oktober 2022

Egels in plasticine 2de kleuterklas.


Omdat we rond de bosdieren werkten, hebben we leuke egels gemaakt met plasticine. We hebben eerst goed de egels waargenomen en daarna mochten we zelf aan de slag.
Met verschillende losse materialen en plasticine maakten we onze eigen egels.
juf Nele
Fietsbehendigheid kan je leren!
Om zelfzeker in het zadel te zitten moet de fietser een aantal vaardigheden onder de knie hebben. Het fietsbehendigheidsparcours is er om de vaardigheden, zoals stuurkunst en evenwicht, te oefenen of te testen.
Elke oefening simuleert een verkeerssituatie waarmee een fietser dagelijks wordt geconfronteerd.
We hebben geoefend om te slalommen, een hand uit te steken, achterom te kijken en om oneffenheden vlot kunnen overrijden.
Het zonnig weertje maakte het oefenen alleen maar leuker.
STEM-voormiddag

Ook dit jaar doet het 4de leerjaar weer mee aan de Whizzkidswedstrijd. Leerlingen over heel Vlaanderen willen daarmee bewijzen hoe computer- en informatievaardig ze al zijn. Tijdens de STEM-voormiddag verdiepten we ons in het programmeren met Blocky Games. We bedachten algoritmes om wandel- en vliegroutes te beschrijven, muziek te componeren, animaties te maken… Niet alles was even gemakkelijk, maar dat maakte de voldoening des te groter bij elke afgewerkte opdracht.
Halloweendansjes
Omdat een keertje lekker griezelen wel zo leuk is met Halloween, bedachten wij onze eigen enge dansjes met synchrone en een variatie aan niet-synchrone stukken.
Wheelie Walkie verkeersdag
De leerlingen van het vierde en het zesde leerjaar namen deel aan de Wheelie Walkie verkeersdag, ingericht door de politie van Gavere. Een hele dag lang konden we deelnemen aan allerlei workshops rond verkeersveiligheid. We maakten kennis met de gevaren van een dode hoek bij vrachtwagens, al of niet met een VR-bril op. We kregen uitleg over verkeersveiligheid, namen deel aan een quiz en leerden over de taken van de politie. En uiteraard was er ook tijd voor een onderdompeling in de praktijk via uitdagende fietsparcours en een wandeling met oog voor verkeersveiligheid. Een prima smaakmaker en voorbereiding op de voetgangers- en fietsexamens die we later dit jaar afleggen.
 
Het zesde leerjaar maakt kennis met verschillende nieuwe boeken aan de hand van een boekendans.
 
 
Onze juf was jarig in oktober en trakteerde op een boekendans.
Het principe was eenvoudig. We kregen muziek te horen en als de muziek stopte, moesten we een stoel zien te bemachtigen en mochten we het cadeautje openen. Bij iedereen zat er een boek in zijn cadeau. Daarna kregen we de tijd om in alle rust en met een lekker stukje cake in de hand in het boek te lezen.
Een leuk en origineel verjaardagscadeau en de boekenkast van het zesde leerjaar is terug wat boeken rijker. En ja hoor, de volgende boekendans is als geboekt!
 
STEM- vormiddag met professor STEAM
De kinderen kregen van ‘professor Steam’ de opdracht om een brug te bouwen die aan 3 voorwaarden voldeed (1m lang, 1m hoog en hij moest 1kg kunnen dragen).
Het lukte bij alle groepjes! 👏
In het beestenbos
We gingen op stap met Doran Marijke in het thema ‘beestenbos is boos’. We kregen verschillende opdrachten van de dieren: wormen oproepen, besjes zoeken, blaadjes verzamelen, een huisje bouwen voor kriebeldiertjes en zelf bomen planten.
Onderzoekend en ontdekkend leren in de derde kleuterklas
 
