April 2018

3de leerjaar

We startten onze STEM-VERKEERSWEEK met het bezoek van een echte fietsenmaker. Tommy, van VÉLO YOETO, leerde ons eerst de geschiedenis van de fiets.
Daarna benoemden we verschillende soorten fietsen.
Maar het belangrijkste van het bezoek van de fietsenmaker was het zelf mogen doen en ontdekken.
Tommy had allerlei boxen gemaakt waarin telkens een opdracht zat.
Wat was het leuk om batterijen in een fietslicht te steken, een spaak in een wiel te plaatsen, een fietsbel te monteren op een stuur, fietsbanden op te pompen, een zadel te verhogen, pedalen te monteren en een wiel in een voorvork te plaatsen.
Met een doorschuifsysteem konden we elke opdracht uitvoeren en het bleek dan ook dat sommigen dit heel snel onder de knie hadden.
Sommigen wilden zelfs thuis ook aan de slag gaan.
Dank je wel Tommy voor de praktische workshop!

Stagiaire Nadia zorgde voor een gezond ontbijt
De kinderen genoten van vers geperst sinaasappelsap; gekookte eitjes, van boterhammen met kaas, kalkoen of kip in de vorm van een hart, een ster, een vlinder of een bal. Er waren kleine tomaatjes en cornflakes met melk.
Iedereen at zijn buikje rond !

Dank je wel Nadia voor al dat lekkers!

Voorlezen in de zon… Heerlijk! (Peuters en eerste kleuterklas – zesde leerjaar)

STEM- activiteit: een (loop)fiets voor Jules met crea-tools / 2e kleuterklas

Er was een groot drama in de 2e kleuterklas!
Klaspop Jules was heel verdrietig. Iedereen bracht zijn fiets of loopfiets mee naar school en oefende hard op evenwichtsoefeningen. Helaas voor Jules kon hij niet mee oefenen want hij had geen fietsje. Ergens in een hok vond Jules wielen, planken en stokjes. Hmmm, dacht Jules, misschien kan ik wel mijn eigen loopfietsje bouwen. Helaas, na lang proberen lukte dit niet. Gelukkig voor Jules zijn de kinderen van de 2e kleuterklas zeer creatief en handig. In een mum van tijd hadden ze vier verschillende modelletjes klaar voor klaspop Jules.
Dankbaar probeerde Jules de verschillende fietsen meteen uit.
Groetjes,
juf Els

Het zesde leerjaar maakt kennis met toegepaste wetenschappen.

Het zesde leerjaar neemt deel aan de STEM- en verkeersweek.

Wielen draaien rond en spaken vertrekken vanuit het midden naar de buitenrand
Peuters en 1 KK
Naar aanleiding van onze fietsweek, beleefden we niet alleen op de fiets dat onze wielen rond draaien, maar ook door rond te rijden met een hoepel in de hand en te sturen.
Die hoepel legden we vervolgens op de grond. We volgden de rand van de hoepel met onze vingers. We tekenden de rand en probeerden in het midden een stip te tekenen.
We bestudeerden de spaken en voelden hoe ze vanuit het midden naar de rand gingen.
Met stokjes legden we dit in onze cirkel. Als laatste probeerden we dat dan ook te tekenen.
Ja, een hele uitdaging. Verbluffend dat er toch heel wat kleuters het goed hadden begrepen. Daar waar een beetje hulp nodig was, zetten we ons op de knieën en lieten alles nog eens met het eigen lichaam ervaren.

Bij de peuters probeerden ze met Juf Sara ook de sterren na te leggen met wattenstaafjes.

Rollende groetjes
Juf Katja

Artikel bij Fietsen en sporen ; eerste kleuterklas

Onze eerste warme dagen gaan gepaard met onze fietsweek ; hoe zalig kan een combinatie zijn. Dus halen we even onze carwash uit, maken we een wasstraat én laten we eens zien wat we allemaal in huis hebben. Je kan mooi rechtdoor fietsen, je kan een bochtje maken, zigzag rijden én door een smalle strook rijden. Natuurlijk rijden we af en toe door de plassen water en laten sporen na. Dit vinden de kleuters heel leuk. Zo zien ze hoe ze zigzag rijden.
En de carwash ? Oh, die is gewoon leuk ; “Het kriebelt, ’t water op de grond spettert, je moet je bukken,…..”

Spetterende groetjes
Juf Katja

STEM-week in het vierde leerjaar.

Comments are closed