september 2019

Jaarthema ‘De Vliegenier kleurt jouw dag!’.

Tijdens de eerste dagen van het nieuwe schooljaar stond, n.a.v. het jaarthema, het interessepunt ‘Kleuren om je op te beuren!’ centraal in het tweede leerjaar.

Zo voerden we allerlei proefjes uit en kwamen we tot heel wat ontdekkingen… Zo verbaasden we ons erover dat het zonlicht uit alle kleuren van de regenboog bestaat. We verstonden nu waarom we ’s nachts geen kleuren zien: er is geen licht dat aan de dingen hun kleur kan geven! We leerden aansluitend hoe het komt dat een voorwerp wit, zwart of een specifieke kleur heeft. Vervolgens maakten we dankzij het boek ‘De kleurendief’ kennis met de hoofdkleuren (rood, geel en blauw) en mengden we deze met verf, fluo-stiften of plastieken strookjes zodat we de secundaire kleuren verkregen. Met al deze tinten bouwden als slotsom de kleurencirkel op.

Maar we gingen verder dan het louter natuurkundige aspect van kleur. Via gedichten en schilderijen ontdekten we dat kleur ook gevoelens opwekt. Zo associeerden we bij verschillende zwart-wit foto’s een kleur. Als vanzelf greep bijna iedereen naar geel, oranje, roze, lichtgroen, rood of lichtblauw bij de foto’s van een carnavalsstoet, spelende kinderen, een feest, e.a. Maar bij de afbeeldingen van een kerkhof, een vuilnisbelt en dergelijke, voelden we dat donkere tinten als zwart, donkerblauw of donkerbruin beter pasten. Maar we werkten ook omgekeerd! We verbonden namelijk elke kleur met een beeld, een emotie, een gedachte, een voorwerp of een gebeurtenis. Op deze manier stelden we zelf een persoonlijk vers samen.

Kleur in de samenleving was het laatste aspect dat we onder de loep namen. Hierbij maakten we kennis met kinderen van over de hele wereld die allemaal een andere huidskleur hebben omdat de ene huid meer melanine dan de andere bevat. Maar we lazen in hun relaas dat ze net zoals ons naar school gaan, dolgraag spelletjes spelen, met hun knuffel slapen, van hun huisdiertje houden, … Kortom, we zien er misschien allemaal wat anders uit, maar we zijn ook allemaal een beetje gelijk! We zijn eigenlijk één grote familie! Met die mooie gedachte springen we het nieuwe schooljaar in!

Kleurrijke groeten van het tweede leerjaar.

Al spelenderwijs leren!
In de klas leerden we de meetkundige begrippen ‘rechte lijn, gebogen lijn, gebroken
lijn, lijnstuk en punt’. Om dit in te oefenen, mochten we een spelletje spelen. Leren
door te spelen, is immers super leuk!
Leergierige groetjes van het tweede leerjaar!

Mime 2de leerjaar : ‘Wat is jouw lievelings-…?’

In het thema ‘Een klas vol prins(es)jes!’, speelden we in het tweede leerjaar een spelletje om elkaar nog beter te leren kennen. Tijdens een O.W-uurtje vouwden we allereerst in groepjes aan de hand van een stappenplan een blad papier om in een soort bekje met vier kaken. Wanneer dit bij iedereen klaar was, bleek het een spelletje te zijn geworden dat we daarna in een les M.O. mochten spelen. Bij de eerste spelronde moesten we correct gebouwde Nederlandstalige vragen stellen die peilden naar het lievelingseten, -dier,-spel, -feest, -programma, … van de klasgenoot die we tegen het lijf liepen. De tweede spelbeurt bleek een stuk moeilijker: we moesten dezelfde informatie te weten zien te komen, maar we mochten geen woorden meer gebruiken! Enkel door middel van gebaren en gezichtsuitdrukkingen mochten we de vragen stellen en deze ook beantwoorden. Op deze manier leerden we ons gezicht en lichaam expressief te gebruiken! Het was een moeilijke, maar leuke oefening! Muzische groeten van de leerlingen van het tweede leerjaar en juf Heleen

Natuuractiviteit: “De Aardmannetjes” / 2e kleuterklas

De kleuters van de 2e kleuterklas werden op een zonnige namiddag door Doran Marijke in haar natuurklasje opgewacht voor een natuuractiviteit.

