitdagingen in verband met techniek en vonden onderzoekend leren fijn.

Voorlezen

Om de twee weken leest het zesde leerjaar voor aan de kleuters van de eerste kleuterklas.
Een zalig moment van samenzijn, rust vinden, aandacht voor taal en beeld in een boek, individuele aandacht en zich inleven in een verhaal.
We worden gelukkig van zo’n voorleesmoment !

Bosuitstap voor het 5de leerjaar

Ook dit jaar trok het vijfde leerjaar in de week van het bos de natuur in. We ontdekten de biotische en de abiotische natuur in het Bruinbos.
Lekker spelen in het bos en op avontuur gaan in de natuur maakt ons gezonder en creatiever.

We leerden over de voedselketen, wat de biotische natuur nodig heeft om te overleven, welke soorten paddenstoelen wij rondom ons kunnen vinden…
De basis van dit alles zijn de oerelementen vuur, water, aarde en lucht.

Aangezien het ook verkeersweek was, genoten we tijdens de tocht nog meer van de buitenlucht. Met de fiets naar het bos in de buurt. Door weer en wind, we bleven goed gezind (of toch niet allemaal?).

Groetjes,
Het vijfde leerjaar!

De allermooiste kippen!

Omdat we in de lessen taal de letter ‘p’ van ‘kip’, de letter ‘v’ van ‘vis’ e.a. leerden, draaiden de lessen O.W. rond het thema ‘Beestenboel!’. Hierin leerden we over welke dieren wel of geen eieren leggen, bestudeerden we de uitwendige bouw van de kip, zagen we filmpjes over de evolutie van een ei tot een kuiken, brachten een bezoek aan de kippen van juf Carine, … In de lessen M.O. las de juf het prentenboek ‘Het allermooiste ei’ voor. Daarin kwamen gekke kippen en zotte eieren voor. Dit bracht ons tot de inspiratie om zelf een vrolijke kip vol fantasie te ontwerpen. Daarna genoten we ervan om onze creatie kleurrijk in te kleuren met waterverf. Het werden meer dan grappige kippen!

Kiplekkere groetjes van het eerste leerjaar!

Van de moestuin tot in de keuken

Na onze ontdekkingen in de biologische moestuin “den Halsberg” gaan we aan de slag in de keuken.
Een tomaat onderzoeken, bonen doppen, wortelen en aardappelen schillen met een dunschiller, groenten snijden met een mes, kruiden knippen en ‘soep’ maken, courgette- en pompoenpitten oogsten.
We stoven wortels en courgettes en maken soep van ajuin, wortel en courgette. Juf maakt wortel- en courgettespaghetti.
Zelf meehelpen en koken doet proeven. De meeste kinderen eten dan ook hun buikje rond.
Best lekker, die groenten !

Het zesde leerjaar neemt deel aan een workshop van textiel.


Het zesde leerjaar werd op maandagnamiddag 11 oktober getrakteerd op een workshop.
Via drie verschillende uitdagingen maakten de kinderen kennis met heel veel info over textiel. Dit alles werd op een speelse manier aangebracht. De kinderen leerden heel veel bij in verband met textiel.
Ze zijn tevens geslaagd in hun opdracht. Proficiat !

‘Exercitatio artem parat!’ (*)

Eén keer per week komen het vierde en het eerste leerjaar samen om door middel van ‘tutorlezen’ het leesniveau van de jongste kinderen op te krikken. Er worden steeds leesduo’s gevormd met hierin telkens één leerling uit de hoogste klas en één pupil uit het lagere leerjaar. Vervolgens leest elke partner om beurt een stukje tekst voor. De vierdejaars peilt hierbij ook regelmatig naar het leesbegrip van de eersteklasser die hij/zij onder zijn/haar hoede kreeg. Op die wijze verbetert niet alleen het technisch lezen, maar wordt tevens het begrijpend lezen geoefend. Deze vorm van leesbevordering kan op de appreciatie van klein en groot rekenen, m.a.w. het leesplezier wordt eveneens gestimuleerd! De jongste kinderen kijken immers op naar de kunst en kunde van de grote leerlingen en de oudsten vinden het leuk dat zij op hun beurt de begeleiding mogen geven die zij zelf ook jaren geleden in de eerste klas mochten ontvangen. Een duidelijke win-winsituatie dus!

(*) ‘Oefening baart kunst!’

Tex-air

Het 5de en 6de leerjaar namen deel aan een workshop van Tex-air.

De workshop bestond uit een samenwerkingsspel waarin leerlingen als gestrande reizigers op zoek gaan naar oplossingen om het eiland te verlaten. Aan de hand van onderzoekend leren maakten de kinderen kennis met innovatieve textielproducten en hun maatschappelijk belang.

Op  zoek  naar  bosvrienden !

