September 2017

Vijfde leerjaar – Een boeiende internetzoektocht

Een boeiende internetzoektocht

Bij het starten van een nieuw WO- thema maken we telkens een internetzoektocht.
Dit doen we om vertrouwd te worden met de computer en het internet.
We zoeken gericht naar informatie.
Achteraf wordt alles besproken.
Zo leren kritisch omgaan met informatie die we vinden op het internet.

Vijfde leerjaar – Zie je ons?

Zie je ons?

Kiekeboe!
Zie je ons?

Wij zien het in de 5de klas helemaal zitten.

Vijfde leerjaar – Wij onderhouden onze zelfgebouwde wiglo.

Wij onderhouden onze zelfgebouwde wiglo
Het 5de leerjaar neemt ook dit jaar de taak op zich om de iglo in de speelnatuur te onderhouden.
We ontpopten ons als achte tuinmannen en -vrouwen.
Hopelijk mogen we de komende weken nog veel genieten van mooi weer zodat we er nog veel in kunnen spelen.

Derde leerjaar – Samen op de foto

Samen op de foto
Bij het begin van het nieuwe schooljaar wil het 3de leerjaar al meteen op de foto!
Ze hebben er duidelijk zin in!

Vijfde en zesde leerjaar – Muziek maken met schoolmaterialen.

Muziek maken
Het vijfde en zesde leerjaar ontwerpt muziek met schoolattributen.
De leerlingen werken naar het voorbeeld van Sam Gevers

Tweede leerjaar – Wie ben jij? Speel het mimespel!

Mime 2de leerjaar : ‘Wat is jouw lievelings-…?’

In het thema ‘Ik, jij, wij zijn anders’, speelden we in het tweede leerjaar tijdens de W.O.-les een spelletje om elkaar beter te leren kennen. Allereerst vouwden we aan de hand van een stappenplan een blad papier om in een soort bekje met vier kaken. Wanneer dit bij iedereen klaar was, bleek het een spelletje te zijn geworden dat we daarna mochten spelen. Bij de eerste spelronde moesten we correct gebouwde Nederlandstalige vragen stellen die peilden naar het lievelingseten, -dier,-spel, -feest, -programma, … van de klasgenoot die we tegen het lijf liepen. De tweede spelbeurt bleek een stuk moeilijker: we moesten dezelfde informatie te weten zien te komen, maar we mochten geen woorden meer gebruiken! Enkel door middel van gebaren en gezichtsuitdrukkingen mochten we de vragen stellen en deze ook beantwoorden. Op deze manier leerden we ons gezicht en lichaam expressief te gebruiken! Het was een leuke oefening!
Muzische groeten van de leerlingen van het tweede leerjaar en juf Heleen.

Derde kleuterklas – Vele hoekjes in de derde kleuterklas

Vele hoekjes in de derde kleuterklas

Onze klas heeft vele hoekjes.
Er is:
een bouwhoek,
een zandtafel,
een huishoek,
een puzzelhoek,
een lees-en schrijfhoek,
een boekenhoek,
computerhoek
en een werkhoek.
Ieder hoekje biedt ruimte om van alles en nog wat te gaan doen en te ontdekken.

Onze kleuters houden van verandering, van nieuwe dingen en van nieuwe uitdagingen.
Daarom veranderen de hoekjes doorheen het schooljaar volgens het thema waarrond gewerkt wordt.
Op de foto’s kan je zien hoe de kleuters tijdens de eerste schoolweek aan de slag
gingen in de verschillende hoekjes.

Ervaren met zintuigen

Naar aanleiding van het leren bewust worden van de vijf zintuigen bij Doran op de natuuruitstap, hebben we in de klas een kijktafel, proeftafel, luistertafel, ruiktafel en voeltafel.
Jonge kinderen zijn ‘zintuigenkinderen’. Ze zijn zeer ontvankelijk voor zintuiglijke prikkels.
Bovendien zijn de zintuigen voor hen – meer dan de taal – dé weg waarlangs ze informatie opdoen over hun wereld.
Het kunnen openstaan en genieten van zintuiglijke prikkels helpt om een genuanceerde lichamelijkheid en een stevig zelfvertrouwen te ontwikkelen.
In het dagdagelijkse reilen en zeilen bij de jongsten grijpen we tal van kansen om hieraan tegemoet te komen.

