mei 2021

Een boterham met honing / 2e kleuter

Wie over bijen leert, moet natuurlijk ook eens honing proeven!

Zo gezegd, zo gedaan. De juf bracht een lekker vers brood mee en een grote pot honing. Met veel precisie besmeerden we alle hoekjes en kantjes van onze boterham vol honing. Amai, wat een plakboel zeg… dit hadden we duidelijk zwaar onderschat.

Toen we eindelijk allemaal klaar waren, was het moment om te proeven aangebroken. Mmm, zo lekker!
De kleuters werden er allemaal stil van, zo stil is het tijdens het eten nog nooit geweest.

juf Els

Binnen het jaarthema “Ik ontdek” laat het zesde leerjaar de kinderen van de Vliegenier klank en beweging ontdekken

Het zesde leerjaar deed in 1 van de vorige maandbrieven een oproep naar allerlei materiaal. Deze oproep werd door een aantal mensen heel goed beantwoord. SUPER BEDANKT hiervoor.
Met de ontwerpschetsen in de hand gingen de zesdeklassers aan de slag.
Zagen, snijden, boren, timmeren, knopen …. niets hield hen tegen.
Na meerdere uren van samenwerken, kregen de kinderen van het 6de leerjar een mooi resultaat.
De speelweide van de Vliegenier is nu een klankmuur en knikkerbaan rijker.

We wensen alle kinderen veel speelplezier!
Het 6de leerjaar is trots op zijn creatie. 

Vlinder je mee?

Heel wat kleurrijke insecten, of ze nu groot zijn of klein…, vinden vliegen, springen en kruipen hardstikke fijn. Wij kozen een heel boeiend insect uit, namelijk de vlinder. Zo verwoordde een kleuter tijdens het maken van ons webschema: “Dat is toch raar dat zo een vieze rups zo’n mooie vlinder kan worden!”

En die kleuter had gelijk want in onze klas ontdekten we “overal” prachtige vlinders. Onze klas werd omgetoverd tot een echt vlinder- en bloemenparadijs.

Door het aanwenden van verschillende soorten media, was het voor de kleuters een feest om de wereld van de vlinders te ontdekken. Zo weten ze nu dat niet elk wriemelend diertje een insect is en dat insecten zoals vlinders, eitjes leggen. Over het groeiproces “Van rups tot vlinder” leerden we een lied dat we zo mooi kunnen uitbeelden.

De krullende tong van de vlinder trok de aandacht van onze kleuters omdat ze daarmee de nectar uit de bloemen zuigen. We zaaiden daarom zonnebloemen in een bakje die we later gaan uitplanten in onze schooltuin. Zo zorgen we ervoor dat er nog meer bloemen in onze tuin komen.

We kleurden en tekenden vlinders, ook tijdens schrijfdans. We kwamen tot de vaststelling dat we bij het tekenen op het wit papier van koffiefilters, dat we dan toveren. Je tekent op de bovenkant en hetzelfde komt tevoorschijn op de onderkant.

Onze lege vlinderdoos werd gevuld met allerlei V-voorwerpen die de kleuters meebrachten naar de klas.

Twee ontdekdozen rond spiegels zorgden ervoor dat we spiegelbeelden gingen onderzoeken door actief ervaringen op te doen. Wat beleefden ze daar plezier aan.

Door dit thema weten kleuters van de derde kleuterklas dat vlinders erg nuttig zijn voor onze bloemen en voor kledij. Is dat niet geweldig?

Vlek, lijn of stip

Na de paasvakantie werkten we rond “Vlek, lijn of stip”, een thema met heel wat verrassende mogelijkheden. 

Wanneer we om ons heen kijken, zien we wel overal vlekken, lijnen of stippen. Zo gingen we op verkenning in de vele hoeken van onze klas, op onze kledij, op de speelplaats en natuurlijk deden we ook een verkeerswandeling om verschillende vlekken, lijnen en stippen op te sporen.

Onze boekenhoek werd aangevuld met interessante boeken en mappen rond dit thema.
Zo waren er ook drie mappen rond vlekken, lijnen en stippen. Voor het beschouwen, kozen de kleuters een afbeelding uit één van die mappen die hen het meest aansprak om tot creëren te komen. Het resultaat mocht gezien worden. We kregen in de klas prachtige stenen bloempotten met zwarte strepen van een zebra, met de stippen van een lieveheersbeestje, met verticale en horizontale lijnen, met hartjes, met vlekjes,… De kleuters waren zeer creatief en de geverfde bloempotten konden we zelfs gebruiken om aan onze mama te geven als geschenk.

Wat was het leuk om ook eens te tekenen op muziek.

We maakten glasramen met zijdepapier en schilderden een lentetafereel op onze ramen.

We vervaardigden tekeningen op de speelplaats met krijt. Met wasco tekenden we vlekken op een giraf tijdens schrijfdans.

We speelden met elastieken op plankjes met nagels. We maakten opdrachtkaarten na. Wat was dat een uitdaging!

Wat was het een ervaring om tijdens dit thema op en met zoveel verschillende soorten materialen te werken.

