November 2017

Drijven of zinken onze bootjes?
In het 2 de leerjaar werkten we de voorbije week rond het thema ‘Een drijfnatte herfst’. In
dit kader bouwden we zelf een bootje dat we vervolgens in de klas testten op hun
drijfvermogen (of bij sommigen: hun zinkvermogen!). Op de foto’s ziet u enkele van onze
bootjes voor ze te water werden gelaten… Als voorbereiding op deze activiteit voerden
we eerst enkele proefjes uit. Hierbij ontdekten we welke materialen blijven drijven: hout,
kurk, piepschuim, … Maar ook welke gingen zinken: steen, metaal, plastiek, plasticine,
… We noemden ze de ‘echte drijvers’ en de ‘echte zinkers’. De test met een ballon vol
lucht en een ‘leeg’ waterflesje leerde ons dat ook lucht steeds naar de oppervlakte wil en
dus lichter is dan water. Met dit laatste in onze gedachten, voelden we ons als
‘tovenaars’ toen we erachter kwamen dat we de ‘echte zinkers’ toch konden laten
drijven! We lieten die materialen immers in verschillende hoedanigheden te water en
aanschouwden wanneer het zinkende materiaal toch kon blijven drijven! Zo zagen we
dat een bakje van plastiek of plasticine, een stenen kommetje en een metalen potje toch
bleven dobberen! We besloten dat wanneer je ‘zinkende’ materialen als plastiek,
plasticine, steen en metaal een vorm geeft waarin lucht zit, toch kunnen blijven drijven!
Hierdoor begrepen we hoe het komt dat de zware metalen boten op de Schelde toch
niet op de bodem terecht komen: in het ruim zit bij de lading ook veel lucht! Tot slot
probeerden we uit welk gewicht elk van onze zelfgebouwde schuitjes kon dragen. We
hanteerden hiervoor de gewichtsmaten die we in het tweede leerjaar moeten leren,
namelijk 100 g en 1 kg. De sterkste boot van onze groep kon wel 2 kg en 1 x 100 g (of
2,1 kg) dragen! Hierbij ondervonden we tevens hoe we een lading idealiter over een
drijvend voorwerp verdelen en begrepen we bijgevolg ook waarom er bij echte schepen
tussenschotten in de ladingsruimte nodig zijn. Bij elk bootje namen we alle
bovenstaande technische aandachtspunten onder de loep en bedachten we welke
verbeteringen we nog konden aanbrengen. Het was een leuke en leerrijke activiteit!

Op zoek naar ‘bosvrienden’ !

Op woensdag 15 november 2017 trokken wij, het tweede leerjaar, met de gids Marijke naar
het Bruinbos te Merelbeke. We zouden er ‘bosvrienden’ opsporen. Bij de start toverde de
gids ons om in slakken, eekhoorns, merels en bosmuizen. Over de slakken ontdekten we
hoe ze hun ‘huisjes’ laat meegroeien en hoe ze het sluiten voor de winter met een verhard
laagje slijm. Vervolgens was het de beurt aan de merels! We ontdekten dat ze regenwormen
eten, maar dat ze ook besjes en zaadjes lusten. Van de braambessen had Marijke lekkere
jam gemaakt en we mochten een lepeltje proeven. Nu verstaan we waarom merels hier zo
tuk op zijn! De eekhoorns zochten we in de statige beuken want deze donzige diertjes zijn
dol op… de beukennootjes! Voor hun jongen bouwen ze knusse nesten waarin de
temperatuur ongeveer 19°C bedraagt; dit terwijl het buiten nog erg fris is. Dat is ook nodig
gezien hun jongen kaal geboren worden! Voor de muizen bouwden we een schuilplaats
waarin we heel wat lekkers voor hen klaarlegden. Kortom, gedurende de hele wandeling
leerden we over elk van deze bosbewoners heel wat bij aan de hand van activiteiten waarbij
we mochten spelen, kijken, luisteren, ruiken, proeven en doen! Daardoor staken we veel op
over deze diertjes en werden deze beestjes beetje bij beetje echt wel onze vriendjes. Maar
ook over de bomen hoorden we heel wat nieuws! Zo heeft de beuk nog maar weinig
geheimen voor ons… Immers, we zochten zijn bladeren en zijn napjes met beukennootjes.
Eveneens tekenden we de hele beuk -van wortels tot en met kruin- met onze vingers in de
lucht. Jammer dat het zo snel tijd was! Het was een heel leuke en interessante uitstap!

