januari 2020

Op  bezoek  bij  de  Christiana  bronnen !

Op vrijdag 17 januari 2020 brachten we in het kader van het thema ‘Proeven en proevertjes!’ een bezoek aan de Christiana bronnen in Dikkelvenne. Nadat we vriendelijk werden verwelkomd, schrokken we eerst en vooral van de grote hoeveelheid flessen die in de ruimtes stonden! Vervolgens legde de eigenaar het verschil uit tussen natuurlijk water (kraantjeswater), bronwater en mineraal water. We zagen ook daadwerkelijk de bron van het bronwater en de boorput van het mineraal water. Terug binnen, was het tijd om de functie van elke machine te leren kennen.

Allereerst is er het toestel waarmee de doppen van de lege, teruggekomen flessen worden gehaald. De flessen schuiven vervolgens netjes op een rij via de lopende band naar een hele grote vaatwasmachine die de flessen spoelt. Eénmaal proper, ‘lopen’ de recipiënten verder naar de machine die ze vult met water of limonade en er een nieuwe dop op draait. Als soldaatjes in het gelid, verplaatst de lopende band ze verder naar het toestel dat er een etiket op kleeft en er een houdbaarheidsdatum op print. Tot slot worden de flessen per 6, 12 of 24 in een plastieken bak gezet. De flessen zijn nu klaar om met de vrachtwagen naar onze school, een winkel of een restaurant vervoerd te worden.

Hierna klommen we de trap op naar de zolder… Daar legde de eigenaar ons uit hoe de limonades worden gemaakt. We mochten ruiken aan en proeven van extracten van sinaasappel en citroen. Voor velen was dit spek naar hun bek! Als afsluiter werden we nog getrakteerd op een heerlijk flesje water of limonade. Dit smaakte ons allen! Het was een leerrijke en leuke uitstap waarbij we echt onze ogen uitkeken!

Gezonde groetjes van het tweede leerjaar.

‘Eet gezond jouw buikje rond!’

In het tweede leerjaar werkten we rond het thema ‘Proeven en proevertjes!’. In deze lessen maakten we o.a. kennis met de omgekeerde voedingsdriehoek. Deze bleek verdeeld te zijn in verschillende ‘verdiepingen’ die elk hun eigen kleur hebben en los van de driehoek staat een ‘rode bol’. We leerden vervolgens dat hoe groter het deel van de omgekeerde driehoek is, hoe meer we de inhoud ervan op één dag nodig hebben! Water en plantaardige voedingswaren staan dus op plaats één en twee; té gesuikerde of té vette etenswaren van de ‘rode bol’ heeft ons lichaam eigenlijk niet nodig…

Om deze theorie in te oefenen, mochten we van thuis allerlei voedingsproducten (speelgoed of niet bederfelijke, echte exemplaren) meebrengen. Van de juf kreeg elk groepje vervolgens bladen in de verschillende kleuren van de driehoek. Aan de hand van een informatiebundeltje zochten we op welk product bij welke groep geordend moest worden. Door elk item op het respectievelijke kleurblad te leggen, deelden we alle (speelgoed)etenswaren in. Wanneer iedereen met dit werkje klaar was, brachten we een bezoek aan de ‘driehoeken’ van de andere groepjes waarbij we eventuele foutjes in hun ordening moesten zoeken. Nadien bespraken we deze en enkele kinderen moesten inderdaad verbeteringen in de klassering aanbrengen!

Verder in het thema onderzochten we onze meegebrachte tussendoortjes en drankjes. Oei, we ontdekten dat deze vooral uit de ‘rode bol’ met slechte producten kwamen! Hoog tijd dus om gezondere alternatieven te zoeken in de driehoek! De resultaten zoals een bruine boterham met kaas of kippenwit, een stuk fruit, wat rozijntjes, een handvol noten, enkele worteltjes, een paar tomaatjes, een potje yoghurt, … konden vele kinderen ook wel bekoren. Water, melk en ongezoet fruitsap werden eveneens als lekkere vervangmiddelen gekozen voor chocomelk of limonade met vruchtenextract. Nu enkel nog de daad bij het woord voegen!

Smakelijke groeten van het tweede leerjaar!

Meten met de meter!

In het tweede leerjaar leerden we over de lengtemaat ‘de meter’. Nadat we de begrippen ‘lengte, breedte, hoogte, diepte en omtrek’ een beetje onder de knie hadden, maakten we kennis met de soorten meters (vouwmeter, stokmeter, lintmeter, meetlat, rolmeter, …). We ontdekten ook dat de lengte tussen onze armen ongeveer dezelfde is als de lengte van 1 meter. Dit alles was al een hele brok theorie; nu werd het tijd voor de praktijk! Allereerst moesten we een hele hoop afmetingen in ons klaslokaal schatten om ze vervolgens in een groepje van 2 of 3 leerlingen effectief te meten met het meest geschikte meetinstrument. Natuurlijk moest ieder ook zijn eigen lengte meten! Bij al deze activiteiten moesten we fijn samenwerken zonder ruzie maken; wat gelukkig in de meeste gevallen ook wel lukte! Nadien volgde een klassikale bespreking waarin we de afstanden ordenden van kort naar lang. U ziet het, de praktijkles rond de lengtematen bleek op deze manier niet ‘langdradig’ te zijn…

Groetjes van het tweede leerjaar!

Comments are closed