Hier volgt een verslag door de kleuters zelf:

Naevia: Doran Marijke heeft een tent, een witte! Dat is haar klasje.

Ilyess: Met bankjes in om op te zitten. Zoals in de klas.

Frigg: Er was een groot spinnenweb van draadjes.

Lotte: Wij waren lekkere hapjes voor de grote spin.

Felien: Als we tegen een draadje zaten, dan ging er een belletje en werd de spin wakker.

Arne: Dus moesten we er allemaal over springen, zodat de spin ons niet kon opeten.

Louis: We moesten aardmannetjes zoeken.

Amber: Er waren vijf aardmannetjes: maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag.

Elle-Marie: zaterdag en zondag zaten verstopt in het bos.

Merel: We hebben veel kriebeldiertjes gezien.

Stan: De oorwurm heeft een vorkje aan zijn achterkant.

Arne: Krom is een jongen en recht is een meisje..

Laïs: We zochten takjes en maakten een huisje voor de kriebeldiertjes.

Jason: In de tent mochten we ons fruitje opeten.

Isabella: We moesten zeer snel pipi doen want de aardmannetjes waren aan het wachten op ons.

Cataleya: We hebben ook in het bos gespeeld en over een bomenbrug gestapt.

Eline: En in een boom geklommen, maar niet helemaal tot boven.

Seppe: Als het gedaan was, mochten we naar huis.

juf Els

5de leerjaar en 2de leerjaar

Lezen is fijn!
Om de twee weken doen het tweede en het vijfde leerjaar aan ‘tutorlezen’.
Een leerling van het vijfde leerjaar (de tutor) gaat dan samen met een leerling van het tweede leerjaar  (de tutee) op in een verhaal. Beurtelings lezen ze een stukje uit het verhaal.
Daarna gaan ze nog een stapje verder. De tutor polst aan de hand van enkele vragen of de tutee het verhaal begrepen heeft (begrijpend lezen).
Ze helpen elkaar, motiveren elkaar en maken ondertussen van het lezen een fijn moment.
Lang zullen we lezen!

Terwijl de kinderen van de eerste kleuterklas naar “het muizenbos” in Vurste zijn, gaan peuters de schooltuin in.

Met alle zintuigen ontdekken ze de natuur : kleuren, bijen en vlinders kijken ; vogels horen ; druiven proeven ;  kruiden ruiken en de wind voelen.

Met zand, takjes, bloemen en blaadjes maken ze lekkere soep.
Juf komt proeven van hun brouwsels.
Heerlijk !

Dag mama’s en papa’s,

Ik ben juf Ineke. Ik geef les bij de jongste en bij de oudste kleuters.

Bij de jongste kleuters geef ik elke week Tik Tak rond het thema dat in de klas uitgewerkt wordt.

Hierbij is het de bedoeling om de kinderen kennis te laten maken met drama.
De verwondering door de verrassingselementen in het Tik Tak-momentje trekt de kleuters hun aandacht.
Het plezier is op hun gezicht af te lezen.

Geniet maar mee!

Natuuractiviteit: “De Aardmannetjes” / 2e kleuterklas

De kleuters van de 2e kleuterklas werden op een zonnige namiddag door Doran Marijke in haar natuurklasje opgewacht voor een natuuractiviteit.

Hier volgt een verslag door de kleuters zelf:

Naevia: Doran Marijke heeft een tent, een witte! Dat is haar klasje.

Ilyess: Met bankjes in om op te zitten. Zoals in de klas.

Frigg: Er was een groot spinnenweb van draadjes.

Lotte: Wij waren lekkere hapjes voor de grote spin.

Felien: Als we tegen een draadje zaten, dan ging er een belletje en werd de spin wakker.

Arne: Dus moesten we er allemaal over springen, zodat de spin ons niet kon opeten.

