Februari 2020

Zo(o) was het in 4L

In de lessen godsdienst leerden we over symbolen: wat zijn dat, waar gebruiken we ze voor, wat betekenen ze…? We ondervonden dat ze echt overal opduiken, tot in onze eigen slaapkamers toe. We leerden dat ze al eens voor spanningen durven zorgen. En we gingen er ook op een creatieve manier mee aan de slag. Zo hebben we bijvoorbeeld mandala’s ontworpen. Tijdens de laatste les boetseerden we totempaaltjes met dieren die bij onze persoonlijkheid passen. Wijzelf vinden ze heel leuk. Jullie ook?

Benieuwd welk dier er in jouw schuilt? Ontdek het via totemzoeker.be.

Een berelekkere hap / 2e kleuter

Wij gaan op berenjacht.

We gaan een hele grote vangen.

Wat een prachtige dag!

Wij zijn niet bang.

Naar aanleiding van het grootouderfeest leerden en werkten wij rond het prentenboek “Wij gaan op berenjacht” (Helen Oxenbury/Michael Rosen).

Omdat een echte beer vangen niet haalbaar leek, hebben we er maar iets anders op gevonden.

We maakten ons eigen smulbeertje.

Een boterhammetje wit of bruin besmeerden we met choco, speculoospasta of honing. Twee banaantjes voor de oren en ééntje voor de neus. Twee chocolaatjes voor de ogen en ééntje voor het neuspuntje en onze berelekkere hap was klaar!

Ons boterhammetje was nog nooit zo snel op.

juf Els

Herken  jij  de  sprookjesfiguren ?

Tijdens het thema ‘Kleden en verkleden!’ dat plaatsvond in de periode rond carnaval, ontdekten we dat velen graag wel eens een sprookjesfiguur zouden willen zijn. Naar aanleiding hiervan speelden we in de klas een spelletje waarbij we wel iets moesten uitbeelden, maar er niet bij mochten praten. Dit heet mime of pantomime.

Per groepje kregen we een vijftiental prenten waarop een sprookjesfiguur in actie getekend stond. Om beurt moesten we er een tekening uitkiezen en die zo goed mogelijk uitbeelden. Wie van het groepje het snelst de nagebootste figuur kon aanwijzen, verdiende een puntje. Wie het snelst tien punten verzameld had, was de winnaar!

Hier zie je enkele foto’s… Herken je de gulzige knecht, de boze heks, de beschaamde keizer, de dreigende reus, de werkende houthakker en de geschrokken koning? Maar ook de blazende wolf, de slapende schone, het blije meisje, de gedienstige kat, de droevige reus, de lachende sultan, de angstige knecht, de vluchtende oplichter, de wraakzuchtige dwerg en vele andere personages uit de sprookjes kwamen in de klas tot leven!

Expressieve groetjes van het tweede leerjaar.

Berelief!                             3de kleuterklas

De afgelopen weken hebben we veel geleerd over beren omdat we samen op berenjacht gingen. Ook onze grootouders vinden wij “berelief”!

            Liefste oma, liefste opa,
            Kom eens dichterbij,
            dan krijg je wat van mij.
            Wat wil je?
            Een lachje?
            Een knuffel of een zoentje?
            Van je allerliefste kapoentje
            Je krijgt het alle drie
            omdat ik je zo graag zie!


De laatste week voor de krokusvakantie werkten we rond carnaval en maakten we zelf ons Venetiaans masker.
In de klas speelden we ook graag met de maskers.
We spiegelden ons veelvuldig in gekke pakken en daarbij maakten we de gekste bewegingen. .

Grootouderfeest op Hartjesdag

Zag jij ook die berenpootjes op onze facebookpagina? Vroeg jij je ook af wat dat nou toch kon betekenen? De enigen die het mysterie konden onthullen, waren onze kleuters. Aangezien mama’s en papa’s het altijd zo vreselijk jammer vinden dat zij niet mogen meegenieten van ons grootouderfeest, geven we hier een uitgebreid verslag voor alle afwezigen.

Op vrijdag 14 februari verzamelden de grootouders van onze kleuters in onze turnzaal, die voor de gelegenheid mooi versierd was met rode hartjesballonnen en schattige knuffelberen. Iedereen was benieuwd naar wat er komen zou… Opa Mathieu stond plots op uit het publiek, haalde zijn beste vertelstem boven en nam ons allen mee in een spannend en vooral beregoed verhaal van Michael Rosen.

