September 2018

Natuuruitstap met Doran voor de jongste kleuters

Met Julie, de bosmuis leren we dat we 5 zintuigen hebben : ogen om te kijken, oren om te luisteren, een neus om te ruiken, een mond om te proeven en handen om te voelen.
In het muizenbos ontmoeten we de familie van Julie, waarbij we een opdracht doen, gelinkt aan de zintuigen.
We kijken naar muizenholletjes, zoeken natuurmaterialen en leggen ze kleur bij kleur. We zoeken en voelen noten en denappels, we ruiken aan hooi en rozenblaadjes en maken er een muizennestje van.
We maken een taartje met zand, watersap en bessen.
We proeven een muizentaartje met bessenjam.
We luisteren en horen vogels en een haan.
We zoeken wilde dieren die niet thuishoren in het bos en sluiten ze op in een kooi.
We vangen boslucht in een zak en spelen een vangspel.
We stappen op een bosvoelpad en een schuine boomstam.
We zitten knus in een tent en eten er onze boterham op.

Het was een heel leerrijke belevingsactiviteit !

De komende weken worden de zintuigen extra in de kijker gezet bij buitenactiviteiten in de tuin en de omgeving. In de klas bij het godsdienstig moment en bij de spelactiviteiten in het hoekenwerk.

Derde leerjaar – verkeersweek.

Natuuractiviteit: “De Aardmannetjes” / 2e kleuterklas

De kleuters van de 2e kleuterklas werden op een zonnige namiddag door Doran Marijke in haar natuurklasje opgewacht voor een natuuractiviteit.
Het was een blij weerzien want Doran Marijke is voor ons geen nieuw gezicht, we kennen haar van vorige natuuractiviteiten bij juf Carine.
Deze keer vertelde Doran ons over de aardmannetjes, zij dragen zorg voor de kriebeldiertjes. We leerden 7 aardmannetjes kennen die toevallig maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag heetten. De aardmannetjes hadden elk een lievelingskriebeldiertje en brachten ons iets bij over hun lieveling.
We kwamen ogen en oren te kort voor deze boeiende en leerrijke ervaring
juf Els

‘Exercitatio artem parat!’ ()

Eén keer om de twee weken komen het vijfde en het tweede leerjaar samen om door middel van ‘tutorlezen’ het leesniveau van de jongste kinderen op te krikken. Er worden steeds leesduo’s gevormd met hierin telkens één leerling uit de hoogste klas en één pupil uit het lagere leerjaar. Vervolgens leest elke partner om beurt een stukje tekst voor. De vijfdejaars peilt hierbij ook regelmatig naar het leesbegrip van de tweedejaars die hij/zij onder zijn/haar hoede kreeg. Op die wijze verbetert niet alleen het technisch lezen, maar wordt tevens het begrijpend lezen geoefend. Deze vorm van leesbevordering kan op de appreciatie van klein en groot rekenen, m.a.w. het leesplezier wordt eveneens gestimuleerd! De jongste kinderen kijken immers op naar de kunst en kunde van de grote leerlingen en de oudsten vinden het leuk dat zij op hun beurt de begeleiding mogen geven die zij zelf ook jaren geleden in de tweede klas mochten ontvangen. Een duidelijke win-winsituatie dus!

() ‘Oefening baart kunst!’

Mime 2de leerjaar : ‘Wat is jouw lievelings-…?’

In het thema ‘Een klas vol prins(es)jes!’, speelden we in het tweede leerjaar een spelletje om elkaar nog beter te leren kennen. Tijdens een W.O.-uurtje vouwden we allereerst in groepjes aan de hand van een stappenplan een blad papier om in een soort bekje met vier kaken. Wanneer dit bij iedereen klaar was, bleek het een spelletje te zijn geworden dat we daarna in een les M.O. mochten spelen. Bij de eerste spelronde moesten we correct gebouwde Nederlandstalige vragen stellen die peilden naar het lievelingseten, -dier,-spel, -feest, -programma, … van de klasgenoot die we tegen het lijf liepen. De tweede spelbeurt bleek een stuk moeilijker: we moesten dezelfde informatie te weten zien te komen, maar we mochten geen woorden meer gebruiken! Enkel door middel van gebaren en gezichtsuitdrukkingen mochten we de vragen stellen en deze ook beantwoorden. Op deze manier leerden we ons gezicht en lichaam expressief te gebruiken! Het was een leuke oefening! Muzische groeten van de leerlingen van het tweede leerjaar en juf Heleen.