Dag allemaal,
Ik ben Qasper, hulphond in opleiding. Op school was ik Woef of Hond.
In april 2016 kwam ik als puppy van 10 weken voor de eerste keer naar school. Ik was een peuter, net als de kindjes bij juf Carine, waarbij ik mocht vertoeven.Ik mocht mee om te socialiseren.
Om de 2 weken ging ik met baas naar de les bij Hachiko in Merelbeke.
De groep, die nu in de derde kleuterklas zit, heeft me geleerd dat kinderen best luidruchtig en beweeglijk kunnen zijn.
Juf leerde de kinderen hoe ze met me moeten omgaan.
Na de vakantie was ik al veel groter geworden. Ik kwam geregeld naar de klas. De kinderen vonden het fijn dat ik er was.
Als puber was ik niet altijd de gemakkelijkste! Nogal eigenzinnig, speels en uitdagend. En af en toe een pikkedief !
Nu ben ik al wat rustiger en wijzer.
Om mijn gedrag en hondenmanieren bij te schaven en commando’s goed op te volgen ga ik nu naar de echte hondenschool bij Hachiko.
Ik ben nu student op de unief!
In het weekend kom ik uitrusten bij mijn gastgezin, bij juf Carine.
Alle kleuters en kinderen van de lagere school hebben me wel een keer ontmoet, in de klas, op de speelplaats of op de speelweide.
Jullie hebben me allemaal helpen opvoeden door me te negeren en niet te aaien.
Collega’s van baas, jullie hadden het soms moeilijk om van me af te blijven, want ik zag er zo aaibaar uit. En ik daagde jullie uit natuurlijk. Maar bedankt toch voor jullie discipline.
Mevrouw de directeur, bedankt omdat ik op deze school mocht vertoeven !
Ik heb veel geleerd en veel kinderen hebben leren omgaan met een hond, hebben hun angst overwonnen en weten hoe zich te gedragen tegenover het dier.
Ouders wil ik danken voor het vertrouwen dat er was.
Als ik geslaagd ben op de universiteit krijg ik een nieuwe thuis. Wellicht bij iemand met een fysieke beperking.
Ik laat nog van mij horen !
Een poot en een lik voor allen
Van Qasper

Kleuren mengen

Voor jonge kinderen is het heel belangrijk dat beide handen gestimuleerd worden.
Met de deegrol rollen de kinderen de verf uit.
Op deze manier voeren ze grote bewegingen uit vanuit de schouders en de ellebogen.

Kleuren mengen en een noppen-afdruk maken vonden ze wel boeiend !

Natuuruitstap naar Doran
Doran verwelkomt ons in haar tuin. Julie, de bosmuis vinden we in het houthok. Ze troont ons mee naar de tuinklas, een tent met bankjes. Doran leert onze zintuigen kennen en benoemen.
We gaan het muizenbos in om zintuiglijk te ervaren : kijken naar muizen en holletjes, zoeken van noten en denappels, proeven van chocopasta met hazelnoot, met hooi muizennesten maken , taart bakken met zand en stukjes blaadjes en nootjes, luisteren naar bosgeluiden, ruiken van boslucht en hooi, wind voelen en vangen, kleuren zoeken op de bosgrond.
Het was een heel fijne voormiddag !!
Doodmoe maar vol ervaringen…

Kriebeldiertjes?

We gingen met zijn allen op leeruitstap bij Doran. Daar leerden we over de aardmannetjes. Aardmannetjes zijn hele kleine ventjes die zorg dragen voor de kriebeldiertjes.
De aardmannetjes leerden ons heel veel bij over spinnen, pissebedden en oorwormen. Niet meteen diertjes met een hoog knuffelgehalte, maar toch heel nuttig voor onze natuur.
We leerden vooral veel bij over de huisjes van deze diertjes. Spinnen maken een web waar ze vliegjes, muggen en andere lekkere hapjes mee vangen. Pissebedden houden van donkere vochtige plekjes en huizen er met hele families samen. Oorwormen houden van een lekker warm nestje van droog hooi. Dit kan je makkelijk zelf maken met een propje hooi en een lege bloempot.
Op een beschut plekje in het bos maakten we nog snel even een speelhuisje voor de kriebeldiertjes. Met takjes, stukjes schors, steentjes en andere schatten vanop de grond bouwden we een waar speelparadijs. De kriebeldiertjes zullen zich ons lang herinneren 😉.
Kriebelige groetjes,
Juf Els

Kennismaken met het wortelvolkje
Op donderdagnamiddag 14 september gingen we op bezoek bij Doran Marijke in
haar tuin te Vurste.
We maakten kennis met het wortelvorkje.
We leerden over de aarde, de wortels en de bomen met hun vruchten.
Het was een boeiende en leerrijke namiddag.

Scholenveldloop 3de kleuters
26 september 2017
Zo klaar voor de start !
We zagen het allemaal zitten. Superenthousiast !
Sportief zoals we zijn, hebben we allemaal de eindmeet gehaald.
DUS TOASTEN
op de goeie inzet….én omdat we dorst hebben

De eerste keer schrijfdans
Het doel van onze schrijfdansmomenten is dat de kleuters, vanuit grote bewegingen, de mogelijkheden van hun schouders, armen, polsen, handen en vingers ontdekken.
Al spelend bewegingen oefenen die essentieel zijn voor een goeie schrijfhouding en -motoriek.
Én ons amuseren! Kliederen, kladderen, smossen en plezier maken terwijl we bewegen.
Meestal gaan we deze activiteit niet al zittend beleven.
Bij het maken van ons kaftje zijn we ter plaatse blijven staan of hebben we ons rond de tafel voortbewogen.
Ondertussen hadden we één of twee stiften in ons hand.
We gebruikten één hand of twee handen gelijktijdig.
Eens links, eens rechts, onder, boven, schuin, strak, golvend, heen en weer, alle kanten uit.
De verschillende handelingen gaven een kleurrijk resultaat.
De kinderen hadden al snel begrepen dat het resultaat echt niet mooi hoeft te zijn. De handelingen zijn veel belangrijker.
Dus, kladderende groetjes!
Juf Katja

