september 2021

Tutorlezen met het vijfde en tweede leerjaar


Wat was het zalig genieten van elkaars gezelschap, een heerlijk boekje en natuurlijk ook van het herfstzonnetje!

Scholenveldloop 28 september 2021

Op dinsdag  28 september deden we met alle kinderen vanaf de 3de kleuterklas mee aan de scholenveldloop. De sportdienst van Gavere had aan de Sportdreef per leeftijdsgroep een aangepast loopparcours voorzien.
Er was tijdens de veldloop aandacht voor iedereen: voor zij die voor de overwinning gingen, maar ook voor hen die als doel hadden de veldloop al lopend af te werken.

Bovenop een goede organisatie zorgde een stralend herfstweertje voor een heel aangename beleving voor wie deelnam of supporterde.

Alle kinderen gaven het beste van zichzelf. Hup met de beentjes! Mooi om zien hoe enthousiast alle kinderen deelnamen.
Fijn om te ervaren hoe blij de kinderen waren als een klasgenoot een podiumplaats kon veroveren. De trofees en medailles werden bewonderd en gekoesterd. De kinderen moedigden elkaar aan om door te zetten. Van teamspirit gesproken!

De aanwezige supporters moedigden vol enthousiasme de kinderen aan. Er heerste een zalig sfeertje tijdens de veldloop.
We genoten van de sportieve prestaties van de kinderen en van de inzet van iedereen!
Bravo allemaal, jullie maakten er een topsportdag van!
We kijken reeds uit naar een volgende editie!

We bezoeken de biotuin ‘De Halsberg’ in Gavere

Sara heette ons van harte welkom op de boerderij. Geen boerderij van koeien, wel van groenten, fruit, kruiden en bloemen.

Ze ging met ons op pad in de tuin en liet ons ontdekken: courgettes en pompoenen liggen verstopt tussen grote bladeren, bonen hangen aan lange bonenranken, selder ruikt en proeft wat raar, koolplantjes zitten verstopt in een tent, spruiten zijn nog aan het groeien aan de plant, frambozentakken hebben stekeltjes, wortels groeien in de aarde, tomaten en paprika’s rijpen in een serre, kruiden ruiken heerlijk en bloemen hebben mooie kleurtjes.
We kregen onderweg een cadeautje: een paarse boon… wat mooi!

Er waren ook helpers in de tuin: ganzen en kippen die helpen om de tuin vrij te maken van slakken en slakkeneitjes. En bijen die zorgen voor de bevruchting door van bloem tot bloem te vliegen. Zij zorgen ervoor dat er groenten en fruit groeien en dat we eten hebben.

Op het eind kregen we allemaal een geel tomaatje. De meeste kinderen vonden het een lekkernij.
Juf wou ook nog een pompoen voor de klas. Twee kleuters mochten mee met Sara om te helpen. Ze zeulden met de grootste… die was best zwaar !
In het winkeltje van Sara gaf juf geld in ruil voor de pompoen.

Voldaan en tevreden gingen we terug naar school.
Het was een leerrijke ervaring !

Derde kleuterklas: Het wortelvolkje

Op donderdag, 23 september, werden wij bij Doran Marijke en Jan verwacht voor een heel boeiende natuuractiviteit rond “Het wortelvolkje.” We hadden geluk met het weer want het was zonnig en droog.

De kleuters maakten kennis met het wortelvolkje aan de hand van kleurrijke prenten. Daarna mochten ze aan de slag om met een graafstokje zelf worteltjes te zoeken in de aarde. Jan deed met een spade drie jonge boompjes uit zodat we de wortels nog beter konden waarnemen. We maakten zelfs boekjes met envelopjes in met jonge worteltjes. Dit boekje krijgt natuurlijk een plaatsje in de boekenhoek.

We leerden allerlei herfstvruchten kennen en gingen daarna op zoek om die te sorteren in juiste emmers of mandjes. Eén herfstvrucht kozen we uit en kreeg de naam “Kareltje.” We maakten met het graafstokje voor Kareltje een putje, stopten die in de grond en bedekten die met aarde en een strooisellaag. We hopen natuurlijk dat daar jonge boompjes uit groeien.

Op het einde van de voormiddag gingen we aan de slag met allerlei natuurmateriaal om zo iets te bouwen. Er zaten heel mooie bouwwerkjes tussen.

De kleuters ervaarden heel veel voldoening tijdens deze activiteit.

Hartelijk dank, Doran Marijke en Jan, om zoveel op een spelende manier over de natuur te ontdekken en actief op zoek te gaan in jullie prachtige tuin. Het was voor ons een zeer leerrijke natuuractiviteit.

