september 2022

Archeologie in Gavere
 
Wat doen we als er in onze eigen gemeente archeologische opgravingen plaatsvinden?
Dan bezoeken wij die toch gewoon! 
 
Wat een leuke en vooral leerrijke ervaring was dit! 
Na een welkomstwoord van de burgemeester, gingen we samen met archeologe Marie Lefere op baan. 
Zij maakte ons wegwijs in de wereld van de archeologie. 
We zagen enkele overblijfselen van een villa, enkele kelders van huizen, een beerput.
Nu zou je denken: ieuw… een beerput?! Maar wisten jullie ook dat dit een bron van informatie is?
Aan de hand van de uitwerpselen komen de archeologen te weten wat er vroeger werd gegeten. 
 
Er werd ook een skelet van een hondje gevonden samen met zijn halsband. 
Nu weten ze ook dat men vroeger al hondjes als huisdieren hield. 
Ook een skelet van een paard werd gevonden in het vroegere koetshuis. 
Of wist je dat een schaats vroeger uit een geslepen bot bestond dat onder jouw schoen werd bevestigd?
 
Een hele geïnteresseerde groep leerlingen heeft genoten van de schat aan informatie die wij ontdekten.
 
De leerkrachten en leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar 
 
Escaperoom taaldenken
 
In ons eerste thema van taal: ‘We vliegen erin’ leerden we veel nieuwe woorden kennen. Ook het alfabetisch rangschikken werd al goed geoefend.
We herhaalden de nieuwe leerstof ook in een digitale escaperoom. Daarbij kwam het erop aan om de juiste sleutel van de juf haar auto te zoeken.
De kinderen werkten enthousiast mee.
Elke groep is erin geslaagd om de juiste sleutel te vinden. Mooi, toch!
De ronde van Semmerzake
 
Naar jaarlijkse gewoonte leren we ons dorp Semmerzake beter kennen tijdens een wandeling ‘De ronde van Semmerzake’.
We ontdekten de woningen van enkele klasgenoten en konden ze op het grondplan van Semmerzake situeren.
Omdat er niet zoveel kinderen van onze klas in Semmerzake wonen was de wandeling niet zo lang.
Toch vonden we op de kaart van Gavere veel herkenningspunten terug.
Ook de verkeersborden ontsnapten niet aan onze aandacht.
Het 3de leerjaar op bezoek in het gemeentehuis in Gavere
 
Op 23 september deden we een flinke wandeling naar het gemeentehuis in Gavere. De burgemeester stond ons reeds op te wachten met zijn burgemeestersherp.
In de trouwzaal kregen we van de burgemeester een duidelijke beschrijving van zijn taken en bevoegdheden.
Hij leidde ons daarna rond in het gemeentehuis en we maakten kennis met de verschillende gemeentelijke diensten: ruimtelijke ordening, dienst infrastructuur, burgerzaken en vrije tijdszaken.
Tot slot kregen we een drankje
Het was een boeiende en leerrijke voormiddag!
1ste leerjaar: een klas vol kampioenen !
 
Op de jaarlijkse scholenveldloop hebben de leerlingen van het eerste leerjaar hun ‘sportiefste’ beentje voorgezet. Het weer zat helemaal niet mee, maar toch liep iedereen de wedstrijd uit. Eén klasgenoot behaalde zelfs het podium! Hoera voor de eerste prijs van Olympia! Maar, denk zeker aan het citaat van Pierre de Coubertin: “Deelnemen is belangrijker dan winnen!”. We hebben m.a.w. een klas vol kampioenen en iedereen verdient dus een dikke ‘bravo’! Felicitaties voor elk kind dat meeliep!
Op  zoek  naar  bosvrienden !
 