Een vakantieherinnering
De twee maanden vakantie gaan snel voorbij, voor jong en oud. En of je nu in het buitenland ging vertoeven of je bleef lekker thuis, iedereen maakte herinneringen. Dus, om de tongen wat los te maken, mochten de kinderen iets meebrengen. Ze vertelden allemaal enthousiast over hun avontuur. De zee, de Buffalo’s, het speelplein, de sportclub, de vriendjes uit de straat,…….
Het was mooi om hen vol bewondering te horen vertellen.
Misschien dat er thuis nog wel af en toe een verhaal komt.
Neem dan maar even de tijd om te luisteren, want ze nemen je zo weer mee in hun belevenis.
Nagenietende groetjes
Juf Katja

2de leerjaar: een klas vol kampioenen !

Op de jaarlijkse scholenveldloop hebben de leerlingen van het tweede leerjaar hun ‘sportiefste’ beentje voorgezet. Iedereen liep immers de wedstrijd uit. Een klas vol kampioenen dus! Eén klasgenoot behaalde zelfs bijna het podium! Denk zeker aan de woorden die Pierre de Coubertin citeerde: ‘Deelnemen is belangrijker dan winnen!’. Iedereen verdient dus een dikke ‘bravo’!

Met de klas genieten in onze speelnatuur
Omdat spelen ook gezond is,
omdat spelen ook bewegen is,
omdat spelen ook ontdekken is,
omdat spelen ook samen zijn is,
omdat spelen ook genieten is,
omdat spelen ook leuk en fijn is,
omdat spelen mag!

Scholenveldloop

Scholenveldloop

Peuters en eerste kleuterklas – We zoeken zaadjes

Een plattegrond zoals Alechinsky!

In het W.O.-thema ‘Een school met klasse’ ging het natuurlijk over onze school! Allereerst verkenden we tijdens een wandeling de hele school en ontdekten we welke klas zich op welke locatie situeerde. Begrippen als ‘links van, rechts van, recht tegenover, achter, …’ kwamen veelvuldig aan bod, maar vooral de ruimtelijke oriëntatie werd hiermee geoefend. Nadien bouwden we met blokken de school in het klein na, m.a.w. we maakten een maquette. Nadat we van bovenaf een foto van de maquette genomen hadden en de juf deze op een werkblad overgezet had, herkenden we gemakkelijk alle delen van de gebouwen. De overgang naar de abstracte plattegrond was nu slechts een kleine stap meer. Vertrouwd met het concept van dit laatste, maakten we in de les M.O. kennis met een ‘kunstige’ plattegrond, nl. met die van het ‘Central Park’ in New York, geschilderd door de Belg Pierre Alechinsky (1965). Tijdens een grondige observatie ontdekten we de geeloranje wegen, de piepkleine auto’s, het groene gras, de bruine brug, … Voor de rode en oranje vlekken gaven we bloembedden als mogelijke verklaring, de gele vlek werd een reuze zandbak met speeltuigen en de oranje cirkel kon wel het dak van een muziekkiosk zijn. Fantasie genoeg! We vernamen dat Pierre Alechinsky gek was van Japanse kunst, vandaar dat hij zijn schilderij omrandde met kleine –achteraf gekleefde- tekeningetjes. Deze vertellen wat er volgens de verbeelding van de kunstschilder ’s nachts allemaal in het park kon gebeuren. Daar mocht men op dat tijdstip immers niet meer binnen! Alechinsky maakte deze krabbeltjes met inkt en penseel, opnieuw afgekeken van de Japanners en hun kalligrafie! Ze lijken net een stripverhaal of schetsen voor een tekenfilm, zoals zijn beste vrienden in die tijd maakten. Genoeg beschouwd, nu werd het tijd om zelf een plattegrond te creëren. Met wasco tekenden we een stuk land naar keuze. Vele leerlingen kozen voor een schateiland! Nadien gaven we onze creatie kleur met waterverf. Wie klaar was, kon al starten met de kleine prentjes die we pas achteraf op het schilderij konden kleven, nl. wanneer dat gedroogd was! Dit was opnieuw een leuke kennismaking met de moderne kunst! Leergierige groetjes uit het tweede leerjaar…

1 september 2017: start schooljaar
In de turnzaal staat een tafel met vele materialen….
Alle kinderen mogen waarnemen, verkennen, vrij experimenteren met enkel als opdracht:
“Er beweegt wat”!

25 september 2017: “bosvrienden”
Op leeruitstap naar Borgwal in Vurste met Doran: “bosvrienden”.
Framboos, familie van de roos, neemt ons mee in het bos.
Ook daar beweegt wat!
Natuurparticipatie heeft als doel om bij de kinderen een ontwikkeling op gang te brengen naar zorg, respect en liefde voor de natuur!

Reacties zijn gesloten.