Derde kleuterklas: “De jarigen van de maand”

Op 18 september vierden we onze eerste jarige in de derde kleuterklas. Jayden straalde die dag met zijn zelfgemaakte kroon.

Een dikke proficiat van de hele klas voor onze jarige.

Derde kleuterklas: “Het begon als…”

Bij het begin van het schooljaar is het belangrijk om waar te nemen hoe ons lichaam eruit ziet zodat we een tekening kunnen maken van onszelf.
Met die tekening konden we onze contractmap versieren.

Deze prachtige tekeningen waren ook het begin van een afscheidsgeschenk voor juf Stephanie.

Wat waren we fier om dit zelfgemaakte geschenk te overhandigen op haar laatste werkdag op onze school.

We wensen juf Stephanie een goede start op haar nieuwe school.

Samen leren is fijn in het 2de leerjaar

De voorbije weken hebben we vooral het optellen en aftrekken tot 10 herhaald. Tijdens de verwerkingsopdrachten mochten we ook al eens per twee of drie onze oefeningen gaan oplossen. Per juiste oefening kregen de kinderen een letter. Elk groepje slaagde er in om op een heel mooie manier samen te werken. Iedereen vond het woord ‘FEESTJE’. Nadien konden we dan ook even ‘feesten’ op een dansje van Just Dance.


Wie ’tweede leerjaar’ zegt, zegt ‘maaltafels’. Omdat we heel binnenkort onze eerste maaltafels gaan leren en we deze thuis regelmatig zullen moeten oefenen, versierden we in de klas ons eigen ‘maaltafeldoosje’. Door de mooie resultaten zal het oefenen van de maaltafels nog leuker worden. 
Maaltafels, laat ze maar komen!

Natuuractiviteit: “De Aardmannetjes” / 2e kleuterklas

De kleuters van de 2e kleuterklas werden op een zonnige dag door Doran Marijke in haar natuurklasje opgewacht voor een natuuractiviteit.

Hier volgt een verslag door de kleuters zelf:

Sienna: Er was een groot spinnenweb van draadjes. Aan de draadjes hingen belletjes.

Thorvi: Wij waren bijtjes en moesten over de draadjes stappen.

Louise: Als we tegen een draadje zaten, dan kwam de spin om ons op te eten.

Babette: We moesten aardmannetjes zoeken.

Pauline: De aardmannetjes hadden dezelfde namen als de dagen van de week.

Jonas: Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag.

Faber: We voelden aan plastiek kriebeldiertjes en moesten de vleugels en de pootjes tellen.

Lena: Ik had een lieveheersbeestje vast.

Vika: Dat is het mooiste kriebeldiertje.

Len: We aten onze boterhamop, op een bankje in de zon.

Nore: We hebben oorwormen gevonden, die hebben haakjes aan hun poep.

Féline: Jongens hebben kromme haakjes en meisjes hebben rechte haakjes.

Anouk: We hebben een reis door het bos gemaakt.

Layla: En in een boom geklommen.

August: Ik heb een baby pad gevonden onder een steen.

Clara: Pissebedden maken een huisje onder dood hout of onder een steen.

Gaston: We hebben een spelletje gespeeld van vleermuizen en zwaluwen.

Arne: Ja, en die moesten om ter meest muggen vangen.

Emma: Ik was ziek en vond het spijtig dat ik er niet bij kon zijn.

juf Els

Meten met weegschalen!

In het eerste leerjaar werkten we in de les metend rekenen rond de gewichtsmaten. Nadat we het begrip ‘gewicht’ en de namen van de soorten weegschalen (balans, keukenweegschaal, personenweegschaal…) onder de knie hadden, leerden we hoe we kunnen zien welk van twee gegeven voorwerpen het zwaarst of het lichtst is. We ontdekten dat wat het zwaarst is, op de balans het diepste naar beneden zakt en dat de wijzerplaat van de analoge weegschalen bij dat voorwerp veel verder draait dan bij het lichtere item. Dit alles was al een hele brok theorie; daarna was het tijd voor de praktijk! In de klas waren negen ‘meetposten’ opgesteld waarbij we telkens de opdracht voorgeschoteld kregen om uit twee producten het zwaarste stuk te achterhalen. Natuurlijk moesten we gebruikmaken van de – te wegen – voorwerpen en weegschalen, maar we moesten ook met ons eigen lichaam een balans nabootsen. Om deze activiteiten juist uit te voeren, moesten we fijn samenwerken zonder geruzie. Natuurlijk woog ieder ook eens zichzelf op de personenweegschaal! Na deze ‘gewichtige’ activiteit was iedereen heel wat slimmer!

