april 2022

Ontwerpen, bouwen en ontwerpen
Het zesde leerjaar ontwerpt, onderzoekt en bouwt goed tijdens de ow-lessen
Meten met de meter!
 
In het eerste leerjaar leerden we over de lengtemaat ‘de meter’.
Nadat we de begrippen ‘lengte, breedte, hoogte, diepte, dikte en omtrek’ een beetje onder de knie hadden, maakten we kennis met de soorten meters.
We ontdekten ook dat de lengte tussen onze armen ongeveer dezelfde is als de lengte van 1 meter. Dit alles was al een hele brok theorie, nu werd het tijd voor de praktijk!
Allereerst moesten we van een hele hoop afmetingen in ons klaslokaal schatten of ze korter dan, gelijk aan of langer dan 1 meter waren om ze vervolgens in een groepje van 2 of 3 leerlingen effectief te meten met het meest geschikte meetinstrument. Natuurlijk heeft elk kind zijn eigen lengte bepaald.
Er volgden nog enkele opdrachten buiten, waaronder het meten van de lengte en de breedte van de speelplaats. We testten ook hoever we konden springen vanuit stilstand.
Bij al deze activiteiten moesten we fijn samenwerken zonder ruzie maken. Gelukkig lukte dit in de meeste gevallen ook wel!
Nadien volgde een klassikale bespreking waarin we alle oefeningen verbeterden.
U ziet het, de praktijkles rond de lengtematen bleek op deze manier niet ‘langdradig’ te zijn…
Groetjes van het eerste leerjaar!
Ateliernamiddag: In the spotlight 
 
Op donderdagnamiddag 21 april stonden er in onze klas plots een blender, snijplanken, messen en fruit.
Wat zouden we daarmee kunnen doen?
Welke kinderen helpen mama of papa soms in de keuken? 
De kleuters begonnen super enthousiast aan het fruit te ruiken en te voelen. Ook het proeven mocht niet ontbreken.
We werkten in 2 groepjes: een groepje bij juf Margot en een groep bij juf Nele. De eerste groep maakte smoothies. We maakten smoothies met appelsien, banaan, appel, kiwi en melk.
De tweede groep ging aan de slag met bosbes, frambozen, peer, banaan en yoghurt.
De kleuters hebben zeer enthousiast het nodige fruit gesneden en geschild. Ze telden nauwgezet de stukken fruit die ze nodig hadden. Daarna deden ze het fruit in de blender.
Iedereen was verwonderd over wat er gebeurde met de ingrediënten.
Welke kleur hadden de smoothies nu?
Welke smoothie zou het lekkerst zijn?
Mmmm proeven maar!! 
 
Jarigen in de maand april in de 3de kleuterklas

Tijdens de voorbije paasvakantie waren er twee jarigen. Noor was jarig op 10 april en Ryan was jarig op 14 april.
Proficiat aan de jarigen. We mochten smullen van de lekkere gebakjes
 
Atelierwerking 3de kleuterklas                                                   Spiraallijnen maken
 
 
De voorbije atelierwerking op donderdag 21 april was een succes.
Na het waarnemen van een kruipende huisjesslak in onze klas en het bewonderen van de spiraallijnen op de schelp gingen de kleuters aan het werk.
De kleuters kozen eerst in welke doos ze spiraallijnen gingen maken.
Er waren ronde dozen in plastiek, hout en karton en in verschillende formaten.
In die doos gingen ze dan aan de slag met plasticine, touwen, linten, chenilledraad en speelmaïs om spiraallijnen te creëren.
Wat was dat een ervaring!
De dag erna duwden de kleuters hun schijven in de klei of kleefden die vast op gekleurd papier of op karton.
Fiere kleuters toonden hun werkjes aan elkaar. Het resultaat mag gezien worden.
Als afsluiter van de namiddag toverden de keuters met krijt op de speelplaats heel wat huisjesslakken tevoorschijn.  
 
 
Meten met de meter!
 
In het eerste leerjaar leerden we over de lengtemaat ‘de meter’.
Nadat we de begrippen ‘lengte, breedte, hoogte, diepte, dikte en omtrek’ een beetje onder de knie hadden, maakten we kennis met de soorten meters.
We ontdekten ook dat de lengte tussen onze armen ongeveer dezelfde is als de lengte van 1 meter. Dit alles was al een hele brok theorie, nu werd het tijd voor de praktijk!
Allereerst moesten we van een hele hoop afmetingen in ons klaslokaal schatten of ze korter dan, gelijk aan of langer dan 1 meter waren om ze vervolgens in een groepje van 2 of 3 leerlingen effectief te meten met het meest geschikte meetinstrument. Natuurlijk heeft elk kind zijn eigen lengte bepaald.
Er volgden nog enkele opdrachten buiten, waaronder het meten van de lengte en de breedte van de speelplaats. We testten ook hoever we konden springen vanuit stilstand.
Bij al deze activiteiten moesten we fijn samenwerken zonder ruzie maken. Gelukkig lukte dit in de meeste gevallen ook wel!
Nadien volgde een klassikale bespreking waarin we alle oefeningen verbeterden.
U ziet het, de praktijkles rond de lengtematen bleek op deze manier niet ‘langdradig’ te zijn…
Groetjes van het eerste leerjaar!
Het eerste leerjaar werd ‘Even een elf…’
 
Op dinsdag 19 april 2022 trokken we op natuurexploratie naar een mooie sier- en bostuin voor de uitstap ‘Even elf’.
Onze natuurgids Marijke toverde ons om in elfjes zodat ook wij heel erg van bloemen gingen houden en op zoek trokken naar talrijke prachtige exemplaren. We leerden eerst de delen ervan te benoemen en telden daarna bij elk exemplaar de meeldraden en stamper. Tot slot bekeken we de plantjes erg nauwgezet aan de hand van handige loepjes.
Vervolgens leerden we twee lieve bijen kennen, nl. Maja de werkster en Willy de dar. Door middel van een spel aapten we na hoe ze van bloem naar bloem trekken op zoek naar nectar. We mochten ook eens snoepen van hun lekkere honing!
Tot onze verbazing ontdekten we dat ook de vogels afhankelijk zijn van de bijen. Zij eten immers dolgraag de zaadjes die de planten, dankzij de bijen, maken. In dit kader kwam de handpop ‘Tweetie de vogel’ op de proppen. Deze leerde ons heel wat bij over zijn vriendje, de vink. We zongen het prachtige liedje van de laatstgenoemde vogel na, maar we leerden dat hij omwille van zijn muzikaal talent vaak gevangen wordt gehouden door de mensen. In een spel ervoeren we hoe vreselijk het is om opgesloten in een kooitje te zitten en om in wedstrijden het mooiste liedje te moeten zingen. Gelukkig had de juf een magische sleutel waarmee ze de vogeltjes uit hun hokjes kon bevrijden. Eind goed, al goed!
U merkte het vast al; het was een heel leerrijke en interessante uitstap. Groetjes van alle ‘elfjes’ uit het eerste leerjaar!

Reacties zijn gesloten.