November 2018

Meten met de liter!

In het tweede leerjaar leerden we over de inhoudsmaat ‘de liter’. Nadat we de begrippen ‘inhoud’, ‘maatbeker’ en ‘trechter’ geleerd hadden, legde de juf uit waarom er vroeger een standaardmaat werd ingevoerd. Daartoe vertelde ze een verhaal waarin de emmer melk van de ene boer kleiner was dan de emmer melk van de andere landbouwer, maar beide hoeveelheden melk wel aan dezelfde prijs verkocht werden! Deze oneerlijkheid werd met de ‘uitvinding’ van de liter uit de wereld geholpen. Vervolgens zagen we dat de hoeveelheid water van de ene maatbeker van 1 liter gelijk was aan de hoeveelheid water van een maatbeker van 1 liter met een andere vorm. In iedere maatbeker van 1 liter, waar ook ter wereld, kan dus evenveel! Dit alles was al een hele brok theorie; nu werd het tijd voor de praktijk! In de klas waren zes ‘meetposten’ opgesteld waarbij we telkens de inhoud van drie voorwerpen moesten meten door gebruik te maken van de trechter en de maatbeker. Na het schatten, kwam het meten en tot slot het registreren op het werkblad. Op deze manier kregen we een ordening van de voorwerpen naar minder dan, juist gelijk aan of meer dan één liter. Om de activiteit van het gieten juist uit te voeren, moesten we echt goed samenwerken: één iemand goot, één iemand hield het voorwerp vast en één iemand keek of er geen ‘overstromingsgevaar’ dreigde. Een knap staaltje teamwerk was dus nodig! Er werd vervolgens actief gegoten en –onvermijdelijk- ook heel vaak gemorst! Na de activiteit was iedereen heel wat slimmer (en velen heel wat ‘natter’…)!
‘Wijze’ groetjes van de leerlingen uit het tweede leerjaar!

Op zoek naar ‘bosvrienden’ !

Op vrijdag 16 november 2018 trokken wij, het tweede leerjaar, met de gids Marijke naar het Bruinbos te Merelbeke. We zouden er ‘bosvrienden’ opsporen. Bij de start toverde de gids ons om in slakken, eekhoorns, merels en bosmuizen. We ontdekten hoe de slakken hun ‘huisjes’ laat meegroeien en hoe ze het sluiten voor de winter met een verhard laagje slijm. Vervolgens was het de beurt aan de merels! We ontdekten dat ze regenwormen eten, maar dat ze ook besjes en zaadjes lusten. Van de braambessen had Marijke lekkere jam gemaakt en we mochten een lepeltje proeven. Nu verstaan we waarom merels hier zo tuk op zijn! De eekhoorns zochten we in de statige beuken want deze donzige diertjes zijn dol op… de beukennootjes! Voor hun jongen bouwen ze knusse nesten waarin de temperatuur ongeveer 19°C bedraagt; dit terwijl het buiten nog erg fris is. Dat is ook nodig gezien hun jongen kaal geboren worden! Voor de muizen bouwden we een schuilplaats waarin we heel wat lekkers voor hen klaarlegden. Kortom, gedurende de hele wandeling leerden we over elk van deze bosbewoners heel wat bij aan de hand van activiteiten waarbij we mochten spelen, kijken, luisteren, ruiken, proeven en doen! Daardoor staken we veel op over deze diertjes en werden deze beestjes beetje bij beetje echt wel onze vriendjes. Maar ook over de bomen hoorden we heel wat nieuws! Zo heeft de beuk nog maar weinig geheimen voor ons… Immers, we zochten zijn bladeren, zijn twijgen en zijn napjes met beukennootjes. Jammer dat het zo snel tijd was! Het was een heel leuke en interessante uitstap!

Een schuilplaats voor vleermuizen bouwen, waar ze kunnen in en uit vliegen en waar ze kunnen slapen.

In oktober gingen we naar het domein ‘Borgwal’ in Vurste.
Er is daar een ijskelder waarin vleermuizen slapen.
De kleuters wilden best wat meer leren over deze beestjes.

Door infoboeken van de bibliotheek, documentatie en attributen meegebracht van thuis, verhalen, bewegings- en expressiemomenten en filmpjes hebben we heel wat bijgeleerd.

Op het eind van dit thema houden we een terugblikmoment : wat weten jullie nu van vleermuizen ?
“ Vleermuizen slapen als het winter is “
“ Vleermuizen vliegen in het donker “
“ Vleermuizen kunnen niet goed zien “
“ Ze horen supergoed “
“ Ze botsen niet als ze vliegen “
“ Ze vliegen tussen de bomen “
“ Vleermuizen slapen met hun kop naar beneden “
“ Ze doen hun vleugels dicht als ze slapen “
“ Vleermuizen eten heel veel muggen “

De jongste kleuters en peuters “ beleven” meetkunde en meten en metend rekenen

Naaipiet kreeg van Sinterklaas de opdracht om nieuwe zakken te naaien voor speelgoed en lekkers.
Maar piet was een beetje mis!
Veel te smal waren de zakken! Sint wou ze niet gebruiken en daarom kregen wij ze cadeau.

