maart 2021

IK ONTDEK DOZEN! 

                                            3de kleuterklas

Na de krokusvakantie zijn we met de kleuters gestart rond het nieuwe thema ‘Ik ontdek dozen’.

Op maandagmorgen stond er op ons tafeltje in de onthaalhoek een speciale doos. Die doos had mooie kleuren, een gezicht en de doos kon praten. Hij had ook een naam ‘Doelidol’.

In zijn buik konden we allerlei dozen verstoppen want onze kleuters mochten van thuis dozen meebrengen en voorwerpen die begonnen met de letter ‘D’ van Doos en Doelidol. Wat een grote verscheidenheid aan prachtige dozen en voorwerpen mochten we waarnemen. We onderzochten van welke materie de dozen waren gemaakt. Ook welke vorm en sluiting van de doos was interessant om te ontdekken.

Samen werken was ook belangrijk tijdens dit thema. Samen bouwen met dozen in de bouwhoek. Samen een groepswerk maken: van een kartonnen doos een vlinder knutselen. Samen letters inkleuren van ons jaarthema om aan ronde dozen te hangen en zo ons klasraam te versieren.

Wat was het plezant om met een knikker door verf in een ronde doos te rollen. We knutselden met dozen en fantaseerden erop los. Zo kregen we hele leuke dozen. Voor Elle-Marie, Laïs, Lars en Cataleya werd het een juwelendoosje. Eline en Lotte maakten een taart in een doos. Merel, Amber, Frigg, Isabella en Edgar kozen voor een tandendoosje dat heel zacht aanvoelde onderaan de doos. Seppe wou een muziekdoos hebben, Felien een pluimendoosje en Jason een dierendoosje. Naevia en Stan zorgden voor een koekendoos en Arne voor een speelgoeddoosje. Wat zou Elyze in haar geheimendoosje stoppen?

We leerden een mooi versje over een doos met lettertjes en zo maakte Louis een letterdoos.

Zo’n een groep creatieve kleuters slaagden erin om van kosteloos materiaal een kunstwerkje te maken!

We schilderden in een rechthoekige doos een achtergrond met grondlijn (horizon). We kijken alvast uit om tijdens het volgende thema ‘Het is bijna lente’ van papier tulpen te vouwen en te kleven in dat doosje. ‘Lente in een doosje’! We tellen reeds af in de klas wanneer de lente begint!

Eitjes in de lente

De lente is gestart en het is bijna Pasen. 
De kippen beginnen weer eieren te leggen en alles in de natuur begint opnieuw te leven. 
Een leuke periode waarin we heel veel kunnen ontdekken en leren. 

Wij vonden het heel leuk om eitjes te verzamelen in de turnles. 
In onze klas zochten we waar de echte eieren verstopt zaten. 
Voorzichtig zijn, dat was de boodschap! Dit hebben we ondervonden toen een ei op de grond viel. Plets…

Wat kunnen we doen met een gevulde eierdoos? We dachten samen na.
Al snel werd het duidelijk: we wilden eitjes openbreken en bakken. 
We roerden onze eitjes. 
We leerden het verschil tussen een gekookt en gebakken ei. 

Het smaakte naar meer…..

Rijden, rijden, rijden, …

Om in de tweede kleuterklas een loopfietsbrevet te behalen oefenen we al in onze klas. 

Stimuleren van de ontwikkeling van de zintuigen (horen en zien), de motoriek (opstappen en vertrekken, bochten maken, slalommen, over een turnmat rijden, rechtdoor rijden in een smalle strook, benen omhoog zwaaien, stoppen) en het evenwicht komen in de lessen aan bod.

Deze zaken zijn DE BASIS die kinderen nodig hebben om veilig te stappen en te fietsen in het verkeer.

Met een loopfiets leren kinderen sneller hun evenwicht houden. Ze hebben nadien geen steunwieltjes nodig om de overgang te maken naar een fiets met trappers.

We willen de ouders hierbij ook aanmoedigen om hun kind zoveel mogelijk mee te nemen in het verkeer in de vertrouwde omgeving. Dit als voetganger en als fietser.
 Het kind zal er veel plezier aan beleven en het zal zijn verkeersgedrag positief beïnvloeden.

We maakten een BOEKENRESTAURANT in onze klas.
 

Een leuke manier om kennis te maken met nieuwe boeken is ‘even te proeven’. 

De kinderen van het 5de leerjaar dienden een voorgerecht, een hoofdgerecht en een dessert te kiezen uit allerlei strips, leesboeken en informatieve boeken.
Aangezien er heel wat zoetekauwen in onze klas zitten, was het dessertenboek ons favoriete boek! 

Wanneer een klasgenootje iemand een boekengerecht had voorgeschoteld, mocht die er even van proeven: het boek even doorbladeren, een stukje lezen…  

Na het boek kort te verkennen, werd het volgende gerecht(boek)opgediend. 

Tot slot kozen de kinderen een boek dat ze tijdens de vakantie helemaal gaan lezen. 

