oktober 2020

Vliegeniersloop: 15 oktober

7 oktober 2020

STEM-activiteit: de kracht van magneten

Aan de hand van opdrachten ontdekten wij:

  • Magneten trekken dingen aan waarin ijzer zit,
  • Magneten hebben polen,
  • Magneten trekken dingen van ijzer aan dwars door sommige andere stoffen heen,
  • Magneten trekken niet meer aan als er te veel stoffen tussen zitten.

We hebben veel plezier beleefd met het magnetisch speelgoed!

HERFST: een fascinerend natuurverschijnsel dat kinderen aanzet tot onderzoek, fantasie , creativiteit…
Vanuit hun nieuwsgierigheid kunnen ze zich heerlijk verwonderen.
Ze hebben de drang om te weten hoe iets in elkaar steekt of hoe iets werkt of wat er gebeurt als … of ze willen gewoon weten.

Kinderen zijn geboren ontdekkers: ze willen de wereld begrijpen.
Aanraken, voelen en verkennen zijn handelingen die daarbij horen.
Die onbevangenheid is de stimulator voor een onderzoekende houding.
Onderzoeken, om vanuit zichzelf,  te leren.

We willen kinderen stimuleren en hen kansen geven om te onderzoeken vanuit hun natuurlijke nieuwsgierigheid.

2de leerjaar: een klas vol kampioenen !

Gezien de jaarlijkse scholenveldloop om veiligheidsredenen niet doorging, organiseerde ‘De Vliegenier’ zelf een kleine versie van deze wedstrijd. Alle leerlingen mochten klas per klas lopen. De eerste drie meisjes en de eerste drie jongens van elk leerjaar werden zelfs beloond met een medaille! Natuurlijk hadden alle kinderen van de tweede klas hierbij hun ‘sportiefste’ beentje voorgezet want iedereen liep de wedstrijd uit. Het is een klas vol kampioenen dus! Wie het podium niet haalde, kan zich zeker troosten met de woorden die Pierre de Coubertin citeerde: ‘Deelnemen is belangrijker dan winnen!’. Iedereen verdient dus een dikke ‘bravo’!

Uitstap naar het bos – Eerste kleuterklas

Op herfstschattenjacht in het park van Borgwal.


Goed ingeduffeld en met schoenen aan die tegen een beetje modder kunnen, trokken de kleuters naar het park van Borgwal.
De 2e en 3e kleuterklas ging vooral op zoek naar een geschikte paddenstoel voor kabouter Pinnemuts, want van al dat heen en weer wippen was zijn eigen paddenstoel kapot.
We vonden enkele prachtexemplaren en stonden versteld van de vele soorten paddenstoelen die het park Borgwal rijk is.
Met een speciale app op de gsm konden de juffen zien welke soort paddenstoel het was. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

juf Els

De ronde van Semmerzake

Onder de laatste zomerzon liepen we de ronde van Semmerzake.
We maakten gebruik van het grondplan van Semmerzake en stippelden een wandeling uit langs alle woningen van onze klasgenoten. Niet gemakkelijk, hoor.
Voor sommigen was ook het wandelen een hele opgave.
Vele leerden het tragewegenpad ‘Betje Trompetpad’ kennen.

Wat doet een centje in het neus van ons vliegtuigje?

We staken een vliegtuigje uit foam in elkaar.

Onze vliegtuigjes vlogen niet zo goed.
Nadat we een centje in de neus staken, lukte het vliegen veel beter.
Na wat onderzoek konden we begrijpen hoe dit kwam.
Kijken jullie mee naar de resultaten!

STEM-activiteit: tandwielen

Het derde leerjaar onderzocht de werking van tandwielen.
Grote tandwielen hebben meer tanden dan kleine tandwielen.
De kleine tandwielen moeten meer draaien t.o.v. de grote tandwielen.
Aan onze fiets vinden we deze tandwielen.
We onderzochten ook waarom we deze nodig hebben in verschillende maten.

Eerste klasfoto’s

Wat een blije gezichten! Iedereen is blij om in het 3de leerjaar te zitten.

3de leerjaar

Fietsparcours op de parking

In de verkeersweek oefenden we eerst hoe we een correcte en veilige voetganger zijn in de omgeving van de school. We oefenden hoe we moeten oversteken en we bekeken al de verkeersborden die zich rondom de school bevinden. Op donderdag en vrijdag konden we onze fietsvaardigheden verbeteren. Op oneffen ondergrond rijden; over de wipplank rijden; slalommen rond paaltjes; een rondpunt correct kunnen oprijden; …

We zien vooral blije gezichten. 

De tafel van 2!

