Mei 2019

Rollebolle – tweede kleuterklas

Rollebolle / 2e kleuterklas.

Op vrijdag 20 mei werden we in de gemeentelijke sporthallen van Nazareth verwacht voor de sportactiviteit “Rollebolle”.

De kleuters delen graag hun ervaringen met jullie.

Caitlynn: “We hebben de hele voormiddag geturnd. Het springkasteel was het allerleukste”.

Dries: “Er was een grote opblaasrups. We kropen er langs de mond in en kwamen er langs de poep terug uit. Zoals een drolletje, hahaha”.

Klaas: “Het springkasteel had een reuzeglijbaan. Die was super leuk!”

Leontine: “In de buik van de rups was het leuk, maar er was veel wind.”

Lotte: “Er waren heel veel dingen met wieltjes warmee we op verschillende manieren konden rijden.”

Raphaël: “Er was een kronkelparcours waarop we ons evenwicht konden oefenen.”

Timo: “We zaten op een stoeltje en hadden elk een bal. Zo deden we verschillende oefeningen met de bal.”

Lotta: “Ik vond het klimmen en klauteren het leukst. Dat was op een parcours met ook een glijbaan.”

Milan: “Ik speelde samen met Thibaut met een reuzedomino.”

Thomas: “Er waren grote blokken om mee te bouwen. Als het opruimtijd was, hebben we de blokken netjes gesorteerd en gestapeld voor het volgende groepje.”

Thibaut: “We speelden met een grote parachute. We deden die allemaal samen op en neer, de bal mocht er niet afrollen.”

Tweede leerjaar: ‘Even verbloemen…’

Op woensdag 15 mei 2019 trokken we op natuurexploratie naar de mooie sier- en bostuin van onze natuurgids Marijke. We maakten kennis met talrijke prachtige lentebloemen. We leerden de delen ervan te benoemen en we telden bij elk exemplaar de mooie kroonbladeren. Door de bloemen met elkaar te vergelijken, ontdekten we de verschillen in vorm, kleur en geur. Vervolgens speurden we naar de stamper en de meeldraden en aan de hand van een spel aapten we de bijen na die het stuifmeel van bloem naar bloem brengen. Nadien zochten we naar andere ‘bloemdiertjes’ die hetzelfde nuttige werk verrichten. Dankzij potjes met een ingebouwde loep konden we deze diertjes van heel dichtbij bekijken! Onder een stralende zon vonden we vliegjes en andere insecten. Tot slot luisterden we tussen de bomen aandachtig naar vogeldeuntjes en stelden we op die manier een ‘muziekboekje’ samen. U merkte het vast al: het was een heel leerrijke en interessante uitstap!

Een ROOFVOGEL op bezoek in de 3e kleuterklas

In de 3e kleuterklas werd recent gewerkt rond het thema “vogels in de lente”. Het ideale moment om een vogel in de klas te brengen. Nadat juf Hilde al de kanarievogel van Alex in de klas bracht, kwamen er op dinsdag 21 mei nog 2 vogels op bezoek, namelijk een Oehoe-kuikentje en een volwassen Roodstaartbuizerd. Al van aan de schoolpoort hadden we heel veel bekijks met deze prachtige dieren. We nodigden ook de 2e kleuterklas uit om mee te genieten van dit unieke moment in de klas.

Er werden op voorhand enkele afspraken gemaakt:

  • We moeten rustig en stil blijven.
  • We blijven op onze bank zitten.
  • We steken onze vinger op als we een vraag hebben.
  • We maken geen bruuske bewegingen naar de vogels.

Een hele opdracht dus voor 2 enthousiaste klassen samen, maar dit werkte wonderwel.

Eerst bekeken we de grote roodstaartbuizerd, genaamd FLASH.

Hoe ziet hij er uit? Waarvoor dienen de snavel en de klauwen? Waarom heeft hij een bruine kleur en niet een felle kleur? Wat eet hij? Hoe groot zijn zijn vleugels? Zoveel vragen.

Door de deskundige begeleiding van Anouk Herman, samen met haar man de eigenaar van de vogels, konden we alle aspecten van dit dier zeer goed bekijken. Ze had zijn voer (dode ééndagskuikens) en zelfs zijn braakbal mee. Allen zeer fascinerend. De kleuters waren dan ook zeer enthousiast en wilden alles weten. Het was ook uitermate veilig, de vogel is handtam en werd gebruikt voor demonstraties en tentoonstellingen. Zelfs ikzelf mocht de vogel op mijn arm ronddragen. Ook voor mij een hele belevenis.

Daarnaast was er ook nog het Oehoe kuiken. De kleuters konden het diertje aaien en van zeer dichtbij bekijken. Ze konden zien hoe het wankele stapjes nam en hoe verschillend een kuiken en een volwassen dier er uit zagen. Om de voormiddag af te sluiten mochten ze bekijken hoe het kuikentje gevoed werd.