Louis: We moesten aardmannetjes zoeken.

Amber: Er waren vijf aardmannetjes: maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag.

Elle-Marie: zaterdag en zondag zaten verstopt in het bos.

Merel: We hebben veel kriebeldiertjes gezien.

Stan: De oorwurm heeft een vorkje aan zijn achterkant.

Arne: Krom is een jongen en recht is een meisje..

Laïs: We zochten takjes en maakten een huisje voor de kriebeldiertjes.

Jason: In de tent mochten we ons fruitje opeten.

Isabella: We moesten zeer snel pipi doen want de aardmannetjes waren aan het wachten op ons.

Cataleya: We hebben ook in het bos gespeeld en over een bomenbrug gestapt.

Eline: En in een boom geklommen, maar niet helemaal tot boven.

Seppe: Als het gedaan was, mochten we naar huis.

juf Els

Het wortelvolkje   3de kleuterklas

Op een zonnige voormiddag werden wij bij Doran Marijke verwacht voor een
natuuractiviteit rond ‘ Het wortelvolkje’. Kleuters leerden het wortelvolkje
kennen aan de hand van mooie prenten.
Daarna gingen we met een graafstokje zelf worteltjes zoeken in de aarde. Jan
deed met een spade twee jonge boompjes uit. Zo konden we onderaan de wortels
heel goed waarnemen. We mochten die mee naar de klas nemen en in een vaas
zetten. Misschien kunnen we die nog later uitplanten in onze tuin.
We mochten zelf op zoek gaan naar herfstvruchten en die juist sorteren. Één
herfstvrucht kozen we uit en het kreeg de naam ‘Kareltje’. We maakten voor
Kareltje een putje, stopten die in de grond en bedekten die met aarde en wat
blaadjes.
Zoals altijd was dit een zeer leerrijke activiteit waar kleuters veel zelf
mochten beleven.
Wat kleuters vertelden na die activiteit:
Lotte: ‘Ik heb daar nootjes gezien en opgeraapt’.
Klaas: ‘Ik heb daar veel eikels gezien’.
Leontine: ‘Ik heb bloemen in de vijver gezien’.
Timo: ‘Ik heb daar in de vijver veel visjes gezien.’
Milan: ‘We deden aarde en wat blaadjes over Kareltje.’ 
Dries: ‘Ik heb wortels opgegraven met mijn graafstokje.’
Thomas: ‘Je kan van een lege melkdoos een vogelhuisje maken om in een boom
te hangen. Ik heb er zo één gezien.’
Zoé: ‘We gingen de aarde onderzoeken.’
Nyo: ‘Het wortelvolkje zit diep in de grond.’
Raphaël: ‘ Voor Kareltje maakten we een geboortekaartje.’
Lotta: ‘Ik heb een dennenboom gezien.’
Thibaut: ‘ Je kan plantjes uitgraven met een spade.’
Milou: ‘Kareltje gaat een boom worden.                                   

Kleuters bewegen veilig in het verkeer

Tijdens de verkeersweek bootsten we a.d.h.v. spelletjes verkeerssituaties na in de turnzaal.
De juf had op een kaart van Semmerzake een route uitgestippeld voor onze verkeerswandeling.
Zo probeerden we wat we geoefend hadden, uit in het echte verkeer natuurlijk samen met de juf.
Iedereen viel op door het fluohesje.
De kleuters wisten dat het voetpad de veiligste plaats was om op te stappen.
Het lukte ook al aardig om veilig het zebrapad over te steken.
Kleuters van de derde kleuterklas weten hoe ze veilig in het verkeer kunnen bewegen.
Ze kunnen onder begeleiding een uitgestippelde route volgen.
We blijven dit natuurlijk tijdens het schooljaar verder oefenen.

Schrijfdans bij de oudste kleuters

Ik ben juf Ineke. Ik ben op dinsdag de juf van de 3de kleuterklas.
Net als juf Hilde heb ik een vaste routine met de kleuters. Schrijfdans door middel van de methode Krullebol is een vast gegeven.

