november 2019

Mime  rond  de  tanden !

Tijdens het thema ‘Beter geen gaatjes!’ werkten we in de klas rond de expressievorm ‘mime’. Hierbij beeldt men iets uit, maar men mag er niet bij praten.

We beschouwden eerst een tiental foto’s waarop een persoon allerlei activiteiten uitvoert die gerelateerd zijn met tanden. Enkele voorbeelden: in een appel bijten, flossen, tanden poetsen, mond spoelen, blazen als een kat, glimlachen, mond opensperren bij de tandarts, … Eerst en vooral moesten we raden wat de persoon deed en verwoorden waardoor (lichaamshouding, gezichtsuitdrukking, …) we dit konden zien.

Vervolgens probeerden we alle activiteiten zelf eens uit te beelden. Toen dit aardig lukte, speelden we een spelletje. Eén groepslid kiest in zijn gedachten een foto uit en beeldt de actie die erop wordt uitgebeeld, uit. Konden de anderen raden wat we deden? Tot slot trokken we hier enkele foto’s van. Hier ziet u enkele van deze kiekjes…

Expressieve groetjes van het tweede leerjaar.

Meten met de liter!

In het tweede leerjaar leerden we over de inhoudsmaat ‘de liter’. Nadat we de begrippen ‘inhoud’, ‘maatbeker’ en ‘trechter’ geleerd hadden, legde de juf uit waarom er vroeger een standaardmaat werd ingevoerd. Daartoe vertelde ze een verhaal waarin de emmer melk van de ene boer kleiner was dan de emmer melk van de andere landbouwer, maar beide hoeveelheden melk wel aan dezelfde prijs verkocht werden! Deze oneerlijkheid werd met de ‘uitvinding’ van de liter uit de wereld geholpen. Vervolgens zagen we dat de hoeveelheid water van de ene maatbeker van 1 liter gelijk was aan de hoeveelheid water van een maatbeker van 1 liter met een andere vorm. Iedere maatbeker van 1 liter, waar ook ter wereld, heeft dus een identieke inhoud! Dit alles was al een hele brok theorie; nu werd het tijd voor de praktijk! In de klas waren zes ‘meetposten’ opgesteld waarbij we telkens de inhoud van drie voorwerpen moesten meten door gebruik te maken van de trechter en de maatbeker. Na het schatten, kwam het meten en tot slot het registreren op het werkblad. Op deze manier kregen we een ordening van de voorwerpen naar minder dan, juist gelijk aan of meer dan één liter. Om de activiteit van het gieten juist uit te voeren, moesten we echt goed samenwerken: één iemand goot, één iemand hield het voorwerp vast en één iemand keek of er geen ‘overstromingsgevaar’ dreigde. Een knap staaltje teamwerk was dus nodig! Er werd vervolgens actief gegoten en –onvermijdelijk- ook heel vaak gemorst! Na de activiteit was iedereen heel wat slimmer (en velen heel wat ‘natter’…)! Enkele werkbladen moesten zelfs drogen aan de verwarming! ;o)

‘Wijze’ groetjes van de leerlingen uit het tweede leerjaar!

Het Toverbos / 2e kleuterklas

Sinds kort hebben we in de 2e kleuterklas een nieuwe activiteit: het Toverbos.

Het Toverbos is een magische plek waar de kleuters ten volle de kracht van hun eigen fantasie leren kennen, hun sociale vaardigheden en emoties in alle veiligheid kunnen verkennen, creatief leren denken, kunnen oefenen in weerbaarheid en conflicten geweldloos leren oplossen.

De kinderen mochten bij de start allemaal elk één diertje kiezen. Dit diertje zullen ze elke keer ‘zijn’ in het Toverbos.
In het Toverbos ben ik niet meer de juf, maar ‘Grote Vogel’.

In het Toverbos spelen we samen en gaan we met zijn allen op ontdekking.

Er zijn verschillende huisjes waar de dieren wonen en spelen.
Wat we daar precies doen, kan ik jullie niet vertellen want dat weet ik niet.
Alleen de dieren weten wat we daar doen.
Het enige wat ik weet, is dat ik als Grote Vogel de kinderen help om op avontuur te gaan.

Graag stellen we jullie onze gekozen diertjes voor.

Juf Els

Voorleesweek / integratie 2e kleuterklas en 5e leerjaar.

Van 18 tot en met 22 november was het voorleesweek.

Uiteraard worden er in een kleuterklas regelmatig verhaaltjes voorgelezen, maar tijdens de voorleesweek was voorlezen iedere dag een vast ingrediënt.

Om het nog specialer te maken, werd het 5e leerjaar aangesproken om eens voor de kleuters voor te lezen.

