Maart 2018

Hefbomen – vijfde leerjaar.

In het thema uitvindingen mochten de leerlingen van het 5de leerjaar op zoek gaan naar het principe van de hefbomen.
Ze mochten experimenteren met de materialen van Creatool.
Zie ze genieten en bijleren!

Voorbereiding verkeerstoets – vijfde leerjaar.

Oefenen voor de verkeerstoets
We oefenen volop voor de grote verkeerstoets. Dit moet niet altijd op een saaie manier. We zochten leuke spelletjes om verkeersborden en hun betekenis te oefenen, de plaats in het verkeer te kunnen verwoorden, verkeersreglementen te benoemen.
Een domino-spel, een memory-spel, bingo, pictionary en kwartet, alles is mogelijk om dit te oefenen.

Ga je mee naar Dinoland? – derde kleuterklas.

Ga je mee naar dinoland?
3de kleuterklas

Toen we werkten rond het thema “Met een boekje in een hoekje” bracht er een
kleuter een dik boek mee over dinosaurussen. Kleuters hadden veel interesse
voor dit boek. Af en toe bracht er een kleuter een dino mee naar school.
Meteen een aanzet voor de juf om eens dit thema uit te werken.
Bij de kleuters is er ook veel enthousiasme op te merken. Kleuters mogen ook
spullen meebrengen rond dit thema. Zo kunnen we heel wat dino’s waarnemen.
De hoeken worden verrijkt met veel verschillende boeken in de boekenhoek,
een puzzel over dino’s, een memoryspel, een dinopak om zich te verkleden,
heel wat fantasiemateriaal, dinoknuffels, vormen om dino’s na te leggen…
Zo is onze klas volledig in het dinothema opgenomen. De kleuters komen
steeds meer te weten, zijn erg betrokken bezig en de juf probeert steeds
weer impulsen te geven om hun spelactiviteiten uit te breiden.
We brengen een bezoek aan de klas van het derde leerjaar die heel wat boeken
en dinosaurussen ten toon stelde.
We schilderen en boetseren prachtige dino’s. We leerden een liedje over
Gino, de kleine dinosaurus.
Juf ziet dat het thema echt leeft en dit doet deugd. Kleuters zijn nog lang
niet uitgespeeld, steeds komt er nieuw materiaal bij.
We keken naar een filmpje als afsluiter van dit thema.
Rond dinosaurussen werken, was een grandioos thema. Juf en kleuters hebben
er veel van genoten!

Tweede leerjaar – Mime rond sprookjesfiguren.

Herken jij de sprookjesfiguren ?

Tijdens de jeugdboekenweek speelden we in de klas een spelletje waarbij we wel iets moesten uitbeelden, maar er niet bij mochten praten. Dit heet mime of pantomime.
Per groepje kregen we een vijftiental prenten waarop een sprookjesfiguur in actie getekend stond. Om beurt moesten we er een tekening uitkiezen en die zo goed mogelijk uitbeelden. Wie van het groepje het snelst de nagebootste figuur kon aanwijzen, verdiende een puntje. Als alle prentjes aan bod gekomen waren, telde elke deelnemer zijn verworven punten. Wie werd de winnaar?
Hier zie je enkele foto’s… Herken je de gulzige knecht, de boze heks, de beschaamde keizer, de dreigende reus, de werkende houthakker en de geschrokken koning? Maar ook de blazende wolf, de slapende schone, het blije meisje, de gedienstige kat, de droevige reus, de lachende sultan, de angstige knecht, de vluchtende oplichter, de wraakzuchtige dwerg en vele andere personages uit de sprookjes kwamen in de klas tot leven!

Expressieve groetjes van het tweede leerjaar.

Tweede leerjaar: de nieuwe klas

Een nieuwe klas voor het tweede leerjaar!

Op maandag 12 maart 2018 kwam het moment waar we zo lang naar hadden uitgekeken, er eindelijk aan… We volgden voor het eerst les in onze nieuwe klas! De mooie ruimte, de gloednieuwe kasten, de schone vloer, het egale plafond, de kersverse ramen, de moderne lichtarmaturen, het digitale bord, de stijlvolle chauffages, … zorgden ervoor dat we onze ogen uitkeken! Wat een prachtige klas hadden we gekregen! Hier voelden we ons onmiddellijk in thuis! De rest van het schooljaar kan vast niet meer stuk!

