december 2019

Zelfgemaakte autootjes!

In het kader van het thema ‘Geniet van Sint en Piet!’ moesten de leerlingen van het tweede leerjaar op dinsdag 10 december 2019 enkele ‘vreemde’ zaken mee naar de klas brengen: een tang, minstens 4 flessendopjes, een hamer, een rolletje kleefband, … Ook de juf had een heleboel materiaal verzameld. Zo bevonden er zich in de klas rietjes, satéstokjes, touw, zilverpapier, nagels, scharen, verschillende soorten tangen, wasspelden, lijmstiften, papier, … De nieuwsgierigheid naar het doel van deze materialen was dan ook groot! Vooraf werd de klas in groepjes van 2 of 3 verdeeld; er zou immers overlegd en samengewerkt moeten worden!

Eindelijk kwam de opdracht: “Maak een autootje waarvan de wielen heel vlot kunnen ronddraaien.” De juf gaf enkel de goede raad mee om met een wasknijper de nagel vast te houden indien deze ergens in geklopt zou moeten worden; dit om eventuele ‘arbeidsongevallen’ te voorkomen!

De start was aarzelend, maar al snel werden de doosjes als basis voor de wagentjes genomen. Sommigen versterkten onmiddellijk hun karton met kleefband, anderen ondervonden pas later de noodzaak hiervan. Ook de flessendopjes werden logischerwijs stante pede als wielen gekozen. Om deze aan het karretje te bevestigen, werd ook na enig overleg naar satéstokjes gegrepen. Na wat geklungel met scharen, fretboortjes en dergelijke, werd de nagel de meest gekozen manier om gaatjes in de dopjes te krijgen. Er werd duchtig geklopt… Bij de zoektocht om de houten stokjes korter te maken, werden ook de eigenschappen van de verschillende soorten tangen en scharen ervaren. Inderdaad, de kniptang is daartoe het meest efficiënte gereedschap! Vervolgens bevestigde een enkeling de assen met kleefband aan het autootje. Oei, de wielen draaiden niet! Met andere woorden, nu kwam de grootste uitdaging: op welke manier kan je de wieltjes aan het boxje bevestigen zodat ze wél nog kunnen ronddraaien? Daartoe kregen enkele leerlingen het idee om in het kartonnen doosje gaatjes te maken waardoor het satéstokje gestoken kon worden. Opnieuw werden nagels en scharen, zelfs tangen, gebruikt om een holte in het karton te krijgen. Hierbij sneuvelden zelfs enkele doosjes… Maar de resultaten waren niet bevredigend: sommige wieltjes kwamen immers niet tot op de grond gezien de stokjes in het midden van het doosje staken, andere draaiden niet erg vlot waardoor het wagentje niet soepel reed, … Eén groepje probeerde vervolgens een heel ingewikkelde constructie met nagels en kleefband uit, maar ook het resultaat hiervan faalde voor de test! Nadat de juf enkele speelgoedautootjes aandachtig liet observeren, duurde het niet lang of twee werkgroepjes vonden de meest handige oplossing! Zij staken een satéstokjes als wielas in een breed rietje en bevestigden vervolgens het geheel aan het kartonnen doosje. Daarna kwamen de wieltjes op de uiteinden van de stokjes te zitten. Nu rezen de ‘vlot rijdende’ wagentjes als paddenstoelen uit de grond. De motivatie was bij vele kinderen zo groot dat zij het jammer vonden dat het speeltijd was! Wie klaar was, mocht het karretje naar eigen goeddunken nog versieren…

De kinderen waren fier als een gieter over hun eindresultaat, maar vooral verrukt over de efficiëntie van de wieltjes! De namiddag was voorbij gevlogen!

Creatieve groetjes van het tweede leerjaar!

Sinterklaasfeest

Donderdagnamiddag 5 december stond met stip genoteerd op onze maandkalender, want dan zou onze school hoog bezoek krijgen van niemand minder dan de lieve goede Sint en zijn pieten. Verschillende klassen hadden elk een reuzegrote doos prachtig versierd, telkens in hun eigen klaskleur, in de hoop dat er misschien wel snoepjes of cadeautjes van de Sint zouden in terecht komen. Onze sportzaal zag er bijzonder kleurrijk uit door deze kunstwerkjes.