Met schrijfdans willen we de kinderen voorbereiden op het leren schrijven in het eerste leerjaar.
Wij werken groot motorisch (met onze armen) maar ook al klein motorisch (op papier, met de juiste schrijfhouding).

Deze week hebben we een taart gemaakt volgens trapjes.
Ook het versieren van de taart is een belangrijk onderdeel dat niet te vergeten valt.
Hierbij leerden wij enkele schrijfpatronen: krullen, boogjes en zigzaglijnen.

Eerst werkten we met scheerschuim en verf.
Daarna mochten we vrij  werken op papier en dan volgens de schrijfpatroonkaart.

Een hele leuke en boeiende activiteit.

Onze school in het klein!

In het thema ‘Een klas vol prins(es)jes!’ bouwden we, na een wandeling door de school, met de hele klas samen met houten blokken een maquette van ‘De Vliegenier’. Geprikkeld door dit voorbeeld en gewapend met de plattegrond van het gebouw, mochten we vervolgens zelf zo’n maquette vervaardigen. Gebruikmakend van bouwblokken die we van thuis meebrachten, startten we met het ontwerpen en bouwen. Bij de ene werd de maquette al herkenbaarder dan bij de andere. Iedereen was echter enorm geboeid en zette zich enorm goed in! Je kon een speld horen vallen in de klas! Nadien werden de verschillende bouwwerken door iedereen bekeken en besproken. Ook het opruimen verliep vlot en rustig! Het was een aangename activiteit!

Leerrijke groetjes van het tweede leerjaar.

3de leerjaar  Op bezoek bij de burgemeester

Op 26 september mocht het 3de leerjaar op bezoek gaan naar het gemeentehuis. We kregen er een rondleiding van de burgemeester.
We kwamen allerlei interessante zaken te weten over onze gemeente.

Wist je dat:
– Gavere 1 burgemeester en 5 schepenen heeft.
– Gavere bijna 13 000 inwoners heeft.
– Er allerlei diensten te bezoeken zijn in het gemeentehuis, zoals de bevolkingsdienst, de dienst grondgebiedzaken, het huis van het kind, de poort en de milieudienst.
– Er heel vriendelijke mensen werken op het gemeentehuis.
– We er een drankje kregen na een heel interessante rondleiding.

Vijfde leerjaar – Get in the classroom

5de leerjaar en 2de leerjaar

Lezen is fijn!
Om de twee weken doen het tweede en het vijfde leerjaar aan ‘tutorlezen’.
Een leerling van het vijfde leerjaar (de tutor) gaat dan samen met een leerling van het tweede leerjaar  (de tutee) op in een verhaal. Beurtelings lezen ze een stukje uit het verhaal.
Daarna gaan ze nog een stapje verder. De tutor polst aan de hand van enkele vragen of de tutee het verhaal begrepen heeft (begrijpend lezen).
Ze helpen elkaar, motiveren elkaar en maken ondertussen van het lezen een fijn moment.
Lang zullen we lezen!

Voorlezen door het zesde leerjaar aan de jongsten: een rustig moment met alle aandacht voor de peuter of kleuter.

Groot en klein genieten er allemaal van !

Hoekenwerk binnen het thema “ van graan tot brood “:

graan fijn maken met een steen,
bloem proeven,
oven bouwen en brood bakken,
taartjes maken,
brood snijden

Brood bakken in de broodmachine

Claire, stagiair bij de jongste kleuters, bracht haar broodmachine mee naar school.
Bloem, gist, water, zout en olie werden gemengd, gekneed en gebakken door de machine.
Bij het bakken kwam een heerlijke geur ons tegemoet.
‘t Broodje had bijna geen tijd om af te koelen … zo graag wilden we proeven van een roggebrood.
En lekker dat we dit allemaal vonden !

De jongste kleuters worden bakker

Bij het bezoek aan het atelier bij bakker Thienpont kregen we brooddeeg mee naar de klas.
Heerlijk om daarmee bezig te zijn !!
Als echte bakkers maken we broden in allerlei  vormen,  bewerken de deeg met onze handen en deegrol en maken we koekjes en taartjes.

Reacties zijn gesloten.