Oktober 2017

Strapdag.

In de klas kregen we eerst een verkeerslesje. Daarna was het tijd om te oefenen “in het echt”. Twee aan twee, netjes in de rij én op het voetpad. Dit lijkt misschien simpel, maar dat was het niet.
Daarna mochten we heerlijk fietsen samen met de 1e kleuterklas langs een verkeersparcours.

Onderzoeksactiviteit 3de kleuterklas bij het thema ‘ Hoge zonnebloemen in onze tuin’.

We ontdekten heel wat zonnebloemen in onze tuin maar ook in de tuin van Doran.
Na het waarnemen kregen we ook nog mooie zonnebloemen van een kleuter om in een vaas te zetten in de klas.
Zouden wij zonnebloemen kunnen maken die niet verwelken?
Kleuters gingen aan de slag met schijven en buizen. De buis diende als stengel en de schijf was voor de bloem.
Met verf, vingerverf en geel papier kregen we vlug een mooi resultaat. Toen hadden we een probleem, nl. ‘Hoe brengen we zo een stevige buis vast aan de schijf?’
We gingen dit onderzoeken en de kleuters probeerden van alles uit zoals:
• Op de buis duwen
• Op de buis staan
• Sterke lijm op een bloemblaadje
• Met een mesje snijden in de rol
• Met een priknaald prikken in de rol
• Met een zaagje zagen in de buis
Het lukte allemaal niet zo goed. De kleuters brachten aan dat het misschien wel kon lukken met een boormachine, een slijpmachine of een zaagmachine. De juf had deze laatste in de klas .We probeerden dit samen met de juf uit en ontdekten dat we met die elektrische zaagmachine konden zagen in de buis. Zo kregen we een opening en konden we de schijf schuiven in de buis. Wat zat die stevig vast.
Wat was dat een geslaagde onderzoeksactiviteit!

Spelen met herfstbladeren (schrijfdans)

Op muziek van Riverdance komt de herfst helemaal tot leven. Schrijfdans hoeft zeker niet altijd op papier. Eigenlijk mag het zelfs niet ! Je moet de bewegingen groot en met je hele lichaam goed ervaren, opdat je het ook in het klein gecontroleerd zou kunnen uitvoeren. Dus gingen we op zoek naar een tak in de speelnatuur. Daarmee maakten we allerlei bewegingen in de lucht. Na het zoeken van herfstblaadjes herhaalden we deze bewegingen tussen de herfstblaadjes.
Je kan je zo wel een beetje voorstellen dat het een zalig herfsttafereel was. Op het moment dat ze mochten gooien met de blaadjes in de lucht, straalde iedereen van geluk.
Dan eindigden we dit moment met een wiegende bewegingen met het plastic vol blaadjes. Daarbij moesten ze zichzelf beheersen; eerst rustig en zo langzaamaan heftiger. Tot alle blaadjes in het rond dwarrelden.
We hebben de blaadjes allemaal samen opgeruimd. Maar geniet u vooral eens mee van de foto’s en de stralende glimlachen die we hebben kunnen vangen.
Dwarrelende groetjes
Juf Katja

Stoeien met kussens
Ons tweede moment binnen ons STEM & BEWEGINGSproject was een geslaagde activiteit. Een wisselwerking tussen de ideeën van de kinderen en die van de juf, zorgde ervoor dat we iets heel belangrijks ervoeren en konden vaststellen: om je evenwicht te behouden zet je best je benen wat gespreid.
KNAP hé !!!!
De eerste klus binnen ons project was om de valies te openen en op het einde de kussens er allemaal in krijgen.
De gesp sluiten bleek een hele opdracht. Maar oefening baart kunst !
Geniet even mee van de foto’s en laat de reporter in jullie kleuter maar commentaar geven.
Groetjes Juf Katja

Eet gezond jouw buikje rond!’