Kleuterboemeldag
Op maandag 20 november namen we deel aan de kleuterboemeldag in de sporthal
te Merelbeke.
Tijdens deze dag doorliepen de kleuters vijftien speelhoeken met
aantrekkelijk en uitnodigend materiaal.

Herfstbladeren verzamelen en transporteren
Soms vraagt een mens zich af, waar halen ze toch de ideeën ?
Ogen open en goed kijken wat kinderen soms doen, kan een bron van inspiratie zijn.
Zo zag ik tijdens één van de speeltijden 2 broers samen spelen.
Het begon eenvoudigweg met een stok.
Er was wat tumult over het delen van het materiaal. Broer was inventief en zocht wat
andere spullen om de andere broer te sussen. Op die manier kon hij zijn materiaal
behouden en was de andere ook tevreden. De herfstbladeren lagen overal en hij had
gewoon zin om wat blaadjes te verzamelen.
Je denkt misschien dat een stok niet zou lukken, maar wonderwel slaagde hij er in om een
hoopje te verzamelen. Met als gevolg dat de andere broer en hijzelf de blaadjes in een
kruiwagen of een boot konden leggen om ze zo naar de boom terug te brengen. Dit
bijzondere spel van de twee broers gaf mij het idee om de kleuters van de derde
kleuterklas een uitdaging te geven: herfstbladeren verzamelen en transporteren.
Een mooi herfstspel voltrok zich onder een stralende zon. Samenwerken of alleen
uitdokteren hoe het hen zou lukken. Ze werden uitgedaagd om met niet alledaags materiaal
aan de slag te gaan, wat het natuurlijk nog leuker maakte.
Het materiaal delen of begrijpen hoe het hen kon helpen, was een hele opgave.
De tijd vloog voorbij en de herfstblaadjes vlogen alle kanten op.
Gelukkig ook naar de grote blauwe zak, waar ze uiteindelijk wel mochten terug in belanden.
Want bij ’t begin van de namiddag hadden we ons helemaal laten gaan en hadden ze in het
rond laten vliegen.
STEMmige groeten
Juf Katja

Ridders en kastelen
Na de herfstvakantie werkten we met de derde kleuterklas rond het thema "Ridders en Kastelen".
Om het thema te laten leven, trokken we naar een echt groot kasteel "Borgwal" te Vurste.
De heer Kenneth Van den Berghe, de eigenaar van het kasteel was zo vriendelijk om voor ons het
kasteel toegankelijk te maken.
We werden verwelkomd door twee vriendelijke meisjes die ons de inkomhal en de spiegelzaal lieten
zien. Wat waren die groot en prachtig.
Wat ons opviel bij het buiten komen van het kasteel was de brug en de weerspiegeling van het
kasteel in het water.
Als afsluiter kregen we een gezond hapje.
Het was een leerzame uitstap voor onze riddertjes en jonkvrouwtjes.
Onze huishoek in de klas werd omgetoverd tot een echt kasteel.
De kleuters konden zich verkleden in lieve jonkvrouwen, stoere ridders en
mooie prinsessen.
Ook de andere hoeken werden verrijkt met heel wat materiaal.
In de werkhoek maakten we mooie schilderijen van het kasteel.
Door het vouwen van ons schilderblad werd het kasteel ook weerspiegeld in het water.
We kregen echte kunstwerkjes te zien.
Werken rond "ridders en kastelen" was voor onze kleuters een super leuk
thema.