Iedere 5e klasser kreeg een kleutertje toegewezen, samen kozen ze een boekje uit. Dan was het zoeken naar een rustig plekje in de speelnatuur, want de weergoden waren ons gunstig gezind.

Het was genieten voor jong en oud!

juf Els en juf Lieselot

Welkom in dozenland!                  3de kleuterklas

Op een morgen stond er iets in het midden van ons tapijt. Het was bedekt met een doek. We schrokken toen we het doek wegdeden want er stond een speciale doos in onze klas. Wat was dat een verrassing! De doos had mooie kleuren,een gezichtje en die doos kon praten.
Hij had ook een naam ‘Doelidol’.

In z’n buik konden we allerlei dozen verstoppen want onze kleuters brachten

van thuis prachtige dozen mee.
Ik zal jullie daar eens over vertellen:

•       Milou: een muziek- en rijmdoosje – een houten kist met vertelstenen

•       Leontine: een juwelendoos met lades

•       Klaas: een houten doos met dominostenen

•       Lotte: een ronde doos met herinneringen aan haar geboorte

•       Timo: een toverdoos om een luciferdoosje weg te toveren

•       Caitlynn: een kerstdoos met geluksbrenger

•       Milan: een doos in de vorm van een boek met herinneringen aan geboorte en doopsel

•       Thomas: een houten juwelendoos in de vorm van een poes

•       Nyo: een zelfgemaakte kijkdoos

•       Zoé: een juwelendoos met handtas, ring en armband

•       Lotta: een doorzichtig doosje met spinner

•       Thibaut: een kartonnen doos met houten bouwblokken

•       Dries: een plastieken doosje met kaarten van Disney

•       Raphaël: een verjaardagsdoos waar een figuurtje uitspringt

In onze klas kregen we ook bezoek van onze mevrouw de directeur. Zij had een heel interessante doos mee. De kleuters waren echt geboeid bij het zien van de evolutie van het leven van haar kleinkind via allerlei materialen uit haar baby-,peuter-, en kleutertijd.

We onderzochten van welke materie de dozen gemaakt waren.
We gingen dozen sorteren naar vorm. We ontdekten verschillende sluitingen.

We speelden in de turnzaal met de dozen en we gingen slalom fietsen tussen

de dozen.

We bouwden met onze dozen in de bouwhoek.

We stempelden op een grote kartonnen doos.

We gingen doosjes inpakken. We vonden in de buik van ‘Doelidol’ een pop die

gemaakt was van een doos. Het was zwarte piet! Meteen de aanzet voor ons

volgend thema: ‘Welkom sinterklaas en de zwarte pieten!”

We kijken alvast uit naar hun komst!

24 oktober 2019

STEM-activiteit: De kracht van magneten

We onderzoeken en experimenteren…

We stellen vragen en nemen besluiten…

Proef 1: Hengelen

  • Magneten trekken dingen aan waarin ijzer zit.

Proef 2: Magnetenspel

  • Magneten hebben polen.

Proef 3: Doen bewegen zonder aan te raken

  • Magneten trekken dingen van ijzer aan, dwars door sommige andere stoffen heen.

Proef 4: Hoe sterk is een magneet?

  • Magneten trekken niet meer aan als er te veel stoffen tussen zitten.

Op  zoek  naar  ‘bosvrienden’ !

Op de ijskoude ochtend van woensdag 20 november 2019 trokken wij, het –warm ingeduffelde- tweede leerjaar, met de gids Marijke naar het Bruinbos te Merelbeke. We zouden er ‘bosvrienden’ opsporen… Bij de start toverde de gids ons om in slakken, eekhoorns, merels en bosmuizen. Over de slakken ontdekten we hoe ze hun ‘huisjes’ laten meegroeien en hoe ze die schelpjes sluiten voor de winter met een verhard laagje slijm. Vervolgens was het de beurt aan de merels! We ontdekten dat ze regenwormen eten, maar dat ze ook besjes en zaadjes lusten. Van de braambessen had Marijke lekkere jam gemaakt en mochten we een lepeltje proeven. Nu verstaan we waarom merels hier zo tuk op zijn! De eekhoorns zochten we in de statige beuken want deze donzige diertjes zijn dol op… de beukennootjes! Voor hun jongen bouwen deze acrobaten knusse nesten waarin de temperatuur ongeveer 19°C bedraagt; dit terwijl het buiten toch nog erg fris is. Maar, dat is ook nodig gezien hun jongen kaal geboren worden! Voor de muizen bouwden we een schuilplaats waarin we heel wat lekkers klaarlegden. Kortom, gedurende de hele wandeling leerden we over elk van deze bosbewoners heel wat bij aan de hand van activiteiten waarbij we mochten spelen, kijken, luisteren, ruiken, proeven en doen! Daardoor staken we veel op over deze diertjes en werden deze beestjes beetje bij beetje echt wel onze vriendjes. Maar ook over de bomen hoorden we heel wat nieuws! Zo heeft de beuk nog maar weinig geheimen voor ons… Immers, we zochten zijn bladeren, zijn twijgen en zijn napjes met beukennootjes. Jammer dat het zo snel tijd was! Het was een heel leuke en interessante uitstap!

