Meten met de kilogram!
In het tweede leerjaar leerden we over de gewichtsmaat ‘de kilogram’. Nadat we het begrip ‘gewicht’ en de namen van de soorten weegschalen (balans, keukenweegschaal, personenweegschaal, …) onder de knie hadden, leerden we de wijzerplaat van de analoge meetinstrumenten aflezen. Dit alles was al een hele brok theorie; nu werd het tijd voor de praktijk! In de klas waren zes ‘meetposten’ opgesteld waarbij we telkens opdrachten voorgeschoteld kregen waarbij we gebruik moesten maken van -te wegen- voorwerpen, gewichten en weegschalen. Om de activiteit van het wegen juist uit te voeren, moesten we fijn samenwerken zonder geruzie. Natuurlijk moest ieder ook zichzelf wegen op de personenweegschaal! Nadien volgde een klassikale bespreking waarin we de voorwerpen ordenden naar minder dan, juist gelijk aan of meer dan één kilogram. Ook welke items nu net 1 kg of een ½ kg waren, werd hierbij herhaald. Na deze ‘gewichtige’ activiteit was iedereen heel wat slimmer!
Groetjes van het tweede leerjaar!
Met een boekje in een hoekje
Op donderdag 24 januari brachten we met de 3de kleuters een
bezoek aan de bibliotheek te Gavere.
Een vriendelijke bibliotheekmedewerker stond ons reeds op te wachten.
Ze nam ons mee op een boeiende ontdekkingsreis in de wereld van boeken, cd’s,
films,…
We ontdekten veel verschillende boeken en maakten kennis met de werking van de
bib.
De bibliotheekmedewerker toonde ons waar we leuke boeken vinden in de
kleuterhoek en wat we met boekjes doen als we die willen lenen.
We mochten allemaal een boek uitkiezen om mee te nemen naar de klas.
In de klas werd onze boekenhoek uitgebreid met die boekjes, boekjes van de
school en de lievelingsboeken van onze kleuters.
We maakten een prachtige tekening van de kaft van ons lievelingsboek. Voor dit
boek maakten we mooie bladwijzers zoals lieveheersbeestjes, bijen en een uil.
Het was leuk om prentjes uit te knippen en die logisch te rangschikken. Zo
maakten we zelf een boekje!
Een vroege start om in boekjes te kijken beïnvloedt niet alleen de latere
interesse van kinderen in boeken en lezen, maar verhoogt ook hun kansen op
betere taal- en andere ontwikkelingskansen.
De bibliotheek is zo’n plek die kan bijdragen tot de leer- en groeikansen van
onze kleuters.
Als afsluiter van dit boeiende thema, kwamen de leerlingen van het eerste
leerjaar op bezoek om zelf voor te lezen uit een boekje. Wat was juf
geschrokken dat dit allemaal zo vlot ging!
Wat waren de leerlingen van het 1ste leerjaar fier dat ze konden voorlezen uit
een boekje voor de kleuters van de 3de kleuterklas.
Onze kleuters kijken alvast uit om ook te leren lezen!
Hefbomen en katrollen
Net als echte uitvinders, onderzochten de leerlingen van het vijfde leerjaar
enkele dagelijkse voorwerpen.
Hoe zit een notenkraker juist
in elkaar? Hoe werkt een perforator nu?
Hoe komt het dat je met een koevoet gemakkelijk iets openbreekt? …
Al snel kwamen onze
onderzoekers tot het hefboomprincipe.
Ook katrollen namen we verder onder de loep.
De leerlingen werden
uitgedaagd om nu zelf deze principes toe te passen met Creatool.
De eerste groep moest een rugzak kunnen verplaatsen zonder hem aan te raken.
Zij maakten een katrol die bovenop een kar stond.
Groep 2 kreeg de opdracht om
twee leerlingen in de lucht te krijgen.
Een mooie samenwerking en veel gepuzzel leverde een fijne namiddag op.
(Psst.. Ook alle juffen probeerden Creatool al eens uit op de pedagogische studiedag op woensdag 20 februari. Ook zij waren dolenthousiast!
KLAS 1
Op uitstap in Gent
In de namiddag: Gravensteen
Vorig schooljaar, in de derde kleuterklas, hadden wij bij juf Hilde al een thema uitgewerkt rond ridders en prinsessen in kastelen. Toen bezochten we het kasteel in Borgwal te Vurste.