Groetjes van het eerste leerjaar!

We zijn allemaal beste vriendjes!

In de les muzische opvoeding keken we naar de kortfilm ‘Mijn beste staartje!’. Hierin zijn een hond en zijn staart de beste vriendjes. Ze doen daarom ook alles samen (hoe kan het ook anders?!). Zo zitten ze samen achter de kat, kijken ze samen naar de sterren, graven ze samen naar een bot… Ook nemen de hond en zijn staartje vele foto’s van hen samen. Dat wilden we met onze beste vriend uit de klas ook wel eens doen! Ieder van ons zocht daarom een ‘pose’ met zijn/haar boezemvriend en een andere leerling maakte met de tablet een foto van hen. Hierbij moest de laatste er goed op letten dat alles wat relevant was, ook wel op het plaatje stond. Bij sommige kiekjes moesten de handen of de voeten wél in beeld komen, bij andere plaatjes dan weer niet. In dit laatste geval was het genoeg dat enkel de gezichten getrokken werden. Het was soms moeilijk om ervoor te zorgen dat alles volledig in beeld kwam! Hier en daar verloor iemand wel een stukje haar, arm… omdat de fotograaf er niet op lette om alles correct te kaderen. Daarna deden we dezelfde activiteit met een ‘niet-beste-vriendje’, want iedereen van de klas is eigenlijk wel een vriend van iedereen. Om die laatste reden mocht een klasfoto dan ook niet ontbreken! Hier kan u de foto’s die we zelf maakten, bewonderen! Gebruik maken van nieuwe media vonden we erg leuk! Fotogenieke groetjes van het eerste leerjaar.

Mime 1ste leerjaar : ‘Wat is jouw lievelings-…?’

In het thema ‘Ik, jij, wij zijn anders!’ speelden we in het eerste leerjaar in een les M.O. een spelletje om elkaar nog beter te leren kennen. Bij de eerste spelronde moesten we correct gebouwde Nederlandstalige vragen stellen die peilden naar het lievelingseten, -dier, -spel, -feest, -programma… van de klasgenoot die we tegen het lijf liepen. De tweede spelbeurt bleek een stuk moeilijker! We moesten immers proberen om dezelfde informatie te achterhalen, maar we mochten nu geen woorden meer gebruiken! Enkel door middel van gebaren en gezichtsuitdrukkingen mochten we de vragen stellen en deze ook beantwoorden. Op deze manier leerden we ons gezicht en lichaam expressief te gebruiken! Het was een moeilijke, maar leuke oefening!

Muzische groeten van de leerlingen van het eerste leerjaar en juf Heleen.

Muziek maakt ons blij!

De jongerenfanfare van Gavere kwam op vrijdag 10 september in onze school een muziekworkshop geven.

Er werd samen muziek gemaakt.

We gebruikten hiervoor ons lichaam, de boomwhackers en uiteraard de instrumenten van de muzikanten. Het was genieten, van de eerste tot de laatste minuut.

Wie interesse heeft om aan te sluiten bij de fanfare van Gavere kan hierover info vinden via de website: www.fanfare.be

Meten met weegschalen!

In het eerste leerjaar werkten we in de les metend rekenen rond de gewichtsmaten. Nadat we het begrip ‘gewicht’ en de namen van de soorten weegschalen (balans, keukenweegschaal, personenweegschaal…) onder de knie hadden, leerden we hoe we kunnen zien welk van twee gegeven voorwerpen het zwaarst of het lichtst is. We ontdekten dat wat het zwaarst is, op de balans het diepste naar beneden zakt en dat de wijzerplaat van de analoge weegschalen bij dat voorwerp veel verder draait dan bij het lichtere item. Dit alles was al een hele brok theorie; daarna was het tijd voor de praktijk! In de klas waren negen ‘meetposten’ opgesteld waarbij we telkens de opdracht voorgeschoteld kregen om uit twee producten het zwaarste stuk te achterhalen. Natuurlijk moesten we gebruikmaken van de – te wegen – voorwerpen en weegschalen, maar we moesten ook met ons eigen lichaam een balans nabootsen. Om deze activiteiten juist uit te voeren, moesten we fijn samenwerken zonder geruzie. Natuurlijk woog ieder ook eens zichzelf op de personenweegschaal! Na deze ‘gewichtige’ activiteit was iedereen heel wat slimmer!

Groetjes van het eerste leerjaar!

Reacties zijn gesloten.