Met enthousiast gezang werd Sinterklaas verwelkomd, maar hij keek toch maar verbaasd rond toen zijn pieten nergens te bespeuren waren. Plots hoorden we een luid gesnurk uit een doos komen: niemand minder dan een vermoeide Rode Piet kwam tevoorschijn uit de doos. Kort daarna werden ook Oranje Piet, Gele Piet, Groene Piet en Blauwe Piet wakker. De pieten en Sinterklaas waren allemaal blij verrast door de vele mooie kleuren die aanwezig waren in onze kledij en op de versiering: ons jaarthema, de Vliegenier kleurt je dag, was plots wel heel duidelijk zichtbaar, want alle kleuren van de regenboog waren aanwezig!

De pieten haalden hun beste goochel- en dichtkunsten boven, verwenden iedereen met koekjes en zongen gezellig mee met ons. Groene Piet was een beetje bang en verlegen, maar plots overwon hij toch zijn angst en deed hij zowaar een huwelijksaanzoek aan mevrouw de directeur! Sinterklaas liet geen kans onbenut om onze leerlingen ook iets bij te leren: hij toonde ons dat, als we alle kleurtjes van de regenboog mengen, we plots het kleur wit te zien krijgen!

En als apotheose liet Blauwe Piet, ook wel Schietpiet genoemd, zijn nieuwste uitvinding zien op de speelplaats: uit een schoorsteen werden allemaal witte pingpongballetjes geschoten voor onze kleurrijke kinderen… want elk apart zijn we allemaal verschillend van kleur, maar samen zijn we één!

Juf Kelly

Toneelvoorstelling Kreejaater

Op donderdag 28 november werden al onze kleuters en het eerste en tweede leerjaar getrakteerd op een toneelvoorstelling genaamd ‘Hij komt’.

Hij komt… Tja, wie zou er dan wel komen in deze periode van het jaar? We kregen het verhaal te horen van Bart, een man die net een vreemde, naamloze koffer gevonden had in zijn huis. Hij durfde er eigenlijk niet in te kijken, maar uiteindelijk was de overtuigingskracht van onze leerlingen groot genoeg om hem de koffer te laten openen. Zo zou hij vast en zeker wel kunnen achterhalen van wie deze bijzondere reiskoffer was. Het eerste voorwerp dat hij eruit haalde, was een rood, fluwelen kussen. Hij vond er ook nog een knuffeltje in en een rode muts, rode bretellen, een bril, witte handschoenen… Om een of andere reden dachten we telkens bijna onmiddellijk aan Sinterklaas, maar Bart vond dat het nu wel welletjes was geweest en maakte met onze overenthousiaste leerlingen de afspraak om niet meer de naam Sinterklaas te roepen (een afspraak die toch niet voor iedereen even evident was). Volgens Bart was de koffer helemaal niet van Sinterklaas, maar wel van een baby of van een politieagent, maar van Sinterklaas… Nee, dat kon toch helemaal niet!
In de koffer bleek ook nog een lunchdoosje te zitten met een banaan, een mandarijntje en een wortel. Verder haalde hij er ook nog een speciaal rond doosje uit, dat heel erg rook naar… Mmm, alle kinderneusjes snuffelden aan het doosje en toen wisten ze het: speculaas! De koffer was dus wellicht van een bakker, besloot Bart. Hoofdschuddend en zuchtend keken we hem aan.

