januari 2020

Op  bezoek  bij  de  Christiana  bronnen !

Op vrijdag 17 januari 2020 brachten we in het kader van het thema ‘Proeven en proevertjes!’ een bezoek aan de Christiana bronnen in Dikkelvenne. Nadat we vriendelijk werden verwelkomd, schrokken we eerst en vooral van de grote hoeveelheid flessen die in de ruimtes stonden! Vervolgens legde de eigenaar het verschil uit tussen natuurlijk water (kraantjeswater), bronwater en mineraal water. We zagen ook daadwerkelijk de bron van het bronwater en de boorput van het mineraal water. Terug binnen, was het tijd om de functie van elke machine te leren kennen.

Allereerst is er het toestel waarmee de doppen van de lege, teruggekomen flessen worden gehaald. De flessen schuiven vervolgens netjes op een rij via de lopende band naar een hele grote vaatwasmachine die de flessen spoelt. Eénmaal proper, ‘lopen’ de recipiënten verder naar de machine die ze vult met water of limonade en er een nieuwe dop op draait. Als soldaatjes in het gelid, verplaatst de lopende band ze verder naar het toestel dat er een etiket op kleeft en er een houdbaarheidsdatum op print. Tot slot worden de flessen per 6, 12 of 24 in een plastieken bak gezet. De flessen zijn nu klaar om met de vrachtwagen naar onze school, een winkel of een restaurant vervoerd te worden.

Hierna klommen we de trap op naar de zolder… Daar legde de eigenaar ons uit hoe de limonades worden gemaakt. We mochten ruiken aan en proeven van extracten van sinaasappel en citroen. Voor velen was dit spek naar hun bek! Als afsluiter werden we nog getrakteerd op een heerlijk flesje water of limonade. Dit smaakte ons allen! Het was een leerrijke en leuke uitstap waarbij we echt onze ogen uitkeken!

Gezonde groetjes van het tweede leerjaar.

‘Eet gezond jouw buikje rond!’

In het tweede leerjaar werkten we rond het thema ‘Proeven en proevertjes!’. In deze lessen maakten we o.a. kennis met de omgekeerde voedingsdriehoek. Deze bleek verdeeld te zijn in verschillende ‘verdiepingen’ die elk hun eigen kleur hebben en los van de driehoek staat een ‘rode bol’. We leerden vervolgens dat hoe groter het deel van de omgekeerde driehoek is, hoe meer we de inhoud ervan op één dag nodig hebben! Water en plantaardige voedingswaren staan dus op plaats één en twee; té gesuikerde of té vette etenswaren van de ‘rode bol’ heeft ons lichaam eigenlijk niet nodig…

Om deze theorie in te oefenen, mochten we van thuis allerlei voedingsproducten (speelgoed of niet bederfelijke, echte exemplaren) meebrengen. Van de juf kreeg elk groepje vervolgens bladen in de verschillende kleuren van de driehoek. Aan de hand van een informatiebundeltje zochten we op welk product bij welke groep geordend moest worden. Door elk item op het respectievelijke kleurblad te leggen, deelden we alle (speelgoed)etenswaren in. Wanneer iedereen met dit werkje klaar was, brachten we een bezoek aan de ‘driehoeken’ van de andere groepjes waarbij we eventuele foutjes in hun ordening moesten zoeken. Nadien bespraken we deze en enkele kinderen moesten inderdaad verbeteringen in de klassering aanbrengen!

Verder in het thema onderzochten we onze meegebrachte tussendoortjes en drankjes. Oei, we ontdekten dat deze vooral uit de ‘rode bol’ met slechte producten kwamen! Hoog tijd dus om gezondere alternatieven te zoeken in de driehoek! De resultaten zoals een bruine boterham met kaas of kippenwit, een stuk fruit, wat rozijntjes, een handvol noten, enkele worteltjes, een paar tomaatjes, een potje yoghurt, … konden vele kinderen ook wel bekoren. Water, melk en ongezoet fruitsap werden eveneens als lekkere vervangmiddelen gekozen voor chocomelk of limonade met vruchtenextract. Nu enkel nog de daad bij het woord voegen!

Smakelijke groeten van het tweede leerjaar!

Meten met de meter!

In het tweede leerjaar leerden we over de lengtemaat ‘de meter’. Nadat we de begrippen ‘lengte, breedte, hoogte, diepte en omtrek’ een beetje onder de knie hadden, maakten we kennis met de soorten meters (vouwmeter, stokmeter, lintmeter, meetlat, rolmeter, …). We ontdekten ook dat de lengte tussen onze armen ongeveer dezelfde is als de lengte van 1 meter. Dit alles was al een hele brok theorie; nu werd het tijd voor de praktijk! Allereerst moesten we een hele hoop afmetingen in ons klaslokaal schatten om ze vervolgens in een groepje van 2 of 3 leerlingen effectief te meten met het meest geschikte meetinstrument. Natuurlijk moest ieder ook zijn eigen lengte meten! Bij al deze activiteiten moesten we fijn samenwerken zonder ruzie maken; wat gelukkig in de meeste gevallen ook wel lukte! Nadien volgde een klassikale bespreking waarin we de afstanden ordenden van kort naar lang. U ziet het, de praktijkles rond de lengtematen bleek op deze manier niet ‘langdradig’ te zijn…

Groetjes van het tweede leerjaar!

Drijven of zinken onze bootjes?