Spelen  met  bouwblokken !

In het thema ‘Binnens- en buitenshuis!’ kregen de leerlingen een hoop bouwblokken. Hiermee moesten ze in een groepje van twee of drie één poort bouwen waaronder er twee speelgoedautootjes naast elkaar moesten kunnen rijden. Alle blokken mochten, maar moesten niet gebruikt worden. Natuurlijk tekenden we – als een echte architect – vooraf ‘een ontwerp’. Per groepje werd uit de verschillende mogelijkheden vervolgens het beste plan gekozen. Dat probeerden ze nadien met de blokken te realiseren. Maar, oei…! Helaas stortten heel wat bouwsels in of waren ze veel te smal voor twee voertuigen! Andere ontwerpen bleven met wat geluk wel staan, maar zagen er maar vreemd uit. Eén groepje bedacht dat ze met de stenen die een gebogen vorm hadden, wél een bredere poort konden maken. Die leerlingen hadden zonet zelf de rondboog (her)ontdekt! Fantastisch! Anderen waren eveneens op de goede weg, maar gebruikten een foutieve sluitsteen waardoor hun constructie minder stevig stond. Eénmaal iedereen de poort met de rondboog had gemaakt, zochten we nog naar een oplossing om de vier bogen samen te voegen zodat we één groot bouwsel verkregen.

De juf vertelde ons toen dat de rondboog vroeger uitgevonden werd door de Romeinen. Zij gebruikten die boog in vele van hun bouwwerken. Ter illustratie zagen we foto’s van het aquaduct van Nîmes (Pont du Gard) en van het amfitheater te Rome (Colosseum). Enkele leerlingen uit de klas vertelden dat ze reeds één van die monumenten op reis konden bewonderen. We leerden eveneens dat er vaak een poort werd gebouwd om een speciale gebeurtenis (zoals een overwinning in een oorlog) te vieren. Zo zagen we de ‘Boog van Constantijn’; dit is een Romeinse ereboog in Rome.

U merkte het vast al aan bovenstaande tekst: in het tweede leerjaar leerden we al spelend!

Bouwkundige groetjes van het tweede leerjaar.

Musical Annie

Donderdag 21 november 2019

Liefste dagboek,

Vandaag was het een leuke dag want het 5de en het 6de leerjaar (wij dus) zijn naar de musical Annie gegaan. We moesten eerst met de lijnbus naar het Capitole in Gent gaan want daar speelden ze de musical. De musical, het decor en het verhaal, was prachtig!
We genoten van de muziek en het toneelspel.
Ik stond versteld van het acteertalent van de kindacteurs. Als het gedaan was kwamen verschillende ouders ons ophalen. Zij brachten ons naar school terug. Daar moesten we onze boekentas nemen en daarna gingen we naar huis.

Vele groetjes en tot morgen dagboek.

Mirte

Bomen lezen met Doran Marijke

Woensdag 13 november

Op woensdag 13 november ging het zesde leerjaar naar Borgwal. Daar hebben we van Doran Marijke bomen leren lezen. We hebben verschillende boomsoorten leren lezen aan de hand van de bladeren. Op het einde moesten we verschillende opdrachten doen en hebben we een spel gespeeld dat te maken had met het Virunga park in Congo. Dit vonden we super leuk.

De leerlingen van het zesde leerjaar

Boomplantactie in de Sportdreef

Woensdag, 20 november 2019

Beste dagboek,

Vandaag gingen we met de klas bomen planten op het speelplein van Gavere. We gingen met de fiets naar de Sportdreef. Daar kregen we ons eigen stukje toegewezen. Wij zouden de bomen en struiken in de buurt van het speelplein moeten aanplanten. Ik vond het nu al bijzonder!
Daarna begonnen we te planten. We moesten steeds 3 verschillende struiken naast elkaar planten en dan ook een eik van meer dan 2 meter hoog. Het was uitputtend, maar zeer leuk.
Als we klaar waren, kregen we chocomelk. Lekker! Ik was zeer blij met het resultaat!
Het zal een leuke herinnering blijven, ook voor onze kinderen en kleinkinderen. Op deze manier zorgen we voor de natuur en het klimaat.

Lars, Roman

Reacties zijn gesloten.