In het tweede leerjaar brak een groot en langverwacht moment aan: we leerden onze eerste maaltafel! Om te starten kwam de tafel van 2 aan de beurt. Allereerst ontdekten we deze bewerking door te werken met kousen. Die vormen immers steeds per 2 één paar! Nadien vermenigvuldigden we nog handschoenen, voeten, handen… Met andere woorden: de tafel werd ons zowel letterlijk als figuurlijk met ‘handen en voeten’ uitgelegd! Nadien vormden we de tafel van 2 ook met onze rekendoosjes en zochten we deze producten eveneens op de ‘witte tafelkaarten’ die de juf ons gaf. Op deze manier ondervonden we deze vermenigvuldigingen concreet ‘aan den lijve’ en ontdekten we ze daarna schematisch op papier. We vonden deze nieuwe bewerking erg spannend, maar toch ook een beetje moeilijk… Gelukkig zullen we hierop nog heel veel oefenen!

Leergierige groeten van het tweede leerjaar.

STEM – opdracht: maak een loopfiets.


We hadden er al heel vaak zelf op gereden, we hadden al geoefend om de wielen te tekenen, we hadden er al elk eentje geschilderd… Nu was het tijd om zelf, met de hulp van enkele klasgenootjes , een loopfiets te maken. We hadden een plan en een voorbeeld en een hele verzameling creatief materiaal … toch liep het niet van een leien dakje. Sommigen moesten er zelfs eventjes bij gaan liggen, om te bekomen? Bij de resultaten was een beetje fantasie nodig en ook veel goede wil om er een loopfietsje in te zien. Maar de weg naar de oplossing is belangrijker dan het resultaat!

Sfeerbeelden thema “Verkeer”.

We gingen op pad in de schoolomgeving om verkeerselementen waar te nemen, we oefenden onze schrijfmotoriek door fietswielen met twee handen schilderen en daarna onze eigen fiets bij te schilderen. En natuurlijk ofenden we heel vaak onze fietsvaardigheden.

Oefenen met de loopfiets

Tijdens de verkeersweek brachten we onze fiets mee.
Door te oefenen in fietslopen stimuleren we de motoriek (vertrekken, stoppen, bochten maken, sturen…) en het evenwicht. Daarnaast deden we ook specifieke oefeningen om de zintuigen “ horen en zien “ te stimuleren.

Dit is de basis die kinderen nodig hebben om veilig te stappen en te fietsen in het verkeer.

We kiezen er op school bewust voor om te leren fietsen met een loopfiets. Zo leren kinderen sneller hun evenwicht houden en hebben ze nadien geen steunwieltjes nodig om de overgang te maken naar een fiets met trappers.
Vele kinderen van onze school hebben al bewezen dat het inderdaad lukt!

Wie is er jarig?

In het thema ‘Ik, jij, wij zijn anders!’ ontdekten we dat we allemaal van elkaar verschillen. We zien er anders uit, we denken verschillend, we komen uit andere gezinnen, we hebben verschillende gevoelens, … Zo werden we ook op een andere dag geboren! Onze verjaardag is dus ook eigen aan onszelf!

Om die dag wat meer luister bij te zetten, leerden we een ‘verjaardagsliedje’ in de klas. Wanneer een klasgenootje jarig is, zullen we hem of haar met dit melodietje verrassen! We leerden het eerst correct zingen en bedachten er dan per twee ook passende bewegingen of danspasjes bij. Nadat we in ons groepje geoefend hadden, mochten we ons optreden in de klas, met de klasgenootjes als publiek, uitvoeren. Om de beurt mocht één leerling de rol van cameraman op zich nemen om een ‘optreden’ te filmen. Nadien hielden we een korte bespreking waarin de positieve zaken, maar ook de items ter verbetering, aan bod kwamen. De filmpjes bekeken we nadien op het grote, digitale bord. Toen herkenden we inderdaad bij onszelf de eerder besproken plus- en minpuntjes. Een verrijkende, maar vooral plezierige activiteit!

Muzische groetjes van het tweede leerjaar.

De tafel van 2!

In het tweede leerjaar brak een groot en langverwacht moment aan: we leerden onze eerste maaltafel! Om te starten kwam de tafel van 2 aan de beurt. Allereerst ontdekten we deze bewerking door te werken met kousen. Die vormen immers steeds per 2 één paar! Nadien vermenigvuldigden we nog handschoenen, voeten, handen… Met andere woorden: de tafel werd ons zowel letterlijk als figuurlijk met ‘handen en voeten’ uitgelegd! Nadien vormden we de tafel van 2 ook met onze rekendoosjes en zochten we deze producten eveneens op de ‘witte tafelkaarten’ die de juf ons gaf. Op deze manier ondervonden we deze vermenigvuldigingen concreet ‘aan den lijve’ en ontdekten we ze daarna schematisch op papier. We vonden deze nieuwe bewerking erg spannend, maar toch ook een beetje moeilijk… Gelukkig zullen we hierop nog heel veel oefenen!

Leergierige groeten van het tweede leerjaar.

Reacties zijn gesloten.