Maar onze gids Carine, moeke van Arthur Lammens, gaf ons een leuke, boeiende, verrassende kijk in het Gravensteen, een versterkte waterburcht!
In de klas maakten we een tekening en bouwden we er een mooie zin bij….
Deze dag zullen we nooit vergeten!
KLAS 1
Op uitstap in Gent
… en dit naar aanleiding van het jaarthema MAKKERS/MAKERS
in de voormiddag: het Design Museum
Met een gids volgden we een deeltje van de collectie
“Object Stories”.
Deze collectie presenteert een nieuwe kijk op de rijkdom van de grootste designcollectie van Vlaanderen. Het museum toont een gevarieerde selectie van bijna tweehonderd objecten van 1805 tot vandaag. De opstelling focust op de objecten zelf, als individuele vertellers van verhalen. Verschillende betekenislagen doorheen de opstelling brengen collectiestukken met elkaar in verband. Zo stellen ze de bezoeker in staat de objecten op verschillende manieren te bekijken en te ervaren.
Door en interactieve rondleiding met als titel “Word een ontwerper” werden wij nieuwsgierig gemaakt naar het verhaal achter de objecten en de impact van het ontwerp.
Wij worden omringd door gebruiksvoorwerpen, maar toch staan we er zelden bij stil hoe al die handige objecten ontstaan vb. de stoel, het bed, de tafel, een vaas, enzovoort.
Wat moet een ontwerper dan wel kunnen?
kijken fantasie gebruiken schetsen
nadenken materialen kennen
Wij mochten dit allemaal beleven en we genoten ervan!
Deze uitstap krijgt natuurlijk een vervolg in de klas.
Dank aan het museum, de gids en de begeleiders: Carine, Jolien en juf Lucie.
Jungledag 25 februari voor het 3de en 4de leerjaar in de sporthal in Asper
Er
is iets vreemds gespot in de Jungle.
Niemand weet wat het is.
Is het een beest?
Is het een rots?
We gaan op onderzoek uit en belanden in de jungle in Afrika!
We komen verschillende hindernissen tegen:
grote bochten, bukken voor tarzan, hobbelende weg, gevaar!
We doorkruisen verder de wilde jungle en onderweg komen we verschillende dieren
tegen.
We tonen ons sterk als een leeuw en hangen de aap uit.
We dansen en leven. Wat heerlijk!
Dank aan de sportdienst van Gavere voor deze super sportactiviteit.
Peuter- en 1ste
kleuterklas
Weet je wat het leukst is aan voorlezen? Zeker het zeker aan
heel jonge kinderen ?
Het is een moment van ontspannen en warm dichtbij zijn, knuffelen bijna.
We kijken samen naar de kleurige prenten in het boek. De voorlezer leest de
woorden die er staan en vertelt er misschien nog wat bij of stelt vragen om het
kind er bij te houden.
Het kind kijkt de ogen uit en luistert met open mond.
Waarom is voorlezen zo belangrijk ?
Wetenschappers kwamen met hersenscans tot de conclusie dat lezers in hun brein
de situatie die ze tegenkomen in het boek simuleren. Als een personage in het
boek een steen pakt, reageren neuronen de kinderen om zelf iets op te pakken.
Als een personage wegloopt, zagen onderzoekers activiteit in die delen van de
hersenen waar ruimtelijke oriëntatie geregeld wordt.
Boeken bereiden je dus als het ware voor op het echte leven, of geven je er een
rijkere, diepere kijk op.
Plezier en ruzie maken, dapper zijn, een geliefde verliezen, in een gevaarlijke
situatie terechtkomen, vriendschappen smeden, anderen vertrouwen, fouten maken
en ze kunnen toegeven, vergeven en vergeven worden … het gebeurt allemaal in
verhalen, en we kunnen kinderen er op een warme en veilige manier mee laten
kennismaken.
Boeken hebben trouwens nog een troef die schermpjes niet hebben: de rust van
het lezen (of voorgelezen worden) maakt een boek zo invloedrijk.
Ook dat is wetenschappelijk onderzocht. Omdat we ons onderdompelen in het
verhaal, maar er niet op hoeven te reageren (het speelt zich immers af op
papier en niet in onze fysieke werkelijkheid), komt wat we ervaren dieper
binnen.
Bewegende beelden, hyperlinks, digitale weetjes, opdrachten en apps kunnen
verhalen wel leuker maken, maar als het gaat over diepe verwerking zijn al die
digitale toeters en bellen eerder stoorzender dan hulp.