Even verbloemen – 2de leerjaar

Op woensdag 19 mei stond er voor het tweede leerjaar eindelijk nog eens een uitstapje gepland: we mochten ‘even verbloemen’ in de mooie tuin van Doran Marijke. De weersvoorspellingen zorgden ervoor dat we onze beste regenkledij hadden aangetrokken, maar uiteindelijk waren de weergoden ons wel redelijk goedgezind en viel er maar eventjes wat motregen uit de lucht.

Op weg naar de buitenklas van Doran Marijke kwamen we al heel veel verschillende prachtige, kleurrijke bloempjes tegen. We leerden verschillende delen van de bloem herkennen en benoemen: de kelkbladeren, de kroonbladeren, de stamper en de meeldraden. Met een werkblaadje in de hand trokken we enthousiast op verkenning door de tuin en bekeken we (bijna) elk bloempje van dichtbij: we vergeleken de bloemen met die op ons werkblaadje en telden vlijtig het aantal kroonblaadjes.

Nadien mochten we de bloemen op ons werkblaadje kleuren, maar… er waren helemaal geen kleurpotloden! Nee, van Doran Marijke mochten we kleuren met de kroonblaadjes van boterbloemen. De uitdrukking op onze gezichtjes veranderde van ongeloof naar verwondering toen dat eigenlijk wel best goed leek te lukken. Wat een leuke ervaring was dat!

Daarna leerden we veel over de bijtjes die van bloem naar bloem vliegen en zo zorgen voor de bestuiving. Als kers op de bloementaart mochten we zelf ook eventjes ‘in de huid van een bij’ kruipen. We vlogen van bloem naar bloem en verspreidden op die manier de verschillende soorten stuifmeel. Zo kregen we een heel goed beeld van hoe belangrijk de bijen wel zijn voor de bloemen. Na het bijenspel gingen we in de tuin van Doran Marijke nog op zoek naar andere ‘bloemdiertjes’ (wespen, kevers, vlinders, vliegen …) die ook meehelpen met de bestuiving. We mochten ook nog reuzegrote (nep)insecten en (nep)spinnen bestuderen: terwijl sommigen stoer toekeken, kregen anderen er toch wel een beetje de kriebels van. 😉 Maar over één ding was iedereen het eens: wat hebben we genoten van deze leerrijke voormiddag bij Doran Marijke!

Juf Kelly

Restauratie bijenhotel / 2K

Op onze school verborgen achter een klas (3e lj) hebben wij een bijenhotel. Dit hadden we al lang opgemerkt. Meer nog, we halen er – zo onstuimig als we durven te zijn – af een toe stiekem een (bamboe)stok of schelp uit genomen om mee te spelen.

Nu ja, mooie liedjes duren niet lang. Het bijenhotel zag er de laatste tijd meer en meer vervallen uit en was dringend toe aan een stevige opknapbuurt.

Eerst leerden we hoe nuttig bijen zijn in de natuur en dat mensen voor de productie van groenten en fruit echt afhankelijk zijn van bijen.
Hoog tijd dat wij eens iets terug deden voor deze druk werkende diertjes.

We verzamelden materialen en werkgerief en gingen als “bezige bijen” aan de slag. Gaatjes boren in houtblokken, bamboestokken afmeten, schelpen sorteren,… En toen was het tijd om alles een plek te geven in het bijenhotel.

Regelmatig namen we een kijkje om te zien of er nieuwe bewoners kwamen.
Zaten de nieuwe boorgaten dicht? Kroop er daar nu een bijtje in die nieuwe bamboestok?
Ja hoor, stilletjes aan kwamen er nieuwe bijen bij… Wat zijn wij fier op ons werk!

Juf Els

In het thema “vleugels” hebben we vogels leren spotten, verschillende vogelverhalen beluisterd, zorg leren dragen voor vogels en hun kleintjes door voeding in de tuin te voorzien.
Kippen kwamen een namiddag bij ons vertoeven. Wat deden die veel kaka zeg !
Zelf vogel zijn, tikspelletjes spelen, een nest maken, voederhuisjes maken, … was super leuk om te doen..

We hebben de diversiteit bij vogels ontdekt. En ook mensen zijn zo verschillend van mekaar. We zagen variaties in kleur van ogen, haar en huid.

Eindelijk waren de coronaregels een beetje soepeler en kon de 2e kleuterklas een bezoekje brengen aan de boerderij van de grootouders van Jeroom. Het was onze eerste echte uitstap van dit schooljaar. Het spreekt voor zich dat dit alleen al een grote reden was tot feest.

Op de boerderij zelf mochten we een bezoekje brengen aan de koeienstal. Het was net etenstijd voor de koeien en wij mochten helpen en de koeien oud brood voeren.

We zagen waar de koeien gemolken worden, de melk fris bewaard wordt en de boter gemaakt wordt.

Na alle informatie, was het tijd om alles eventjes te laten bezinken. Na de picknick konden we naar hartenlust spelen op het springkasteel of rijden met de tractors of go-carts. De weergoden waren ons gunstig gezind. Moe en voldaan keerden we terug richting school.

juf Els

Boerderijbezoek – Eerste kleuterklas en peuters

Reacties zijn gesloten.