Oh, wat waren we geschrokken toen we het deken weghaalden! In het bed van Pompom vonden we een plastieken kruiwagen met Pompom erin.
Nu de verschillen ontdekken tussen die plastieken en de houten kruiwagen die de juf meebracht. Door nauwkeurig waar te nemen was dit gemakkelijk voor onze kleuters.
Dan zelf aan de slag om met verschillende materialen kruiwagens te bouwen want dat was onze opdracht voor de STEM-activiteit op woensdag 19 oktober.
Experimenteren met allerlei bouwmaterialen deden de kleuters heel graag.
Reo- click werd ook gebruikt om tot constructie te komen. De plastieken buisjes en plankjes klikten in elkaar.
Zo ontdekten we dat samenwerken belangrijk is tijdens onderzoekend leren.
Ook het grote bouwmateriaal ‘Creatool’ was zeer aantrekkelijk. Met houten basiselementen zoals stokken, planken, latten en wielen in combinatie met metalen verbindingen      
  creëerden ze op een speelse manier kruiwagens. Dit materiaal nodigde uit tot doen en ervaren. Het stimuleerde de creativiteit, het actief handelen, het oplossingsgericht denken
en de sociale vaardigheden.
Een hamer, een plankje, nagels en houten figuurtjes hadden we nodig om twee-dimensioneel kruiwagens te maken.
Kleuren nadat we een prachtige kruiwagen hadden getekend, kunnen we heel goed.
En ook buiten in open lucht met allerlei takjes, verzameld tijdens bosuitstap en houten wielen lukte het vlot.
Natuurlijk zijn we fier op onze flinke bouwers!
 
Voor de kleuters van de derde kleuterklas was het zeker een uitdaging om onderzoekend en ontdekkend te leren tijdens de voorbije STEM-activiteit. Het Creatool bouwpakket zal zeker dit schooljaar nog gebruikt worden want onze kleuters kregen er maar niet genoeg van. Tijdens de volgende dag maakten de kleuters nog met het resterend materiaal een vliegkist met ventilator en een actietelefoon die kon praten. De ventilator diende om warme lucht en koude lucht te geven aan  het bed waarin onze klaspop Pompom slaapt.  Aan fantasie gaat het zeker niet ontbreken!
 
De vriendjes van pompon
 
Tijdens het voorbije thema ‘Mijn doos gaat open en dicht’ maakten de kleuters van de derde kleuterklas met allerlei dozen vriendjes voor Pompom, onze klaspop. We speelden drama met deze pop en kwamen tot een dialoog. Door de elastiek bovenaan konden we het zelfgemaakt popje gemakkelijk laten bewegen en dansen. Pompom doet dit ook graag want bij iedere bewegingsactiviteit nemen we Pompom mee. Pompom vindt bewegen belangrijk want bewegen is gezond.
Werken rond inhoudsmaten!
 
In het eerste leerjaar leerden we over de inhoud van voorwerpen. Nadat we de begrippen ‘inhoud’, ‘maatbeker’ en ‘trechter’ geleerd hadden, vergeleken we verschillende hoeveelheden water in gelijke glazen. Nadien bestudeerden we een gelijke hoeveelheid water in recipiënten met een andere vorm en zochten naar de verklaring van de verschillende hoogtes van het water. Tot slot vergeleken we een verschillende hoeveelheid water in voorwerpen met een andere vorm. Ook het ordenen van de inhouden van minder naar meer en omgekeerd kwam aan bod.
Dit alles was al een hele brok theorie; nu werd het tijd voor de praktijk! In de klas waren tien ‘meetposten’ opgesteld waarbij we telkens dezelfde hoeveelheid water in twee recipiënten moesten gieten door gebruik te maken van de trechter en de maatbeker. We moesten aan elkaar uitleggen waarom het water hoger (of lager) stond bij het ene dan bij het andere voorwerp.
Om de activiteit van het gieten juist uit te voeren, moesten we per twee echt goed samenwerken: één iemand goot en één iemand hield het voorwerp en de trechter vast. Een knap staaltje teamwerk was dus nodig! Er werd vervolgens actief gegoten en –onvermijdelijk- ook soms wat gemorst! Het was een fijne en leerrijke activiteit!
‘Wijze’ groetjes van de leerlingen uit het eerste leerjaar!

Reacties zijn gesloten.