Natuuractiviteit ‘ het wortelvolkje’

Zoals ieder jaar werden we op 13 september hartelijk onthaald door Doran Marijke en Jan in hun tuin te Vurste.
We leerden er het wortelvolkje kennen a. d. h. v. van aantrekkelijke prenten.
We gingen op zoek naar wortels. We ontdekten dikke en dunne wortels. We proefden van gezonde wortels.
We mochten een parcours volgen in het bos.
We gingen op zoek naar zaden en sorteerden ze in het juiste emmertje.
Tenslotte gingen we een zaadje planten en maakten we een geboortekaartje.
De kleuters waren alvast enthousiast over deze natuuractiviteit. Met allemaal stralende gezichtjes gingen we terug naar school.

Veilig in het verkeer

We begonnen dit thema met een wandeling in de omgeving van de school.
De juf had hiervoor op voorhand een route uitgestippeld.
Alle kleuters hadden een fluohesje aan. Af en toe deden we een opdracht tijdens deze wandeling. We ontdekten heel wat verkeersborden en staken op een veilige manier het zebrapad over. Hier zagen we bij het zebrapad aan onze school de ‘Victor
Veilig poppen’.
Dit zijn twee opvallende fluopoppen die aanmanen tot trager verkeer.
In de klas leerden we een interessant versje met picto’s rond het verkeer.
We speelden een verkeersspel. Als we met pion op een picto stonden, moesten we een vraagje rond het verkeer beantwoorden.
En dan was het zover! De kleuters mochten hun helm en fiets meebrengen.
We hadden het over de onderdelen van de fiets, verschillende soorten fietsen en
de attributen van de fietser.
We legden een fietsparcours af op grote de speelplaats en op de parking.
Verschillende obstakels en een rondpunt maakten het aantrekkelijk voor de kleuters.
Juf was geschrokken van zo’n behendige fietsers!
De verkeersweek was een leuke en een veilige week voor iedereen.

3de kleuterklas

Ons jaarthema Mak(k)ers door de ogen van het zesde leerjaar

Onze eerste schoolweek in het zesde leerjaar ging niet zomaar voorbij. We werden onmiddellijk aan het werk gezet door de juf. Dit schooljaar blijven we zeker en vast makkers in onze klas, maar we worden ook de makers van een buitenkeuken voor de kleuters. We startten ons schooljaar door de ruimte te verkennen die we moeten inkleden. We hadden heel wat creatieve voorstellen, maar kwamen uiteindelijk overeen om een buitenkeuken te ontwerpen. We gingen na met welke materialen we aan het werk zouden gaan. Ze moesten niet alleen veilig zijn, maar ook makkelijk te bewerken en duurzaam. Zo beslisten we dat hout de beste keuze was. We gingen op het internet op zoek naar voorbeelden en maakten daarna verschillende ontwerpen. We hielden met alles rekening. We namen de afmetingen van de ruimte, maar gingen ook de kleuters meten. Zo zullen we ervoor zorgen dat de buitenkeuken op kleuterhoogte gemaakt wordt. In de kleuterklassen werden in de huishoekjes ook de meubels opgemeten, zodat de ontwerpen correct vorm kregen met afmetingen en met verschillende aanzichten. De volgende stap kon gezet worden. We gingen op weggeefgroepen op sociale media op zoek naar onze materialen. Op deze manier leerden we veel bij over sociale media en ook over recycleren.
De volgende stap is ons ontwerp ook uitvoeren.
We houden jullie zeker en vast op de hoogte van het verdere verloop. Het jaarthema zorgt alleszins voor veel motivatie en de STEM-gedachte wordt terug verder uitgewerkt.

2de leerjaar: een klas vol kampioenen !

Op de jaarlijkse scholenveldloop hebben de leerlingen van het tweede leerjaar hun ‘sportiefste’ beentje voorgezet! Na enkele oefeningen om te stretchen en op te warmen, namen eerst de meisjes en daarna de jongens van onze klas deel aan de wedstijd. Iedereen van de klas liep dapper de wedstrijd uit en kreeg bijgevolg een prachtige medaille. Onze klas is dus een klas vol kampioenen! Een bravo voor iedereen!

Veldloop / 3e kleuter
Ondertussen is de veldloop voor de lagere klassen een jaarlijkse traditie.
Maar dit schooljaar nam de 3e kleuterklas voor de eerste maal deel aan de veldloop.
Juf Hilde had er aan gedacht om te oefenen op de speelweide, zo wisten de kleuters min of meer waar ze aan toe waren.
Het oefenen wierp duidelijk zijn vruchten af, want Sid eindigde derde en mocht op het podium om heel fier een beker in ontvangst te nemen.
Juf Els

Reacties zijn gesloten.