Op donderdag 30 september 2021 gingen wij, het eerste leerjaar, met de bosgids Marijke op stap naar het domein Borgwal in Vurste. Bij de start mochten we direct zoals een eekhoorntje walnoten als wintervoorraad verstoppen in het groen. We leerden ook waarvoor het diertje die prachtige pluimstaart allemaal gebruikt, wat het beestje zoal eet, hoe warm het is in zijn nest, hoe de jongen eruit zien… Nadien trokken we dieper het bos in. Daar leerden we veel over het wilde konijntje. We ontdekten waarom hij een wit staartje heeft, hoe hij roffelt bij gevaar, wat hij graag eet… De gids Marijke verstopte het konijntje in het bos, waarna wij het moesten terugvinden. Dat was echt niet gemakkelijk omdat zijn pels camouflagekleuren heeft! Nadien ontdekten we a.d.h.v. een zoekspelletje de prachtige kleuren die we nu in het bos zien. Het derde bosvriendje waar we kennis mee maakten, was de vlinder. We leerden hoe die van ei naar rups over pop tot een volwassen vlinder evolueert. Dan was het de beurt aan het laatste bosmakkertje; dat was de bosmuis. We vernamen waar die leeft, wat die eet en tal van andere wetenswaardigheden. Tot slot speelden nog een spelletje en keerden terug naar ons vertrekpunt. Als volleerde eekhoorns vonden de meesten onder ons de – bij de start verstopte – walnoot als beloning terug! Het was een heel leuke uitstap in het bos!

1ste leerjaar: een klas vol kampioenen !

Op de jaarlijkse scholenveldloop hebben de leerlingen van het eerste leerjaar hun ‘sportiefste’ beentje voorgezet. Iedereen liep immers de wedstrijd uit. Eén klasgenoot behaalde zelfs het podium! Hoera! Maar, denk zeker aan het citaat van Pierre de Coubertin: ‘Deelnemen is belangrijker dan winnen!’. We hebben m.a.w. een klas vol kampioenen en iedereen verdient dus een dikke ‘bravo’!

Natuureducatieve uitstap met Doran

Julie, de bosmuis wachtte ons op woensdag 29 september op om op avontuur te gaan in het muizenbos.
We leerden er onze zintuigen kennen en bewust gebruiken.
We hielpen Julie om denappels en noten te verzamelen voor haar wintervoorraad. Op zoek in het gras vonden we heel wat! We verstopten de vondsten voor eekhoorn tussen de struiken.
In het bos spotten we een vleermuis aan een boom. Toch wat bangelijk en voorzichtig ontdekten we dat ze niet echt was.
Met hooi maakten we een bedje voor de twee kleine zusjes van Julie. We zongen een slaapliedje en de twee muisjes vielen in slaap.
Met de voeten voelden we allerlei bosmaterialen op het bosparcours.
In een potje met zand, water, bessen en blaadjes kookten we een soepje voor Julie.
Voor de directeur van de dierentuin gingen we op zoek naar de wilde dieren die losliepen in het muizenbos. Daar horen ze niet thuis. We deden de deur van de kooi dan ook stevig op slot.
Onze neus gebruikten we bij het ruiken aan de geurpotten. Verschillende geuren leerden we ontdekken.
Oma en opa muis hielden de wacht bij de muizenberg. Grote en kleine gaatjes laten zien dat er echte muizen wonen.

Het was een heel boeiende voormiddag !
Zalig om het muizenbos te verkennen !

Werken rond inhoudsmaten!

In het eerste leerjaar leerden we over de inhoud van voorwerpen. Nadat we de begrippen ‘inhoud’, ‘maatbeker’ en ‘trechter’ geleerd hadden, vergeleken we verschillende hoeveelheden water in gelijke glazen. Nadien bestudeerden we een gelijke hoeveelheid water in recipiënten met een andere vorm en zochten naar de verklaring van de verschillende hoogtes van het water. Tot slot vergeleken we een verschillende hoeveelheid water in voorwerpen met een andere vorm. Ook het ordenen van de inhouden van minder naar meer en omgekeerd kwam aan bod.

Dit alles was al een hele brok theorie; nu werd het tijd voor de praktijk! In de klas waren tien ‘meetposten’ opgesteld waarbij we telkens dezelfde hoeveelheid water in twee recipiënten moesten gieten door gebruik te maken van de trechter en de maatbeker. We moesten aan elkaar uitleggen waarom het water hoger (of lager) stond bij het ene dan bij het andere voorwerp.

Om de activiteit van het gieten juist uit te voeren, moesten we per twee echt goed samenwerken: één iemand goot en één iemand hield het voorwerp en de trechter vast. Een knap staaltje teamwerk was dus nodig! Er werd vervolgens actief gegoten en –onvermijdelijk- ook soms wat gemorst! Het was een fijne en leerrijke activiteit!

‘Wijze’ groetjes van de leerlingen uit het eerste leerjaar!

Hoekenwerk… een brug naar de kleuterklas!

De overstap van de derde kleuterklas naar het eerste leerjaar is een hele grote verandering. Er is immers zoveel anders in de lagere school! Om die mijlpaal een beetje draaglijker te maken, wordt er in het eerste leerjaar minimum één keer per week nog eens in de hoeken gespeeld. Elke keer worden er verschillende materialen aangeboden zodat er voor ieder wat wils is. Als spelende oefenen de kinderen de geziene leerstof taal en wiskunde in, verfijnen ze hun motoriek, testen ze hun logisch denkvermogen, trainen ze hun geheugen, werken ze aan tal van sociale vaardigheden…, maar ze beleven vooral heel veel plezier!

Reacties zijn gesloten.