Oktober 2018

24 september 2018
Leeruitstap “Bosvrienden” met Doran in Borgwal Vurste

Marijke heeft haar vriendin Framboos – familie van de Roos – mee!
Samen leren we over enkele bosvrienden, namelijk eekhoorn, bosmuis, wild konijn en vlinder.
Als flinke makkers maken we een prachtig herfstkunstwerk!
Dankjewel, Marijke voor de leerrijke en leuke beleving!

2de leerjaar : Op bezoek bij de tandarts !

Naar aanleiding van het thema ‘Liever geen gaatjes!’ bezocht onze klas op vrijdag 12 oktober 2018 de praktijk van de tandarts mevrouw Hilde Eerdekens. Allen gewapend met een ‘fluo-hesje’, legden we de trip naar het centrum van Gavere te voet af. Onderweg pasten we de theorie over hoe we ons als voetganger op de openbare weg correct moeten gedragen alsook hoe we alleen of in groep veilig kunnen oversteken ook daadwerkelijk toe in de praktijk. Het bleek een zeer nuttige oefening te zijn! Eenmaal aangekomen, werden we hartelijk welkom geheten en stapten we vervolgens door de wachtzaal naar de consultatiekamer. Daar mocht een klasgenootje in de onderzoeksstoel, bestemd voor de patiënt, plaatsnemen. Vervolgens ‘onderzocht’ de dokter – net zoals bij een echt bezoek – de tanden van deze ‘patiënt’ op zoek naar gaatjes. Nadien legde de arts uit wat ze doet indien er een gaatje zou zijn: met de spuit verdoven, de speekselzuiger steken, met de kleine en de grote boor schoonmaken, de tand proper spuiten, de vulling in de tand steken, deze vervolgens drogen en glad schuren. Eénmaal dit klaar is, mag de patiënt de mond spoelen met water uit een bekertje. We keken onze ogen uit! Bovendien legde de tandarts uit hoe een afdruk van de tanden met een soort pasta wordt genomen. Die ‘mal’ van het gebit van de patiënt heeft de technieker immers nodig om er nadien a.d.h.v. een gipsen model een beugel op maat voor te maken. Eng waren alle tangen die de tandarts nodig heeft wanneer ze té slechte of rotte tanden moet trekken! Om dit te vermijden gaf de dokter ons natuurlijk tips om onze tanden goed te verzorgen: geen snoep eten, geen zoete of zure voedingswaren nuttigen, frisdrank met een rietje drinken, de mond hierna met water spoelen, twee keer per dag de tanden poetsen, … Tot slot was het tijd om 101 vragen te stellen! Aan het einde bedankten we de tandarts uitvoerig en schonken haar een leuke slinger als aandenken. Van haar kregen we allen nog heel wat leuke cadeautjes. Met bovenstaande verworven wijsheden keerden we nadien opnieuw te voet terug naar school! Het was een fijne en leerrijke uitstap!

3de leerjaar in het bos:
Op een prachtig warme herfstdag mocht het 3de leerjaar op bezoek naar het Bruinbos.
We genoten met al onze zintuigen en konden allerhande leren door spelletjes te doen. Wat heerlijk toch.
Tijdens de workshop kwamen de spin, de mier, allerlei bomen en vruchten en de paddenstoelen aan bod.
Hier zullen we de komende weken verder over leren.

De kinderen van het 3de en 4de leerjaar mochten op vrijdag 12 oktober 2018 meedoen met de verkiezingen.

In onze school werden 2 kiesbureaus geïnstalleerd.
Alle kinderen hadden over de verkiezingen uiteraard veel vragen. Interesse verzekerd!

De kinderen van het 3de en 4de leerjaar hadden ook last van de verkiezingskoorts.
Ze werden immers met een echte oproepingsbrief opgeroepen om op 12 oktober te komen stemmen voor muzische activiteiten.
We hadden ons eigen stemlokaal, 2 stemhokjes, een voorzitter en enkele bijzitters om alles in goede banen te leiden.
Met hun oproepingsbrief en hun identiteitskaart kwamen de kinderen heel overtuigd naar het stemlokaal.
We zijn nu wel benieuwd welke bolletjes rood werden gekleurd en welke activiteiten zullen winnen.
De telling gebeurt op woensdag 17 oktober 2018.
Wordt dus vervolgd!

Pompoenen in de herfst

Wat hebben we geleerd i.v.m. pompoenen?
Pompoenen sorteren van klein naar groot. Het aantal tellen, de 1-1 relatie toepassen.
Ook een pompoenpuzzel samenstellen was leuk.
Samen hebben we pompoenen gemaakt met witte plasticine en een pompoenlichtje uit klei.
Zo ervaren we kracht: duwen, kneden van klei. Leuk hoor!