Bart vond in de koffer ook nog een brief aan hem gericht: die zou vast wel duidelijkheid brengen! De schrijver van de brief zou komen logeren bij Bart, het was erg druk in deze periode en hij ging bijna met de boot vertrekken. En dit alles was ondertekend met ‘S’. Nu was er geen twijfel meer mogelijk voor Bart: de brief kwam van Stef, zijn goede vriend! Onze jonge toeschouwers gaven het bijna op, ze konden Bart niet overtuigen en bovendien was ‘Sinterklaas’ het verboden woord geworden. Maar toen Bart uit de koffer ook nog een zogenaamde handdoek opviste die verdacht veel op een jutezak geleek, kreeg iedereen weer een sprankeltje hoop. Toen hij de zak openvouwde, zagen we namelijk dat er een tekening van Sinterklaas op stond! Onze kinderen sprongen recht vanop het puntje van hun stoel om hun gelijk uit te schreeuwen en Bart op zijn fout te wijzen: dit was echt wel van Sinterklaas! Nu moest Bart wel toegeven dat onze slimme leerlingen al de hele tijd gelijk hadden.

Het laatste voorwerp uit de koffer, een boek over Sinterklaas, leerde ons dat Sinterklaas altijd komt logeren op de plek waar hij zijn koffer achterlaat en pas toen besefte Bart dat hij nu wel heel vlug moest vertrekken om een gezellig logeerplekje voor zijn bijzondere gast te creëren.

Juf Kelly

Wie of wat zat er in de rode doos?

Jullie weten nog van vorig artikel dat we een rode doos hadden bestempeld.
Maar waar voor diende nu die rode doos?
Op 5 december kregen we de opdracht om die rode doos naar de turnzaal te brengen.
We hadden die ondertussen mooi versierd met letters en vlagjes.
Ditzelfde hadden we ook gedaan in onze klas…. voor de komst van de Sint en de pieten.
We vonden het ook boeiend om ons te verkleden als sint of piet.
We maakten een pietenmuts om zoals zwarte pieten naar de turnzaal te gaan.
En dan was het zover!
We gingen naar de turnzaal en daar kreeg de Sint een hartelijke ontvangst!
Maar waar waren de zwarte Pieten? Er stonden allemaal mooi versierde dozen naast de Sint, maar er waren geen Pieten te zien!
Wat schrokken we dat die dozen bewogen!
Wie kwam er tevoorschijn van onder de dozen! De zwarte Pieten!
We mochten genieten van een spannend optreden in de turnzaal en dan nog van een spektakel op de grote speelplaats.
Wat was het ook leuk om dan in de klas de Sint en de Pieten te mogen begroeten.
We zongen voor hen ons mooi lied.
Iedereen kreeg een zak vol lekkers.
Zoals ieder jaar werden we weer verwend!
Ons raadsel werd opgelost. In de rode doos zat er een ….. zwarte Piet.

De kleren maken de man In de lessen taal verdiepten de leerlingen van 4L zich in de wereld van mode, reclame en ontwerp. Ze maakten kennis met de grote zes ontwerpers in Antwerpen, verdiepten zich in de geschiedenis van de kledij en onderzochten welke trucjes er in de reclamespots worden toegepast om spullen onweerstaanbaar te maken voor de koper! En daarna… daarna was het uiteraard hoog tijd om dat alles ook zelf te proberen tijdens een wervelende modeshow! Aan creativiteit geen gebrek. Sommige ontwerpers zochten hun inspiratie in het verleden, anderen zetten nieuwe trends uit en nog anderen trokken voluit de kaart van een stijlvolle mode, fusion fashion of kozen ervoor om een sportieve kledinglijn uit te werken. Dit alles werd samengevat in een beklijvende slogan en een levendige beschrijving van de ontwerpen, dit alles terwijl de modellen zich zelfverzekerd over de catwalk bewogen. Voor wie er nog moest aan twijfelen, er is hier volop talent aanwezig. Binnenkort verplaatst de hoofdstad van de mode zich vast naar… Semmerzake!

Kerst in de klas

De laatste weken voor de kerstvakantie hebben we heel wat gewerkt rond de kerstboom. We gingen buiten kijken naar de kale en de groene bomen.

De kerstboom in de klas hebben we zelf versierd.
We deden ook heel wat spelletjes rond een kerstboom.

In de klas keken we naar het kerstverhaal. We hebben dit verhaal nadien ook nagespeeld!
Wat was het leuk om Jozef en Maria te zijn.

Comments are closed