‘Wij gaan op berenjacht. We gaan een hele grote vangen!’ riep hij enthousiast uit. Iedereen had er zin in, al wisten we nog niet goed welk avontuur ons te wachten stond. De eerste hindernis bleek het lange, zwiepende gras te zijn waar de enthousiaste berenjagers van de derde kleuterklas doorheen moesten zien te komen. Zwieperdezwiep! Met volle moed trotseerden ze het gras en met veel schwung brachten ze ook nog een dansje voor de trotse grootouders.

En mocht jij nu denken dat daarmee de beer al bijna gevangen was… Nee hoor, niets was minder waar! Plots zagen we een diepe, koude rivier waar de avonturiers van de tweede kleuterklas doorheen moesten zwemmen. Plenserdeplons! Gelukkig waren ze allemaal voorzien van hun favoriete zwemaccessoires: met kleurrijke zwembanden, snorkels, duikbrillen, badmutsjes, zwembroekjes, bikini’s en zelfs zwemvliezen aan, legden ze dapper hun rivierparcours af. De beer was nog steeds niet gevangen, maar de prijs voor de grappigste kostuums had deze klas in elk geval wel al verdiend!

Er beloofde ook nog een jagende, zwiepende sneeuwstorm aan te komen. De wind loeide hard rond ons heen. Loeierdeloei! Moedig begonnen onze waaghalzen van de eerste kleuterklas blootvoets aan hun tocht door de sneeuw. Het verse witte sneeuwtapijt (van watjes en scheerschuim) bracht onze kleuters alweer een stapje dichter bij de beer.

Of beter gezegd, een stapje dichter bij het woud. We wilden nog steeds supergraag die hele grote beer vangen, maar eerst moesten we nog doorheen een diep, donker woud stappen. Struikeldestruik! Dat was een hele uitdaging voor de peutertjes. Onze jongste avonturiers paradeerden tussen levende bomen uit het zesde leerjaar en stapten vol concentratie over de vele takken die verspreid lagen op de grond. Zo trotseerden zij fier het bos.

Oh nee, na het diepe woud, kwamen we terecht in dikke, slikkerige modder! Flapperdeflop! De beresterke derdekleuterklassers kwamen aangedraafd met hun mooiste laarsjes of eendenpootjes aan. Met veel moeite (en veel acteertalent) konden ze hun voetjes losrukken uit de kleverige modder.

En nu eventjes uitrusten, dachten we… tot we plots de nauwe, donkere grot in de zaal opmerkten. Moesten we daar ook doorheen? Sluiperdesluip! Maar wat was dat lawaai? En van wie waren die glimmende, natte neus, de twee grote harige oren en de twee grote rollende ogen? Toch niet van… een beer?! Oh jawel, daar kwam de beer uit zijn donkere grot aangelopen en joeg hij de grootouders de stuipen op het lijf (of toch bijna ;-)). Onze kleuters en peuters moesten nu zo snel als mogelijk terug naar huis. Door de grot, sluiperdesluip! Door de modder, flapperdeflop! Door het diepe woud, struikeldestruik! Door de sneeuwstorm, loeierdeloei! Door de rivier, plenserdeplons! Door het hoge gras, zwieperdezwiep! Alle kleuters konden nog net op tijd binnenvluchten in de klassen! Oef! ‘Nooit meer gaan wij op berenjacht!’ zei opa Mathieu. Of toch wel?

Na deze bijzondere opvoering van het mooie berenverhaal werden onze grootouders verwacht op de kleuterspeelplaats. Daar werden ze getrakteerd op een lekker drankje en een vrolijke flashmob van de kleuters, ondersteund door onze vijfde- en zesdejaars. Daarna kon iedereen nog genieten van koffie met een gebakje. Als kers op de taart kregen de grootouders in de klas van hun kleinkind ook nog een geschenkje, met kleuterhandjes en vooral met heel veel liefde gemaakt. Een mooier en welgemeender Valentijnscadeautje kan een grootouder toch niet dromen?

Wij zijn vooral heel fier op en dankbaar voor het mooie samenspel van onze jongste en onze oudste kinderen van de school. Een dikke proficiat en dankjewel aan al onze kleuters voor hun prestaties én aan alle leerlingen die hielpen het feest in goede banen te leiden of de rol van beer of boom op zich namen!

Juf Kelly

Comments are closed