Het was een zeer interessante, unieke en fascinerende gebeurtenis.

Juf Alyssa

Techniek in de klas – derde kleuterklas

TECHNIEK in de 3e kleuterklas

In aanloop naar het schoolfeest en Moederdag werd in de 3e kleuterklas gewerkt rond het thema “feest”. Samen met de kleuters bekeken we wat onze klas nog miste om er een echte feestklas van te maken. Slingers, ballonnen, vlagjes,… We besloten eerst slingers te maken. Maar hoe ziet dat er uit en hoe moeten we dat dan doen?

Eerst stelden we een paar doelen voorop.

Onze slinger moest lang zijn, veel kleuren hebben, stevig zijn, leuke vormen hebben, te bevestigen zijn aan de muur,…

Daarna maakten we een stappenplan:

Stap 1: ontwerp maken van jouw slinger.

Stap 2: wat hebben we daar allemaal voor nodig?

Stap 3: alles wat we nodig hebben verzamelen.

Stap 4: we maken onze slinger volgens ons ontwerp.

Stap 5: we kijken of onze slinger aan onze doelen voldoet. Zo ja, dan zijn we klaar. Hadden we toch nog iets vergeten keerden we een stapje terug.

Bij dit soort opdrachten is het niet altijd het uiteindelijke resultaat dat telt maar de weg ernaartoe, op welke manier de kinderen hebben nagedacht over hoe ze deze opdracht zouden uitvoeren, hoe ze een probleem in het maken van de slinger zelf moesten oplossen,…
Deze opdracht wordt dan ook zeer weinig begeleid.
Het stimuleert het oplossingsgericht denken, maar ook de creativiteit en het procesgericht werken. De kinderen die uiteindelijk slaagden in de opdracht waren dan ook extra trots dat ze dit zo goed als alleen hadden gedaan. En degene die niet tot de laatste stap raakten hadden onderweg heel wat bijgeleerd.

                                                                                                                      Juf Alyssa

FEEST in de derde kleuterklas

Na de paasvakantie waren er twee kleuters jarig. Meteen  een reden om FEEST
te vieren.
Daarna kwam het schoolfeest. In de woorden ‘FEEST’ en ‘MAKKERS’  zitten 12
letters. Iedere kleuter mocht een letter kiezen. Deze letter werd door
iedere kleuter gekleurd. We gebruikten die letter om op onze witte T-shirt
vast te maken.  Die letter vonden we ook terug op onze ballon die we zelf
maakten en op de zuilen die dienden als decor voor het optreden. We kozen
het liedje ‘FEEST’ van kinderen voor kinderen om op te dansen. Het werd een
schitterend optreden van de kleuters. De vrolijke gezichtjes maakten het
geheel af.
Van het ene FEEST rolden we naar het andere FEEST nl. het FEEST van onze
mama. Kleuters brachten een foto mee van hun mama. We verwenden onze mama’s
met een mooi geschenk. Eerst maakten we de vaas. Met een speciale techniek
krasten we de letters van mama en vele hartjes kwamen tevoorschijn. Een
vlinder als magneet werd op de vaas neergezet en diende om een hartje vast
te maken waarop ons versje stond. Daarna knutselden we grote bloemen om in
onze vaas te zetten.
De kleuters van de derde kleuterklas zijn het met elkaar eens: ‘Wat is er
leuker dan FEEST  vieren als echte MAKKERS’

Workshop over de fiets

Het derde leerjaar is in de lessen wereldoriëntatie begonnen aan het thema ‘de fiets’.

Tot het einde van het schooljaar gaan de kinderen veel leren over de fiets.
De leerlingen gaan niet enkel fietsvaardigheden onder de knie krijgen, ze leren nu ook over de delen van een fiets, over de geschiedenis van de fiets en over fietsonderhoud.

Er kwam als start een echte fietsenmaker in de klas.
De kinderen mochten zelf enkele onderhoudswerkzaamheden aan de fiets uitvoeren:
een fietsbel monteren,
het fietswiel in de vork plaatsen,
een spaak in het wiel steken,
batterijen vervangen in een achter- en voorlicht,
ventielen herkennen en de verschillende banden oppompen,
pedalen monteren en een zadel van hoogte verstellen.

Hier zijn alvast enkele indrukken van de leerlingen:
– Wat leuk om dit te mogen doen!
– Kijk juf, ik kan die band oppompen!
– Wat heeft die fietsenmaker veel materiaal mee!
– Mogen we dat dan ook met onze eigen fiets doen?
– Ik wist niet dat dit zo leuk kon zijn.
– Nu kan ik het ook aan mijn papa leren!
– Ik ben al benieuwd naar wat we nog allemaal gaan leren over die fiets!
– Mogen we dat dan nog eens oefenen?
Blijkbaar viel het onderwerp in de smaak bij de leerlingen.

Dank je wel, meester Tommy van Vélo Youto, we hebben een heerlijk leerrijke namiddag gehad!