Gedurende twee weken werkten we in het tweede leerjaar rond het thema ‘Eet gezond jouw buikje rond!’. In deze lessen maakten we o.a. kennis met de (net officieel uitgebrachte) omgekeerde voedingsdriehoek. Deze bleek verdeeld te zijn in verschillende ‘verdiepingen’ die elk hun eigen kleur hebben. Los van de driehoek staat een ‘rode bol’; het etenswaar dat hierin thuis hoort, is ongezond en heeft ons lichaam helemaal niet nodig. Om deze theorie in te oefenen, mochten we van thuis allerlei voedingsproducten (speelgoed of niet bederfelijke, echte exemplaren) meebrengen. Van de juf kreeg elk groepje vervolgens bladen in de verschillende kleuren van de driehoek. Aan de hand van een informatiebundeltje zochten we op welk product bij welke groep geordend moest worden. Door elk item op het respectievelijke kleurblad te leggen, deelden we alle (speelgoed)etenswaren in. Wanneer alle groepjes met dit werkje klaar waren, brachten we het materiaal van iedereen samen in grote tonnen die eveneens de kleuren van de voedingsdriehoek hadden. Hierbij moesten we soms enkele verbeteringen in de klassering aanbrengen. We leerden eveneens dat hoe groter het deel van de omgekeerde driehoek was, hoe meer we de inhoud ervan op één dag nodig hebben! Water en plantaardige voedingswaren staan dus op plaats één en twee; té gesuikerde of té vette etenswaren van de ‘rode bol’ heeft ons lichaam eigenlijk niet nodig. Verder in het thema onderzochten we onze meegebrachte tussendoortjes en drankjes. Oei, we ontdekten dat deze vooral uit de ‘rode bol’ met slechte producten kwamen! Hoog tijd dus om gezondere alternatieven te zoeken in de driehoek! De resultaten zoals een bruine boterham met kaas of kippenwit, een stuk fruit, wat blokjes kaas, een handvol noten, enkele worteltjes, een potje yoghurt, … konden vele kinderen ook wel bekoren. Water, melk en ongezoet fruitsap werden eveneens als lekkere vervangmiddelen gekozen voor chocomelk of limonade met vruchtenextract. Nu enkel nog de daad bij het woord voegen!

Smakelijke groeten van het tweede leerjaar!

Het 3de leerjaar bezoekt het gemeentehuis

Op vrijdag 6 oktober mochten we op bezoek bij de burgemeester van Gavere op het gemeentehuis.
We kregen gezelschap van de regenboog op weg naar het gemeentehuis.
In het gemeentehuis kregen we uitleg over de taak van de gemeente en de gemeentediensten.
Daarna mochten we mee naar de verschillende diensten.
Na een drankje en een afscheidswoordje mochten we voor mevrouw de sleutel van de Racing ophalen. Wat een hele verantwoordelijkheid!
Bedankt voor de leuke en leerrijke uitstap.

De tafel van 2!

In het tweede leerjaar brak een groot en langverwacht moment aan: we leerden onze eerste maaltafel! Om te starten kwam de tafel van 2 aan de beurt. Allereerst ontdekten we deze bewerking door te werken met kousen. Die vormen immers steeds per 2 één paar! Nadien vermenigvuldigden we nog wanten, schoenen, oren, handen, benen, voeten, … Met andere woorden: de tafel werd ons zowel letterlijk als figuurlijk met ‘handen en voeten’ uitgelegd! Nadien vormden we de tafel van 2 ook met onze rekendoosjes en zochten we deze producten eveneens op de ‘witte tafelkaarten’ die de juf ons gaf. Op deze manier ondervonden we deze vermenigvuldigingen concreet ‘aan den lijve’ en ontdekten we ze daarna schematisch op papier. We vonden deze nieuwe bewerking erg spannend, maar toch ook een beetje moeilijk… Gelukkig zullen we hierop nog heel veel oefenen!

Leergierige groeten van het tweede leerjaar.

13 oktober: Het zesde leerjaar leert bomen lezen samen met Doran Marijke.

Na een ontspannende fietstocht naar Borgwal werden we opgewacht door Doran Marijke. Zij leerde ons over het klimaat en de opwarming van de aarde. We kwamen tot het besef dat bomen onze planeet leefbaar houden en dat we zelf ons gedrag zullen moeten aanpassen. Daarna speelden we de rangers van het Verunga park. We leerden ook de leeftijd van bomen bepalen aan de hand van hun dikte van de stam, leerden met een boomhoogtemeter en zoekkaarten werken. Ten slotte leerden we bomen lezen aan de hand van hun silhouet, schors, blaadjes, vruchten, …. Wat een leerrijke, zonnige voormiddag werd het. Bedankt Doran!

Het 3de leerjaar gaat op ontdekking
Op een zonnige dag in oktober mochten we bij Doran Marijke leren over de huizen van de bosdieren.
We leerden over de spinnen en de egels. We speelden een spel als mier. We konden genieten van de zon en leerden onze voedselvoorraad verstoppen en terugvinden, net als de eekhoorntjes.
We kregen ook een opdracht van de juf: een egelhuisje bouwen!
We zijn benieuwd naar de resultaten.

