februari 2021

Ik ontdek hoe ik dino’s kan meten / 2K

 

In de klas werkten/speelden we rond het thema: “Ik ontdek de wereld van de dino’s”.

We hadden de dinosaurussen al eens goed bekeken en vergeleken met elkaar. Want sommigen hebben platen op hun rug, anderen hoorns op hun kop of een harde kraag in hun nek.

Daarna hebben we er zelf eentje geknutseld.

Toen we daarmee klaar waren, kondigde de juf aan dat het tijd was om dino’s te leren meten. We probeerden hun lengte en grootte met allerlei materialen te meten: potloden, stiften, paperclips, kralen … totdat we ontdekten dat het meten het beste lukt met blokjes.

Als we gekleurde, in elkaar klikkende, blokjes stapelen, en we maken onze toren even hoog als onze dino, dan kunnen we tellen hoeveel blokjes hoog de dino is.

Een nieuwe meetwereld gaat voor ons open!

 

Juf Els

Sneeuwpret


Het gebeurt niet zo vaak dat onze omgeving helemaal verdwenen is onder een laagje wit… en voor je het weet is alle sneeuw weeral verdwenen.
Reden te meer om niet te twijfelen en met volle teugen te ravotten in deze magische witte wereld.

Eerste kleuterklas – Een heerlijke weertje op 24 februari

Wij ontdekken de Noordpool en de Zuidpool! 

‘IJsberen en pinguïns’ was een thema dat elk kind van de 3de kleuterklas kon bekoren.
Toch hadden de kinderen weinig weet over deze dieren. 


We zochten naar de ligging van deze 2 polen.  
Waar is het noorden? Waar is het zuiden? Hoe kunnen we dit weten? 

Waar vinden we de Noordpool en waar ligt de Zuidpool?

Welke dieren leven er en wat eten ze? 

Al snel groeide de interesse bij de kinderen.

We ontdekten de gevolgen van het broeikasgaseffect. We leerden over de gevaren hiervan en zochten uit of wij hier zelf iets kunnen tegen doen.
Om te zien wat er eigenlijk gebeurt als de temperatuur stijgt, deden we proefjes rond het smelten van ijs. 

Daarnaast gingen we, zoals de bewoners van de polen, zelf ook op onderzoek uit.
We kwamen te weten dat de Inuit op de Noordpool leeft en woont. We maakten kennis met iglo’s. Het bouwen hiervan was zeer plezant! We deden dit met verschillende materialen, groot en klein.

Om af te sluiten mochten we ook nog op de foto met een “echte” pinguïn, op de Zuidpool in onze klas.

P.S.: Vergeet je slee niet als je naar de Noordpool of Zuidpool gaat!
Wij hebben hierover een heel leuk liedje geleerd.

Leren over ijs en sneeuw

We ontdekten tijdens de voorbije sneeuwperiode  ijs en sneeuw.
Zo kwamen we te weten dat ijs smelt als het in een warme ruimte komt. IJs wordt dan water
We voelden dat ijs koud aanvoelt.
We ONTDEKTEN dit met onze handen, maar ook met onze tong.


De sneeuw was weg, maar toch knutselden we een sneeuwpop. We maakten een sneeuwpop met zelfgemaakte plasticine.

Het zesde leerjaar oefent de Franse leerstof wel op een bijzonder leuke manier.

In het zesde leerjaar wordt volop Frans geleerd. We doen dit graag op een speelse manier. Daarom halen we de ene keer de ganzenborden uit de kast en een andere keer programmeren we de beebots. Wat is het fijn om al spelend te leren! 

Carnaval in het 2de leerjaar!

In de krokusvakantie wordt er op de drie dagen voor het begin van de Vasten nog eens stevig gevierd! Die dagen noemt men ‘carnaval’. D.m.v. een groepswerk ontdekten we de oude gewoonten en gebruiken i.v.m. deze feesten. In de les muzische opvoeding maakten we kennis met het kunstwerk ‘Oude dame met maskers’ van James Ensor. Het verhaal over hoe het schilderij tot stand kwam, vonden we fascinerend. Tot slot verzonnen en schilderden we zelf zo’n clownesk figuur! Naar aanleiding van het carnavalsfeest mochten we op vrijdag 12 februari 2021 verkleed naar school komen. In de klas keken we eerst in welke personages elk van onze klasgenoten veranderd waren en bedachten we vervolgens een passende houding voor elk figuur. Kijk maar naar de foto’s! Daarna gingen de spoken, diertjes, ridders, helden, prinsessen, danseressen, soldaten, piraten, cowboys… naarstig aan het werk. Het rekenen, het schrijven, het lezen en de andere schooltaken werden nog leuker met dat zotte pak aan! Het was een fijn thema met een welverdiende vakantie als slot! Vrolijke groetjes van het tweede leerjaar!

12 februari 2021

Wij spelen ‘zoom’spelen!

Van Sint en Piet kregen we een spelenkastje. De spelen horen bij onze leesmethode (Kern 6).

Nu we alle letters geleerd hebben, konden we op ontdekking.

De verschillende spelen werden beschouwd, uitgelegd en uitgevoerd.

Zoomspel, spaarspel, bijenkorf en letters rollen.

25 februari 2021

Thema: sluitingen

Onderzoeksvraag: hoe knoop je veters?

Onze klas was omgetoverd in 4 doe-hoeken:

  1. Experimenteren met verschillende sluitingen
  2. Onderzoeken en bespreken van ‘de veter’
  3. Rijgen met veters
  4. Veters strikken aan mijn schoen

Elke hoek hebben we in groepjes bezocht. We vonden het leuk om te ontdekken met de vele materialen.

De tijd vloog voorbij…

Lust jij een snoepveter?

Hier een overzichtje van februari 2021 in het vijfde leerjaar.
Spelen in de sneeuw, carnaval, dansen in doeken en nog zo veel meer gekke en leuke momenten.

Reacties zijn gesloten.