Op vrijdag 30 september 2022 gingen wij, het eerste leerjaar, met de bosgids Marijke op stap naar het domein Borgwal in Vurste. Bij de start werden we verdeeld in vier groepjes, nl. de bosmuisjes, de eekhoorns, de vlinders en de konijntjes. Vervolgens kregen we elk een walnoot die we zoals een echt eekhoorntje, moesten verstoppen in het groen als wintervoorraad. We leerden nadien dat het diertje zijn prachtige pluimstaart gebruikt om te sturen bij het springen, om zich warm te houden in de winter en om zich tegen de zon, als een parasol, te beschermen. Maar we ontdekten ook wat het beestje zoal eet en hoe het in de bomen kan klimmen en dalen. Toen was het tijd om dieper het bos in te trekken! Daar leerden we veel over het tweede bosvriendje, nl. het wilde konijntje. We ontdekten waarom het een wit staartje heeft, hoe het roffelt bij gevaar, wat het graag eet… De gids Marijke verkleedde twee klasgenoten als konijntjes en verstopte hen in het bos, waarna de andere klasgenoten hen moesten terugvinden. Dat was echt niet gemakkelijk omdat zij net als echt konijntjes, camouflagekleuren hadden! Het derde diertje waar we kennis mee maakten, was de vlinder. We zochten herfstbladeren met de prachtige kleuren die tijdens de herfst in het bos te bewonderen zijn en knutselden er een vlinder mee. We leerden hoe dat beestje van een ei over een rups en een pop tot een volwassen vlinder evolueert. Dan was het de beurt aan het laatste bosmakkertje; dat was de bosmuis. We vernamen waar die leeft, wat die eet en tal van andere wetenswaardigheden. Tot slot speelden we een spelletje waarbij de hele leerstof nog eens aan bod kwam en keerden we terug naar ons vertrekpunt. Als volleerde eekhoorns vonden de meesten kinderen de – bij de start verstopte – walnoot als beloning terug! Het was een heel leuke uitstap in het bos!
Vrolijke vriendjes van de derde kleuterklas
Onze school heet ‘De Vliegenier’, daarom versierde elke kleuter een vliegtuig om op te hangen aan de muur in de onthaalhoek. Als een kleuter afwezig is, vliegt het vliegtuigje naar beneden.
Pompom is onze klaspop. Die vinden we heel erg leuk en veel kleuters kozen dan ook om zijn afbeelding te kleuren. Iedere morgen wordt hij wakker gemaakt door het kindje van de dag. We zijn reeds met contractwerk gestart en maakten daarvoor een pompommap om onze taakjes erin te stoppen.
We tekenden ons eigen symbool. Overal vinden we die prachtige herkenningstekens terug. Onze symbooltjes hangen aan de kapstokjes, aan het takenbord en aan ons persoonlijk bakje om ons materiaal in op te bergen
Wat was het boeiend om ons weekhuisje en de maand -en jaarkalender waar te nemen.
Kiezen en spelen in de vele hoekjes en al het materiaal ontdekken was super spannend en uitdagend.
Bij het begin van het schooljaar worden ook de kronen gemaakt voor de jarigen gedurende het schooljaar.
In de grote zandbak in onze tuin konden we allemaal samen spelen met het zand.
Onze vrolijke vriendjes van de derde kleuterklas namen samen met Pompom een schitterende start!
Het wortelvokje
 
Op donderdag 22 september gingen we met zijn allen op leeruitstap bij Doran Marijke. Daar kwamen we heel wat te weten over het wortelvolkje. We genoten samen van deze heel boeiende en interessante uitstap.
Natuuractiviteit: “De Aardmannetjes” / 2e kleuterklas
 
De kleuters van de 2e kleuterklas werden door Doran Marijke in haar natuurklasje opgewacht voor een natuuractiviteit.
Het was een blij weerzien want Doran Marijke is voor ons geen nieuw gezicht, we kennen haar van vorige natuuractiviteiten bij juf Carine.
Deze keer vertelde Doran ons over de aardmannetjes. Zij dragen zorg voor de kriebeldiertjes. We leerden 7 aardmannetjes kennen die toevallig maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag heten. De aardmannetjes hadden elk een lievelingskriebeldiertje en brachten ons iets bij over hun lieveling.
De kleuters onthouden vooral het klauteren door een reuze web, waarbij zij de vliegjes zijn en juf Jana en juf Caroline de gulzige spinnen.
De reis door het bos (bewegingsparcours) vonden de kinderen het ideale ravotmoment.
Het spelletje waarbij de kinderen vleermuizen of vogels waren en om ter meest muggen moesten “verorbenen” sprak hen ook heel hard aan.
We kwamen ogen en oren te kort voor deze boeiende en leerrijke ervaring
juf Els
Julie, de bosmuis leert onze zintuigen kennen en gebruiken bij Doran Marijke
Experimenteren met een zelf gemaakt vliegtuigje
Onze eerste STEM-activiteit bestond erin om een vliegtuigje in elkaar steken, het te laten vliegen en ondertussen op zoek gaan naar een manier om het zo ver mogelijk te laten komen.
Plezier verzekerd!
Wat zijn er veel blije gezichten van de kinderen te zien.
In de klas zullen vanaf nu wekelijks experimentjes doorgaan.
Meten met weegschalen!
 
