Januari 2019

‘Eet gezond jouw buikje rond!’

Gedurende drie weken werkten we in het tweede leerjaar rond het thema ‘Eet gezond jouw buikje rond!’. In deze lessen maakten we o.a. kennis met de omgekeerde voedingsdriehoek. Deze bleek verdeeld te zijn in verschillende ‘verdiepingen’ die elk hun eigen kleur hebben en los van de driehoek staat een ‘rode bol’. We leerden vervolgens dat hoe groter het deel van de omgekeerde driehoek is, hoe meer we de inhoud ervan op één dag nodig hebben! Water en plantaardige voedingswaren staan dus op plaats één en twee; té gesuikerde of té vette etenswaren van de ‘rode bol’ heeft ons lichaam eigenlijk niet nodig…

Om deze theorie in te oefenen, mochten we van thuis allerlei voedingsproducten (speelgoed of niet bederfelijke, echte exemplaren) meebrengen. Van de juf kreeg elk groepje vervolgens bladen in de verschillende kleuren van de driehoek. Aan de hand van een informatiebundeltje zochten we op welk product bij welke groep geordend moest worden. Door elk item op het respectievelijke kleurblad te leggen, deelden we alle (speelgoed)etenswaren in. Wanneer iedereen met dit werkje klaar was, brachten we een bezoek aan de ‘driehoeken’ van de andere groepjes waarbij we eventuele foutjes in hun ordening moesten zoeken. Nadien bespraken we deze en enkele kinderen moesten inderdaad verbeteringen in de klassering aanbrengen!

Verder in het thema onderzochten we onze meegebrachte tussendoortjes en drankjes. Oei, we ontdekten dat deze vooral uit de ‘rode bol’ met slechte producten kwamen! Hoog tijd dus om gezondere alternatieven te zoeken in de driehoek! De resultaten zoals een bruine boterham met kaas of kippenwit, een stuk fruit, wat blokjes kaas, een handvol noten, enkele worteltjes, een potje yoghurt, … konden vele kinderen ook wel bekoren. Water, melk en ongezoet fruitsap werden eveneens als lekkere vervangmiddelen gekozen voor chocomelk of limonade met vruchtenextract. Nu enkel nog de daad bij het woord voegen!

Smakelijke groeten van het tweede leerjaar!

Workshop Duridenkers

Een thema uitwerken met input van kinderen en ouders.

Omdat kinderen met stenen in hun jas- en broekzak zitten, een steen uitzoeken in de tuin, graag met steentjes bezig zijn, willen leren over aardbevingen en dinosaurussen, is het thema “ stenen en gesteente van de tijd van de dino’s tot nu” uitgerold.

In de themadoos, waarin kinderen iets van thuis meebrengen in verband met het thema, krijgen we al heel wat interessants :

°gevonden stenen uit eigen tuin en speciale stenen.

°een keisteen van de keiberg in Zottegem en een zavelsteen gevormd van zavel en water.

°vulkaanstenen uit Nieuw-Zeeland.

°halve ammoniet (versteend schelpdier uit de Krijtperiode) en een ammoniet met versteende schelp.

°versteende Koraal uit Sri Lanka

°Caproliet van 200 miljoen jaar oud. Dit is een versteende kaka van een jonge dino. (Wat veel ‘bah’s en ‘vies’ uitlokt).

°tijdschrift met info van wat zich in de aarde bevindt, hoe magma versteent.

°een stenen-zoekboek.

°dinosaurussen

°dinosaurus-kijkboeken en verhalen.

°dino-puzzel en magneetspel.

°kristallen en een boek met naam en uitleg : Ruwe Gele Citrien, Groene Jade, Lapis Lazuli, Ruwe Rozenkwarts, Bergkristal en eentje die blinkt maar waarvan we de naam nog niet kennen.

 Dank je wel, ouders en grootouders, om dit thema zoveel input te geven !

Kleuters en peuters willen in dit thema ”spelen met stenen, toren maken, muur maken, met stenen bouwen, iets maken, stenen vervoeren, stenen verzamelen, stenen knuffelen, samen spelen, leren over aardbevingen”

Met stukken rots, keien, kiezels, grind, zand, tegels, bakstenen en andere attributen zullen kinderen geprikkeld worden om te onderzoeken, te ondernemen en er creatief mee aan de slag te gaan.