We leerden dat een pompoen een klimmende of rankende plant is.
Een pompoen heeft ook een warme omgeving nodig.

De schil is zeer hard.
Pompoenen komen voor in vele vormen en kleuren.
Wij hadden kalebassen en patissons in de klas.
Er bestaan sierpompoenen en eetpompoenen.

De pompoen is een echte wintergroente omdat men ze lang kan bewaren.
Het leuke aan pompoenen kweken is dat je de pompoenen zowel voor versiering als voor in de keuken kan gebruiken.
Zo hebben we samen zelf pompoensoep gemaakt. Lekker en gezond.

Rijmspelletjes en woordstukjes klappen vonden we zeer grappig.

Twee rondjes voor de ogen,
een driehoek voor de neus,
zo werd mijn pompoen de kop van een reus
nog een flikkerend licht,
voor een griezelgezicht.

Drijven of zinken onze bootjes?

In het 2de leerjaar werkten we de voorbije weken rond het thema ‘Liever geen gaatjes!’. In dit kader bouwden we zelf een bootje dat we vervolgens in de klas testten op hun drijfvermogen (of bij sommigen: hun zinkvermogen!). Op de foto’s ziet u enkele van onze bootjes voor ze te water werden gelaten… Als voorbereiding op deze activiteit voerden we eerst enkele proefjes uit. Hierbij ontdekten we welke materialen blijven drijven: hout, kurk, piepschuim, … Maar ook welke gingen zinken: steen, metaal, plastiek, plasticine, … We noemden ze de ‘echte drijvers’ en de ‘echte zinkers’. De test met een ballon vol lucht en een ‘leeg’ waterflesje leerde ons dat ook lucht steeds naar de oppervlakte wil en dus lichter is dan water. Met dit laatste in onze gedachten, voelden we ons als ‘tovenaars’ toen we erachter kwamen dat we de ‘echte zinkers’ toch konden laten drijven! We lieten die materialen immers in verschillende hoedanigheden te water en aanschouwden wanneer het zinkende materiaal toch kon blijven drijven! Zo zagen we dat een bakje van plastiek of plasticine, een stenen kommetje en een metalen potje toch bleven dobberen! We besloten dat wanneer je ‘zinkende’ materialen als plastiek, plasticine, steen en metaal een vorm geeft waarin lucht zit, toch kunnen blijven drijven! Hierdoor begrepen we hoe het komt dat de zware metalen boten op de Schelde toch niet op de bodem terecht komen: in het ruim zit bij de lading ook veel lucht! Tot slot probeerden we uit welk gewicht elk van onze zelfgebouwde schuitjes kon dragen. We hanteerden hiervoor de gewichtsmaten die we in het tweede leerjaar moeten leren, namelijk 100 g en 1 kg. De sterkste boot van onze groep kon wel 9 kg en 1 x 100 g (of 9,1 kg) dragen! Hierbij ondervonden we tevens hoe we een lading idealiter over een drijvend voorwerp verdelen en begrepen we bijgevolg ook waarom er bij echte schepen tussenschotten in de ladingsruimte nodig zijn. Ook de noodzaak van een kiel tegen het kapzeisen werd ons duidelijk! Bij elk bootje namen we alle bovenstaande technische aandachtspunten onder de loep en bedachten we welke verbeteringen we nog konden aanbrengen. Het was een leuke en leerrijke activiteit!

STEM-activiteit: we bouwen één fiets 3de kleuterklas

Na waarnemen van de fietsen – door de kleuters meegebracht en onze fietsen op
de speelplaats- kregen de kleuters de opdracht zelf een fiets te bouwen.
Daarvoor gebruikten we het aantrekkelijk materiaal CREATOOL.
Een ontwerp tekenen was een beetje moeilijk. Na het waarnemen van het
bouwmateriaal kwamen de kleuters tot de conclusie dat ze een driewieler
gingen MAKEN want er was geen ketting bij het materiaal.
Tot grote verbazing van de juf slaagden vier kleuters erin om samen een
driewieler te bouwen.
En het resultaat mag gezien worden! De kleuters gingen
om beurt op de driewieler zitten en wat waren ze fier op hun creatie!
Ons jaarthema “MAK(K)ERS” doen we met deze creatie alle eer aan!