Bomen maken zaden
Door zaden uit appel, peer, pompoen, zonnebloemen en bolsters te halen oefenen we heel veel fijn motorische vaardigheden.
We proeven gepofte kastanjes, appel-pompoenpuree, noten en kastanjes en zonnebloempitjes .
Met klei en zaadjes maken we taartjes. Een boom van gevonden schors en takken krijgt zaadjes in de kruin.
We bewaren zaadjes voor de lente.

In een terugblikmoment verwoorden kinderen wat ze nu weten :
” zaden vallen op de grond. ”
” een boom maakt zaden om nieuwe bomen te maken”
” een zaadje in de grond wordt een klein boompje. Dan groeit en groeit het en wordt een grote boom”
” in het bos vonden we zaden: kastanjes in bolsters, eikels.”
” in meloen, pompoen, appel en peer zitten zaadjes ”
” dieren verspreiden zaden ”
” dieren verstoppen noten. Soms vinden ze deze niet meer terug. Dan kan een nieuw boompje groeien”
” sommige zaden kunnen we eten : noten, kastanjes, zonnebloempitten ”
” als je een noot in de grond stopt groeit er een notelaar ”
” als je een appel in de grond stopt groeit er een appelboom ”
” als je een denappel in de grond stopt groeit er een dennenboom”
” als je een peer in de grond stopt groeit er een perelaar ”
” als je een eikel plant, groeit er een eik ”
” we hebben zaadjes nodig voor de moestuin ”

Vorig jaar hebben we als STEM – activiteit een moestuinbak gemaakt met stenen.
We hebben er heel kleine plantjes van zonnebloemen en een pompoenplantje ingezet.
In de vakantie zijn die heel veel gegroeid ! De zonnebloemen waren hoger dan de juf!
De pompoenplant kroop door de afsluiting en groeide op de helling naast onze tuin.
We ontdekten heel veel kleine en grote pompoenen.

Als een pompoen verstoppen we ons tussen de bladeren.
We observeren de ranken van de plant en ontdekken dat deze zich vasthecht aan het gras en de aarde. We proberen of we ook op de berg kunnen blijven zonder naar beneden te rollen.
Handen en vingers werden gebruikt om zich vast te houden.

Een kleine pompoen kunnen we dragen in de handen.
Met de grote pompoen was het anders! We kregen deze niet van de grond. Zo zwaar … Met rollen lukt het een beetje, met een tang niet.
We bedenken: een kraan, een bak, een emmer, een kar. Het werd uiteindelijk een kruiwagen.

Juf hielp een beetje mee om hem erin te krijgen. Samen het karretje recht houden en het lukte !

In de klas ontdekken we de pitten. Met de handen en vingers halen we de pitten uit het vruchtvlees, wassen en drogen ze. We gaan ze bewaren en gaan in de lente onderzoeken of deze pompoen zaden heeft gemaakt om nieuwe pompoenen te maken.

Met het vruchtvlees van de pompoen maken we pompoenpuree.

Stem en beweging: Over zaadjes en wintervoorraden

Kunnen wij ook zo klein als een zaadje worden ?

Kunnen wij als een appel met een steeltje aan de boom blijven hangen ?
Zonder eraf te vallen, ook als de wind waait ?

We exploreren hoe herfstvruchten naar beneden komen. Recht of met een omweg ?

Als muizen en eekhoorns zoeken we nootjes om ze daarna te verstoppen als wintervoorraad.

Tikke takke regen

Afwisselend bewegen met de stokjes op de knieën was al leuk. Dan mochten de kleuters schudden met een potje waar water en blauwe verf in zat. Ook al leuk !
Het plezantste moest nog komen : met de stokjes in de blauwe, verdunde verf tikken. Het liedje dat we erbij zongen, hadden ze al voordien beleefd en geleerd.
De kinderen vinden het vooral leuk om bij ‘plens plens, plas, plas plas, …..lekker luid en hard te zingen.
We gebruikten eens onze beide handen of eens één hand alleen.
En de bewegingen afwisselend uitvoeren, oefenden we ook. Dit allemaal al zingend !

Blauwe regengroetjes
Juf Katja

Herfstblaadjes dwarrelen

Herfstblaadjes vallen echt niet zomaar recht naar beneden. Laten we toch even proberen te vallen als een blaadje van de bomen. Godzijdank vallen de blaadjes niet van de bomen, zoals de kleuters het demonstreren. Ik vrees dat we anders een echte aardbeving gaan ervaren in Semmerzake en omstreken.
Ze dwarrelen, vertelt de juf. Ja, ja, dat zal wel..….……….euhm en wat is dat ?
Toch zie je dan de oogjes lichtjes dichtknijpen of de wenkbrauwen fronsen.
Samen zijn we er toch uitgeraakt. Ze vallen zo een beetje zigzag, een beetje van voor naar achter naar beneden. Soms zelfs in een rondje.
Dus probeerden we dat eens uit met onze handjes beginnend in de hoogte.

