April 2019

Het zesde leerjaar neemt een brede kijk op de gezonde mens

In het zesde leerjaar stond de gezonde mens in maart en april in de kijker. De zesdeklassers maakten eerst en vooral een online mindmap in verband met lichaamsbeweging. Het belang van lichaamsbeweging kwam duidelijk naar voren en men was op deze manier ook bezig met te leren leren. Vervolgens werd het menselijk lichaam onder de loep genomen. Het skelet, de spieren en gewrichten, de spijsvertering, de bloedsomloop en de ademhaling werden grondig bestudeerd aan de hand van foto’s, tekeningen, filmpjes en natuurlijk aan de hand van onze “Fred skelet” in de klas.  Eens we dit allemaal onder de knie hadden, konden we natuurlijk een stapje verder gaan. We maakten kennis met EHBO. We leerden wat we moesten doen in een noodgeval. We zorgden voor onze veiligheid en dat van het slachtoffer. We leerden de toestand van het slachtoffer inschatten. We oefenden om aan de hulpdiensten volledige en correcte info te geven en leerden ook de eerste stappen van EHBO bij een bloedneus, verstuiking, verslikking, snijwonde,  bewusteloos zijn (zijwaartse zijlig), …..… Ook een AED-toestel werd besproken en we gingen op zoek naar deze toestellen in de gemeente. Ook Gavere heeft er al een aantal in zijn bezit.  Om het thema af te sluiten kregen de leerlingen nog een leuke opdracht met het Creatoolmateriaal. De opdracht was om met het gekregen materiaal een klasgenoot met een verzwikte voet tot bij onze directie te krijgen. We moesten natuurlijk rekening houden met de verschillende ondergronden. Het was mooi om te zien hoe we samenwerkten, experimenteerden, bouwden en bijstuurden. We pasten technische principes die we eerder geleerd hadden of gezien hadden toe.  Uiteindelijk zijn al onze slachtoffers tot bij onze directie geraakt. Dus de opdracht was geslaagd. Dit was een thema waarin we veel bijgeleerd hebben.

Paasspel op vrijdag 5 april

De kinderen kregen de opdracht om als twee makkers samen te werken.
In een eierdoos verzamelden ze vindmaterialen uit de natuur : steentjes, gras, bloemen, takjes, schors, …
Dan kregen ze een ei, gemaakt van een tak.
Dit ei versierden ze met de vondsten.

Omdat ze allemaal de opdracht goed hebben volbracht, bracht de paashaas chocolade voor ze mee !

2 april 2019

Werken met een kinderboek!

“Eefje Donkerblauw” van Geert De Kockere en Lieven Baeten

Ken je Eefje? Eefje Donkerblauw?

Eefje is een koningin, maar niemand weet dat. Behalve Eefje zelf.

Eefje is ook een echte babbelkont. Eefje houdt erg veel van donkerblauw!

Waarom? Niemand weet dat, ook Eefje niet. Het is gewoon zo.

Eefje is ook heel mooi! Iedereen die haar ziet, kan alleen maar “oooooooh!” of “aaaaaaaaah” zeggen.

En verder niets meer. En dat is weinig.

Op een dag als Eefje op het strand donkerblauwe schelpen zoekt, komt ze koning Goudgeel tegen.

Het wordt liefde op het tweede gezicht. Hoe het verder afloopt, kan je lezen in het prachtige verander-mijn-kleuren-boek!

In klas 1 mochten de kinderen in groepjes verschillende opdrachten uitvoeren (doorschuifsysteem).

Bijvoorbeeld: een regenboog rijgen met parels en pijpendragers, puzzels maken, woorden stempelen en schrijven met verschillende kleuren, blauwe en gele voorwerpen in de klas zoeken en verzamelen, een blauwe theepot met gele bloemetjes maken, het verhaal naspelen en/of fantaseren, met vertelkaarten het verhaal opnieuw bouwen.

Oolaoola! Het was superleuk!

5 april 2019

“Even elf” met Doran Marijke in Bruinbos Merelbeke

Natuurparticipatie heeft als doel: bij kinderen een ontwikkeling op gang te brengen naar ZORG, RESPECT en LIEFDE voor de natuur!

En daar heeft Doran Marijke de kinderen van klas 1 een groot pak bij geholpen!

Dank je wel!

Als lieve elfjes leerden we over de bloemen, de zaadjes en de bijen; over de vogels en hun territorium; …

Wat een toeval! Een lieve boswachter kwam een kijkje nemen! Hij heeft veel werk om voor de bossen zorg te dragen. Maar wij zijn bereid om een handje te helpen.

4de leerjaar  

Uitstap met Doran: Roodkapjes mandje

Op 29 april ging het vierde leerjaar naar het Bruinbos met onze bosgids, Doran Marijke.
De kinderen werden in groepjes verdeeld en kregen om beurt het rieten mandje. Zij liepen dan voorop en zochten naar producten die wij kunnen verkrijgen uit het bos. Zo kwamen zij te weten dat we van de ‘varen’ zeep kunnen maken, van de ‘beuk’ een snijplankje, van de ‘brandnetel’ soep, van de ‘wilg’ aspirine….
Op het einde speelden de kinderen een spel om te zien of iedereen goed had opgelet. Uit de resultaten bleek dat deze uitstap een groot succes was! Een dikke pluim voor het vierde leerjaar!

Spelen met ‘loose parts’ in de klas.

Losse stukjes of “ loose parts” hebben een onweerstaanbare aantrekkingskracht op kinderen.
Alles is mogelijk : takken, keien, plankjes, linten, ringen, wasspelden, bobijnen, buizen, …
Loose parts zijn losse dingen die kinderen kunnen manipuleren, verplaatsen en combineren op oneindig veel manieren. Het gaat om veelzijdige materialen.
Ze moeten niet op één vaste manier gebruikt worden, wat wel het geval is bij bijvoorbeeld een puzzel of een auto.
Kinderen kunnen zelf kiezen hoe ze spelen met de losse stukjes en zelf creaties maken.

Al handelend bouwen kinderen op een actieve manier kennis op.
Losse stukjes zetten aan tot denken : kinderen zoeken zelf nieuwe mogelijkheden, spelideeën en oplossingen met het materiaal.

Bij het spelen met losse stukjes is er geen juist of fout.
Het stimuleert het zelfvertrouwen want kinderen bepalen zelf uitdagingen aansluitend bij hun ontwikkelingsniveau.

Kleutersportdag

Kleutersportdag / alle kleuters

Een sportzaal vol uitdagende bewegingsopdrachten!

We speelden en sportten dat het een lieve lust was.

In de bus was het heel stil op de terug weg 😉

juf Els

Paasspel – tweede kleuterklas

Het grote paasspel / 2e kleuterklas

De paashaas had een grote dobbelsteen met allerlei leuke overloopopdrachten achtergelaten in de klas.

Op die manier konden de kleuters veel plastieken eieren verzamelen. De volle mand werd later bij de paashaas ingeruild voor chocolade en snoep.

Gemotiveerd dat die kleine kapoenen waren!

juf Els

Comments are closed