november 2021

Leren over schoenen

We maken een schoenafdruk met wasco en vergelijken daarna onze voetafdrukken.
Wie heeft de grootste? En wie heeft de kleinste?
Spelen met de voeldoos en dus al voelend twee dezelfde schoenen ontdekken vonden we zalig!

Onze veters hebben we op kronkellijnen gelegd. De barbieschoentjes sorteerden we per paar.

Sfeerbeelden thema: “Herfst”.

Bomen en takken dienden even om te “meten”.
Zijn zij langer, korter of even lang  ik? Hoeveel kindjes passen er rond één boom?
We gingen noten rapen, kraken en proeven.
Het kabouterdorp werd gebouwd met takjes. Met herfstvruchten hebben we prachtige vormen gemaakt.

Programmeren in de spotlight, een tweede ateliermoment dit schooljaar!

Dit schooljaar zetten we steeds andere kwaliteiten in de spotlight.
Na een eerste ateliermoment rond ‘licht en donker’ stond nu ‘programmeren’ in de spotlight.
De kinderen van het zesde leerjaar werden ondergedompeld in de wereld van Lego Mindstorms. De kinderen schreven eerst het programma met een laptop en keken daarna naar hun resultaat. Daarna probeerden ze natuurlijk bij te sturen.
Er waren terug alleen maar blije en geboeide gezichten te zien. 
We kijken al geboeid uit naar een derde atelierdag.
Wie weet wat er dan op het programma staat?

Frans leren al spelend

Leren hoeft echt niet saai te zijn. 
Ook Frans wordt al spelend ingeoefend tijdens een spelletje ‘Wie is het?’, ‘scrabble’ of ‘UNO’.

Het grote Virungaspel


Het zesde leerjaar wordt door Doran Marijke wel heel graag gezien, want naast de uitstap ‘Bomen lezen’ kregen ze door Doran nog een groot spel aangeboden op school.
De kinderen maakten tijdens het spel kennis met het Virungapark in Congo. Ze speelden de realiteit na als prins, als ranger, stroper of als de plaatselijke bevolking.
In levende lijve ondervonden ze de problemen van de bewoners van het Virungapark en ze maakten kennis met het grote duurzaamheidsvraagstuk.
Het was terug een bijzonder leerrijke en ervaringsgerichte namiddag!

4de leerjaar

Op stap met Doran in Domein Borgwal te Vurste.

Onder leiding van de papa van Remi en de juf fietsten we naar Domein Borgwal.

Doran Marijke stond ons al op te wachten. Snel kropen we in de huid van een dier: een specht, een mier, een wesp… en zochten in het domein naar een huisje om in te wonen.

Onderweg herinnerde Doran zich dat ze nog enkele brieven aan bosbewoners zou bezorgen.

Zo bezochten we kriebeldieren en verzamelden die in een doosje. Aan de hand van een zoekkaart konden we de dieren identificeren. We bouwden een huisje voor de kriebeldieren en lieten ze daar weer vrij in de natuur.

Wat verder bezorgden we een brief aan de specht. Kijk eens aan. De specht heeft nogal wat huizen te huur! Ooit al eens een schedel van een specht gezien?

We eindigden de namiddag met een spel en ervaarden dat roofvogels hun prooi makkelijk vinden, maar dat heel wat andere elementen zoals vijanden, vervuiling… ervoor zorgen dat er steeds minder zijn.

Blijgezind fietsten we terug naar school.

Workshop op 16 november in de 3de kleuterklas voor en door Digitale Wolven

Wow, wat staat daar nu in de klas?
We gebruiken een beamer om te zien wat we op de iPad allemaal kunnen doen.

We experimenteren met spelletjes op de iPad en zoeken de weg aan de hand van pijlen, we rijden over banen met de brandweerwagen naar de plaats waar er moet geblust worden.
We kleuren een tekening en laten de getekende voorwerpen daarna bewegen aan de hand van de iPad.
De digitale woven brachten ook een robotslak mee. De robotslak kon geluiden maken, puzzelstukken volgen en van kleur veranderen. Er werd een route gevolgd op een grondplan.
Wat was het een fijne digitale en ruimtelijke namiddag! 

Meten en ordenen!

In het eerste leerjaar leerden we in eerdere lessen reeds
de wiskundige tekens ‘> en <’.
We gebruikten deze symbolen al bij het vergelijken van getallen in de les getallenkennis. In de les metend rekenen moesten we deze tekens nu hanteren na het vergelijken van inhouden, lengtes en gewichten. Nadat de juf de materialen en de werkwijzen bij iedere werkpost had toegelicht, werd het tijd voor actie!
We vergeleken bij de negen ‘meetposten’ telkens de inhoud, de lengte of het gewicht van enkele voorwerpen. Natuurlijk moesten we ook ons eigen gewicht en onze eigen lengte d.m.v. een analoge personenweegschaal en een groeimeter aan de muur vergelijken. Op deze manier stelden we een ordening op van meer naar minder, van minder naar meer, van licht naar zwaar, van zwaar naar licht, van kort naar lang en van lang naar kort… Om de activiteiten juist uit te voeren, moesten we goed samenwerken. Op deze manier werden, naast de wiskundige doelen, ook heel wat sociale doelen bereikt! Maar, het was vooral ook heel leuk om met lijf en leden de leerstof in de praktijk toe te passen!

Leergierige groetjes van de leerlingen uit het eerste leerjaar

HERFSTKLEUREN – HERFST

Na de voorbije herfstwandeling kwamen ‘alle herfstschatten‘ in de klas.


H
erfstbladeren in al die mooie kleuren werden bewonderd.

Een herfstblad groter maken door te omlijnen met de kleuren van de herfst deden we graag.

Raden naar de oplossing van een raadsel mochten de ouders doen na het aanleren van een raadsel.

Felle kleuren zelf maken door verf te mengen  in een houten schaal.

Seizoenschijf aan de muur werd aangevuld met  foto’s die horen bij de herfst.

Tijdens het seizoen van de herfst spelen we zelfstandig met uitdagende materialen die nu zitten in onze nieuwe herfstdoos.

Het boetseren en maken van paddenstoelen met kosteloos materiaal was een uitdaging.

En wat vinden jullie van die prachtige schilderijen in onze klas rond de voorbije uitstap?

Raad  eens welke boom met bijhorende herfstvruchten er nu aan de muur hangt als seizoensboom?

Fiere kleuters van de 3de kleuterklas  met zelfgemaakte werkjes!

Smullen van de zelfgemaakte toast met champignons, wat heeft het gesmaakt..

Thema ‘De kleuren van de herfst’ afsluiten met zo’n lekkere toast was een voltreffer.

Reacties zijn gesloten.