Zaden en vruchten in de herfst
Tijdens de herfst trokken we met onze kleuters de natuur in. We gingen op
zoek naar zaden en vruchten in onze tuin en in het bos. We vonden er heel
wat en we namen deze mee naar onze klas om er van alles mee te doen en er
over te leren.
We ontdekten in de tuin de groei van zo’n klein zaadje tot een hoge
zonnebloem. De juf vertelde het mooie verhaal ‘Een zaadje in de wind’ die
dit groeiproces uitbeeldt aan de hand van mooie prenten. Wat was het leuk om
in de boekenhoek dit boek terug te vinden! We beelden dit verhaal uit in de
turnzaal. We gingen op zoek naar voorwerpen die begonnen met de ‘z’ van
zaadje, zonnebloem en verzamelden die in de z-doos. We haalden de zaadjes
uit de zonnebloem en met de zaadjes van vorig jaar maakten we een schuddoos.
We laten onze vriendschap verder groeien als een zaadje van een zonnebloem.
Na onze uitstap naar het bos sorteerden we de gevonden herfstvruchten in
houten schalen. We leerden de verschillende herfstvruchten herkennen en
benoemen. We associeerden de vrucht met het blad en de bolster.
We boetseerden een figuur in klei en gebruikten zaden, vruchten voor ogen,
neus, mond,…
We experimenteerden met het wegen van herfstvruchten. Eerst deden we het zomaar, daarna met
opdrachtkaarten. Hierbij kwamen begrippen aan bod zoals zwaar, zwaarst,
licht,…
Op ons raam verscheen er een echte herfstboom nl. een eik. Op de vensterbank legden we eikels, takjes en blaadjes.
We lieten gevleugelde vruchten vliegen in de tuin.
Van sappige vruchten maakten we appelmoes.
Alle kleuters van de derde kleuterklas zijn ervan overtuigd dat werken in de herfst rond ‘zaden en vruchten’ een ideaal onderwerp!

De kinderen van het 3de en 4de leerjaar mochten op vrijdag 12 oktober 2018 meedoen met de verkiezingen.

In onze school werden 2 kiesbureaus geïnstalleerd.
Alle kinderen hadden over de verkiezingen uiteraard veel vragen. Interesse verzekerd!

De kinderen van het 3de en 4de leerjaar hadden ook last van de verkiezingskoorts.
Ze werden immers met een echte oproepingsbrief opgeroepen om op 12 oktober te komen stemmen voor muzische activiteiten.
We hadden ons eigen stemlokaal, 2 stemhokjes, een voorzitter en enkele bijzitters om alles in goede banen te leiden.
Met hun oproepingsbrief en hun identiteitskaart kwamen de kinderen heel overtuigd naar het stemlokaal.
We zijn nu wel benieuwd welke bolletjes rood werden gekleurd en welke activiteiten zullen winnen.
De telling gebeurt op woensdag 17 oktober 2018.
Wordt dus vervolgd!

5de leerjaar
Geen gras meer in de speelnatuur? Daar zorgen wij dan zelf wel voor!
Het jaarthema is MAKKERS- MAKERS.
We hebben eerst met de hele klas nagedacht aan welk project wij zouden werken.
Wij besloten om gras te zaaien op de speelheuvel.
Vooraleer we konden zaaien, zijn we begonnen met de aarde om te ploegen.
Victor

Wij proberen gras op de berg te laten groeien, zodat de kleutertjes er bij het spelen minder vuil zouden worden.
We maakten de grond eerst luchtig en fijn, om het gras er beter te laten opgroeien.
Dat hebben we gedaan door middel van een drietand of een spade.
Pas daarna konden we zaaien. Dat was leuk in het zonnetje!
Briek

Voor we aan praktisch aan de slag gingen, deden we eerst een internetzoektocht.
Toen we hadden gevonden dat de berg uit zandgrond bestond, gingen we aan de slag.
We hebben de aarde omgespit, mengden de grond met vruchtbare aarde en zaaiden daarna het gras.
Het was een fantastische activiteit!
Lars

Onze berg in de speelnatuur bestond al een hele tijd uit enkel zand.
Nu zijn wij, het vijfde leerjaar, bezig met de berg weer op te fleuren en dat is supertof.
Wij werkten in stapjes:
1. Eerst hebben we de aarde losgemaakt en gespit.
2. Daarna werd er vruchtbare aarde overgedaan.
3. We zaaiden het gras met de hand
Nu is het gras in kleine plukjes aan het groeien. Een beetje regen zou heel veel deugd doen aan de jonge grassprietjes.
Mirte

Begin oktober hebben we het gras gezaaid.
Nadat de berg ingezaaid was, hebben we de berg afgezet met afzetlint. Nu kunnen de kinderen de berg niet meer betreden en kan het gras rustig groeien.
Bowie

We hebben de oppervlakte van de berg geschat. We zochten op hoeveel gram graszaad we nodig hadden voor deze oppervlakte.
We haalden de juiste hoeveelheid graszaad uit de zak en gingen dadelijk aan de slag.
We gooiden de zaden op de aarde en stampten de aarde daarna weer dicht.
Nu moeten we wachten op het ontkiemende gras.
Alessio

Eekhoorns verstoppen in de herfst nootjes in de aarde.