Aan de slag ermee!
We gaan onderzoekend aan de slag welk speelgoed er wel of niet in kan.
We ervaren groot en klein, zwaar en licht, vol en leeg. We vergelijken… en vertellen erbij.
Met onze gevulde zak lopen we op de daken.
In de schoorstenen worden de zakken geleegd.

Op het eind van de activiteit sorteren we alle speelgoed op basis van soort.

Een bezige activiteit met zeer betrokken kinderen !

Bezoek aan de schoenmaker

We leerden in de klas over schoenen. We brachten elk een eigen schoentje mee naar school.
We sorteerden de meegebrachte schoenen volgens grootte en grondstof. Daarna bekleefden we onze schoenen met papier en lijm, om deze daarna te beschilderen en versieren.
Elk kind zijn schoentje is nu bijna klaar… zou Sinterklaas en zijn Pieten hem weldra komen vullen?
Op schoen rijmt ‘zoen’ en ‘kapoen’. Rijmen vinden de kleuters echt leuk om te doen.
Op maandag 26 november gingen we bij schoenmaker Patrick in Gavere. Samen met zijn vrouw Mia zorgde de schoenmaker voor een hartelijk onthaal.
We keken vol belangstelling hoe de schoenmaker een nieuwe schoen maakt of herstelt.
We zagen hoe hij een losgekomen schoenzool weer vastmaakt met lijm. De materialen waaruit schoenen gemaakt zijn hebben we ook mogen voelen: stof, leder, plastiek en rubber.
Bij een herstelling komen er nog veel gereedschappen en machines te pas.
We weten nu ook dat mensen vroeger houten schoenen aantrokken om warme voeten te hebben.
Wat werd er flink gewerkt en geleerd door alle kleuters!

Juf Els en juf Katelijn

Joepie! Voorleesweek!

In de week van maandag 19 tot en met vrijdag 23 november 2018 was het voorleesweek op onze school. Naar aanleiding hiervan kwam de oma van Daan naar onze klas om enkele sprookjes voor te lezen. We genoten van –voor ons minder bekende- verhalen als ‘Vrouw Holle’, ‘De nieuwe kleren van de keizer’, ‘Zwaan kleef aan’, … Tijdens het aanhoren van de verhalen was het verwonderlijk stil in onze klas; zo aandachtig luisterden we naar de lieve stem van de grootmoeder. Het leek wel alsof we op dat ogenblik allemaal een beetje kleinkind werden van onze gast… Het waren gezellige momenten! Nog eens bedankt, oma!
Lieve groeten van alle leerlingen van het tweede leerjaar!

Ridders, jonkvrouwen en kastelen.

Na de herfstvakantie werkten we met de derde kleuterklas rond het thema ‘Ridders, jonkvrouwen en kastelen’.
Om het thema te laten leven, trokken we naar het groot kasteel ‘Borgwal’ te Vurste.
De heer Kenneth Van den Berghe, de eigenaar van het kasteel was zo vriendelijk om voor ons het kasteel toegankelijk te maken.
Zo een prachtig stuk erfgoed in de omgeving opsporen en onderzoeken, mogen we zeker niet aan onze neus laten voorbij gaan.
Het is belangrijk dat kleuters leren verwondering en waardering opbrengen voor erfgoed.
We werden onthaald door een vriendelijk meisje die ons de weg toonde in het kasteel.
Toen we in de inkom kwamen , viel ons meteen de mooie tafel op, het rode tapijt met letter ‘B’ en de vele kunstwerken.
We mochten verder kijken in de spiegelzaal en enkele ruime kamers. We vielen van de ene verbazing in de andere.
Mooie schilderijen, meubels, kunstwerken en tapijten trokken onze aandacht.
Toen we door het raam keken, hadden we een prachtig uitzicht op de tuin, de vijver en het bos. We konden op foto’s waarnemen hoe het kasteel er vroeger uitzag.
Als afsluiter kregen we een gezond hapje!
Wat ons opviel bij het buitenkomen van het kasteel was de brug en de weerspiegeling van het kasteel in het water.
Het was een leerzame uitstap voor onze riddertjes en jonkvrouwen!
In de klas werd onze huishoek omgetoverd tot een echt kasteel. De kleuters konden zich verkleden in lieve jonkvrouwen, stoere ridders, mooie prinsessen en koningen.
Ook de andere hoeken werden verrijkt met boeiend materiaal en met materiaal door de kleuters meegebracht.
In de werkhoek maakten we schilderijen van het kasteel. Door het vouwen van ons schilderblad werd het kasteel weerspiegeld in het water.
We speelden toneel en leefden ons in in rollen zoals ridders, jonkvrouwen, koningen en draken.
We leerden een mooi lied over een ridder en een jonkvrouw. Als ridder of jonkvrouw zongen we het lied voor de andere kleuters, de directie en het eerste leerjaar.
Werken rond dit thema was voor ons super leuk en interessant. We zullen dit thema niet vlug vergeten!

Comments are closed