september 2020

Het zesde leerjaar leest voor aan de kleuters

Dat voorlezen belangrijk is voor de ontwikkeling van een kind hoeven we al lang niet meer uit te leggen. Daarom gaat het zesde leerjaar om de 14 dagen op dinsdagnamiddag een half uurtje voorlezen aan de peuters en de kleuters van de eerste kleuterklas. De kleuters genieten van het verhaal en de extra aandacht die ze krijgen en de zesdeklassers ontpoppen zich tot echte kleutermeesters en kleuterjuffen in spé. De zesdeklassers groeien met deze activiteit zeker in hun expressief voorlezen en in hun sociale vaardigheden.
Het is echt super om tijdens het voorlezen van het enthousiasme van beide partijen te mogen genieten. Een dikke bravo!  
Voor meer foto’s kan je terecht op de website.

Lezen is fijn!


Om de twee weken doen het tweede en het vijfde leerjaar aan ‘tutorlezen’.
Een leerling van het vijfde leerjaar (de tutor) gaat dan samen met een leerling van het tweede leerjaar  (de tutee) op in een verhaal. Beurtelings lezen ze een stukje uit het verhaal.
Daarna gaan ze nog een stapje verder. De tutor polst aan de hand van enkele vragen of de tutee het verhaal begrepen heeft (begrijpend lezen).
Ze helpen elkaar, motiveren elkaar en maken ondertussen van het lezen een fijn moment.
Lang zullen we lezen! 

Groetjes,

Het tweede en het vijfde leerjaar 

Het 4e leerjaar leest voor aan de 2de kleuterklas
Sinds kort hebben de 2e kleuterklas en het 4e leerjaar een gezamenlijke activiteit, nl. samen boekjes lezen. Op die manier oefenen de vierdes hun leesvaardigheden en verruimen de kleuters hun woordenschat. Natuurlijk wordt er ook aan sociale vaardigheden gewerkt, want zorgen voor een kleuter is niet niks en luisteren naar een iets ouder kind is ook niet simpel.
Als je de vrolijke gezichtjes ziet, merk je dat het voor iedereen een win-win-relatie is

Wat als… de schepping anders was gelopen

Wat als…
   God die dag de klei niet vond…
   God de mens geen levensadem mocht inblazen omwille van Corona…
   God de mens moest opwinden met een sleuteltje op z’n rug…
   God de mens per ongeluk teveel lucht ingeblazen had…
   Adam en Eva elkaar niet leuk vonden…
   de aarde van caramel was…
   …

De leerlingen van het vierde gingen met pantomime aan de slag om deze scenario’s voor elkaar te verbeelden.
Het was een zalige activiteit voor alle kinderen!

Groot feest in het 2de leerjaar!

Op zondag 27 september 2020 was het voor velen van ons feest. Enkele klasgenoten hielden immers hun lentefeest en anderen vierden hun eerste communie. Ondanks de vele veiligheidsmaatregelen, werd het een fijne en geslaagde misviering. We waren op ons paasbest gekleed, de kerk was erg mooi versierd, er lagen kleurrijke misboekjes klaar en de leuke liedjes zorgden voor een stemmige sfeer. Iedereen was een beetje zenuwachtig, maar las toch zijn of haar tekstje foutloos voor aan de microfoon. De priester las het verhaal uit de Bijbel voor waarin Jezus zijn vrienden roept. Zo werden wij vandaag ook vrienden van Jezus. Uiteindelijk kwam het grote moment… We mochten voor de eerste keer te communie gaan! Heel plechtig ontvingen we onze eerste hostie van de priester. Dat was voor allen een speciaal en uniek moment. Tot slot verrasten we mama en papa met een mooie roos en een knappe foto als herinnering. We zullen ons deze fijne dag zeker nog lang heugen!

Al spelenderwijs leren!

In de klas leerden we de meetkundige begrippen ‘rechte lijn, gebogen lijn, gebroken lijn, lijnstuk en punt’. Om dit in te oefenen, mochten we een spelletje spelen. Leren door te spelen, is immers super leuk!

Leergierige groetjes van het tweede leerjaar!