3de en 4de leerjaar : ALLES MET DE BAL
Op dinsdagnamiddag 13 maart bracht de bus ons naar de sporthal van Nazareth. In de kleedkamer maakten we ons snel klaar. De juf kleefde een sticker op onze t-shirt. Die diende om ons in groepjes te verdelen. We werden naar de grote zaal begeleid. Amai, wat stond daar allemaal klaar! En wij… wij waren klaar om de hele middag met de verschillende soorten ballen te spelen. Na een flinke opwarmer ‘Starship’ van Nicki Minaj, vlogen we erin. Onder leiding van studenten bewegingsopvoeding speelden we met allerlei soorten ballen. Op de tonen van de muziek schoven we door naar een ander deel van de zaal, waar weer andere spelen klaarstonden. We eindigden de namiddag op de tonen van Starship.
Het was een leuke, maar heel vermoeiende namiddag.
Neem maar een kijkje op de website !

Zesde leerjaar: kennismaking met het secundair onderwijs in Deinze.

Tanden poetsen in de klas – Tweede leerjaar

Derde graad brengt sprookjes tot leven

Derde graad brengt sprookjes tot leven

Kleutersportdag in Asper

De sportdienst van de gemeente richtte op 13 maart de sporthal van Asper in tot een groots en uitdagend speelparadijs. Hier konden de kleuters tal van motorische basisvaardigheden ontwikkelen.
De kleuters doorliepen vele speelhoeken.
Er waren springkastelen, een klim- en klauterparcours en bewegingspuzzels.
We speelden overbrengspelen, oefenden ons evenwicht en volgden een hindernissenparcours
Het was een actieve voormiddag vol beweeg- en spelplezier.
Moe, maar tevreden keerden de kleuters ’s middags naar school terug.
Het was een onvergetelijke sportdag.
En wat een honger hadden we gekregen van dat vele bewegen!

Zesde leerjaar:
We sluiten 9 jaar natuuractiviteiten met Doran in schoonheid af

Water
Zie hoe je hier uit de lucht kwam vallen
Opgenomen werd
Te drinken gaf
Voedde
Deed groeien
Stroomde – helder
Zuiverde – gewillig
Vormde, schuurde, verdampte
En dan weer elders uit de lucht viel
Telkens opnieuw

Het vijfde en zesde leerjaar nemen deel aan de Vredesposterwedstijd van de Lions club. De kinderen zijn echte kunstenaars

12 maart 2018
Ons nieuw klaslokaaltje!
Eindelijk… op 12 maart 2018 in het nieuwe klaslokaaltje.
Dankjewel voor de mooie kasten en rekken!
Dankjewel voor het nieuwe plafond!
Dankjewel voor de grote ramen en gele deuren!
Het is lekker warm binnen.
Er is veel licht door de nieuwe lampjes.
De vloer is glad.
Er is gezoem door de buis.
Onze juf heeft het gezellig en leuk ingericht.
Er hangt al veel op de nieuwe, grote prikborden.
De klas is wel soms te klein.
We vinden het goed dat er een lavabo is.
Onze jas kunnen we nu ophangen aan de speciale kapstokken in de gang.
We verhuizen zelf ons schrijfgerei en dat weegt minder dan 1 kilogram…
en ook ons stoeltje van meer dan 1 kilogram.

Wij zijn blij en dankbaar voor de steun en hulp van vele mensen!

(eerste indrukken van de kinderen van het eerste leerjaar)

8 maart 2018
Naar de kerk van Gavere!
Waarom?
– omdat de kerk van Semmerzake gesloten is en dus niet meer gebruikt wordt,
– omdat enkele kinderen van klas 1 hun Eerste Communie in die kerk zullen doen,
– omdat onze school een Katholieke school is,
– omdat daar veel te zien is,
– omdat het er stil is,
– omdat je er kan bidden, zingen, luisteren naar Jezusverhalen, voorlezen, samenzijn om te vieren of te gedenken.