Via info-boeken, verhalen en beelden gaan we op zoek naar weetjes over de aarde, stenen en gesteente, verschuivingen en tijd.

Warme en koude stenen knuffelen en er anderen mee masseren doen we in de yoga.

Samen spelen we met steentjes in de speelhoeken.

Samen ontdekken we nieuwe dingen.

Samen zingen en dansen we met ‘steen’-liedjes.

MAKERS EN MAKKERS OP ONTDEKKING !!

Brrr, het is koud / 2e kleuterklas.

Juf las ons het verhaaltje “Kikker in de kou” voor.

Omdat kikker geen speklaag heeft zoals varken, geen veren zoals eend en geen vacht zoals haas heeft kikker het heel erg koud in de winter.

Wij, kleuters van de 2e kleuterklas sprongen als echte makers/makkers in de bres voor kikker.

We maakten een warme wollen wintermuts voor kikker!

Schrijfdans: “de liggende acht”. / 3e kleuterklas

Eén van de moeilijkste thema’s van schrijfdans om onder de knie te krijgen is “de liggende acht”.

De derde kleuterklas had al snel inspiratie gevonden in het houten treinspoor. Al was het even zoeken om het juiste spoor te vinden. Dan heel veel met de treintjes in het spoor rijden, eerst met de ene arm en dan met de andere. Uiteindelijk zat de beweging in onze armen.

Dan was het tijd om een stapje verder te gaan; oefenen op het whiteboard. Nu moesten we zelf onze richting zoeken i.p.v. simpel een spoor volgen, dat was even wennen. Maar toch lukte het ons.

Achteraf genoten we van onze opgedane ervaringen. Een perfecte “liggende acht” vormden wij creatief om tot een sneeuwman.

juf Els

‘Eet gezond jouw buikje rond!’

Gedurende drie weken werkten we in het tweede leerjaar rond het thema ‘Eet gezond jouw buikje rond!’. In deze lessen maakten we o.a. kennis met de omgekeerde voedingsdriehoek. Deze bleek verdeeld te zijn in verschillende ‘verdiepingen’ die elk hun eigen kleur hebben en los van de driehoek staat een ‘rode bol’. We leerden vervolgens dat hoe groter het deel van de omgekeerde driehoek is, hoe meer we de inhoud ervan op één dag nodig hebben! Water en plantaardige voedingswaren staan dus op plaats één en twee; té gesuikerde of té vette etenswaren van de ‘rode bol’ heeft ons lichaam eigenlijk niet nodig…

Om deze theorie in te oefenen, mochten we van thuis allerlei voedingsproducten (speelgoed of niet bederfelijke, echte exemplaren) meebrengen. Van de juf kreeg elk groepje vervolgens bladen in de verschillende kleuren van de driehoek. Aan de hand van een informatiebundeltje zochten we op welk product bij welke groep geordend moest worden. Door elk item op het respectievelijke kleurblad te leggen, deelden we alle (speelgoed)etenswaren in. Wanneer iedereen met dit werkje klaar was, brachten we een bezoek aan de ‘driehoeken’ van de andere groepjes waarbij we eventuele foutjes in hun ordening moesten zoeken. Nadien bespraken we deze en enkele kinderen moesten inderdaad verbeteringen in de klassering aanbrengen!

Verder in het thema onderzochten we onze meegebrachte tussendoortjes en drankjes. Oei, we ontdekten dat deze vooral uit de ‘rode bol’ met slechte producten kwamen! Hoog tijd dus om gezondere alternatieven te zoeken in de driehoek! De resultaten zoals een bruine boterham met kaas of kippenwit, een stuk fruit, wat blokjes kaas, een handvol noten, enkele worteltjes, een potje yoghurt, … konden vele kinderen ook wel bekoren. Water, melk en ongezoet fruitsap werden eveneens als lekkere vervangmiddelen gekozen voor chocomelk of limonade met vruchtenextract. Nu enkel nog de daad bij het woord voegen!

Smakelijke groeten van het tweede leerjaar!