Het tweede leerjaar gaat intercultureel!

In het thema ‘Ik, jij, wij zijn anders!’ ontdekten we dat alle klasgenoten anders zijn, maar ook dat er nog veel meer andere kinderen op de wereld zijn.

Per groepje maakten we immers kennis met een jongen of een meisje uit een andere uithoek van onze planeet. Op een groot blad konden we foto’s bekijken en tekstjes lezen over hoe het dagelijkse leven van die kinderen eruit ziet. We kregen hierbij opdrachten waarvan de oplossing te vinden was op deze infofiches. Deze keer stonden de vragen naar hun klas, klasgenootjes en school centraal. We verwonderden ons erover hoe goed we het in vergelijking met die kinderen soms wel hebben.

In de volgende thema’s O.W. zullen we deze ‘verre’ klasgenootjes nog beter leren kennen. Zo zullen we te weten komen wat ze graag eten, met welk speelgoed ze graag spelen, hoe het huis is waarin ze wonen, hoe hun familie is samengesteld, … We kijken er al naar uit!

Verrijkende groetjes van het tweede leerjaar.

Een boeiende maand september

We begonnen het jaar met een spetterende start en maakten dan ook een eigen vuurpijl met onze naam.
Daarna hebben we heel wat feest gevierd in onze klas.
We begonnen met de verjaardag van Jason en mochten hierbij een prachtig, eerste klascadeau van de ouders van Jason openen.
We bleven in de klas nog verder werken rond jarig zijn. We knutselden onze eigen verjaardagskroon. We speelden heel wat spelletjes, vierden feest in de poppenhoek, verkochten taarten in de winkel en maakten slingers uit papier. Om het thema af te sluiten hebben we zelf pannenkoeken gebakken voor het feest van Pompom, onze klaspop. Op de verjaardag van Pompom mochten we een nieuw klascadeau openen en vierden we opnieuw feest. We hebben genoten!
 
In september gingen we ook nog naar de tuin van Doran. Hier kwamen we heel wat te weten over de worteldiertjes en mochten we onze eigen wortelboekjes maken voor in de klas. Wat een geweldige namiddag was dat!

Natuuractiviteit: “De Aardmannetjes” / 2e kleuterklas

De kleuters van de 2e kleuterklas werden op een zonnige namiddag door Doran Marijke in haar natuurklasje opgewacht voor een natuuractiviteit.

Het was een blij weerzien want Doran Marijke is voor ons geen nieuw gezicht, we kennen haar van vorige natuuractiviteiten bij juf Carine.

Deze keer vertelde Doran ons over de aardmannetjes, zij dragen zorg voor de kriebeldiertjes. We leerden 7 aardmannetjes kennen die toevallig maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag heetten. De aardmannetjes hadden elk een lievelingskriebeldiertje en brachten ons iets bij over hun lieveling.

We kwamen ogen en oren te kort voor deze boeiende en leerrijke ervaring

juf Els

Werken met al onze zintuigen

Jonge kinderen zijn ‘zintuigenkinderen’.
Ze zijn zeer ontvankelijk voor zintuiglijke prikkels.
Bovendien zijn de zintuigen voor hen – meer dan de taal – de wég waarlangs ze informatie opdoen over de wereld.

Het kunnen openstaan en genieten van zintuiglijke prikkels leert hen het eigen lichaam kennen en helpt hen om een stevig zelfvertrouwen te ontwikkelen.

Met handen, mond, oren, neus en ogen gaan we op ontdekking.
Voelen van nat en droog zand, kinetisch zand, klei en plasticine, maïs , stenen en schelpen waarbij we hard en zacht ontdekken.
Proeven van zoet en zuur.
Ruiken aan kruiden, bloemen, zeep en bodycréme, fruit en wat in de brooddoos zit.
Zien van kleuren in de natuur, kijken naar boeken en kriebeldieren, naar flesjes met glinsters en gekleurd water.
Luisteren naar het zoemen van bijen in de schooltuin, naar vogels in het bosje, naar liedjes en geluiden.