Het 4de leerjaar bezoekt de brandweer op vrijdag 24 mei ’19

In de klas werd gewerkt rond brandpreventie, brandwondenverzorging en natuurlijk over de brandweer. Aangezien Gavere een brandweerkorps op zijn grondgebied heeft, mocht een bezoek aan de kazerne niet ontbreken. De kinderen noteerden na afloop in enkele zinnen wat zij tijdens dit bezoek hebben geleerd:

Het was leuk dat we met een brandslang mochten spuiten (Elle, Hazel, Shaquille, Tiany, Titus, Tias, Kirill, Arthur, Lowie, Lotta)

Ik weet nu dat er verschillende soorten teams zijn. (Tias)

De brandweer doet ook mee aan wedstrijden, bv loopwedstrijden, klimmen, … (Elle, Tiany)

De brandweer gaat naar waar andere mensen van weglopen: wespen, brand, overstroming, ongevallen, dieren in gevaar (Tias)

De brandweerslangen zijn tot 70m lang (Arthur)

Ik wist niet dat de brandslangen na elke interventie gewassen en gedroogd worden. De slangen gaan eerst in een bad, daarna door een machine.  (Miu, Hazel, Lukas)

Ik was verwonderd dat er zoveel verschillende brandweerwagens zijn in de kazerne (Miu, Lukas)

Vier minuten en 30 seconden na een oproep vertrekt reeds de eerste interventiewagen, dit zowel overdag als ’s nachts. (Margot, Sem)

Als brandweerman moet je met alle apparatuur kunnen werken. (Sem)

Ik wist niet dat ze met 1200l maar 3 minuten kunnen spuiten. (Hazel, Tiany, Arthur, Sem, Lotta)

Het komt erop aan dat de brandweerlui heel snel hun kledij kunnen aantrekken. Hun kleren liggen dan ook instapklaar in de kleedkamer. (Shaquille)

De kledij is heel erg beveiligd: tegen hitte, wespensteken. Alles wordt na een interventie terug gewassen en de apparatuur wordt elke keer getest. (Mai)

Het water uit de brandweerwagens wordt bij een brand eerst gebruikt. Ondertussen wordt een aansluiting gemaakt op het waternet. De aansluitpunten zijn terug te vinden in de berm of het voetpad. (Bjarne)

Een brandweerwagen waarbij de sirene en de blauwe lichten opstaan is een prioritair voertuig. Zij mogen door een gesloten spoorwegovergang rijden. (Lotta, Thomas)

Ik vond de wagens superinteressant. Iedereen krijgt een plaats toegevezen via de zender. Ik vond het interessant om in een brandweerwagen plaats te nemen. (Titus, Lowie)

Ik vond het jammer dat we niet met de brandweerwagens mochten terugkeren naar school. (Titus, Lowie).

Ik wist echt niet dat de temperatuur bij een brand oploopt tot 800C. (KIrill),

De eerste interventiewagen bevat 1200 l water. De volgende 8000 l. Er is een tankwagen met  een reservoir van 12000 l, maar deze wagen was niet aanwezig tijdens ons bezoek. (Margot, Mai, Bjarne, Kirill, Thomas)

De brandweer heeft ook een ladderwagen (Thomas)

De brandweer doet meer dan wat we dachten! We hebben zeer veel bijgeleerd! (Mai)

Uitstap met Doran: Roodkapjes mandje – vierde leerjaar

  

Uitstap met Doran: Roodkapjes mandje

Op 29 april ging het vierde leerjaar naar het Bruinbos met onze bosgids, Doran Marijke.
De kinderen werden in groepjes verdeeld en kregen om beurt het rieten mandje. Zij liepen dan voorop en zochten naar producten die wij kunnen verkrijgen uit het bos. Zo kwamen zij te weten dat we van de ‘varen’ zeep kunnen maken, van de ‘beuk’ een snijplankje, van de ‘brandnetel’ soep, van de ‘wilg’ aspirine….
Op het einde speelden de kinderen een spel om te zien of iedereen goed had opgelet. Uit de resultaten bleek dat deze uitstap een groot succes was! Een dikke pluim voor het vierde leerjaar!

Schoolfeest

4 en 5 mei 2019  

Terugblikken op een fantastisch schoolfeest

Bedankt voor jullie komst en gezelligheid.
Bedankt voor de steun aan ONZE school.
Bedankt aan alle medewerkers voor de hulp.
Bedankt voor de spontane hulp

Bedankt voor jullie vele woorden van waardering!

Het was een mooi, blij, warm en vrolijk schoolfeest.

We waren verenigd als ‘makkers en makers’ van de Vliegenier!
Het was fijn dat jullie samen met ons feest maakten.  

Een mooie herinnering!
Jullie waren FANTASTISCH!

Een golden buzzer en een gouden ticket voor de toekomst van de Vliegenier!

Reacties zijn gesloten.