In een tijd waarin steeds meer kinderen overprikkeld en hyperactief zijn, kan
wat meer knuffelen met een knus verhaal, in alle rust, alleen maar weldadig
zijn.
Op onze school zorgen leerlingen van de zesde klas voor zo’n knuffelmomenten
met taal. Groot en klein genieten ervan !
Met de klas naar de bib / 2e kleuterklas.
We gingen met de klas naar de bib te Gavere. De bibliothecaris gaf ons een rondleiding doorheen de bib. De bib is heel groot en heeft heel veel boeken. Groot was onze verbazing toen we ontdekten dat de bib meer dan alleen boeken uitleent. Zo kan je er ook spelletjes, puzzels, cd’s, Dvd’s, tijdschriften en kranten lenen. In het grote kantoor van de bibliothecaris werden we een beetje stil bij het zien van de vele ramen. Dat wil zeggen dat iedereen die in de bib rondloopt, gezien wordt. Oeps, hier moeten we flink zijn!
juf Els
Schrijfdans thema: “kringeli – krangeli” / 1e kleuterklas
Hoe zet je kleuters aan om slingerende bewegingen en geluste lijnen te maken?
Waarom hen niet met speelgoedauto’s door verf rond “vulkanen” laten slingeren of lussen maken. Heel interessant wordt het wanneer ze zich verwonderen over het feit dat de kleurtjes mengen en er zo een ander kleur tevoorschijn komt.
Juf Els
Herken jij de sprookjesfiguren ?
Tijdens het thema ‘Hoeden en deksels!’ dat plaatsvond in de periode rond carnaval, ontdekten we dat velen graag wel eens een sprookjesfiguur zouden willen zijn. Naar aanleiding hiervan speelden we in de klas een spelletje waarbij we wel iets moesten uitbeelden, maar er niet bij mochten praten. Dit heet mime of pantomime.
Per groepje kregen we een vijftiental prenten waarop een sprookjesfiguur in actie getekend stond. Om beurt moesten we er een tekening uitkiezen en die zo goed mogelijk uitbeelden. Wie van het groepje het snelst de nagebootste figuur kon aanwijzen, verdiende een puntje. Wie het snelst tien punten verzameld had, was de winnaar!
Hier zie je enkele foto’s… Herken je de gulzige knecht, de boze heks, de beschaamde keizer, de dreigende reus, de werkende houthakker en de geschrokken koning? Maar ook de blazende wolf, de slapende schone, het blije meisje, de gedienstige kat, de droevige reus, de lachende sultan, de angstige knecht, de vluchtende oplichter, de wraakzuchtige dwerg en vele andere personages uit de sprookjes kwamen in de klas tot leven!
Expressieve groetjes van het tweede leerjaar.
Muzisch aan de slag rond dino ’s in de derde kleuterklas.
Toen we naar de bib geweest zijn tijdens het vorige thema: “Met een boekje
in een hoekje” mochten de kleuters zelf een boek kiezen om mee te nemen
naar
de klas. Een kleuter koos een interessant boek over dino ‘s. De kleuters
hadden veel belangstelling voor dit boek.
Meteen een aanzet om dit thema uit te werken en de focus te leggen op de
muzische ontwikkeling.
Heel wat dino ’s werden waargenomen. Er waren dino ’s met stekels, met een
nekschild, met een lange nek of staart. Na het intens beschouwen van de vele
dino ’s kregen we heel wat ideeën om met klei zelf een dino te creëren. We
vertrokken vanuit één stuk klei en duwden er de poten, de kop en de staart
eruit. Sommige kleuters wilden een lange staart. Hiervoor kozen ze
pijpenragers als materiaal. Enkele kleuters gebruikten dit ook voor de
stekels. Na het drogen werden de dino ’s beschilderd.
Kleuters brachten zelf heel wat materiaal mee rond dit thema zoals mooie
handpoppen. Kleuters speelden drama met die handpoppen. Ze oefenden op het
hanteren van de poppen en kwamen zo tot een dialoog met elkaar. Wat was het
genieten om naar de poppenkast te kijken.
Er was ook een verkleedpak van een dino. Wat was het leuk om zelf een dino
te spelen.
Rond dino ’s aan de slag gaan, was zeker een uitdaging voor onze kleuters.
Wat waren ze fier op hun dino ’s in klei toen ze die mochten meenemen naar
huis.