Blaadjes hebben ook mooie kleurtjes.
Gelukkig liggen er tientallen herfstblaadjes in de klas én merkten de kinderen vlot de verschillende kleuren op.
Maar op mijn papieren blaadjes, stonden er wel tekeningen van herfstblaadjes, maar zonder kleuren! Daar gingen wij iets aan doen.
Wit blad papier in een doos, enkele verfkloddertjes op het papier met daarbij noten, kastanjes en eikels. Zo leuk, veel uitleg was er niet meer nodig. Het was dolle pret. Heen en weer, van voor naar achter, kantelen, schudden, hoe dan ook, véél bewegen.
Het resultaat heeft de juf dan uitgeknipt.

Wie zin had, mocht een kleurprent van Nellie en Cézar kleuren.
De herfstblaadjes vol herfstkleuren kleven nu op onze (kleur)prent.
Nu kunnen we thuis nog even nagenieten.

Dwarrelende groetjes
Juf Katja

Tweede kleuterklas – Sprookjes in het bos.
We ontdekten dat sprookjes telkens met hetzelfde zinnetje starten en
eindigen en niet echt gebeurd zijn.
We waren helemaal in de ban van de boze wolf, maar gelukkig zijn er in
onze bossen al lang geen wolven meer.
Onze fantasie deed zijn werk en we bouwden feeërieke kastelen.
In de poppenhoek speelden we de sprookjes feilloos na, of we gaven er
een eigen twist aan.
Met een geheim toverrecept slaagden we erin om de berenpap van
“Goudlokje en de beren” na te maken. Wat hebben we gesmuld.

Kleine of grote ballen afpakken of beschermen

Na de activiteit waarbij we ons kussen beschermden of probeerden afpakken, hebben we het één en ander kunnen vaststellen. Uit groepsgesprek kwamen enkele conclusies : 1. Evenwicht verbeteren, kan je helpen om beter grip te houden. Benen een beetje open = beter evenwicht.
2. Iets met beide handen vasthouden, helpt ook. Je hebt gewoon meer kracht.
3. Het voorwerp tegen je lichaam houden, zorgt ervoor dat de ander het minder makkelijk kan vastpakken.
4. Samen werken helpt altijd. 2 tegen 1 is een sterker team. Over oneerlijkheid werd verbazingwekkend genoeg niet gesproken.
5. Het kussen zo klein mogelijk maken zodat de ander er niet aan kan, is een goeie techniek.
Zoals je kan lezen hebben we bij dit stoeiproject echt wel al het één en ander geleerd.
Volgende uitdaging dan maar ! Wat zullen we leren als we de spelletjes nu eens speelden met 4 verschillende ballen. Een hele kleine, een gewoon kleine, één met een handvat aan en een echt hele grote.
We deden dezelfde opdrachtjes. Sommige kinderen stelden vast dat de regel van evenwicht hetzelfde bleef.
Eén iemand merkte op dat je nu misschien wel kon schoppen tegen bvb. die grote bal (shock-effect). Dat kon je niet bij de kussens.
Een ander merkte op dat je de ballen niet kon klein maken, dus een goeie grip was niet zo evident.
En al zittend die ballen beschermen is ook minder makkelijk, dan bij de kussens. En waarom ?……..….….gewoon dat is zo..….……toch even doorvragen of enkele extra vraagjes stellen..….….…….vooral bij de grotere is dat moeilijker, omdat je je niet zo makkelijk kan verplaatsen om te verdedigen.
Straf hoe ze tijdens dit ondervinden telkens weer tot veel vaststellingen komen. We zijn goed bezig ! Al zeg ik het zelf.

Dus stoeiende groetjes
Juf Katja

Stoeien met kussens

Het bleek nog niet zo makkelijk te zijn om met de ipad foto’s te nemen van dit toch wel heel actieve aanbod. Ik heb de meest zuivere foto’s laten zitten. Maar mocht ik ook die weggelaten hebben, zouden we niet zo veel meer hebben.
Wat dus wil zeggen dat we niet hebben stil gezeten én we dus veel in actie zijn geweest.

