Juni 2018

Het zesde leerjaar leert het middeleeuwse Gent kennen

Op maandag 14 mei trokken we met de klas en ervaren gids Carine naar Gent. Daar hebben we heel veel bijgeleerd.
We zijn gestart aan het Duivelsteen. Daar tussen de twee abdijen aan de Schelde lag de oorsprong van de Middeleeuwse stad Gent. Daarna bezochten we de Sint-Baafskathedraal. We hebben met onze klas het wereldberoemde schilderij van Jan en Hubert Van Eyck gezien, nl het Lam Gods.
De gids vertelde ons bijzonder veel over het prachtige schilderij.
We zagen niet enkel de kopie, maar ook het echte werk. Wat een oog voor detail hadden de kunstenaars toen al. Ongelooflijk!
We vroegen ons af of het gestolen luik niet onder het nieuwe en grootste orgel van de BENELUX zou zitten.
Vroeger was er een oorlog tussen de katholieken en de protestanten. Toen de kerk (of kathedraal) net klaar was, brak die oorlog uit. Alle prachtige beelden die er toen waren, werden kapot gemaakt. Gelukkig was er bisschop Triest die beloofde om alles terug te laten opbouwen met zijn geld.
Doorheen dit verhaal leerden de kinderen waar de uitspraak “stinkend rijk” vandaan kwam.
Na het bezoek aan de kathedraal gingen we op wandel naar de stadshal en de andere kerken in Gent We volgden een stukje van de Leie en leerden de Graslei kennen met zijn middeleeuwse huizen en het kleine tolhuisje.
Doordat het zo koud was, gingen we eten in café Den Turk. Hier leerden mensen in de middeleeuwen kruisboog schieten.
Het was reuzegezellig om eens samen op café te lunchen.
We sloten de namiddag af met een bezoek aan het Gravensteen. Dit vonden de meesten onder ons het coolste. Velen waren er al eens geweest, maar kregen nog nooit zo’n leerzame uitleg. Velen wisten niet dat er eerst een houten kasteel stond en dat er eigenlijk twee ingangen verscholen zitten onder de grond.
We vonden het een super leuke dag en willen dan ook de gids Carine, begeleider Rita en onze juf bedanken.

Auteurs: Evelien, Mauro en Senne

3 juni 2018
Schoolfeest: Er beweegt wat!
We kozen voor de muziek “I like to move it”! Herken je ons?
Dankzij passende kledij van onze juf Lucie en mooie geschminkte gezichtjes door Nancy, waren we aap, luipaard of olifant!
Ik hou van bewegen, bewegen.
Zij houdt van bewegen, bewegen.
Hij houdt van bewegen, bewegen.
Wij houden van bewegen!
Ik hou van feesten, feesten.
Zij houdt van feesten, feesten.
Hij houdt van feesten, feesten.
Wij houden van feesten!
We vonden het superleuk!
De kinderen van het eerste leerjaar.