Bezoek aan het museum voor natuurwetenschappen

Op donderdag, 24 januari 2019 hadden we weer een afspraak met de dinosauriërs van het museum van natuurwetenschappen.
Eerst gingen we met de trein op tocht. Dat was toch ook al een hele ervaring.

Eenmaal in het museum mochten we de verschillende dino-zalen ontdekken.
Met de uitleg van de juf, de opdrachten op onze blaadjes en vele spelletjes konden we allerlei weetjes opnemen.
Wat een prachtige dieren moeten die dino’s toch  geweest zijn.
Kijken jullie mee naar wat we allemaal beleefd hebben?

Zo’n prachtig sneeuwtapijt!

Op woensdag 23 januari konden we genieten van een heerlijk wit sneeuwtapijt. Dit mochten we toch niet zomaar laten voorbijgaan.
We speelden met veel plezier met de sneeuw: sneeuwballen gooien, poppen maken of sneeuwengeltjes tekenen!
Kijk naar de lachende gezichtjes!

In het begin van het schooljaar startten we in het vierde leerjaar met kilometerlezen. Op deze manier wil ik de leerlingen motiveren om te lezen en leesplezier laten ervaren.

Op dinsdag, donderdag en vrijdag starten we de dag met 10 minuten lezen. Voor elke bladzijde die gelezen wordt, duiden de leerlingen een vakje aan op het leesblad. Als een leerling 100 kilometer gelezen heeft, is de kaart vol. Dat wordt aangeduid op de klaskaart. Af en toe hangt er ook een beloning aan vast. Als de klas SAMEN 10 000 kilometer heeft gelezen, volgt de GROTE beloning.

HET IJSJE

Proficiat 4de leerjaar !

Op naar de tweede volle spaarkaart.

Pantomime  rond  de  winter !

Tijdens het thema ‘Een jaartje rond!’ speelden we in de klas een spelletje waarbij we iets moesten uitbeelden met ons hele lichaam, maar er niet bij mochten praten. Dit heet pantomime (of kortweg mime).

Per groepje kregen we een vijftiental kaartjes waarop een activiteit rond de tijd van het jaar, de winter, getekend stond. Om beurt moesten we er eentje uitkiezen en de gekozen tekening zo goed mogelijk uitbeelden. Wie van het groepje het snelst het nagebootste kaartje kon aanwijzen, mocht het kaartje nemen. Als alle prentjes aan bod gekomen waren, telde elke deelnemer zijn verworven kaartjes. Wie werd de winnaar?

Hier ziet u enkele foto’s… Herkent u het rollen van een grote sneeuwbal, het opeten van de neus van een sneeuwman, het vangen van een sneeuwvlokje op de tong, het naar beneden glijden op een slee, het met krukken hinken op één been, het voorttrekken van een slee, het gezwind skiën, het gooien van een sneeuwbal, het spelen van ijshockey, het scheppen van sneeuw en het klappertanden in de koude?

Expressieve groetjes van het tweede leerjaar.

Mime 2de leerjaar : ‘Wat is jouw lievelings-…?’

In het thema ‘Ik, jij, wij zijn anders’, speelden we in het tweede leerjaar tijdens de W.O.-les een spelletje om elkaar beter te leren kennen. Allereerst vouwden we aan de hand van een stappenplan een blad papier om in een soort bekje met vier kaken. Wanneer dit bij iedereen klaar was, bleek het een spelletje te zijn geworden dat we daarna mochten spelen. Bij de eerste spelronde moesten we correct gebouwde Nederlandstalige vragen stellen die peilden naar het lievelingseten, -dier,-spel, -feest, -programma, … van de klasgenoot die we tegen het lijf liepen. De tweede spelbeurt bleek een stuk moeilijker: we moesten dezelfde informatie te weten zien te komen, maar we mochten geen woorden meer gebruiken! Enkel door middel van gebaren en gezichtsuitdrukkingen mochten we de vragen stellen en deze ook beantwoorden. Op deze manier leerden we ons gezicht en lichaam expressief te gebruiken! Het was een leuke oefening!
Muzische groeten van de leerlingen van het tweede leerjaar en juf Heleen.

Reacties zijn gesloten.