Toch hebben we onze ervaringen en vaststellingen ook besproken. We hebben er ook sommige kunnen afbeelden. Zoals de plaats waar je echt niet mag vastpakken of wat je moet doen wanneer iemand ‘stop’ zegt.
Even testen of wat ze zeiden wel klopte, moest natuurlijk ook. Want je kan wel zeggen dat je met je benen open meer evenwicht hebt, maar hoe ver open is dat dan. Dus even proberen.
Je kussen beschermen door dicht tegen je lichaam te houden, zou volgens sommige een goeie techniek zijn om het te beschermen. Ook dat testen we dan eens uit.
Het leukste moment was toen de juf eens ging proberen om de kussens af te pakken. Allemaal gingen ze in hun optimale startpositie liggen. Eerlijk ? Ik heb er toch bij enkele ferm mijn kracht moeten gebruiken. Gelukkig heb ik nog geen last van opvliegertjes, want ik kreeg het toch wel warm. Ik heb het bij sommige opgegeven, anders had ik geen kracht meer om de volgende 10 nog te doen.

Actieve groetjes
Juf Katja

Het 2de leerjaar naar de boerderij !

Woensdag 25 oktober 2017 trokken we op verkenning naar de boerderij van de familie Schollier. Na een heel vriendelijk welkom, ontdekten we de delen van de boerderij: het woonhuis, de stallingen voor de werktuigen, de silo’s met ingekuilde maïs, de pakken met voorgedroogd gras en de stallen voor de koeien. Nadat we ons verbaasd hadden over het grote aantal tractoren, de enorme grootte van hun banden en de verschillende landbouwwerktuigen (om te ploegen, om aardappelen te sorteren, om het gras op te luchten, …), vergaapten we ons over de enorme hoeveelheid geoogste aardappelen in de stallen. Vervolgens leidden de boer en de boerin ons naar de schattige kalfjes. We mochten ze strelen en knuffelen. Hoe lief waren deze beestjes! Omdat koeien bovenaan geen snijtanden hebben, konden de diertjes zonder gevaar aan onze vingers zuigen! In de stallen zagen we ook waarin hooi en stro van elkaar verschillen en verwonderden we ons over de vele balen op de hooizolder. De boer bracht ons hierna naar de ruimte waar een reuzengrote koeltank staat. Daarin wordt de melk op 2,5°C bewaard. De wand voelde inderdaad heel koud aan! Nadien trokken we naar de volwassen dieren. Hierbij stapten we voorbij het ‘diner voor koeien op stal’: gemalen maïs, ingekuild gras en hooi. In de volgende stal merkten ook het verschil op tussen vleeskoeien en melkkoeien: melkkoeien hebben een grotere uier en zijn magerder dan vleeskoeien. Melkkoeien worden twee keer per dag gemolken en daar mochten wij getuige van zijn! We keken hierbij onze ogen uit toen de dieren met de melkmachine gemolken werden. Terug uit de melkput leerden we nog een soort ‘carwash’ voor koeien kennen en zagen we de silo met het krachtvoer. In de grootste stal werden we getrakteerd op een bekertje -of beter: op heel veel bekertjes- melk en lekkere stukjes kaas! Deze melkproducten streelden onze smaakpapillen! Onze uitstap kon nu echt niet meer stuk! Voor sommige kinderen voelde het aan alsof ze op ‘een feestje’ waren. Maar het meest bijzondere moest nog komen! Dat was immers de terugtocht naar school in de aanhangwagen van de tractor… Gezeten op een baal stro beleefden we de plezierigste rit die we ooit al meemaakten! Kortom, dit was een bezoek om nooit meer te vergeten!

Klas 4,5, en 6 nemen afscheid van hun klaslokalen

Het vierde, vijfde en zesde leerjaar verhuizen naar een andere klas. Hun klaslokaal krijgt een volledige make-over.

De verbouwingen van 3 klassen van het lager.

12 oktober 2017: “Kronkeldiedoe”
Met “De Lijn”-bus rijden we naar “Kronkeldiedoe” in de gemeentehallen van Merelbeke.
We genieten van een bewegingslandschap via een doorschuifsysteem; met als start het KRONKELDIEDOE-bewegingslied!
Het accent van deze activiteit wordt gelegd op het beleven en spelend kennismaken met bewegen.

19 oktober 2017: Een kijk op VBS “De Vliegenier” en eerste keer verkeer
Met juf Julie en juf Lucie gaan wij op stap…
Wij bekijken onze school langs alle kanten.
We verkennen de omgeving van onze school.
Wij stappen te voet op de stoep.
We zijn voetgangers.
We leven de verkeersafspraken na.

Comments are closed