Het zesde leerjaar
De echte STEM- en klimaatkenners

Dat onze school graag met STEM en klimaat bezig is hoeven we jullie waarschijnlijk niet meer te vertellen. Maar wat we jullie wel nog willen vertellen is wat het zesde leerjaar nu weer gepresteerd heeft. Tijdens de STEM- en verkeersweek brachten alle kinderen hun fiets mee. We zochten uit hoe het kwam dat het licht op de fiets kon branden. We kwamen tot de conclusie dat wij anno 2018 niet meer extra hoeven te trappen, maar dat we onze fietslichten aansteken met behulp van batterijen. Vroeger was dit anders. De juf zocht dan ook een dynamo en deze deden we open. Zo konden we zien wat er allemaal in een dynamo zit. We bestudeerden er de werking van. Daarna pasten we het dynamoprincipe verder toe bij de werking van onze elektriciteitcentrales. De begrippen energie en stroom vlogen ons rond de oren.
We bestudeerden reeds in het begin van dit schooljaar de schadelijke invloed van alle uitlaatgassen en het broeikaseffect. Daarom zochten we naar groene energiebronnen, zodat ons klimaat niet verder vervuilt. We maakten kennis met windturbines, zonnepanelen, waterturbines, warmteboiler s en warmtepompen.
Om te bewijzen dat we alles begrepen hadden, kregen we van de juf een finale opdracht.
We bouwden in groepen ons eigen groene huis. Eerst maakten we een ontwerp van ons te bouwen huis. Daarna zochten we uit hoe we met de houten bouwdozen van de school aan de slag konden. We gingen op onze school op zoek naar eenzelfde hechtingstechniek en die vonden we bij het tuinhuis. Tenslotte bouwden we ons huis en voorzagen we het van groene energie. We stelden het dan ook aan de klasgenoten voor en samen beslisten we of we in onze opdracht geslaagd waren.
We waren dan allen met glans geslaagd. PROFICIAT!
Om het ganse project af te sluiten, berekenden we ook nog hoeveel CO2 we dit schooljaar minder uitgestoten hebben door ons bewust met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer te verplaatsen. Wat waren we aangenaam verrast dat we bijna de helft minder CO2 hebben uitgestoten. We plaatsten alles in een exellbestand en leerden er grafieken van maken. Wat was dit een fijne uitdaging!
We mogen ons nu echte STEM- en klimaatkenners noemen!

Het 5de en 6de leerjaar samen op zeeklas
Al sinds jaar en dag gaan de kinderen van de 3de graad op zeeklas. Voor de 3de keer naar de ‘zeekameel’ in Lombardsijde.
We kozen voor deze verblijfplaats omwille van de ongedwongen, hartelijke en familiale sfeer, de lekkere maaltijden, de verzorgde kamers en sanitair, het rustige strand en de mooie duinen in de buurt.
De kinderen kunnen vanuit de Zeekameel de omgeving veilig exploreren.
De gezonde zeelucht zorgde voor een goede eetlust bij de kinderen. Ze lieten zich elke maaltijd erg goed smaken.
Onze leerkrachten waren superfier op deze flinke groep kinderen. Niet één keer waren ze vervelend!

Iedereen probeerde het maximum te halen uit deze weekuitstap. Er was een flinke interesse voor het bezoek aan Diksmuide en de Ijzertoren, de strandwaarneming en de duinenabdij.
Er werd gesport, gegolfd, gereden met go-carts, maar ook met volle overgave op het strand gespeeld.
Wat vonden de kinderen het spelen met schopjes, emmertjes en schelpen een heerlijke activiteit!
Veel slapen zat er tijdens de zeeklassenwek niet in want ook de avondprogramma’s waren goed gevuld.

Een beetje moe, maar oh zo gelukkig, kwamen de kinderen op vrijdag terug thuis.
Het was geslaagde zeeklas en een fantastische ervaring om met je klasgroep zo leuk samen te zijn.
Dank aan alle kinderen en leerkrachten voor dit mooi avontuur!

Pairi Daiza
Naar 2-jaarlijkse gewoonte trokken de leerlingen van het 3de en 4de leerjaar naar het park ‘Pairi Daiza’ in de nabijheid van Ath.
De leerlingen konden er hun ogen de kost geven in de wonderlijke wereld van de dieren. Zo maakten we o.a. kennis met het apeneiland, de onderaardse crypte met vleermuizen , de tropische serres met hun indrukwekkende fauna en flora, de nautilus met zijn veelkleurige vissen, de roofvogelshow, de Chinese tuinen , het dierenpark met de giraffen, de panda’s, olifanten en nog veel meer. Om even op adem te komen konden de leerlingen zich uitleven in de speeltuin.
De uren vlogen voorbij en ’s avonds kwam iedereen moe maar voldaan terug aan bij onze school… Geniet even mee van deze onvergetelijke schoolreis.

Comments are closed