Af en toe wordt het “snoezelen” waarbij kinderen snuffelen, onderzoeken en experimenteren en opgaan in hun bezig zijn waarbij ze dommelen en rustig genieten.
Met zalige gelukkige gezichtjes …

De 2de kleuterklas leest met klas 4

 
Sinds kort hebben de 2e kleuterklas en het 4e leerjaar een gezamenlijke activiteit, nl. samen boekjes lezen. Op die manier oefenen de vierdes hun leesvaardigheden en verruimen de kleuters hun woordenschat. Natuurlijk wordt er ook aan sociale vaardigheden gewerkt, want zorgen voor een kleuter is niet niks en luisteren naar een iets ouder kind is ook niet simpel.
Als je de vrolijke gezichtjes ziet, merk je dat het voor iedereen een win-win-relatie is.


juf Els

Winkeltje spelen!

In het tweede leerjaar oefenden we tijdens de les metend rekenen op de geldwaarden. Allereerst maakten we met het speelgoedgeld twee duidelijke groepen, nl. een groep met de biljetten en munten van de euro en een groep met de muntjes van de cent. Daartussen moest onze balpen de rol van de komma op zich nemen. Samen met de juf oefenden we eerst om bepaalde bedragen correct te leggen, maar daarna mochten we per twee winkeltje spelen. De eerste leerling was de klant en de andere nam de rol van de winkelbediende op zich. Dit spelend leren, beviel ons uitermate! Aan het einde van de les beseften we niet dat we twee lesuren wiskunde achter de rug hadden! Sommigen onder ons hadden zelfs spijt dat we de activiteit stopten omdat de bel de speeltijd aankondigde…

Leergierige groetjes van het tweede leerjaar.

Mime 2de leerjaar : ‘Wat is jouw lievelings-…?’

In het thema ‘Ik, jij, wij zijn anders!’ speelden we in het tweede leerjaar een spelletje om elkaar nog beter te leren kennen. Tijdens een O.W.-uurtje vouwden we allereerst aan de hand van een stappenplan een blad papier om in een soort bekje met vier kaken. Wanneer dit bij iedereen klaar was, bleek het een spelletje te zijn geworden dat we daarna in een les M.O. mochten spelen. Bij de eerste spelronde moesten we correct gebouwde Nederlandstalige vragen stellen die peilden naar het lievelingseten, -dier, -spel, -feest, -programma… van de klasgenoot die we tegen het lijf liepen. De tweede spelbeurt bleek een stuk moeilijker! We moesten immers dezelfde informatie te weten komen, maar we mochten nu geen woorden meer gebruiken! Enkel door middel van gebaren en gezichtsuitdrukkingen mochten we de vragen stellen en deze ook beantwoorden. Op deze manier leerden we ons gezicht en lichaam expressief te gebruiken! Het was een moeilijke, maar leuke oefening!

Muzische groeten van de leerlingen van het tweede leerjaar en juf Heleen.

Al spelenderwijs leren!

In de klas leerden we de meetkundige begrippen ‘rechte lijn, gebogen lijn, gebroken lijn, lijnstuk en punt’. Om dit in te oefenen, mochten we een spelletje spelen. Leren door te spelen, is immers super leuk!

Leergierige groetjes van het tweede leerjaar!

Het Toverbos / 2e kleuterklas

Het Toverbos is een magische plek waar de kleuters ten volle de kracht van hun eigen fantasie leren kennen, hun sociale vaardigheden en emoties in alle veiligheid kunnen verkennen, creatief leren denken, kunnen oefenen in weerbaarheid en conflicten geweldloos leren oplossen.

De kinderen mochten allemaal elk één diertje kiezen, die ze altijd zullen zijn in het Toverbos. In het Toverbos ben ik niet meer de juf, maar Grote Vogel.

In het Toverbos spelen we samen en gaan we samen op ontdekking.

Er zijn verschillende huisjes waar de dieren wonen en spelen. Wat we daar precies doen, kan ik jullie niet vertellen, want dat weet ik niet. Alleen de dieren weten wat we daar doen. Het enige wat ik weet is dat ik als Grote Vogel de kinderen help om op avontuur te gaan.

Graag stellen we jullie onze gekozen diertjes voor.

Juf Els

Comments are closed