Wij doen dit ook in de tuin met de noten die we vonden in het bos.
Benieuwd of we ze ook nog zullen terugvinden.

Hoe komen de blaadjes en herfstvruchtjes uit de bomen vallen?

We staan op een boomstam en worden boom.
Onze armen zijn de takken. Onze handen houden een blad, noot, kastanje, eikel, … vast en laten los. We kijken wat gebeurt.
We vertellen, tonen het al bewegend, doen het na met onze handen.
We zetten onze bevindingen vast door het te tekenen met krijt op de muur.
Blaadjes komen dansend naar beneden.
Vliegertjes als een helikopter.
Noten, eikels, kastanjes vallen recht naar beneden.

Wiskunde, wetenschap, beweging , taal en beeld komen voor in deze activiteit.

Noten kraken en proeven. Hoe begin je eraan?

Het onderzoeken hoe we dat het best kunnen doen.
Met handen en voeten, met allerlei materialen en notenkrakers.
We prutsen, proberen, zetten door, haken af, testen verschillende materialen uit en zijn ontzettend blij als het lukt.
Als beloning van ons werk kunnen we het nootje proeven. Lekker zeg !

Voorlezen aan de jongste kleuters door het 6de leerjaar

Nog altijd lekker weertje in oktober om buiten voor te lezen uit een prentenboek !
Heerlijk !!

We maakten onze eigen lipdub

Een lipdub is een videoclip, bestaande uit één enkele opname, waarin je met een groep mensen een nummer uitbeeldt. Het maken van een lipdub staat garant voor veel samenwerking, creativiteit, samenhorigheid en heel veel plezier.
De kinderen van het 5de leerjaar werkten aan een prachtige opname doorheen één non-stop opname. Ze liepen met de camera dus eigenlijk door een grote filmset heen. Want… de camera stopte nooit met filmen. Spannend en superleuk!

Een plattegrond zoals Alechinsky!

In het W.O.-thema ‘Binnens- en buitenshuis!’ verkenden we allereerst tijdens een leerwandeling de volledige school en ontdekten we welke klas zich op welke locatie situeerde. Begrippen als ‘links van, rechts van, recht tegenover, achter, …’ kwamen veelvuldig aan bod, maar vooral de ruimtelijke oriëntatie werd hiermee geoefend. Nadien bouwden we met blokken de school in het klein na, m.a.w. we maakten een maquette. Nadat we van bovenaf een foto van de maquette genomen hadden en de juf deze op een werkblad overgezet had, herkenden we gemakkelijk alle delen van de gebouwen. De overgang naar de abstracte plattegrond was nu slechts een kleine stap meer. Vertrouwd met het concept van dit laatste, maakten we in de les M.O. kennis met een ‘kunstige’ plattegrond, nl. met die van het ‘Central Park’ in New York, geschilderd door de Belg Pierre Alechinsky (1965). Tijdens een grondige observatie ontdekten we de geeloranje wegen, de piepkleine auto’s, het groene gras, de bruine brug, de gele zandpleintjes, … Voor de rode en oranje vlekken gaven we bloembedden als mogelijke verklaring, de gele vlek werd een reuze zandbak met speeltuigen en de oranje cirkel kon wel het dak van een muziekkiosk zijn. Fantasie genoeg! We vernamen dat Pierre Alechinsky gek was van Japanse kunst, vandaar dat hij zijn schilderij omrandde met kleine –achteraf gekleefde- tekeningetjes. Deze vertellen wat er volgens de verbeelding van de kunstschilder ’s nachts allemaal in het park kon gebeuren. Daar mocht men op dat tijdstip immers niet meer binnen! Alechinsky maakte deze krabbeltjes met inkt en penseel, opnieuw afgekeken van de Japanners en hun kalligrafie! Ze lijken net een stripverhaal of schetsen voor een tekenfilm, zoals zijn beste vrienden in die tijd maakten. Genoeg beschouwd, nu werd het tijd om zelf een plattegrond te creëren. Met wasco tekenden we een stuk land naar keuze. Vele leerlingen kozen voor een schateiland! Nadien gaven we onze creatie kleur met waterverf. Dit was opnieuw een leuke kennismaking met de moderne kunst! Leergierige groetjes uit het tweede leerjaar…

Comments are closed