november 2020

24 november 2020

Een vlam voor jou!

Caitlynn, Martin, Dries, Klaas, Leontine, Lotte, Raphaël, Timo, Milou, Lotta, Nyo, Zoé, Milan, Thomas en Thibaut branden een vlammetje voor jou!

We moeten er zijn voor elkaar, zeker als het even moeilijk gaat!

Wij willen helpen! Met een babbel, een klein gebaar, een kaartje, een tekening, … kan je op vele manieren het verschil maken voor iemand anders.

Toon jij ook dat JIJ het verschil wil maken?

Dankjewel!

Warme groetjes,

Juf Lucie

Roetpieten dragen cadeaus en zakken met speelgoed op de daken.

We ervaren wat zwaar , vol en leeg is door handelend bezig te zijn met het dragen van moussen blokken en met het vullen en legen van juten zakken.

Op het dak lopen en kruipen vergt heel wat  vaardigheid !


Een brief voor de Sint

In de tweede en derde kleuterklas begonnen we met de voorbereidingen voor Sinterklaas. We keken samen naar de filmpjes vanuit het huis van de Sint in Sint-Niklaas.

We maakten reeds een tekening voor hem.
Daarna bundelden we onze tekeningen, staken ze in een briefomslag en gingen op pad naar de postbus om onze enveloppe te posten.
Nu wachten we tot we iets terug krijgen van de Sint en de pieten. 😊

De kinderen van de 2de en 3de kleuterklas

Meten met de liter!

In het tweede leerjaar leerden we over de inhoudsmaat ‘de liter’. Nadat we de begrippen ‘inhoud’, ‘maatbeker’ en ‘trechter’ geleerd hadden, legde de juf uit waarom er vroeger een standaardmaat werd ingevoerd. Daartoe vertelde ze een verhaal waarin de emmer melk van de ene boer kleiner was dan de emmer melk van de andere landbouwer, maar beide hoeveelheden melk wel aan dezelfde prijs verkocht werden! Deze oneerlijkheid werd met de ‘uitvinding’ van de liter uit de wereld geholpen. Vervolgens zagen we dat de hoeveelheid water van de ene maatbeker van 1 liter gelijk was aan de hoeveelheid water van een maatbeker van 1 liter met een andere vorm. Iedere maatbeker van 1 liter, waar ook ter wereld, heeft dus een identieke inhoud! Dit alles was al een hele brok theorie; nu werd het tijd voor de praktijk! In de klas waren zes ‘meetposten’ opgesteld waarbij we telkens de inhoud van drie voorwerpen moesten meten door gebruik te maken van de trechter en de maatbeker. Na het schatten, kwam het meten en tot slot het registreren op het werkblad. Op deze manier kregen we een ordening van de voorwerpen naar minder dan, juist gelijk aan of meer dan één liter. Om de activiteit van het gieten juist uit te voeren, moesten we echt goed samenwerken: één iemand goot, één iemand hield het voorwerp vast en één iemand keek of er geen ‘overstromingsgevaar’ dreigde. Een knap staaltje teamwerk was dus nodig! Er werd vervolgens actief gegoten en –onvermijdelijk- ook heel vaak gemorst! Na de activiteit was iedereen heel wat slimmer (en velen heel wat ‘natter’…)! Enkele werkbladen moesten zelfs drogen aan de verwarming! 😉

‘Wijze’ groetjes van de leerlingen uit het tweede leerjaar!

Hoe laat is het?

In het tweede leerjaar oefenden we tijdens de les metend rekenen op het kloklezen tot een half uur nauwkeurig. Allereerst herhaalden we de functie van de grote wijzer, nl. het doorstrepen van de getallen en het bepalen van de woorden ‘uur’ of ‘half’, en die van de kleine wijzer, nl. het aanduiden van het getal zelf. Vervolgens moesten we op onze eigen klokjes verschillende tijdstippen vormen. We wisselden dit af met het aflezen van de klok op het digitaal bord. Hierna werd het tijd voor het leukste deel van de les! We speelden verschillende spelletjes waarbij we oefenden op het aflezen en aanduiden van de gevraagde tijdstippen. Dit spelend leren, beviel ons enorm! Aan het einde van de les beseften we niet dat we veel geoefend hadden op het kloklezen! Sommigen onder ons wilden de spelletjes zelfs meerdere keren spelen…

Speelse groetjes van het tweede leerjaar.

Reacties zijn gesloten.