Oei, ik groei! – 2e kleuterklas.

Wij hebben een groeimeter in de klas.
In het begin van het schooljaar hebben wij ons allemaal gemeten.
Na de herfstvakantie was het tijd om dit nog eens te doen.
Pff, dat is een hele karwei. Want om ons juist te kunnen meten moeten onze schoenen uit en dan terug aan natuurlijk.
Terug aan is nog het moeilijkste van al want we moeten onze schoenen juist aandoen, anders voelt het een beetje raar aan onze voeten.
Als de hele klus geklaard is, kunnen we zien hoeveel we allemaal gegroeid zijn. Ariyan is het meest gegroeid, maar is wel nog altijd de kleinste van de klas.
Nyo is het minst gegroeid.
Thibaut is de grootste van de klas, maar wordt bijna ingehaald door Elias.
Na de kerstvakantie meten we ons opnieuw, wat zijn we benieuwd!

Meten met de liter!

In het tweede leerjaar leerden we over de inhoudsmaat ‘de liter’. Nadat we de begrippen ‘inhoud’, ‘maatbeker’ en ‘trechter’ geleerd hadden, legde de juf uit waarom er vroeger een standaardmaat werd ingevoerd. Daartoe vertelde ze een verhaal waarin de emmer melk van de ene boer kleiner was dan de emmer melk van de andere landbouwer, maar beide hoeveelheden melk wel aan dezelfde prijs verkocht werden! Deze oneerlijkheid werd met de ‘uitvinding’ van de liter uit de wereld geholpen. Vervolgens zagen we dat de hoeveelheid water van de ene maatbeker van 1 liter gelijk was aan de hoeveelheid water van een maatbeker van 1 liter met een andere vorm. In iedere maatbeker van 1 liter, waar ook ter wereld, kan dus evenveel! Dit alles was al een hele brok theorie; nu werd het tijd voor de praktijk! In de klas waren zes ‘meetposten’ opgesteld waarbij we telkens de inhoud van drie voorwerpen moesten meten door gebruik te maken van de trechter en de maatbeker. Na het schatten, kwam het meten en tot slot het registreren op het werkblad. Op deze manier kregen we een ordening van de voorwerpen naar minder dan, juist gelijk aan of meer dan één liter. Om de activiteit van het gieten juist uit te voeren, moesten we echt goed samenwerken: één iemand goot, één iemand hield het voorwerp vast en één iemand keek of er geen ‘overstromingsgevaar’ dreigde. Een knap staaltje teamwerk was dus nodig! Er werd vervolgens actief gegoten en –onvermijdelijk- ook heel vaak gemorst! Na de activiteit was iedereen heel wat slimmer (en velen heel wat ‘natter’…)!
‘Wijze’ groetjes van de leerlingen uit het tweede leerjaar!

9 november 2017: STEM-activiteit
Thema: sluitingen
Onderzoeksvraag: hoe knoop je veter?
Onze klas was omgetoverd in vier DOE-hoeken:
1. Experimenteren met verschillende sluitingen
2. Onderzoeken en bespreken van “de veter”
3. Rijgen met veters
4. Veters knopen aan mijn schoen
Elke hoek hebben we in groepjes bezocht. Met het vele materiaal hebben we veel kunnen doen. De tijd vloog voorbij…
Lust jij een dropveter?

10 november 2017: Muzische vorming
In onze rekenboek moesten we een doolhof oplossen (meetkunde).
We vonden dat superleuk en wilden daar wel meer over weten…
Via media: internet, namelijk: natuurdoolhof; kijkboek: labyrint; doolhofboek; doolhofspel; … hebben we veel beschouwd.
Ken jij het verschil tussen een doolhof en een labyrint?
Daarna mochten we kiezen hoe we zelf een doolhof konden creëren. We probeerden ook bij elkaar het zelfgemaakte doolhof.
Met succes!

Comments are closed