In het 2de leerjaar werkten we de voorbije weken rond het thema ‘Proeven en proefjes!’. In dit kader bouwden we zelf een bootje dat we vervolgens in de klas testten op zijn drijfvermogen (of bij sommigen: zinkvermogen!). Op de foto’s ziet u enkele van onze bootjes voor ze te water werden gelaten. Als voorbereiding op deze activiteit voerden we eerst enkele proefjes uit. Hierbij ontdekten we welke materialen blijven drijven: hout, kurk, piepschuim, … Maar ook welke gingen zinken: steen, metaal, plasticine, … We noemden ze de ‘echte drijvers’ en de ‘echte zinkers’. De test met een ballon vol lucht en een ‘leeg’ waterflesje leerde ons dat ook lucht steeds naar de oppervlakte wil en dus lichter is dan water. Met dit laatste in onze gedachten, voelden we ons als ‘tovenaars’ toen we erachter kwamen dat we de ‘echte zinkers’ toch konden laten drijven! We lieten die materialen immers in verschillende hoedanigheden te water en aanschouwden wanneer het zinkende materiaal toch kon blijven drijven! Zo zagen we dat een bakje van plasticine, een stenen kommetje en een metalen potje toch bleven dobberen! We besloten dat wanneer je ‘zinkende’ materialen als plasticine, steen en metaal een vorm geeft waarin lucht zit, ze toch kunnen blijven drijven! Hierdoor begrepen we hoe het komt dat de zware metalen boten op de Schelde toch niet op de bodem terecht komen: in het ruim zit bij de lading ook veel lucht! Tot slot probeerden we uit welk gewicht elk van onze zelfgebouwde schuitjes kon dragen. We hanteerden hiervoor de gewichtsmaten die we in het tweede leerjaar moeten leren, namelijk 100 g en 1 kg. De sterkste boot van onze groep kon wel 8 kg dragen! Hierbij ondervonden we tevens hoe we een lading idealiter over een drijvend voorwerp verdelen en begrepen we bijgevolg ook waarom er bij echte schepen tussenschotten in de ladingsruimte nodig zijn. Ook de noodzaak van een kiel tegen het kapzeisen werd ons duidelijk! Bij elk bootje namen we alle bovenstaande technische aandachtspunten onder de loep en bedachten we welke verbeteringen we nog konden aanbrengen. Het was een leuke en leerrijke activiteit!

Na iedere vakantie trekken wij onze schoenen uit en gaan we keurig tegen de kast staan, want tegen de kast hangt een echte groeimeter. Zo zien we wie de grootste van de klas is, wie de kleinste is en wie het minst of het meest gegroeid is de afgelopen tijd. De resultaten kunnen best heel verrassend zijn.
Wij hebben altijd iets om naar uit te kijken na een vakantie!

juf Els

Ik heb mijn raket

in de tuin gezet.

Een druk op de knop

en we stijgen op.

Momentje maan,

ik kom eraan.

En ben ik dan eenmaal boven

boven op de maan,

dan doe ik voor jou alle sterren aan.

Maar om naar de maan te vliegen heb je een raket nodig…

Dus gingen we met z’n allen aan de slag.

We probeerden met allerlei soorten constructiemateriaal, alleen of in groep, raketten te bouwen.

Soms ging het vlotjes, soms moesten we toch eventjes nadenken.

En hoeveel astronauten moeten er in kunnen, juf?

Moet de raket enkel naar de maan of ook nog terugkeren naar de aarde?

Dan moeten we nog een extra brandstoftank maken….

juf Els

Heerlijk leren in de 3de kleuterklas

Onze eerste schooldag na de kerstvakantie begon goed!
We maakten samen een driekoningentaart en gingen op zoek naar de bonen in de taart.
Onze koningen en koninginnen werden: Dries, Zoë & Thomas.
We maakten ook verschillende sterren voor de driekoningen in de bouwhoek.
We maakten kennis met vallende sterren en leerden dat dit eigenlijk meteorieten zijn.
Het thema ruimte kon meteen rekenen op veel interesse.
We gingen van start met het maken van een ruimteraket, want zonder zo’n raket kan je niet naar de ruimte.
We maakten een hele grote raket voor in de klas en iedereen ontwierp ook nog een eigen raket.
Eens we hiermee klaar waren, konden we vertrekken naar de ruimte.
Al hadden we wel nog een astronautenpak te kort. Dit werd al snel opgelost en Thomas kwam met het idee om onze poppenhoek om te bouwen tot een echt ruimtekantoor!
We ontdekten het maanzand en zochten planeten in de ruimte.
Daarnaast gingen we samen op zoek naar leuke spullen die beginnen met de letter ‘R’.
We maakten astronautenvoeding. Dat lekkere drankje dronken we uit een zakje met een rietje, want zo doen astronauten dat ook!

Het werd een boeiend thema voor iedereen!

Juf Stephanie

Een taalles in het 5de leerjaar

Binnen het taalthema ‘Van spijkerschrift tot morse’ maakten wij een geheimzinnig mailtje op voor elkaar.
We ontwierpen eerst een zoektocht die ergens op onze school plaatsvond.
Hiervoor moesten we heel wat speurwerk doen en veel afstanden afstappen.
Daarna goten we alles in een kort en mysterieus mailtje.

Wat waren we blij toen we aan de speurtocht mochten beginnen.
“Spannend!”

Zo snel als we konden, stapten of sprongen we alles af. 
“Joepie!” 
Gelukkig vond iedereen zijn schat. Prachtige, originele schatten die de schatten van het vijfde leerjaar zelf hadden gemaakt.

“Dit was echt een heel leuke taalles!”

Groetjes, 
De speurneuzen van het vijfde leerjaar

20 januari 2020

Op een winterse morgen, de natuur in onze schooltuin…

Verwonderd zijn, bewonderen, onderzoeken, waarnemen, genieten, voelen, ruiken en …

Reacties zijn gesloten.