8 maart 2018
Ga je mee naar de bibliotheek?
Wie? De kinderen van het eerste leerjaar en juf Julie en juf Lucie.
Wanneer? Op donderdagvoormiddag 8 maart 2018.
Waar? De openbare bibliotheek in Gavere.
Waarom?
– omdat de kinderen van klas 1 alle letters van het letterbord kennen,
– omdat Zoem hen helpt om woorden, zinnen en verhalen te lezen,
– omdat de maand maart de jeugdboekenmaand is,
– omdat lezen leuk, gezellig, leerrijk, ontspannend, … is en
– omdat je altijd en overal kan en mag lezen!
Wat?
– waarnemen en kennismaken met het gebouw,
– verkennen van de verschillende ruimtes van de bibliotheek,
– afspraken en regels naleven,
– boeken kiezen en lezen,
– boeken meenemen naar de klas of naar huis en
– daarna onze eigen klasbibliotheek op punt zetten, namelijk: boeken ordenen (weetboeken/verhaalboeken/…).
Dankjewel!

Naar de bib – 2e kleuterklas.
De 2e kleuterklas ging te voet naar de bib.
Dat was een hele belevenis want we zagen van alles, zowel onderweg als in de bib. In de bib werden we opgewacht door een medewerkster die ons wegwijs maakte in alle boeken en ander uitleenmateriaal.
Het stappen naar de bib en terug naar school was voor sommigen een beetje lastig, voor anderen was het een spannende tocht. Toch zijn we van plan om dit af en toe nog eens te doen. Onze benen worden er sterker van en we hebben nieuw leesvoer voor in de klas.
juf Els

De 2e kleuterklas maakt fruitsla.

Artikel bij ‘De vogeltjesdans’ 1KK en peuterklas
Er was eens een ei en een kuiken..…..….en een kip. Of was dat “kieken” er nu eerst ?
Oh, ja, wat maakt het uit. Dansen zoals de vogeltjes in de periode van kippen en Pasen, met chocolade is gewoon leuk.
Tijdens ons bewegingsmoment lieten de kleuters zich heel vlotjes gaan op de muziek van de vogeltjesdans. Waarschijnlijk zijn er veel kinderen die thuis kippen eten geven. Want het antwoord volgde snel op de vraag :”Wat eten de kippen ?”
Er waren duidelijk ook kinderen die van de maïs al eens popcorn hadden gemaakt. Want ze wisten snel dat als je maïs in de pot steekt én op het vuur zet, je lekkere popcorn krijgt. Juf Sara haalde al haar dans -en springtalenten naar boven én demonstreerde een variatie aan bewegingen, die de kinderen met veel enthousiasme imiteerden.

Poppende groetjes
Juf Katja

Planten groeien, net als wij ; 1 KK
We gingen op zoek in de tuin, enkele weken voor de Paasvakantie naar jonge plantjes. Met een vlaggetje in de hand, waar onze naam op stond, gingen we op zoek.
Elke kleuter vond een plantje, een bloemetje..……….misschien wel een beetje beginnend onkruid. Maar wie ben ik, om te zeggen dat dat geen mooi plantje is.
Elke week gingen we, lekker warm ingeduffeld, ons plantje opvolgen. Op ons vlaggetje trokken we streepjes. Zo merkten we dat er planten waren die groeiden in de hoogte en andere, zoals die van Timo, groeiden op de grond (bodembedekkers).
Na de vakantie waren onze vlaggetjes jammer genoeg een beetje kleur kwijt. Leen had de tuin ook netjes opgeruimd en de vlaggetjes stonden allemaal samen op een rijtje bij één bloemenperk. We konden niet meer vergelijken met de groei voor de vakantie. Maar dat belette de kinderen niet om te kunnen zien dat alle bloemen en planten op 2 weken tijd flink gegroeid waren.
Ze wisten ook te vertellen dat bloemen en planten 3 dingen nodig hebben om te groeien ; aarde, water en zon. Als je diep in de grond zit, als bloembolletje, moet je zoeken naar het licht. Via dramatisch spel beelden we dit uit. Sommige groeiden wel razendsnel, anders wisten te vertellen én op het juiste tempo uit te beelden, dat planten traag groeien.

Lentekriebelende groeten
Juf Katja

Snel even een nest bouwen ; 1 KK
We hadden een momentje “over”. De kleuters vroegen om met de blokken te mogen spelen. Dat leek mij een prima idee. Dus daagde ik de kinderen uit, om een nest te bouwen voor mijn knuffels : kippen, konijnen, haas en kuikens.
Sommige kinderen gingen snel alleen aan de slag, anderen werkten samen. De één was tevreden met de kip in de hoek te zetten, de andere wou absoluut nog een dakje voor het hok.

Nestgroetjes
Juf Katja

Comments are closed