Zesde leerjaar – de wijsheid der seizoenen

Takken en stokken als thema bij de 1ste kleuterklas

Omdat jonge kinderen altijd wel op zoek zijn naar een tak of een stok, hebben we er een thema van gemaakt.
In het bosje vonden we grote en kleine, dikke en dunne, rechte en kromme takken die op de grond waren gevallen.
Onze vondst brachten we mee naar school. Creatief gingen we er mee aan de slag in de speel- en werkplekken. 
Wiskundig leren we stokken vergelijken en meten.
We maken van klei en stokjes een tentje, een tak toveren we om tot een paasboom. 
We maken muziek met stokken. We fantaseren wat een stok nog kan zijn, waarvoor we die nog kunnen gebruiken.
Bij de bewegingsactiviteiten gebruiken we ze om over te springen en te stappen, om opdrachtjes uit te voeren. 
In de tuin volgen we elk op beurt een parcours van stokken. Maar uitkijken! , want juf veranderde af en toe de stokken van plaats.
We leren ook veilig en verantwoord spelen met stokken, samen spelen en samen bouwen.
Houtsnippers gebruiken we om potjes te vullen en te legen, om taartjes te maken. In een bak met houtkrulletjes zoeken we met pincetten kleine spulletjes.
Aan de werkbank werd vlijtig gewerkt om nagels in dikke takken te kloppen.

En op de levende bomen ontdekken we knopjes! 
Het ontluikende leven in de natuur laat ons niet onberoerd. Vol bewondering slaan we het gade ! 

Een speel- en werkatelier in een tent


Als alternatief voor “te weinig ruimte voor de grote groep jongste peuters en kleuters” kozen we voor een tent.
Deze buitenklas wordt gebruikt door de eerste kleuterklas als atelier, met speel- en werkplekken.
Elke morgen beginnen we de dag  in onze “tiny-klas” , binnen in het kleine klasje.  
In deze kleine ruimte spelen we wat en doen we het onthaal in de kring.
Dan gaan we naar de tent, om er te werken en te spelen. We ervaren er de natuurelementen ten volle:  koude en warmte, de kracht van de wind, regen en rustig weer.
Met warmer weer kunnen de zeilen open en kunnen we  gebruik maken van de tuin.

Kinderen vinden het super, het is er zeer corona-proof, we zijn buiten en binnen … en zijn precies op vakantie.

Het vierde leerjaar in de finale van WHIZZKIDS

De leerlingen uit het vierde leerjaar (Team Speurneuzen) namen op 12 maart deel aan de finale van de ICT-wedstrijd Whizzkids.

Bij Whizzkids staat het didactisch gebruik van ICT en media binnen de verschillende leergebieden centraal. Alle vragen en opdrachten staan in het thema van geïntegreerd ICT-gebruik.

Van september 2020 tot februari 2021 werden drie reeksen vragen met de ingeschreven klassen gedeeld via een Google Classroom. Elke reeks bestond uit 15 zoekopdrachten, vragen over educatieve sites en ICT- en mediatoepassingen en eventueel een kleine praktische opdracht.

Team Speurneuzen haalde vlotjes de halve finale en stroomden zelfs door naar de finale.

Een heuse prestatie dus.

4 leerlingen uit de klas werden geselecteerd om aan deze finale deel te nemen.

Dit waren Esteé, Aaron, Elias en Jonathan.

De finale bestond uit 16 vragen. Alle deelnemende klassen kregen 30 minuten de tijd om de vragen op te lossen en hun antwoorden door te sturen.

Uiteindelijk eindigde onze klas op plaats 19 van 260 klassen die deel deelnamen aan de wedstijd. De punten lagen dicht bij elkaar in de finale, maar soms maakte de tijd van inleveren het verschil.

Een dikke proficiat aan alle leerlingen van de klas en aan juf Hilde voor de uitstekende begeleiding gedurende de voorbije maanden.

We zijn fier op onze ‘Speurneuzen’.

Meester Piet

ICT- en mediacoördinator Scholengemeenschap Kruizinga

Herken  jij  de  sprookjesfiguren ?

Tijdens het thema ‘Hoeden en deksels!’ dat plaatsvond in de periode rond carnaval, ontdekten we dat velen graag wel eens een sprookjesfiguur zouden willen zijn. Naar aanleiding hiervan speelden we in de klas een spelletje waarbij we wel iets moesten uitbeelden, maar er niet bij mochten praten. Dit heet mime of pantomime.

Per groepje kregen we een vijftiental prenten waarop een sprookjesfiguur in actie getekend stond. Om beurt moesten we er een tekening uitkiezen en die zo goed mogelijk uitbeelden. Wie van het groepje het snelst de nagebootste figuur kon aanwijzen, verdiende een puntje. Wie het snelst tien punten verzameld had, was de winnaar!

Hier zie je enkele foto’s… Herken je de gulzige knecht, de boze heks, de beschaamde keizer, de dreigende reus, de werkende houthakker en de geschrokken koning? Maar ook de blazende wolf, de slapende schone, het blije meisje, de gedienstige kat, de droevige reus, de lachende sultan, de angstige knecht, de vluchtende oplichter, de wraakzuchtige dwerg en vele andere personages uit de sprookjes kwamen in de klas tot leven!

Expressieve groetjes van het tweede leerjaar.

Natuuractiviteit met Doran leren over windbloeiers en padden

Vredesposterwedstrijd van de Lionsclub

De vredesposters werden opnieuw echte pareltjes!
‘We are all connected, allemaal samen voor vrede’
Geniet mee!

Reacties zijn gesloten.