In het eerste leerjaar werkten we in de les metend rekenen rond de gewichtsmaten. Nadat we het begrip ‘gewicht’ en de namen van de soorten weegschalen (balans, keukenweegschaal, personenweegschaal…) onder de knie hadden, leerden we hoe we kunnen zien welk van twee gegeven voorwerpen het zwaarst of het lichtst is. We ontdekten dat wat het zwaarst is, op de balans het diepste naar beneden zakt en dat de wijzerplaat van de analoge weegschalen bij dat voorwerp veel verder draait dan bij het lichtere item. Dit alles was al een hele brok theorie; daarna was het tijd voor de praktijk! In de klas waren tien ‘meetposten’ opgesteld waarbij we telkens de opdracht voorgeschoteld kregen om uit twee producten het zwaarste stuk te achterhalen. Natuurlijk moesten we gebruikmaken van de – te wegen – voorwerpen en de weegschalen, maar we moesten ook met ons eigen lichaam een balans nabootsen. Om deze activiteiten juist uit te voeren, moesten we fijn samenwerken zonder geruzie. Natuurlijk woog ieder ook eens zichzelf op de personenweegschaal! Na deze ‘gewichtige’ activiteit was iedereen heel wat slimmer!
Groetjes van het eerste leerjaar!
We zijn allemaal beste vriendjes!
 
In de les muzische opvoeding keken we naar de kortfilm ‘Mijn beste staartje!’. Hierin zijn een hond en zijn staart de beste vriendjes. Ze doen daarom ook alles samen (hoe kan het ook anders?!). Zo zitten ze samen achter de kat, kijken ze samen naar de sterren, graven ze samen naar een bot… Ook nemen de hond en zijn staartje vele foto’s van hen samen. Dat wilden we met onze beste vriend uit de klas ook wel eens doen! Ieder van ons zocht daarom een ‘pose’ met zijn of haar boezemvriend en een andere leerling maakte met de tablet een foto van hen. Hierbij moest de laatste er goed op letten dat alles wat relevant was, ook wel op het plaatje stond. Bij sommige kiekjes moesten de handen of de voeten wél in beeld komen, bij andere plaatjes dan weer niet. In dit laatste geval was het genoeg dat enkel de gezichten getrokken werden. Het was soms moeilijk om ervoor te zorgen dat alles volledig in beeld kwam! Hier en daar verloor iemand wel een stukje haar, arm… omdat de fotograaf er niet op lette om alles correct te kaderen. Maar, omdat iedereen van de klas eigenlijk wel een vriend van iedereen is, mocht een klasfoto uiteraard niet ontbreken! Hier kan u de foto’s die we zelf maakten, bewonderen! Gebruik maken van nieuwe media vonden we erg leuk!
 
Fotogenieke groetjes van het eerste leerjaar.
 
 
Hoekenwerk… een brug naar de kleuterklas!
 
De overstap van de derde kleuterklas naar het eerste leerjaar is een hele grote verandering. Er is immers zoveel anders in de lagere school! Om die mijlpaal een beetje draaglijker te maken, wordt er in het eerste leerjaar minimum één keer per week nog eens in de hoeken gespeeld. Elke keer worden er verschillende materialen aangeboden zodat er voor ieder wat wils is. Als spelende oefenen de kinderen de geziene leerstof taal en wiskunde in, verfijnen ze hun motoriek, testen ze hun logisch denkvermogen, trainen ze hun geheugen, werken ze aan tal van sociale vaardigheden, … Maar ze beleven vooral heel veel plezier!

Reacties zijn gesloten.